Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Blair Witch Project (1999)

J. Pikkarainen

KonsoliFIN Alumni
Juuri loppui nelosen puolelta kyseinen pätkä. Jonkinasteista kulttimainettahan kyseinen elokuva kantaa ja itselläni oli ensimmäinen katselukerta vasta tänään. Päätin viimeinkin uhrautua.

Ensimmäisenä tulee mieleen mainoskatkot. Nuo iänikuiset tunnelman pilaajat. Uskoisin, että BWP olisi ollut pelottavampi, mikäli mainoskatkoja ei olisi ollut. Nyt sydän sai niin sanotusti levätä kaupallisten mainosten aikana.

Itse elokuvaan. Ideana ihan mielenkiintoinen tuttavuus ja luultavammin ensi-illan aikana olisi ollut vaikuttavampi kokemus huhu dokumentin aitouden ollessa vielä suhteellisen uskottu. Useamman vuoden jälkeen, tietäen ettei se ole totta nakertaa hieman uskottavuutta. Varsinkin, kun "perustuu oikeisiin tapahtumiin"-leima on jota kuinkin elokuvan kantava idea.

Elokuva tuntui peilaavan melko vahvasti katsojan mielikuvitukseen, mistä johtuikin elokuvan halpa tuotantokustannus. Oikeastaan mitään ei näytetä, mutta äänet kuuluu pimeydestä. Tässä jälleen joudun myöntämään etten saanut kaikkea irti. Vanhempien mielenrauhan takia ääniä ei voinut pitää optimaalisina (Lue: Täysillä), vaan siinä keskikohdalla. Tällöin ääniä kuuli, muttei kaikkia aivan selvästi.

Kokonaisuudessaan? Mielenkiintoinen tuttavuus ja ainakin yleissivistyksen kannalta nähtävä elokuva. Ideana ja halppistuotantona tehtynä hyvää kauhua, tosin kauhun voimakkuus riippuu hyvin paljon katsojasta. Itse en aivan täydellistä nautinto em. syiden takia, enkä usko että toisella kerralla asia paranisi vaikka putkeen kunnon saundeilla saisinkin katsottua.

Pimeässä, yksin ja äänet kunnon tehoilla elokuva saanee parhaimpansa irti. Itse olen kuitenkin kauhukiksini saanut Aasialaisesta tuotannosta, eikä BWP kallistanut vaakaa länteen päin.

Pisteitä ei tule, kun minä en niistä pidä.. en edes arvostellessani ;)

-Pjork

Vastaus: Blair Witch Project (1999)

BWP:n olen nähnyt joskus vuonna 2001. En pitänyt silloin, enkä pahemmin nytkään. Elokuvan idea on ihan kiva ja tälläisen tekeleen saa aikaan ihan kuka tahansa, jolta löytyy pari videokameraa ja edes jonkinlainen editointi mahdollisuus. Ei vaikeuksia tehdä tälläistä itse, se on minulle plussaa, koska olen ohjannut, näyrellyt, kuvannut ja leikannut pieniä elokuvia ja se on lähellä sydäntä. BWP:n idea on kiva ja mielenkiintoinen, mutta pari seikkaa sen pilaa. Ensinnäkään, koko elokuvassa ei oikein ole mitään pelottavaa. Mitään ei näytetä edes vilaukselta ja vähän kaikki tuntuu puuttuvan. Mikä viimeistään pilasi elokuvan uskottavuuden ja kaikki muut osa-alueet oli todella teinipainotteinen jatko-osa, joka ei liittynyt mihinkään mitenkään. BWP nimi ja maine pilattiin. Kiva yritys ja onnistunutkin osittain, tehdä lähestulkoon omakustanne elokuva ja myydä sillä ihan pirusti.

Jokunen vuosi sitten tuli katsottua kaverin laina-VHS:ltä ja varsin erikoinen kauhuelokuva kyllä. Vaikka leffaa onkin jälkeenpäin haukuttu enemmän kuin ensi-illan jälkeen kehuttiin, kertayllätyksenä "halpatuotantodokumentti kauhuilu" seisoo hyvinkin omilla jaloillaan.

Se, ettei mitään näytetä, on juuri BWP:n vahvuus.
Äänimaisemalla, vaikkakaan ei kovin erikoisella, tuetaan mukavasti painajaiseksi kääntynyttä telttaretkeilyä, jossa katsojan oma mielikuvitus on ratkaisevassa asemassa tapahtumien ymmärtämiselle. Vaikkei BWP:n näyttelijät täysin uskottavia/loogisia kaikissa tilanteissa olekaan, etenevä ihmismielen epätoivo, hysteria ja pelkotilat saadaan hyvin tuotua esille leffan edetessä: Miten metsästä pääsee pois? Miten kävelemme jatkuvasti ympyrää? Kuka yöllä metelöi ja miksi se kohdistuu meihin? Ja mihin yhtäkkiä hävisi kaverini...*freaks out*

BWP:n loppuratkaisu toimii kuin tuhat tonnia raskasmetallia niskaan ekalla katsomiskerralla. Mitään ei selitetä, näin vain tapahtui ja end credits.

Pikkaraisen linjoilla: mielenkiintoinen tuttavuus ja hyvä halpiskauhuilu.

PS. Eilen tuli tuo katsottua uudestaan ja kuten useimpien kauhuelokuvien kohdalla, sama temppu ei toimi enää samalla tavallai uudestaan.

It's more scary what u don't see

Samaa mieltä Solidin kanssa. Elokuva on kyllä aika tylsä, muutamaa kohtausta lukuun ottamatta, eikä se onnistunut pelottamaan oikeastaan ollenkaan, kuin aivan viimeisellä minuutilla. Mutta juuri elokuvan loppu onkin yksi parhaimpia mitä olen nähnyt. Ja juuri tuon lopun takia BWP löytyy leffahyllystä, kun kerran viidellä eurolla sai.

Silloin kun elokuva tuli Suomeen, TV:tä tuli samaan aikaan BWP:stä tehty pseudodokumentti, joka pohjusti elokuvaa. Näin tämän dokumentin edellisenä yönä, kun kävin katsomassa itse elokuvan. Dokumentti onnistui pelottamaan kunnolla ja odotukset elokuvaa kohtaa olivat korkealla, mutta kaikeksi pettymykseksi elokuva oli mitä oli. Mutta tuo dokumentti kannattaa ehdottomasti katsastaa, on nimittäin paljon pelottavampi kuin itse elokuva.

Ehkäpä elokuva toimii paremmin suurkaupungeissa asuville amerikkalaisille, jotka eivät ole metsää koskaan nähneetkään, kuin suomalaisille, jotka asuvat kirjaimellisesti keskellä metsää.

Muistaakseni kyseisen elokuvan vuokrasin ystäväni kanssa VHS:llä kun se ilmestyi. Itse pidin elokuvaa aika kökkönä melkeinpä loppuun asti, sitten ihan lopussa alkoi olemaan pari jännempää kohtaa.

Onnistui kuitenkin pitämään pienen ahdistuksen koko ajan päällä. Mutta noh, siihen se jäikin. Ei mitään erikoista. Ihan keskiverto halvan budjetin leffa.

Allekirjoittaneelle leffa oli aivan mieletön pettymys. Tämä johtui varmaankin pääosin kovasta hypetyksesta -odotin oikeasti pelottavaa ja hyvää kauhupätkää. Sen sijaan leffa katselu meni oikeastaan vain odotteluksi, että milloin alkaa tapahtua jotain mielenkiintoista.
Mun mielestä BWP2 oli parempi kuin edeltäjänsä, vaikka kuuluukin lähes saumattomasti muuhn teinikauhumassaan. :cool:

Elin katsoin ensimmäisen kerran, ja odotukset eivät olleet korkealla. En tiennyt millainen tämä voisi olla, ja täytyy sanoa, että tämä oli pelottavin elokuva ikinä. Mielikuvitus oli käytössä 100%:sesti, ja lopussa meinasi itsekin seota. Paras loppu ikinä. Jos vain mielikuvitusta löytyy, katsokaa ehdottomasti. Aivan älyttömän hyvä.

Ylös Bottom