Vaikutelmia 3 pelitunnin jälkeen...
Kyllä tämä on aika lailla parantunut ykkösosasta. Kontrollipuolella on muutamia uutuuksia:
Kun ryömii, voi tehdä kierähdyksiä sivuttaissuunnassa. Tämä on todella hyödyllinen ja tehokas liike. Pieni miinus on, että se on ainoa sivuttaisliike ryömintätilassa. Kapealla polulla kun haluaisi liikkua joskus vain hiukan sivuttaissuunnassa, mutta kierähdys vie aina yli metrin, jolloin todennäköisin vaihtoehto on putoaminen suoraan alapuolella olevaan miinakenttään. Kummallista sinänsä tämä, koska pyörähdys tapahtuu analogisella sauvalla. Miksiköhän siinä ei ole 2-portaisuutta, kuten muissa liikkumismuodoissa?
Toinen uutuus on 'kurkkaus' (peek), jolla näkee kulman taakse paljastumatta sinne itse. Ainoa miinus on, että tällöin ei voi ampua ollenkaan, ei edes pistooleilla, mikä ei ole mielestäni oikein perusteltua. Kurkkaus tapahtuu SOCOM tyyliin D-padin vasen/oikea -nuolilla. Todella tervetullut ominaisuus varsinkin stealth tehtäviin.
Kolmas uutuus on sirpalekranaattien kokkaaminen, eli sytytys ennen heittoa. Tämä tapahtuu pitämällä liipasinta pohjassa. Tämä on todella hyvä uutuus, koska viholliset jo ykkösosassa ehtivät karkailla kranaattien tieltä. Toisaalta tämä on nopein tapa tappaa omatoimisesti koko joukkue.
Varustepuolella uutuuksia on mm. fosforikranaatti, mikä räjähtää osumasta ja sytyttää tuleen viholliset. Sokaisusta en pelin kannalta tiedä, mutta periaatteessahan F kranaatit vievät yöllä pimeänäön. Tätä on taistelun tiimellyksessä vaikea tarkkailla, varsinkin kun kranaatin kohderyhmä useimmiten kuolee.
Toinen uutuus on valaisupistooli, mikä on varsin realistisen oleinen, mutta ei kovin tarpeellinen.
Räjähdepuolella tervetullut uutuus on viuhkamiina, joita jokainen taistelija kantaa jopa 3 kpl, eli koko ryhmällä niitä on 12 kpl! Nämä ovat ERITTÄIN hyviä keinoja varmistaa selusta silloin, kun siihen ei miehiä liikene. Huom! omat miehet eivät polje näitä miinoja, vaan niitten yli voi rauhassa juosta. Vihollinen sen sijaan polkaisee ne jopa metrin-parin päästä.
Savukranaatteja saa nyt tehtäviin enemmän, mikä on myös life-saver silloin, kun kolme ukkoa ottaa lukua keskellä tannerta tankin tulialueella.
Huvittava uutuus on Jonesin mukanaan kantava jakoavain, jolla hän pystyy silmän räpäyksessä korjaamaan ajoneuvon, kunhan se ei ole täysin tuhoutunut.
Singoilla ja IT-ohjuksilla on nyt myös selkeä ero: Singolla on suuri sytytysviive, joten ne ovat onnettomia helikoptereita vastaan. IT-paukut sen sijaan lähtevä kuten ennekin, heti.
Itse tehtävät vaihtelevat mukavasti. Joukossa on epätoivoisia puolustustehtäviä ylivoimaista vihollista vastaan, kuin suoraan elokuvasta Blackhawk down (Isku mogadishuun), riittävästi hiiviskelyä ja soluttautumista, sekä tankin tappoa. Ajoneuvon saa mukaan nyt useampaan tehtävään, tosin sen merkitys on lähinnä puolustustekninen, ei niinkään hyökkäystekninen. Tämä tietysti riippuu pelityylistä, mutta ainakin Hardilla Rambot jää jo oviaukkoon.
Itse peli on todella hyvää viihdettä, varsinkin co-oppina. Strategia ja suunnittelu ovat edelleen ne tärkeimmät. Varsinkin kun piirtoetäisyys on yli tuplat edelliseen versioon, on tiedustelun rooli kasvanut entisestään. Sen verran vielä tähän loppuun, jos jollain on alkuperäinen CDS tallella, niin kannattaa pelata sitä pikkaisen kontrollien palauttamiseksi, kakkososan ekat tehtävät kun ovat aika toimintapainotteisia verrattuna ykkösosan pehmeään laskuun, (ainakin hardilla)