Vastaus: Dark Souls III
Kyllä ne on nämä Souls-pelit ja Bloodborne sellaisia masokistien päiväunia, että huh huh vaan sanon minä! Ei riittäisi itsellä kiinnostus eikä hermot tällaisten pelaamiseen, vaikka muuten tuollaiset keskiaikaiset jutut taikoineen, isoine miekkoineen ja haarniskoineen kyllä kiinnostaa. Mutta ei vaan nämä pelit saa aikaan minkäänlaista värähdystä! Sen verran kallista on oma aika, ettei millään jaksa pelejä, joihin jää täysin samaan kohtaan jumiin pitkiksi ajoiksi. Joskus muksuna oli homma eri, kun NESsillä pelattiin vaikeita pelejä, kun aikaa oli ja lisäksi porukat eivät kovin usein suostuneet uusia pelejä ostelemaan, mutta nykyään ei voisi enää kuvitellakaan, että tuhlaisi aikaansa tällaisiin masokistisiin peleihin. Ei ainakaan, jos pelistä pitäisi jotain vielä maksaakin, ilmaiseksi voisin ehkä kokeillakin...
Periaatteessa samaa mieltä, mutten sitten kuitenkaan.
En ole pelannut vanhoja Souls pelejä käytännössä yhtään. Ostin Bloodbornen hypen saattelemana enkä tajunnut yhtään mihin olin ryhtymässä. Ei ollut mitään hajua niistä lainalaisuuksista, jotka näissä peleissä tulisi ymmärtää. En tajunnut, että kuolema ei ole paha asia. Se on hyvä asia, koska siitä oppii aina jotain uutta. Perheellisenä peliaika on kortilla ja muutenkin kasuaalipelejä on mukavampi pelata, ettei tule jatkuvasti epäonnistumisen tunnetta. Bloodborne jäi kesken näistä syistä.
MUTTA joku maaginen koukku näissä on, joka saa ihmisparan kokemaan riittämättömyyttä, epäonnistumisen tuskaa ja sairasta synkkyyttä. Ehkä se on valtavirrasta poikkeaminen, sillä nämä pelit ovat täysin oma maailmansa. Ehkä se on entistä suurempi tyydytys tavoitteen saavuttamisessa ja onnistumisessa. Ehkä se on itsensä haastamista. Kolmas Nainenkin lauloi aikoinaan, että "mun on pakko saada taakka, hankaluuksia".
Luultavasti en läpäise tätä peliä koskaan. Tämä ei ole kasuaalipeli, jota pelaan pikaisesti ennen nukkumaanmenoa. Joskus tämän pelin käynnistäminen on kynnys, jonka ylitystä ennen pohdin, jätänkö tänään ylittämättä. Tai jos tämän joskus läpäisen, se ei ole läpijuoksu vaan rauhallista maailmaan tutustumista ja tarvittaessa apuvoimien käyttämistä pahimmissa paikoissa.
Ainoa mikä näissä Souls peleissä nyppii, on nimenomaan se, että jos / ja kun joutuu sahaamaan samoja vihuja kerta toisensa jälkeen päästäkseen siihen kohtaan jossa edellisen kerran kuoli. Siinä voi ajatus herpaantua ja mitta tulla täyteen, kun tajuaa ettei ole edennyt illan pelisessiossa yhtään eteenpäin. Mutta toisaalta, se on myös näiden pelien kantava voima. Pelaajaa ei päästetä helpolla.
Kaikesta vuodatuksesta huolimatta, innolla, jännityksellä ja pelonsekaisin tuntein odottelen tätä....