Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Capcom Classics Collection

Hex

Active Member
Joku varmaan jo huomasikin, että otsikon nimeä kantava retrokokoelma on tulossa PS2:lle ja Xboxille. Mukana ovat Japanissa PSonelle ja Saturnille Capcom Generation -pikkukokoelmina julkaistut pelit plus muutama muu. Pelit ovat:


  • 1942
  • 1943
  • 1943 Kai
  • Bionic Commando
  • Commando
  • Exed Exes
  • Final Fight
  • Forgotten Worlds
  • Ghosts'n Goblins
  • Ghouls'n Ghosts
  • Super Ghouls'n Ghosts
  • GunSmoke
  • Higemaru
  • Legendary Wings
  • Mercs
  • Section-Z
  • SonSon
  • Street Fighter II
  • Street Fighter II' (Champion Edition)
  • Street Fighter II' Turbo (Hyper Fighting)
  • Trojan
  • Vulgus

Näyttäisi olevan yksi kaikkien aikojen parhaista retrokokoelmista. :)

Jenkkilään kokoelma tulee näillä näkymin syyskuussa. Euroversiokin on tulossa, mutta julkaisuaikaa ei ole vielä kerrottu.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Niitä neljää kokoelmaahan sai Euroopassa PSonelle otsakkeella Capcom Generations samassa neljän CD:n paketissa. 194x pelejä tulee käytettyä koneessa melko säännöllisesti.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Har* sanoi:
Niitä neljää kokoelmaahan sai Euroopassa PSonelle otsakkeella Capcom Generations samassa neljän CD:n paketissa. 194x pelejä tulee käytettyä koneessa melko säännöllisesti.

Loistava ajoitus kun juuri muutama tunti sitten löysin kyseisen kokoelman Helsinkiläisestä liikkeestä 15 euron hintaan. :D Oma suosikkini on Vulgus. Luultavasti tuon PS2-kokoelman ostan silti, ihan sen takia että pääsee surureunoista eroon, kaikki yhdellä levyllä ja pari peliä vielä enemmän.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Surureunoista tosiaan kannattaa hankkiutua eroon. Olettaen siis tietysti, että eurojulkaisussa ei ole menty siitä mistä aita on matalin ja jätetty 60 hz pois. Tuskin nyt kuitenkaan!

Generationeihin kuulumattomat Final Fight ja Bionic Commando ovat aika mainioita tapauksia, koska kummastakaan ei ole aikaisemmin tehty täydellistä käännöstä.

Täytyy toivoa, että innostuvat tekemään jatkoa tälle kokoelmalle. Capcomilla on aikamoinen määrä arcade-pelejä, joista ei ole kotiversiota ollenkaan, versio on huono tai se on jäänyt vain japanilaisten iloksi. Esim. Dungeons & Dragonsit, WarZard ja Alien vs. Predator kelpaisivat ainakin minulle.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Hex sanoi:
Näyttäisi olevan yksi kaikkien aikojen parhaista retrokokoelmista.

Enpä tiedä oikein tuosta parhaimmasta, koska listahan on loppujen lopuksi siinä mielessä tympeä, että tuolla on turhan monta saman pelin eri versiota. Vaikein retrokokoelma se varmasti on Gun Smoken, Bionic Commandon, Ghouls n' Ghostin, Section-Z:n ja Trojanin ansiosta. :)
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Teppo_Holmqvist sanoi:
Enpä tiedä oikein tuosta parhaimmasta, koska listahan on loppujen lopuksi siinä mielessä tympeä, että tuolla on turhan monta saman pelin eri versiota. Vaikein retrokokoelma se varmasti on Gun Smoken, Bionic Commandon, Ghouls n' Ghostin, Section-Z:n ja Trojanin ansiosta. :)
Mielipiteitä mielipiteitä. :D

Minusta on ihan hyvä, että eri versioita ja jatko-osia on useita, kunhan peli on hyvä ja pelien yhteismäärä tarpeeksi suuri. Kun olen nyt pelannut Capcom Generation 2:sta, jossa siis on Ghosts'n Goblins ja sen jatkot, on ollut hauska vaihdella pelien välillä.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Mödätyn Jenkki-Xboxin omistajana (ennen kuin saarna alkaa, sanon että omistan myös modaamattomat USA- ja PAL-koneet) en voi kuin iloita - tämän saan varmasti itselleni, vaikkei PAL-versiota tulisikaan tai vaikka se olisi ryssitty. Olen haaveillut ostavani japsi-Saturnille Capcom Generations -kokoelmat, mutta niiden hintavuuden ja melko huonon saatavuuden takia olen aina jättänyt ostokset väliin. Nyt saan kaikki samassa paketissa ja toivottavasti hyvinä versioina. Tunnustan, että noita olen kokeillut MAMEssa (PC, Xbox), jolla ainakin joku noista pyöri kohtuudella - tarkkaan en muista. Aion ostaa - mukavia hetkiä vietin viimeksi Midway Arcade Treasures 2:n parissa viime viikolla ...
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Toivottavasti PS2-versio käyttää mahdollisimman monessa pelissä alkuperäistä resoluutiota, eikä matalampaa resoluutiota "levitettynä" korkeammalle resoluutiolle. Kuulostaa ehkä nipottamiselta, mutta alkuperäinen näyttää paremmalta. Zoomattu grafiikka näyttää kulmikkaammalta. Xboxilta eivät ilmeisesti matalammat resoluutiot onnistu, mutta PS2:lta onnistuvat. Eri asia onko niitä sitten käytetty.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Itsekin löysin oman PS1-kokoelmani kirppikseltä 15 eurolla hiukka naarmuisena, mutta toimivana, kun ei aikoinaan ollut varaa (näinkin voi käydä) ostaa sitä samaan hintaan Sokoksen poistoista. Japanissahan tuli erillisenä se viideskin levy toiveitten mukaan, jota ei ole tuolla PS1-kokoelmalla. (Street Fighter-sarjaa).

On totta, että Final Fightistä ei ole kunnon kotiversiota oikein ollut. SNES-pelissä on hyvää yritystä, mutta se on ikävästi juuttunut sensuurin kouriin. Paras kokeilemani versio on yllättäen Atari St:n, joka on todella hieno isoilla spriteillä ja kaikilla hahmoilla. Mame on silti se paras kotiversio, josta en ainakaan itse luovu ;)

On todella harmi, ettei tuota Hyperdyne SIdearmsia saada näille kokoelmille mukaan sitten niin millään. Tossa ps1 julkaisun ohjekirjassakin se vaan noissa aikajanoissa hyvin härnäävästi esitellään. Section Z on hyvin laimeaa esimakua tuosta. Itse olisin toivonut jo tuohon alkuperäiseen kokoelmaan levyä, jossa on:
Section Z
Hyperdyne Sidearms
Forgotten Worlds

Tuossa olisi ollut samanlainen mukava aikasiirtymä, kun muillakin levyillä. Itse arvostan suuresti sitä, että yhdellä levyllä on aina tietyn tunnelman pelejä.

Kaikkien Capcom-pelien helmi on omalta kohdaltani ehdottomasti pikkupeli Rush'n Crash. Siis kertakaikkiaan loistava "Mad Max"-peli. Tässä on myös mukavia sisäpiirin viittauksia esim. Bionic Commandos-pelin aseisiin ja hahmoihin. Tätäkään emme taida ihan heti kokoelmassa pelata :( Pahuksen Ray, kun meni hävittämään nuo klassikkopelit pois Suomesta. :(
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

sunnpeople sanoi:
Itsekin löysin oman PS1-kokoelmani kirppikseltä 15 eurolla hiukka naarmuisena, mutta toimivana, kun ei aikoinaan ollut varaa (näinkin voi käydä) ostaa sitä samaan hintaan Sokoksen poistoista. Japanissahan tuli erillisenä se viideskin levy toiveitten mukaan, jota ei ole tuolla PS1-kokoelmalla. (Street Fighter-sarjaa).

On totta, että Final Fightistä ei ole kunnon kotiversiota oikein ollut. SNES-pelissä on hyvää yritystä, mutta se on ikävästi juuttunut sensuurin kouriin. Paras kokeilemani versio on yllättäen Atari St:n, joka on todella hieno isoilla spriteillä ja kaikilla hahmoilla. Mame on silti se paras kotiversio, josta en ainakaan itse luovu ;)
Eivätkös nuo Japanissa uudelleenjulkaistut PSonen SF2:t ole vähän huonoja? Tämä käsitys jäänyt ainakin itselle. Minulla on Saturn-versio ja se hidastelee aika komeasti.

Final Fightin Mega CD -versio on aika loistava. Ei tietysti ihan peliautomaattia vastaava, mutta hyvin lähellä ja joka tapauksessa paljon parempi kuin SNES-versio.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Hex sanoi:
Eivätkös nuo Japanissa uudelleenjulkaistut PSonen SF2:t ole vähän huonoja? Tämä käsitys jäänyt ainakin itselle. Minulla on Saturn-versio ja se hidastelee aika komeasti..
Onko sulla tehty tuo muutostyö 60 HZ:n tilaan? Jos on siis euro-Saturn? Mulla ei noita pelejä ole, niin en osaa sanoa oikein mitään.

"Final Fightin Mega CD -versio on aika loistava. Ei tietysti ihan peliautomaattia vastaava, mutta hyvin lähellä ja joka tapauksessa paljon parempi kuin SNES-versio"

On takuulla hieno, tuotakaan en ole kokeillut. Entäpä Gameboyn Final Fight One? Onko tuossa kaikki hahmot/aseet/paikat mukana? Meinasin heikkona hetkenä jo ostaa sen poistoista. Olisi mukavaa pelailla FF-peliä esim junamatkalla.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

sunnpeople sanoi:
Onko sulla tehty tuo muutostyö 60 HZ:n tilaan? Jos on siis euro-Saturn? Mulla ei noita pelejä ole, niin en osaa sanoa oikein mitään.

"Final Fightin Mega CD -versio on aika loistava. Ei tietysti ihan peliautomaattia vastaava, mutta hyvin lähellä ja joka tapauksessa paljon parempi kuin SNES-versio"

On takuulla hieno, tuotakaan en ole kokeillut. Entäpä Gameboyn Final Fight One? Onko tuossa kaikki hahmot/aseet/paikat mukana? Meinasin heikkona hetkenä jo ostaa sen poistoista. Olisi mukavaa pelailla FF-peliä esim junamatkalla.
Minulla on modaamaton PAL- ja japsi-Saturn. Se SF2 on japsiversio.

Eikös tuo Final Fight One ole aika hyvä? En ole kokeillut, mutta muistaakseni SNES-version puutteet on korjattu. Itse en tosin enää jaksa tuon tyylisuunnan pelejä oikein pelata. Aika aikaansa kutakin ehkä? Kaksipeleinä nuo ovat kyllä hauskoja pikaisia nostalgiatrippejä.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Hex sanoi:
Eikös tuo Final Fight One ole aika hyvä? En ole kokeillut, mutta muistaakseni SNES-version puutteet on korjattu. Itse en tosin enää jaksa tuon tyylisuunnan pelejä oikein pelata. Aika aikaansa kutakin ehkä? Kaksipeleinä nuo ovat kyllä hauskoja pikaisia nostalgiatrippejä.
Se ehta arcade-versio oli tosiaan parhautta. Minä olin aikanaan lajityypin ylin ystävä ja tuli noihin mätkintöihin syötettyä viikkorahat poikineen. Faija varoitteli jo silloin peliväkivallan vaaroista ja kuinkas pojalle sitten kävikään...

Eniveis, Grendel väsäsi lyhyen arvion tuosta kokoelmasta. Kannattaa kurkata: Pelaajalehti.com
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Onko porukka päässyt täällä jo klassikoiden makuun? Minä odottelen yhä Playn tiputtavan hintaa kympin alapuolelle, viimeistään silloin lähtee kyllä oma kappale tilaukseen.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

feldon sanoi:
Onko porukka päässyt täällä jo klassikoiden makuun? Minä odottelen yhä Playn tiputtavan hintaa kympin alapuolelle, viimeistään silloin lähtee kyllä oma kappale tilaukseen.

USA-versiota olen jonkin verran pelaillut. Ei ollenkaan paha kokoelma, vahinko että TATE-moodi on pudotettu pois, mutta pärjäähän ilman sitäkin. Ja Forgotten Worlds pelittää loistavasti analogitikkujen kanssa. Vähän harmi, että Capcom jätti jetpack-trilogiastaan keskimmäisen eli Side Armsin pois, se on henk. koht. suosikkini jonka PCE-käännöstä on tullut aika paljon hakattua.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Forgotten Worldsin kuusneloskäännös oli muuten ihan hirvittävä. Kaksinpelinä ehkä vielä jaksoi, mutta yksin alkoi lähinnä itkettää.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Shumps-sivusto tuomitsee myös Megadriven Forgotten-version alimpaan helvettiin. Atari St-versio on suhteellisen onnistunut, vaikkakin pelin kontrollit tekevät kyllä kotiversioista aika järjettömiä. Mame-version kontrollit saa pienellä viilauksella kohdalleen, jos käytössä on Logitechin Rumble Pad tai esim. PS-analogipädi.

Midwayn Arcade Greatest Hits 2-kokoelmassa olevan Xybotsin ohjaustuntumassa menetetään myös liikaa. Mamessa sain kyllä ohjauksen aika autenttiseksi, kun iskin Ohjauksen Sidewinder Force Feedback 2-joikkariin ja makrotin kääntymiset hattu-napille. Varmasti ainoa oikea tapa pelata peliä on joikkari, jossa on mahdollisuus kääntää joikkarin vartta aidon pelin tapaan.

On se vaan kumma, että Forgotten prkl* on kyllä mukana, mutta ei tuota juuttaan Hypedyne Sidearmsia, jota olen jo pitkään odottanut jollakin kokoelmalla nähtäväksi. Se olisi varmaan liian helppoa, kun ohjauskin olisi helppo toteuttaa ja peliä kävisi jopa pelata vaikka ihan peruspädillä. Nyt vatuttaa rankasti. CM:n kolmenkympin hinta kokelmasta nyt oli siinä ja siinä.

Varmasti seuraavaksi tulee Continental Circus ilman 3D-laseja tai Subroc ilman periskooppia. Minkäköhän osan aidosta tunnelmasta noillakin sitten muka tavoittaa? Silti ihan hyviä peruspelejä kunnon ohjauksella olisi läjäpäin. Huoh.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Hyvää tavaraa, pitihän se hommata. Enkat saa tallennettua ja mukana on varmaan paras versio koskaan Final Fightista, splendid! Bionic Commandoko se olis se peli, josta NES-versio oli arcadea parempi?

Milloinkahan kakkonen tulee ja mitä se sisältää? Toivoisin vähän uudempaakin kamaa välillä, tyyliin Cyberbots, jne.
 
Vastaus: Capcom Classics Collection

Tämä on aivan käsittämättömän vaikea peli. En ole päässyt vielä yhtään peliä läpi. Ostin tämän lähinnä Street Fightereiden takia mutta ei minulla ollut mitään hajua että nämä ovat jotain pelihalliversioita :D
 
Ylös Bottom