Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

D&D,P&P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zacharia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Taas yksi thread, jossa yritetään leijua kun pelaa ropeja/larppaa. Tulee ihan mieleen MTV3-XäTtI, joka antaa useimmille sellaisen kuvan, että peelot ropettaa.

PS. Jos luulet että P&P (Pen&Paper) on yhtä sama asia kuin larppaaminen, kuluta tällainen tylsä aikasi vaikka niiden opetteluun.
Kiitos unreal, oikein koskettava viesti.

:D Pyörin Lattialla Ja Nauran :D

Ei ole todellinen tämä threadi! Niin kummallisia kommentteja ja ihme juttua..

"Kukin pelaaja siis esittää yhtä henkilöä tarinassa, jonka tarkkaa kulkua kukaan ei tiedä etukäteen. Ennen peliä pelaajat ovat saaneet pelinjärjestäjiltä kuvauksen hahmostaan: millainen henkilö on kyseessä, millainen menneisyys tällä on ja mihin tämä pyrkii. Pelin alettua kukin esittää hahmoaan parhaaksi katsomallaan tavalla ja yrittää toimia niin kuin kuvittelisi hahmonsa toimivan. Pelaajat eivät kilpaile toistensa kanssa. Tarkoitus on pelkästään pitää hauskaa, asettua hetkeksi jonkin erilaisen ihmisen (tai muun olennon) saappaisiin ja kohdata uusia tilanteita - ja samalla oppia, miltä maailma näyttää jonkun toisen silmin katseltuna"
-----------------------------------------------------------------------------
Yes yes..kerroin tästä kaverilleni,joka oli sanonut että se mitä me pelataan, on larppausta. No sitten lähetin sille ton. Ekaks se sano että "Ne jotka tota harrastaa, ei voi hyväksyä, että sitä harrastettas pöydän ääressä" Mutta jos kerta P&P on sitä, että ollaan pöydän ääressä ja pelataan vaikka nyt KERPIä, niin eihän niillä ois mitään eroa. Mutta eihän ne loppujenlopuksi ole niin kaukana toisistaan jos ajatellaan, että P&P:äkin eläydytään jotenkin päin. Ainakin me puhutaan hahmona, sanotaan kaikki mitä me halutaan tehdä. Ainut asia tuossa mitä me ei tehdä on se, että mentäs metsään juoksemaan ihme vaatteet päällä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan zacharia
Ainakin me puhutaan hahmona, sanotaan kaikki mitä me halutaan tehdä. Ainut asia tuossa mitä me ei tehdä on se, että mentäs metsään juoksemaan ihme vaatteet päällä.

LARPissa ei taideta käyttää varsinaista rulesettiä eikä yleensä noppiakaan. Btw, älä ota nokkiisi tästä vittuilusta mitä täällä harrastetaan, ei me nyt niin kauheita kusipäitä oikeasti olla ;) Aloitit vain niin pro-sävyyn ristiriidassa lopun tekstin kanssa tämän threadin niin kaikki saivat kuittailuvaihteen päälle. Vähän niinkuin hifi_miehelle eräässä threadissa :D

Valitan zacharia, mutta kuten täällä ollaan aiemmin todettu:

LARP = Live Action Role Playing
=Juostaan metsässä hassuissa vaatteissa (voi kestää päiviä).

MARP = Mini Action Role Playing
=sama kuin ylempi, mutta "seikkailut" rajoittuvat esim. vain yhteen päivään.

"normaali" Role Playing Game (RPG), eli rope, eli ropellus, eli ropetus jne.
=Peliä pelataan esim. jonkun kotona. Rooliasut sallitaan, joskaan eivät millään muotoa ole pakollisia. Eläytyminen on silti tärkeää - joskaan "Rulemaster"-miehet eivät sitä aina tajua ;)

tietokone/konsoli RPG = ei kovinkaan paljoa tekemistä todellisten roolipelien kanssa. Johtunee siitä, että nykytekniikka ei vielä vedä vertoja ihmisten mielikuvitukselle, joka puolestaan on edellytys ns. normaaliropeja pelattessa ja pelautettaessa.

Ja mitä vielä..? FF ei ole oikea rope, Baldur's Gate ei ole oikea rope, Nethack ei todellakaan ole rope eikä myöskään kannata puhua mistään MUDeista. *hah hah*

Veikkaan kyllä että koko tämä threadi on vaan ihan trollailumielellä aloitettu ja että minun ei tosiaankaan pitäisi enää lisätä vettä myllyyn. Mutta on se niin hervotonta kun ihmiset puhuvat ensin P&P:sta ja sitten D&D:sta ja Larpit, kerpit ja rpg:t ovat aivan sekaisin :D En voi lakata nauramasta... Ovathan ne lyhenteet outoja, mutta kamoon hei..!

Ja yksi asia vielä: Muokkaa-nappi on siellä oikeassa alakulmassa ja sitä klikkaamalla voi muokata viimeksi lähetettyjä viestejä niin, ettei tarvitse "tupla-postata". ;)

Nörttien hiki tuoksuu tänne asti...:D

No harhaluulonsa kullakin. Eräs kaverini luuli että larppamisessa oikeasti mäiskitään toisiaan miekoilla. Ei ymmärtänyt koko homman pointtia kun sanoin ettei nyt ihan niinkään. No en kyllä ymmärrä minäkään. Ihan paskaa improvisaatioteatteria sääskien syötävänä keskellä metsää.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Har*
Nörttien hiki tuoksuu tänne asti...:D

heh heh..! Sori.. Nyt repesin taas ihan mahdottomasti..:D

Eräs kaverini luuli että larppamisessa oikeasti mäiskitään toisiaan miekoilla.

Boffereilla nyt ainakin. Köyhät opiskelijalarppaajat huitovat kepeillä ja rikkaat hullut oikeilla tai replikoilla.

Ihan paskaa improvisaatioteatteria sääskien syötävänä keskellä metsää.

Kerran kokeilin LARPpausta, mutta en innostunut. Lähinnä nauratti miten tosipelaajat otti sen niin vakavasti. Totta puhuen ropettaminen loppui jo lukiossa, eikä sen jälkeen ole enää innostanut. En ehkä silti lähtisi tuomitsemaan muiden harrastuksia, sillä muistan miten hauskaa se parhaimmillaan oli. Improvisaatioteatteria suosittelen muuten varauksetta kaikille!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Valitan zacharia, mutta kuten täällä ollaan aiemmin todettu:

tietokone/konsoli RPG = ei kovinkaan paljoa tekemistä todellisten roolipelien kanssa. Johtunee siitä, että nykytekniikka ei vielä vedä vertoja ihmisten mielikuvitukselle, joka puolestaan on edellytys ns. normaaliropeja pelattessa ja pelautettaessa.

, Baldur's Gate ei ole oikea rope, Nethack ei todellakaan ole rope eikä myöskään kannata puhua mistään MUDeista. *hah hah*

Veikkaan kyllä että koko tämä threadi on vaan ihan trollailumielellä aloitettu ja että minun ei tosiaankaan pitäisi enää lisätä vettä myllyyn. Mutta on se niin hervotonta kun ihmiset puhuvat ensin P&P:sta ja sitten D&D:sta ja Larpit, kerpit ja rpg:t ovat aivan sekaisin :D En voi lakata nauramasta... Ovathan ne lyhenteet outoja, mutta kamoon hei..!

Ja yksi asia vielä: Muokkaa-nappi on siellä oikeassa alakulmassa ja sitä klikkaamalla voi muokata viimeksi lähetettyjä viestejä niin, ettei tarvitse "tupla-postata". ;)
Mä poistan mun turhat viestit. Konsoleilla on oikeita RPG:ä kuten tuo juuri mainistsemasi FF. Ja sä oot sitte niin vitun kaikki tietävä RPG master? Baldurs Gatet ovat myös roolipelejä. Mudit ovat Roolipelejä. Esimerkiksi Ragnarok
Jos sä et pidä jostain RPG:ä se ei tarkoita KOSKAAN että se ei olisi roolipeli. Sillä sana roolipeli sinänsä ei rajoitu pelkästään larppaukseen, tai ihan mihin tahansa. Koska jos pelaaija on monta, heillä on omat hahmonsa, ja he pelaavat niin se on erittäin suurella todennäköisyydellä roolipeli. KERP=Keskimaan Roolipeli. LARP=Live Acton Roleplaying. P&P= Pen&Paper. Lyhenteet..et voi lakata nauramasta?

Tämä ketju ei ole tarkoitettu trollattavaksi, mollattavaksi, nolaamiseksi, flamettamiseksi, eikä mihinkään mitä te ikinä keksittekään.

Olen pettynyt PS2finin käyttäjiin, ja jos tämä jatkuu tämmösenä niin ainakin tämä ketju lähtee bittitaivaaseen(ellei se ole jo suunnitteilla ylläpitäjien keskuudessa) ja siirryn kokonaan muropaketin käyttäjäksi.

Mariokin on roolipeli, siinähän pelataan marion roolia! Voi helvetti soikoon, jätkäthän nussii täällä pilkun teholle. Koittakaa nyt elää jumalaute X)

Tämä ketju ei ole tarkoitettu trollattavaksi, mollattavaksi, nolaamiseksi, flamettamiseksi, eikä mihinkään mitä te ikinä keksittekään.

Olen pettynyt PS2finin käyttäjiin.
Olen todella pahoillani että aiheutin mielipahaa. Ihan totta, ANTEEKSI! Ei kannata harmistua alkaa kiroilla minun takiani - moni pitää minua kuitenkin ihan mukavana tyyppinä.

On totta, että minulla on roolipeleistä jonkinlaisia käsityksiä jo entuudestaan ja vaikken ehkä olekaan aivan "RPG master" - kuten asian osuvasti ilmaisit - kuvittelen tietäväni aiheesta yhtä ja toista. Syy siihen miksi en pidä konsoli/tietokone RPG-pelejä oikeina roolipeleinä, johtuu siitä etten pidä ko. teoksia yhtä kiehtovina ja mielikuvitusta innostavina kuin ns. oikeita ropeja.

En tiennyt että aihe oli sinulle niin rakas, kuin mitä nyt annoit viestissäsi ymmärtää. Toivon todella ettei päiväsi mennyt pilalle kommenttieni takia. En vedä mitään takaisin, mutta pyydän vilpittömästi anteeksi. Aion nyt lopettaa tähän ketjuun postaamisen, niin voimme kummatkin säilyttää jotakin tärkeää - minä mielipiteeni ja sinä kasvosi.

Ja vielä kerran: sori!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Mariokin on roolipeli, siinähän pelataan marion roolia! Voi helvetti soikoon, jätkäthän nussii täällä pilkun teholle. Koittakaa nyt elää jumalaute X)
Mmmh..ei se nyt niin mene. Tasohyppelyt, action pelit, räiskintä pelit ja urheilu pelit ovat eri-asia. Mutta se mario rpg snessillä oli kyllä aika hauska:D

Tähän soppaan ei kannattaisi lusikkaansa kastaa, mutta minua on aina hieman huvittanut "oikeiden roolipelaajien" mustasukkaisuus RPG-nimen suhteen. En ole koskaan pelannut P&P pelejä, tai millä nimellä niitä nyt sitten kutsutaankaan, eli oikeita roolipelejä, joten en tiedä suhtautuisinko toisin jos olisin niitä pelannut. Kyse ei ole mistään ylenkatsomisesta tms. vaan yleisestä ihmettelystä tuon maagisen RPG-lyhenteen suojelemisen suhteen.

Huomasin tämän threadin jo ennen kuin kukaan oli tähän vastannut, ja silmääni pisti tuo P&P=LARP, josta tiesin noin yleisesti, että kyseessä on eri asia, mutta koska arvasin, että tähän tulee kärkeviä kommentteja, jätin itse väliin.

Oma "roolipelaamiseni" on ainostaan Nethackin, M&M:n, Baldur's Gaten, Icewind Dalen, NWN:n, FF:n, Grandian, SoA:n ym. ym. varassa. Monta jäi mainitsematta. Nämähän eivät ole oikeita roolipelejä, vaan konsoli/tietokoneroolipelejä. Minulla ei ole sitä mitään vastaan, että konsoli/tietokoneroolipeleille annettaisiin jokin yleisnimi, jolla ne erottettaisiin oikeista jumalallisista roolipeleistä. Sillä loppuisi jo kauan käyty (tyhjänpäiväinen) saivartelu. Yksinkertainen ratkaisu olisi kutsua oikeita roolipelejä vaan RPG:ksi ja muita (elektronisia) tietokone-RPG:ksi.

Tässäkin threadissa on mainittu, että tietokoneropet, eivät ole ropeja, koska koneella pelatessa ei saa tunnetta, että todella vaikuttaa omiin tekemisiinsä, ei ole "siellä olemisen tunnetta", mahdolliset toiminnot on valmiiksi purkitettu, ym. Lisäksi roolipelaamista ei ole vain se, että hahmo kehittyy vaikka jousiammunnassa, vaikkei olisi jousta käyttänytkään. Pitää varmasti paikkansa, mutta kuinka monessa autopelissä tuntuu, että nyt istutaan Ferrarin ratissa nelipistevöissä, ja joka kuoppa ja mutka tuntuu munaskuissa, ja silti niitä kutsutaan autopeleiksi, vaikka niillä ei ole tosielämän autolla ajamisen kanssa juurikaan tekemistä. Siis siinä mielessä, että sohvalla ohjainta nysvätessäsi, voisit kuvitella olevasi oikean Ferrarin sisällä...

Loppujen lopuksi saivartelu on saivartelua, joten tietokoneropeille pitäisi kehittää uusi nimitys, niin tästäkin kiistan aiheesta päästäisiin eroon.

Jos nyt vielä vastaisin ihan alkuperäiseen Zacharian viestiin, niin nyt NWN:ää jonkun aikaa pelanneena taidan silti tykätä enemmän BG:stä. NWN:n työkalut ovat kyllä varsin mielenkiintoiset, joten lisäpelattavaa siihen tulee kyllä varmasti runsaasti.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan veloxneb
Tähän soppaan ei kannattaisi lusikkaansa kastaa, mutta minua on aina hieman huvittanut "oikeiden roolipelaajien" mustasukkaisuus RPG-nimen suhteen. En ole koskaan pelannut P&P pelejä, tai millä nimellä niitä nyt sitten kutsutaankaan, eli oikeita roolipelejä, joten en tiedä suhtautuisinko toisin jos olisin niitä pelannut. Kyse ei ole mistään ylenkatsomisesta tms. vaan yleisestä ihmettelystä tuon maagisen RPG-lyhenteen suojelemisen suhteen.

Huomasin tämän threadin jo ennen kuin kukaan oli tähän vastannut, ja silmääni pisti tuo P&P=LARP, josta tiesin noin yleisesti, että kyseessä on eri asia, mutta koska arvasin, että tähän tulee kärkeviä kommentteja, jätin itse väliin.

Oma "roolipelaamiseni" on ainostaan Nethackin, M&M:n, Baldur's Gaten, Icewind Dalen, NWN:n, FF:n, Grandian, SoA:n ym. ym. varassa. Monta jäi mainitsematta. Nämähän eivät ole oikeita roolipelejä, vaan konsoli/tietokoneroolipelejä. Minulla ei ole sitä mitään vastaan, että konsoli/tietokoneroolipeleille annettaisiin jokin yleisnimi, jolla ne erottettaisiin oikeista jumalallisista roolipeleistä. Sillä loppuisi jo kauan käyty (tyhjänpäiväinen) saivartelu. Yksinkertainen ratkaisu olisi kutsua oikeita roolipelejä vaan RPG:ksi ja muita (elektronisia) tietokone-RPG:ksi.

Tässäkin threadissa on mainittu, että tietokoneropet, eivät ole ropeja, koska koneella pelatessa ei saa tunnetta, että todella vaikuttaa omiin tekemisiinsä, ei ole "siellä olemisen tunnetta", mahdolliset toiminnot on valmiiksi purkitettu, ym. Lisäksi roolipelaamista ei ole vain se, että hahmo kehittyy vaikka jousiammunnassa, vaikkei olisi jousta käyttänytkään. Pitää varmasti paikkansa, mutta kuinka monessa autopelissä tuntuu, että nyt istutaan Ferrarin ratissa nelipistevöissä, ja joka kuoppa ja mutka tuntuu munaskuissa, ja silti niitä kutsutaan autopeleiksi, vaikka niillä ei ole tosielämän autolla ajamisen kanssa juurikaan tekemistä. Siis siinä mielessä, että sohvalla ohjainta nysvätessäsi, voisit kuvitella olevasi oikean Ferrarin sisällä...

Loppujen lopuksi saivartelu on saivartelua, joten tietokoneropeille pitäisi kehittää uusi nimitys, niin tästäkin kiistan aiheesta päästäisiin eroon.

Jos nyt vielä vastaisin ihan alkuperäiseen Zacharian viestiin, niin nyt NWN:ää jonkun aikaa pelanneena taidan silti tykätä enemmän BG:stä. NWN:n työkalut ovat kyllä varsin mielenkiintoiset, joten lisäpelattavaa siihen tulee kyllä varmasti runsaasti.
Pitkä viesti, ja pöljää lainata koko homma, mutta antaa olla. Jos ei halua sanoa Tietokone ropeja roolipeleiksi, (vaikka itse en näe sille mitään estettä) nitä voitaisiin kustua PCRPG:i kaikessa yksinkertaisuudessaan, tai VGRPG videogame rpg,mutta mä ainakin pelaan roolipelejä, oli ne sitten tietokoneella tai ...pöydän ääressä.

Niin ja sä sitten kyseenalaistit RPG nimikkeen. Mun mielestä ei riitä jos pelaaja eläytyy johonkin rooliin,esimerkiksi vaikka michael schumacheriksi,sillä muutenhan maailmassa ei olisi mitään muuta kuin roolipelejä :O"The game will change roleplaying forever" lukee Neverwinter Nightsin kannessa, eikä se viittaa yksinpeliin.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin ja sä sitten kyseenalaistit RPG nimikkeen. Mun mielestä ei riitä jos pelaaja eläytyy johonkin rooliin,esimerkiksi vaikka michael schumacheriksi,sillä muutenhan maailmassa ei olisi mitään muuta kuin roolipelejä :O"The game will change roleplaying forever" lukee Neverwinter Nightsin kannessa, eikä se viittaa yksinpeliin.

Tarkoitus ei ollut kyseenalaistaa RPG-nimikettä, vaan vähän ontuvalla vertauksella, yrittää miettiä sitä, että onko pelaaminen perinteisesti nopilla tai ilman niitä ym. tai metsässä hyppiminen oikeampaa tai enemmän roolipelaamista, kuin koneen ääressä. Whatever...

Minullehan on ihan sama millä nimellä mitäkin kutsutaan. Ei minulle tuota vaikeuksia kutsua vaikka Baldur's Gatea roolipeliksi. Sitähän se koko litaniani tarkoitti. Oikeita roolipelaajiahan se asia näyttää korpeavan. Onhan selvää ettei tässä pystytä mitään uusia nimiä kehittelemään. Ja vaikka pystyttäisiin, ei sellainen koskaan vakiintuisi.

Eipä varmaan kannata ainakaan tämän osalta enää tätä keskustelua pidentää.

Ylös Bottom