Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Blue Prince

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Subi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Subi

Well-Known Member
Näyttökuva 2025-04-10 133657.png

Nimi: Blue Prince
Kehittäjä: Dogubomb
Julkaisija: Raw Fury
Alustat: PC, PS5, Xbox X/S
Lajityyppi: Puzzle
Julkaisu: 10.4.2025
Kotisivut: https://www.blueprincegame.com/
KonsoliFIN Pelisivu:

Welcome to Mt. Holly, the mysterious manor with shifting rooms.​

In Blue Prince, you embark on a genre-defying experience, filled with a unique mix of mystery, strategy, and puzzles that weave together to create an unpredictable journey. Will your explorative steps lead you to the rumored Room 46?

Tällainen ihan mielenkiintoinen peli ilmestyy tänään ja löytyy heti sekä PS Plus Extrasta että Game Pass Ultimatesta. Tavallista korkeammat arvostelut kiinnittivät huomion. Tällä hetkellä keskiarvot Metacritic: 92 ja Opencritic: 91.

Mikä lie kellonaika milloin passiin ilmestyy? Latasi jo eilen boxille mutta ei päästänyt tänäänkään käynnistämään.

Joo, ei... tunnin annoin tälle aikaa, 5 tai 6 päivää/kiertoa.. homma ei kehittynyt mihinkään, mitään ei jäänyt pysyväksi tuossa ajassa. Varmaan ekassa tai tokassa pääsin loppuhuoneen viereen mutta pelihän ei sitä halua, se haluaa että teet kaiken mutkan kautta, looppaat, arvot huoneita alueen täyteen ja toivot että saat säkällä niistä kamoja jota peli vaatii. Jossain huoneessa ohje että kannattaa kirjoitella muistiinpanoja..no kun ei ole mitään tarvista kun mitään muistettavaa ei ole.
Oikeesti nyt saakeli.. 9-10 pelikö????

Viimeksi muokattu:
Tuli kanssa kokeiltua tuota, neljä päivää, 2h. Yksi pysyvä juttu aukaistu. Tuntuu että vähän turhan paljon onnesta kiinni että saako sellaisen huoneen joka ei aiheuta umpikujaa nykyiseen taloversioon. Ehkä tuota vielä jaksaa iteroida, roguelike kun on eikä kauhean hidas kuitenkaan.
Tähän mennessä testatun perusteella nuo korkeat arvosanat kyllä vähän kummastuttaa, että millähän perusteella (en ole arvosteluja lukenut yhtään, ehkä voisi nyt sitten kun on kokellut vilaista jotain)

Joku 10-11 päivää tuli pelailtua ja aika hyvin alkoi muutaman ensimmäisen päivän jälkeen koukuttamaan. Suht nopea tuo kierros aina niin mielellään sen yhden vielä käy kokeilemassa. Jonkun permanent homman sain avattua, tosin en ihan ymmärtänyt miten se toimii. Myös ne observatorio tähdistöt säilyvät muistissa ja seuraavalla kerralla saa pykälää seuraavan.

En mä myöskään noita 90+ arvosanoja kuitenkaan allekirjoita. Hauskaa näpertelyä ja varmaan tässä muutaman tunnin vielä jaksaa, varsinkin kun lapsista oli hauska katsella.

Katsoin eurogamerin "first 90min" videon kelaten.. olipa tervanjuontia.. 1 päivä koko tuona aikana. Noh, juontaja toki haluaa esitellä peliä ja sen sääntöjä tai toimintoja. "Ööö.. tämä huone päättyy umpikujaan.. ottaisinko sen..". Meikä vetää kierroksia kuin se "Square hole girl" (katsoo videota jossa neliö palikka menee vaikka mihin koloon..) että ota se #@€%& huone nyt mikä pitääkin! :D Tämä nyt ei ole spoileri sinänsä mutta se viimeinen huone ei aukea vain sinne pääsemällä vaan pelissä nippu vaikeutuksia, looppaamista ja lottoa.

Mulla on se tuntuma että tähän peliin pitää olla joku peliriippuvuus geeni.. ja nämä sitten keksii peliin metatarinaa ja sisältöä.. ite kiroilin jo että miksi pelin päivän alku pitää niin hidas kamera ajo talon sisään, miksi se ei voi vaan olla naps ja sisällä. Päivän huone statistiikka taasen ihan turhaa itselle.. ainut minkä antaisin olla on se että monta uutta palikkaa minulle arvottiin.. kaikki muu turhaa pyörittelyä "Nice west facing lounge" puuh...
Näen jo sieluni silmin tämän pelin random kaavat millä tahdilla ja millä logiikalla murusia jaetaan.. pitääkö nakutella oma "pipe dream" versio tästä.. ;)

Mä en yleensä juurikaan roguelikeistä tai sen tyylisistäkään peleistä innostu, mutta tämä on toistaiseksi ollut ihan rentouttavaa naputtelua. Ja paino sanalla rentouttavaa. Hyvää vaihtelua muille peleille joita viime aikoina on tullut pelattua.

Ihan ei ole vielä auennut miten tässä pitäisi päästä "maaliin", mutta eiköhän se ennen pitkää selviä :D

Mä olen pelannut päivään 9 asti ja tulin tänne katsomaan ovatko muut löytyneet perustelut 90+ pisteelle. No ehkä muutama päivä vielä. Erehdyin haaveilemaan uudesta Outer Wildsista, mutta ehkä liikaa toivottu.

Itse olen tähän täysin koukussa. Mutta olenkin hurahtanut roguelikeihin. Tämä on todella rentouttava peli kaikin tavoin, kuten edellä jo mainittiin. Siis helposti ymmärrän omalla kohdalla nuo korkeat arvosanat; tämä kuitenkin poikkeaa massasta, uudenlainen kokemus.

Täytyy sanoa etten ehkä olisi ilman lasten kanssa pelaamista päässyt ensimmäisistä päivistä kovin paljoa eteenpäin, mutta jossain vaiheessa se koukku kyllä iski ihan kunnolla. Jossain ehkä 15 päivän jälkeen aloin saamaan jo enemmän kaikkea pysyvää bonusta avattua ja se motivoi vielä enemmän ottamaan aina sen yhden päivän vielä lisää :D enemmän tässä on muutenkin salaisuuksia, mitä alussa tuli edes ajatelleeksi.

Laitan nyt varmuuden vuoksi spoileriin esimerkkejä pysyvistä bonuksista.
Joka päivän alkuun on mahdollista saada ainakin enemmän askelia, timantteja ja kolikoita. Myös yksittäisiä huoneita pystyy upgradeen paremmiksi. Ulkona pystyy myös avaamaan uusia reittejä.

Itellä on kyllä maistunut, toki rogueliket on yleisesti aina olleet lähellä sydäntä. Vähän vielä oon kyl pihalla muutamista jutuista, mut oikein viihtyisää on ollu huoneita kyhätä.

Mielenkiintoisia mysteerejä tässä kyl on. Pojan kanssa yritetty niitä ratkoa parhaamme mukaan.

Mä olen pelannut päivään 9 asti ja tulin tänne katsomaan ovatko muut löytyneet perustelut 90+ pisteelle. No ehkä muutama päivä vielä. Erehdyin haaveilemaan uudesta Outer Wildsista, mutta ehkä liikaa toivottu.
27 pelipäivää, 10 oikeaa tuntia ja 13 sivua käsin kirjoitettuja muistiinpanoja myöhemmin odotan edelleen tajunnanräjähdystä, mutta jos vielä yksi päivä. Huomaan, että mysteerit kutkuttelevat mieltä myös silloin, kun en pelaa. Hyvän pelin merkki.

Ylös Bottom