Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Civilization 4

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hex
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hex

Active Member
Hiiteen uutuuskonsolit! Messujen suurin juttu on Civilization 4. ;)

Tai no.... varmaan moni konsolipelaajakin jää koukkuun Civilizationeihin. Itsellänikin useampi koe, tentti tai muu vähemmän tärkeä asia kussut pelisarjan takia.

IGN:n juttu

Muutoksia mm:

  • 3D-grafiikat, vaikkakin ruudukko on taustalla. Maastossa animaatiota ja esim. kaupunkien wonder of the worldit näkyvät.
  • Kulttuuria hiottu. Ei automaattista kaupungin tuomaa kulttuuria. Luxury-säätö muutettu kulttuurin säädöksi, joka siis vaikuttaa myös onnellisuuteen.
  • Vastustajat kunnioittavat paremmin rajoja.
  • Selvästi lisää maaston erikoisresursseja.
  • Ei Civ3:n käyttöönottamia aikakausia. Armeijat poistettu, mutta yksikköjä voi kustomoida erilaisilla bonuksilla, kuten metsäbonus, city raider -bonus jne.
    [*]Ei enää hallitusmuotoja. Vastaavana juttuna on hallintoon, oikeuslaitokseen, työvoimatyyppiin, talousjärjestelmään ja uskontoon jaettu järjestelmä.
    [*]Uskonnot ovat keksintöjä, joista syntyy pyhä kaupunki. Uskonnon laajenemista tapahtuu luonnostaankin, mutta lähetyssaarnaajilla homma nopeutuu.
  • Eri tyyppisiä suuria johtajia. Esim. great scientist.
  • Yksiköiden erilliset puolustus- ja hyökkäysluvut on poistettu ja korvattu yhdellä powerilla. Yksiköillä sen sijaan bonuksia ja miinuksia tiettyjä yksiköitä vastaan.
    [*]Keksinnöissä ei enää tarvitse kaikkia edeltäviä keksintöjä, vaan yksi suoraan edeltävä riittää.
  • Jokiyhteys riittää resurssien saamiseen.
  • Pelaaja voi sovitella rauhaa kahden keskenään sotivan sivilisaation kanssa.
  • Uusi voittotyyppi, alliance victory.
  • Moninpeli löytyy heti ja siihen on panostettu kehityksessä.
  • Pelistä tulee erittäin modattava.

Hyvältä kuulostaa. :)
 
Vastaus: Civilization 4

Dodii. civilizationit ovat aina olleet herkkä kohtani. kunhan vastustajien tekoäly olisi vihdoin nyt kunnossa..
 
Vastaus: Civilization 4

Meikäläisellä tämä on myös aika paha tikki. Ainoita pelejä, mitä tulee PC:llä hakattua. Taitaa taas mennä muutama päivä pelastusarmeijalle, mutta menkööt
 
Vastaus: Civilization 4

Hex sanoi:
]Yksiköiden erilliset puolustus- ja hyökkäysluvut on poistettu ja korvattu yhdellä powerilla. Yksiköillä sen sijaan bonuksia ja miinuksia tiettyjä yksiköitä vastaan.

Särähtää hieman korvaan, mutta kaipa se on osattu hoitaa kunnolla.

Civilization ykköstä tuli pelattua älyttömän paljon kaverin mäkillä. Tai niin ainakin luulin, kunnes ite sain Civ kakkosen PC:lle. Varmastikkaan en ole mitään muuta peliä tahkonnut yhtä paljon. Civilization 3 löytyy myös, mutta jostain syystä en ole niin paljoa kerennyt tahkota.

Offtopic:

Perstuntumalta väittäisin, että kone huijaa kolmosessa aika paljon. Vituttaa hieman, kun loistava startti päättyy koneen miekkamiehen teurastaessa 20 omaa tankkia. Kellään samanlaisia kokemuksia?
 
Vastaus: Civilization 4

Kerrankin on hyvä, että on totaalisen persaukinen. Oma rupu-PC sentään aivan mahtavaa kolmosta vielä tyydyttävästi pyöritti, mutta tämä jää väliin. Enemmän aikaa juoda kiljua jokirannassa jahka tässä kuun lopussa saan (työttömän) paperit kouraani.
 
Vastaus: Civilization 4

Shaban sanoi:
Särähtää hieman korvaan, mutta kaipa se on osattu hoitaa kunnolla.

Civilization ykköstä tuli pelattua älyttömän paljon kaverin mäkillä. Tai niin ainakin luulin, kunnes ite sain Civ kakkosen PC:lle. Varmastikkaan en ole mitään muuta peliä tahkonnut yhtä paljon. Civilization 3 löytyy myös, mutta jostain syystä en ole niin paljoa kerennyt tahkota.

Offtopic:

Perstuntumalta väittäisin, että kone huijaa kolmosessa aika paljon. Vituttaa hieman, kun loistava startti päättyy koneen miekkamiehen teurastaessa 20 omaa tankkia. Kellään samanlaisia kokemuksia?
Eivätköhän nuo yksiköiden erikoisominaisuudet edelleen hoida saman asian kuin esim. korkea defence ennen. Spearman on varmaan edelleen hyvä alun puolustusyksikkö jne.

Tuota kuvailemaasi kusetusta en ole huomannut. Ainakin Civ3:ssa oli ominaisuus, että tietokone laski pelaajan ja tietokonepelaajan taisteluita varten satunnaistekijöitä jonkin verran etukäteen, jotta pelaaja ei pääse pelitilannetta lataamalla useampaan kertaan yrittämään samaa taistelua. Tuonhan sai myös pois päältä.

Muistaakseni tietokone kusetti Civ2:ssa rakentamisissaan sen minkä kerkisi. Civ3:ssa ongelmaa ei ollut tai ei ainakaan niin pahana. Ainahan tietysti jotain kusetusta on. Joillain muillakin Civ3 kai jäi vähemmälle pelaamiselle. Itselläni paluuta vanhaan ei kyllä ollut, vaan ilman suurta osaa Civ3:n uudistuksia ei halunnut enää pelata.
 
Vastaus: Civilization 4

Ääk! Pitää piilottaa pc. Tulee vaan paha mieli kun miettii kuinka paljon aikaa on Civin parissa kulunut (hukkaan?).

Perstuntumalta väittäisin, että kone huijaa kolmosessa aika paljon. Vituttaa hieman, kun loistava startti päättyy koneen miekkamiehen teurastaessa 20 omaa tankkia. Kellään samanlaisia kokemuksia?

Alkuperäisessä Civilizationissa tietokone jyräili armeijani ylpeydet pelkällä Settlerillä. Kolmonen vaikutti mielestäni reilummalta.
 
Vastaus: Civilization 4

Kyllä tuo ihan pakko-ostos on. Voi tosin konetehot loppua kesken. Alkuperäisiä Civejä olen lähinnä testannut, mutta Civ3:sta on tullut väännettyä varsin miehekäs määrä.
 
Vastaus: Civilization 4

feldon sanoi:
Alkuperäisessä Civilizationissa tietokone jyräili armeijani ylpeydet pelkällä Settlerillä. Kolmonen vaikutti mielestäni reilummalta.

Kun minä pelasin alkuperäistä CIV:iä, minulla oli yleensä käytössä kaksi erilaista taktiikkaa. Toisessa mentiin heti kun se oli mahdollista tasavaltaan ja laitetttiin verot lähelle nollaan. Tällöin keksintöjä tulee noin kolmen vuoron välein eikä ollut mitenkään harvinaista että Jeesus syntyi sähkölampun ja ydinvoimalan katveessa.

Toinen taktiikka taas oli taas se, että ei keksitty kuin pyörä ja hevoset. Sitten kaupunkeja kasvatettiin mahdollisimman paljon, rakennettiin parakkeja ja pysyttiin despotiikassa. Joka vuoro kaupungeista tulee ulos veteraani heppoja ja vaunuja ja koska taistelusysteemi oli mitä oli, jopa hevosella oli 10 prosentin mahdollisuus voittaa panssarivaunu. Tällä tavalla vihollinen kuin vihollinen tuhottiin vyöryttämällä massoittain heppoja päälle.
 
Vastaus: Civilization 4

feldon sanoi:
Alkuperäisessä Civilizationissa tietokone jyräili armeijani ylpeydet pelkällä Settlerillä. Kolmonen vaikutti mielestäni reilummalta.

Muistuu hyvin mieleen kuinka ne ekat keppimiehet Civ1:ssä tiputteli lentokoneita. Noh kieltämättä tuosta on tultu eteenpäin, mutta (edelleen perstuntumalla) mielestäni kakkosessa taistelusysteemi tuntui reiluimmalta.
 
Vastaus: Civilization 4

Shaban sanoi:
Muistuu hyvin mieleen kuinka ne ekat keppimiehet Civ1:ssä tiputteli lentokoneita. Noh kieltämättä tuosta on tultu eteenpäin, mutta (edelleen perstuntumalla) mielestäni kakkosessa taistelusysteemi tuntui reiluimmalta.

Hah! Itsehän julistin Civ1ssä sodan saarelle eristäytynyttä bambumajaheimoa kohtaan lentotukialuksin ja ydinkärjin ja se piivanan Phalanx torjui meitin ydinkärjen!

No, ei se sitä pelastanut, mitä muuta ydinkärki osaa tuhoutuessaan kuin räjähtää... ;) Peesaan kyllä Shabanin kommenttia Civ3n taisteluista, kone päihittää ihan ihmeyksiköillä pari pykälää modernimpia yksiköitä ja itse sitten ei meinaa saada ketään hengiltä edes budjettileikkauksin.

Tuo Civ4n muutoslista ei nyt oikein saa sellaista "tälläsen mä oon aina halunnu" -reaktiota aikaan, päinvastoin. Katsotaan.
 
Vastaus: Civilization 4

  • Yksiköt näkyvät useampana sotilaana. Sotilaiden määrä kertoo yksikön kunnon.
  • Kartalla on eri zoomitasoja.
  • Eri uskonnot antavat erilaisia ominaisuuksia, kuten näkyvyyden koko uskonnon levinnäisyysalueelle.
  • Kaupungin keräämä kulttuuri vaikuttaa sen puolustusbonuksiin.
  • Joillain sivilisaatioilla on useampi johtajavaihtoehto.

Jokaisen uuden Civilization grafiikkauudistukset ovat osittain heikentäneet selkeyttä. Niin näyttäisi olevan taaskin. Toisaalta hauskaltahan tuo näyttää ja on silti varmaankin on selkeä.

Eri uskonnot vaikuttavat kiintoisalta lisäykseltä. Saa nähdä koittavatko pitää uskonnot sotimisesta erillään, jottei kukaan pahoita mieltään. Ajatus miekkakäännytyksestä, pyhästä sodasta ja toisen uskonnon pyhän kaupungin polttamisesta maan tasalle saa kyllä innostumaan. :p
 
Vastaus: Civilization 4

Vieläkö Sid on pelinteossa mukana?

Ei ole viitsinyt kauheasti Civ3:sta viime aikoina pelata, kun kärsii muu elämä siitä niin pahasti.
 
Vastaus: Civilization 4

Huikeaa. Itse aloin pelaamaan Civilizationeja vasta kolmosen aikaan, joten vanhempia versioita en ole kokeillutkaan. FreeCiviä koitin, mutta en jostain syystä tykännyt lähellekään niin paljon kuin kolmosesta. Mielestäni neloseen saisi tulla huomattavasti enemmän kehityksiä, kuin mitä kolmosessa oli. Tuntui, että sen teknologisen huipun saavuttaminen oli aika vaivaton homma.

Onko pelin julkaisuajasta vielä mitään tietoa? Joskus muistaisin kuulleeni huhuja syksyn julkaisusta, mutta onko E3:lla tullut päivitettyä tietoa esille?
 
Vastaus: Civilization 4

Nostelen nyt ikivanhaa threadiä ylös, mutta en katsonut tarpeelliseksi uuttakaan aloittaa ja toisaalta on asiaa, joka saattaa kiinnostaa. Olen itse edelleenkin (vähemmän yllättäen) pelaillut Civilization IV:ää, etenkin taas viime aikoina löydettyäni loistavan modin sille. Legends of Revolution tähtää siihen, että se olisi uudistuksiltaan kuin lisälevy, tuoden parannuksia moniin asioihin. Modi on niin hyvä, että aloin suomentaa sitä (Kahkosen tekemän Warlords-suomennoksen pohjalta) ja suomennoksen ensimmäinen versio on jo viimeisimmässä modin julkaisussa mukana.

Yksiköitä ja hallitsijoita on lisätty vain vähän. Kaiken uuden lisämateriaalin grafiikka on kaupallista tasoa, kukin sivilisaatio on omanlaisensa näköinen ja siitä huolimatta modi latautuu suht kevyesti. Pelillisiä uudistuksia on aika paljon, vähemmän jos on jo pelaillut muita modauksia. Merkittävin uudistus on kansannousut (revolution), jotka tekevät pelistä aiempaa huomattavasti vaikeamman. Kansasta on pidettävä huolta, jotta asiat pysyvät omissa käsissä eivätkä kaupungit ala karkailla omiksi kansoikseen. Barbaarien hallitsemat kaupungit voivat myös päätyä omiksi kansoikseen (aluksi ollen sodassa kaikkia vastaan).

Modin omaperäisin uusi juttu on taruyksiköt (legends). Ne ovat aina oman aikansa parhaimpia yksittäisiä yksiköitä. Ne eivät ole voittamattomia, mutta oikein käytettynä kukin on erittäin hyödyllinen. Toinen yksiköihin liittyvä merkittävä seikka on parempi tasapainottaminen. Sotiminen on jo heti pelin alussa huomattavasti mielekkäämpää, sillä jo ennen katapulttien aikaa on olemassa edes jonkinlaisia yksiköitä, joita käyttää kaupunkien valtaamisessa apuna. Samoin teknologiapuu on mietitty siten, että yksiköt pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään. Enää ei voi hypätä aivan päistikkaa esimerkiksi muskettiaikakauden ohitse, vaan niistä on oikeasti iloa pidempään. Lisäksi vastapainokatapultista ei tule suoraa hyppyä kanuunoihin, vaan välissä on yksi alkeellisempi ruutiin perustuva yksikkö. Lisäksi puulaivojen jälkeinen aikakausi on täytetty monin uusin laivoin, niin ettei höyrylaivojen jälkeen päädytä melkein heti niihin kaikkein nykyaikaisimpiin laivoihin.

Tässäpä tämä, toivottavasti tämä edes jollekulle osoittautuu hyödylliseksi / mielenkiintoiseksi :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Civilization 4

Olen hieman testaillut tuota LoR:ria, ihan hyvä mutta ei mitenkään pärjää Fall from heaven II fantasia modille.
olen käyttänyt viime kuukausina lähes koko peliaikani tuota modia pelatessa, on se vaan niin hyvä. :eek:

Tähän on tekeillä myös laajennukset Fall further sekä orbis. Näistä ei tosin vielä ole saatavilla uusimman version (3.19, FfH 0.41b) kanssa toimivia julkaisuja, mutta lähipäivinä toivottavasti ilmestyvät.
Ehdottomasti kannattaa testata! :cool:
 
Ylös Bottom