Vastaus: Call of Duty: Black Ops [PS3] - keskustelu pelistä
Eilen oli loistavat pelit suomiporukalla, vierähti peräti aamukuuteen asti. Ei vain malttanut lopettaa (tosin vain kaksi jäljellä noin klo viidestä asti).
Ryhmien hajoamisen kun kesti ja muutamat lagiset servut, niin vetovoimaa peleihin riitti koko illan. Hardcorea, TDM:ää, Sabotaasia, Dominationia, HQ:ta, SD:tä... ei missään vaiheessa tuntunut tylsältä, kun vaihdeltiin tarpeeksi usein.
Laitanpa muuten pienet kommentit kartoista:
Array - Tässä kartassa tulee enemmän kauko- kuin lähitilanteita. Taktisia kämppipaikkoja on paljon, liikkuminen huomaamatta melko vaikeaa. ilmatuella saa todella paljon tulosta aikaan, kun osaa vain käyttää sitä - sen verran avointa maastoa.
Cracked- Lähitilanteiden spesialisteille ja nopeille liikkujille. Suosii paljon taktista pelaamista (miinoja, tutkaa, hacker-perkkiä, lähitaisteluaseita). Mielestäni yksi parhaista mapeista Sabotaasi-pelimuotoa varten, hyvin tasapainossa. Muistuttaa aika paljon Cod4:n Ambush-kenttää, tehty vain hieman laajemmaksi ja ilman viemäriä.
Crisis - Tästä kentästä olen kuullut eniten negatiivista kritiikkiä, liekö syynä sen putkimaisuus ja lukuisat kämppipaikat tunneleissa? GL tuntuu myös olevan hyvinkin monella käytössä ja miinaan juokseminen ilman hackeria on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Oma suositus Crisikseen on lipunryöstö, tosin vertauspohjana vain eiliset hyvät pelit.
Firing Range - Pelin pienimpiä mappeja, pauketta riittää. HC:nä pelattaessa tästäkin kartasta saa erittäin taktisen, muuten tämä on lähes pelkästään rynnimistä, kyttäilyä ja jatkuvaa tähyilyä torneihin, rakennusten yläkertoihin ja ikkunoihin. Domination-pelimuodossa tässä riittää vauhdikasta menoa alusta loppuun asti.
Grid - Suosittelevat tätä karttaa erityisesti HQ:ta varten, mutta itse tykkään tästä melkeinpä missä tahansa pelimuodossa. Suosii paljon taktista pelaamista, lähitilanteita tulee paljon ja taitavimmat kaverit saavat myös snipuilla tulosta aikaan. Erityismaininta lukuisista reiteistä eri kohteille, hyvin tasapainotettu kenttä.
Hanoi - Rocks. Jostain syystä ihmiset eivät tahdo sitten millään äänestää tätä kenttää pelattavaksi, vaikka etenkin Dominationissa tästä saa todella paljon irti. Pieni ja intensiivinen mappi, tosin tietyillä alueilla tulee harmillisen paljon kyttääjiä vastaan, hakevat tappoputkia lahtaamalla varomattomia juoksijoita. Tiedä sitten onko sattumaa, mutta tässä kartassa olen nähnyt koirat melko usein. Sopivat kyllä hyvin näin pieneen kenttään. Lipunryöstössä tuli kerran koettua aika karu tilanne, kun vihu juoksi joukkueeni lippu kourassa vastaan ja monta koiraa jaloissa. Tuli kiire ampua kaikki kookoolla, ei ihan onnistunut.
Havana - Joo, kämppikää taloissa vielä vähän lisää ja miinoittakaa ne sisältä. Jatkuvasti tulee puukotustilanteita, porukkaa kylkeen/selkään ja saa olla jatkuvasti varpaillaan. Vaikka pidänkin lähitilanteista, niin tämä mappi ei vaan maistu. Jopa Crisis on mielestäni parempi kuin tämä. Jotain hupia sentään saa joskus, kun pääsee "siivoamaan" päätyparvekkeelta ne sniput pois puukon tai auton kanssa. Tai sitten se on vain "EVO" omalla kohdalla, ennen kuin joku muu ehtii sen sanoa.
Jungle - Pääsee ehdottomasti top3:een. Korkeuserot tarjoavat erittäin hyviä ampumispaikkoja ja suosivat taktista liikkumista. Kranaatinheittimet näyttelevät tässäkin suht isoa roolia, mutta niitä käyttäviä pelaajia vastaan pitää vain pelata oikein. Lipunryöstöä, Dominationia, TDM:ää ja Sabotaasia tullut kokeiltua tässä, kaikki toimivat. Singot ovat tässä lähes välttämättömiä, ilmatuesta on sen verran paljon harmia.
Launch - Monipuolinen kenttä, sopii useampiin pelimuotoihin. Mutta se lagi... jostain syystä juuri tässä kentässä tapaa melko usein pientä tökkimistä ja silloin tällöin on peli jäätynytkin kesken kaiken. Ground Waria ei voi ajatellakaan tässä mapissa tai muuten saa koko ajan vain tyytyä kyttäilemään, kun lähitilanteita voittaa niin huonolla prosentilla. Erityisen ärsyttävää on raketin lähteminen, kun koko tanner tärisee ja tähtäämisestä ei tule mitään. Jos toimisi teknisesti kunnolla, niin olisi erittäin hyvä, nyt se on "vain" hyvä.
Nuketown - Vanha kunnon Shipment (Cod4) tulee väkisinkin mieleen, tosin kontit ovat vaihtuneet kahdeksi taloksi. tätäkin mappia näkee harvoin, porukka ei taida oikein tykätä. Jakaa kovasti mielipiteitä, joko tykkää tai ei. Taktisen pelaamisen voi heittää romukoppaan, jos ainoa tarkoitus on ammuskella GL:llä vastapäisen talon ikkunaan, juosta ja puukottaa porukkaa ja viskellä kranaatit alle viiden sekunnin syntymähetken jälkeen. Taidolla voi pärjätä, mutta selviytyäkseen tarvitsee kosolti tuuriakin. Chopper gunner tai taistelukopterin pilottina oleminen ovat aivan karmeita tässä mapissa jos sellaisen onnistuu keräämään.
Radiation - Tässä kentässä tulee todella paljon 1vs1 -tilanteita läheltä ja periaatteessa missä tahansa voi joku yllättää tulemalla kylkeen tai selkään. Hengissä pysyminen on tuskaa, hermot menneet useamman kerran tätä pelattaessa. Tosin vain Dominationia tai TDM:ää. Kelpaa kyllä, mutta en niele purematta.
Summit - Talvimaisemakentät ovat aina olleet toimivia, niin tässäkin. Sopivasti korkeuseroja, paljon lähitilanteita, jopa snipuille on omat kyttäyspaikkansa. Tullut pelattua paljon lipunryöstömatseja, SD:tä, Dominationia, Sabotaasia ja Team Tacticalia juuri tässä mapissa. Monipuolisuus valttia tässäkin, suht pieni koko on suuri etu tämän kartan matseille.
Villa - Alkuaikoina Villa sattui tulemaan useampaan otteeseen pelikentäksi ja silloin tuli otettua niin pahasti turpaan, että pidin sitä aivan paskana kenttänä. Sittemmin se on osoittautunut ihan toimivaksi, erityisesti SD:nä tästä ei voi olla pitämättä. Pitkillä suorilla voisi olla enemmän rekvisiittaa, nyt sieltä löytyy vain parit hedelmäkärryt ja pari laatikkoa, joiden taakse suojautua. Sniput käyvät joskus hermoille, kun ei malta olla haastamatta niitä pienestä ovenraosta, kun kyttäävät ikkunoissa. Joskus tullutkin hätisteltyä ne pois liekinheittimen kanssa, se on kivaa...
WMD - Tässä ei ole koskaan tullut pärjättyä, kun en tunne mappia juuri ollenkaan. Erityisesti katoilla kyttäävät snaipperit ottavat päähän. Dominationina ok, muita pelimuotoja en ole täällä juurikaan jaksanut harrastaa, kun ei saa tulosta. Ehkä tässä oppii myöhemmin viihtymään, kun hahmottaisi ensin kentän kunnolla. Ei vaan viitsisi opetella ottamalla jatkuvasti turpaan.
Olisi kiva kuulla myös muiden mielipiteitä kartoista, eri pelimuotoihin sulautettuna.