Jouko Luhtala
New Member
Niih, vuonna 2002 Chicago otti ja voitti kuusi Oscaria, mukana se tärkein eli paras elokuva. Suhteellisen kovilla ennakko-odotuksilla tuo sitten tuli mentyä teatteriin katsomaan. Ennen kaikkea odotin samanlaista häikäisevää visuaalisuutta mitä Moulin Rouge! oli tarjonnut. Noh, pettymys oli aika karvas kun lopputeksitit rävähtivät ruutuun.
Kun tuota nyt kuitenkin halvalla myytiin niin Chicago sai meikäläisen silmissä ns. toisen mahdollisuuden ja käyttikin sen ihan kohtuullisesti. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että Moulin Rouge! on huomattavasti parempi niin elokuvana kuin musikaalina ja eritoten tuo parhaan Oscarin pysti meni aivan väärään osoitteeseen (muut ehdokkaat: LotR: FotR, Pianist, Gangs of New York ja the Hours).
Silti, jos unohtaa Moulin Rougen! ja Oscarit niin Chicago on hyvä elokuva, sellainen neljän tähden teos. Pahimpana vikana on ikävä kyllä itse musiikki-kohtaukset joista puuttuu sellainen tunnelma ja visuaalisuus kuin Moul...kuin niissä parhaillaan voisi olla. Toki mukana on muutama oikeinkin hyvä, kuten Geren kaikki tanssimiset ja Zellwegerin loppuvaiheeseen sijoittuva osuus joka on tosin enemmän kerrontaa kuin laulua. Näyttelijäpuolella Gere loistaa parhaiten, Zellweger on "ihan hyvä" ja Oscarin pokannut Zeta-Jones myös "ihan hyvä", ei kuitenkaan mitenkään erikoinen.
Yllättäen Chicago on mielestäni parhaillaan silloin kun siinä ei lauleta ja tanssita, tarinankerronta on paikka paikoin oikeinkin tyylikästä ja välillä myös hauskaa.
Mutta mutta, mitäs muut tykkäsivät?
juuri ja juuri 4 / 5
Kun tuota nyt kuitenkin halvalla myytiin niin Chicago sai meikäläisen silmissä ns. toisen mahdollisuuden ja käyttikin sen ihan kohtuullisesti. Edelleen olen kyllä sitä mieltä että Moulin Rouge! on huomattavasti parempi niin elokuvana kuin musikaalina ja eritoten tuo parhaan Oscarin pysti meni aivan väärään osoitteeseen (muut ehdokkaat: LotR: FotR, Pianist, Gangs of New York ja the Hours).
Silti, jos unohtaa Moulin Rougen! ja Oscarit niin Chicago on hyvä elokuva, sellainen neljän tähden teos. Pahimpana vikana on ikävä kyllä itse musiikki-kohtaukset joista puuttuu sellainen tunnelma ja visuaalisuus kuin Moul...kuin niissä parhaillaan voisi olla. Toki mukana on muutama oikeinkin hyvä, kuten Geren kaikki tanssimiset ja Zellwegerin loppuvaiheeseen sijoittuva osuus joka on tosin enemmän kerrontaa kuin laulua. Näyttelijäpuolella Gere loistaa parhaiten, Zellweger on "ihan hyvä" ja Oscarin pokannut Zeta-Jones myös "ihan hyvä", ei kuitenkaan mitenkään erikoinen.
Yllättäen Chicago on mielestäni parhaillaan silloin kun siinä ei lauleta ja tanssita, tarinankerronta on paikka paikoin oikeinkin tyylikästä ja välillä myös hauskaa.
Mutta mutta, mitäs muut tykkäsivät?
juuri ja juuri 4 / 5