Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Company of Heroes 3 - WW2-reaaliaikastrategiaa

Gimble

Well-Known Member
1676139687366.png

Julkaisupäivä: PC: 23.2.2023 - Konsolit: 30.5.2023
Kehittäjä: Relic Entertainment
Julkaisija: Sega
Moottori: Essence Engine 5.0
Lajityyppi: Reaaliaikastrategia (yksinpeli & moninpeli)
Alusta: PC, PS5, Xbox Series X/S

Se on kuulkaas sillälailla, että uutta CoH peliä onkin pelisarjan ystävät saaneet odotella ihan hetkisen, melkki 10 vuotta. Vajaan parin viikon päästä odotus kuitenkin PC-pelaajien osalta loppuu.

Se on mukavaa, että aika pitkän kuivan kauden jälkeen alkaa tulemaan konsolillekin kovia RTS tekeleitä, "CoH 3 Console Edition" julkaistaan myöhemmin tänä vuonna. Vaikka CoH pelejä en ole koskaan pelannut, niin olen antanut itseni ymmärtää, että varsin asiallinen strategianaksuttelua on kyseessä. Jopa ihan ensimmäistä vuonna 2006 julkaistua CoH peliä jotku tykittää edelleen ja varsinkin kakkosen samanaikainen pelaajamäärä lasketaan Steamissä tuhansissa edelleen. Suosioon varmastikin löytyy jokin selitys.

Huomasin, että jostain syystä kakkonen on päätynyt omaankin Steam kirjastoon. Koska peli on aika wanha, saattaa se pörrätä jopa tällä 2015 mallin tekstinkäsittelykoneella. Ehkä on aika laittaa se tulille ja tarkastaa mistä on kyse. Näkee sitten pitääkö se kolmonen lunastaa, tod. näk. pitää. Mites, löytyykö forkalta CoH pelaajia? Jos löytyy, mitkäs on odotusfiilikset kolmosen suhteen?




 
Viimeksi muokattu:
Ykkönen on edelleen täyttä rautaa. Kakkosest en oikee tykänny. Tän kolmosen kans aika maltilliset odotukset. Suosittelen sen ekan hommaamaa lisäreinee, ku alennuksessa joskus on.
 
Vissiin on ihan soiva peli tämä uutukainenkin!

 
Tutoriaali ja ensimmäinen moninpeli kaverin kanssa tuli testattua(pelasin tosin betassa muutaman pelin jo aiemmin) ja kyllähän tämä hyvältä tuntuu.

Pyörää ei ole lähdetty keksimään uudestaan, mutta monia elämää helpottavia ja näyttäviä uudistuksia tuotu. Itse en ole mikään kovin pätevä reaaliaikaisen strategian peluri, niin konetta vastaan mahdollisuus tuohon tactical pauseen on tervetullut uudistus.

Edelleen vakiona kamera on mielestäni liian lähellä, mutta Steamin Workshopista löytyikin jo modi, joka korjasi tämän. Modiyhteisö on muutenkin näillä peleillä ollut aina melko vahva ja laaja, joten eiköhän peli parane tästä entisestään. Alkuperäisen COH:n Blitzkrieg on esim. ihan huippu modi. Eikä noiden kanssa tarvitse säätää mitenkään, suoraan pelin kautta pääsee Workshoppiin, josta sai tuon kameramodinkin klikattua päälle.

Kampanja kiinnostaa kovasti, ainakin näyttää todella mielenkiintoiselta. Katsotaan koska tuota ehtii testailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin on laittoa vielä aikalailla, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa sitten. Konsoliversiota varmaan turha odottaa any time soon! Sen verta bugiselta vaikuttaa, että kaikkia ongelmia ja puutoksia ei ole mitään järkeä lähteä kolmeen versioon korjaamaan samaan aikaan. Helpommalla pääsee kun laittaa ensin PC-version järkevälle tolalle.

 
Vissiin on laittoa vielä aikalailla, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa sitten. Konsoliversiota varmaan turha odottaa any time soon! Sen verta bugiselta vaikuttaa, että kaikkia ongelmia ja puutoksia ei ole mitään järkeä lähteä kolmeen versioon korjaamaan samaan aikaan. Helpommalla pääsee kun laittaa ensin PC-version järkevälle tolalle.



Täytyy muistaa, että nykyäänhän on niin kovin muodikasta vääntää pelistä kuin pelistä tämmöinen vastaava video.

Itse pelannut noin 15h.
Kymmenen tuntia kampanjaa ja viisi skirmishiä. Ei minulla yksikään peli ole mennyt pilalle bugin takia.
Yhdessä matsissa jäi yksi joukko jumiin kahden rakennuksen väliin ja piti tankilla pistää toinen taloista matalaksi jotta suostuivat etenemään. Niin ja kerran jäi mortarin ääni tulematta kun piti jysähtää.

En siis väitä etteikö bugeja voisi olla, mutta en lähtisi väittämään että peli olisi rikki ja pelikelvoton.
Ja on sieltä lisäksi jo useita hotfixejä tullut ja ensimmäinen balance-päivityskin.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy muistaa, että nykyäänhän on niin kovin muodikasta vääntää pelistä kuin pelistä tämmöinen vastaava video.

?, Siis kyllähän tuossa(kin) videossa esitetään ihan pitkä lista kiistattomia bugeja/puutteita. Lisäksi muissa videoissa ja arvosteluissa varsinkin "dynaaminen" kampanja ja AI on saanut paljon kritiikkiä ja ilmeisen aiheesta.

En siis väitä etteikö bugeja voisi olla, mutta en lähtisi väittämään että peli olisi rikki ja pelikelvoton.
Ja on sieltä lisäksi jo useita hotfixejä tullut ja ensimmäinen balance-päivityskin.
No eihän se kukaan sellaista ole väittänytkään, mistä tuon repäisit. Nimenomaan sanoo loppupäätelmässä, että on vain julkaistu etukenossa keskeneräisenä ja asia on juurikin niin. Pelata silti voi ja on hauskaa viihdettä_mutta en usko, että konsollla voi hetkiseen. Noita bugeja kannattaa prosessoida yhdellä alustalla ensin ja se vaatii aikaa ja iterointia, ennen kuin kannattaa edes harkita konsolijulkkaria. Tälle vuodelle ovat lupailleet, mutta en olisi siitä enää ihan varma.
 
Viimeksi muokattu:
Noita bugeja kannattaa prosessoida yhdellä alustalla ensin ja se vaatii aikaa ja iterointia, ennen kuin kannattaa edes harkita konsolijulkkaria. Tälle vuodelle ovat lupailleet, mutta en olisi siitä enää ihan varma.

Oho, ne meinaa julkaista konsoleille jo ensi kuussa.

 
Peli on nyt ennakkotilattavissa konsoleille, hinta on 60 €. Jotain nahkoja saa johonkin ennakkotilatessa. Fyysistä versiota alkaa myös pikkuhiljaa näkyileen pelikauppojen ennakkotilauslistoilla.


 
Julkaisu TJ 1 :oops:

Jotkin jälleenmyyjät ovat hairahtaneet lähettelemään fyysisiä kopioita asiakkaille ennen julkaispäivää ja yotubeen on alkanut ilmestyä myös Gameplaytä. Ihan hyvältä myös näyttääkin! Discordissa joku aikaisin pelin saanut kommentoi, että hiirellä ja näppiksellä pelatessa kokemus PS5 kanssa oli ollut täysin sama kuin pelaisi tietokoneella. Tosin oli kuulemma ollut ongelmia Tutorial kanssa, ei toiminut siinä hiiri lainkaan. Toki Day 1 patch on vielä tulematta.

Huomenna sitten sauhut tästä kun Digi alkaa toimimaan!

 
Viimeksi muokattu:
Oivoi kylläpä on mahtava peli :eek: Nyt näyttää vahvasti siltä, että ainakin omissa kirjoissa ottaa parhaan konsoli-RTS pelin viittaa ylleen. Ensimmäinen bugi ilmeni jo ennen kuin pääsi pelaamaan, eli Tutorial on käytettävissä vain ohjaimelle. Hiiri ja näppiksen kanssa jos pelaa täytyy vain hoksailla miten se rokkaa, aika silleen perusjuttua kuitenkin. Hiiri toimii siis normaalisti kaikkialla muualla, paitsi Tutorialissa.

Täältä löytyy Playlistit hyviin Tutorial-videoihin perusjutuista, näkee miten hiirellä pelataan. Ja tietty relevanttia infoa myös ohjainpeluuseen. Nuot kannattaa ehkä jokaisen aloittelijan tarkastaa.

 
Viimeksi muokattu:
Onhan tämä aika vanhan oloinen graafisesti ja ei aluksi ainakaan napannut, mutta odotellaan ja kokeillaan uudelleen. Nyt eka kosketuksen perusteella 7/10. Odotukset oli kovat.
 
lmeisen raskas engine kyllä! Kyykyttää ihan kivasti Series X ja PS Femmaa, toisaalta kuitenkin parempi perunagrafiikka ja 60 fps kuin parempi grafiikka ja tökkivä FR. Ei näitä graffan takia kuitenkaan pelailla. Mutta joo, eipä oikein ole mitään referenssiä tältä osastolta, jossa on tuhoava ympäristö. Yksi bugi ilmeisesti on tunnistettu jo, eli maan tekstuureissa saattaa olla vikaa. Noh ottaen huomioon, että edellisen pelin elinkaari oli 10 vuotta (ja jatkuu) ja sekin oli alkujaan aivan raakile, niin eiköhän tälläkin kertaa ole lupa odottaa pitkäjänteistä kehitystä.

Kyllä minä ainakin tykkään tosi paljon nimenomaan näistä, joissa komennetaan kohtuullisen pientä joukkoa taktisesti. Enemmän focus taistelussa ja Microssa, vähemmän SIM-Cityssä ja puun keräämisessä yms.

Kylkeen Eurogamerin katselmusta aiheesta:

 
Täytyy korjata arvioita, sillä onhan tämä aivan loistava peli! Todella hyvin toimii ohjaimellakin. Suositteln kokeilemaan ja antamaan mahdollisuuden, et kadu. 9/10
 
Juu! Kyllähän tämä on ihan heittämällä historian paras konsoli-RTS kuten heti ensisilmäyksen jälkeen vähän ounastelinkin. Taino, tiukka kisa AoE2 DE kanssa, mutta riippuu vähän minkätyyppinen on pelaajan preferenssi. Jos haluaa, että focus on taistelussa niin sitten tämä iskee kuin tuhat volttia. Jos taas haluaa hallita isompaa kuvaa ja rakennella SIM-Cityä, niin siinä tapauksssa ehkä AoE2 sytyttää enemmän.

Mutta joo, mulle ainakin ihan mahtavaa menoa! Aikaa saa varata hetkisen opetteluun, eli suoraan syvään päätyyn PvP nettipeliin ei ole mitään asiaa vielä pitkään aikaan, näin kun kokmusta aiemmista sarjan peleistä ei ole. Ensin kampanjat, joita on siis peräti kaksi, sitten Skirmishiä AI vastaan riittävä määrä. Jos sitten mutaman viikon tai kuukausien päästä olisi valmis onlineen, eikä ihan nolaisi itseänsä siellä. Ehkä! Riippuu miten malttaa olla pois PUBGin ääreltä.

Kylkeen Digital Foundryn katselmusta aiheesta, taino. Tämä video käsittelee pääasiassa miten tähän pisteeseen on tultu. Takana on pitkä ja hieno historia

 
Viimeksi muokattu:
Hieno peli on. Hyvin ovat ottaneet huomioon konsoliversion rajoitukset ns. taktisen paussin ja pikasiirtymisen joukkoihin ohjaimen takanappien avulla, kun joka paikkaan ei ole mahdollista ehtiä samalla tavalla kuin PC:n näppäinoikopolkujen avulla. Pakolliset minitauot vain rikkovat harmittavasti taistelun immersiota, kun ainakin itse haluaisin toiminnan olevan koko ajan päällä.

Hieman toivoisin myös mahdollisuutta zoomata elävää tilannetta nykyistä kauemmaksi, jotta näkisi ruutua liikuttamatta enemmän. Ikävä on myös Red Alert 2:n numeroituja ryhmiä, joiden avulla määritin aina erityyppiset joukot. Ryhmä 1 oli esimerkiksi tiedustelija(t), ns. "kartanvalaisijat", 2:een kuului raskaampi osasto, 3:een ilmatuki, 4:ään vakoojat ja muut spesialistit ja 5:een esimerkiksi meriyksiköt.

Kyllä tämä vahvasti tuoksahtaa ainakin 4/5 -tekeleeltä kahden kampanjan sisältämän materiaalin perusteella.
 
Ylös Bottom