Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

de Blob

JTahti

Well-Known Member
  • 3D tasohyppely
  • Wii - 26.9.2008
  • Steam (Win) - 27.4.2017
  • PS4, XB1 - 14.11.2017
  • Switch - 26.6.2018
  • Konsolifin pelisivu
Lueskelin tuossa Metacriticissä linkattuja de Blob arvosteluja ja kun niissä niin hehkutettiin pelin kulttipelimäisyyttä niin pitihän se ostaa.

http://www.metacritic.com/games/platforms/wii/deblob
Päivän tilanne MC:ssä, 33 arvosanaa, keskiarvo 81.

Melkoinen yllätys oli että peli on käännetty suomeksi! Alussa tulee valikko, jossa voi valita kielen, englanti, norja, ruotsi, suomi ja tanska. Hahmot puhuvat siansaksaa mutta kaikki teksti on suomeksi ja sitten kun kirjoitetaan nimi hahmolle niin siellä on kaikki åäö kirjaimet. Pelasin jo ekan kentän läpi. Tämä vaikuttaa varsin mainiolta.

Pannaan tuosta vaikka Gametrailerssin videoarvostelu niin näette samalla pelikuvaa:
http://www.gametrailers.com/player/40935.html
 
Viimeksi muokattu:
Vastaus: de Blob

Pelasin jo ekan kentän läpi. Tämä vaikuttaa varsin mainiolta.
Kunnes huomaat, että kaikki kentät ovat 99,9999%:sti sitä samaa loppuun asti, mitä nyt tehtäviin tulee hieman enemmän haastetta.

Ei siinä, de Blob on kyllä ihan viihdyttävä peli. Voisi vain olla paljon parempikin, jos olisi enemmän vaihtelua.
 
Vastaus: de Blob

Ihan ok peli, mutta en ole kahta kenttää enempää yksinkertaisesti jaksanut pelata. Samaa jankkausta koko ajan ja kentät on ihan älyttömän pitkiä. Grafiikat ja pelattavuus kuitenkin ykkösluokkaa...
 
Vastaus: de Blob

Olen pelannut 7 kenttää läpi ja peli maistuu edelleen. Erään arvostelun mukaan pelissä on 10 kenttää. Ei haittaa vaikka peli ei ole kehittänyt mitään erikoisohjelmaa. Tämä on tosiaan kulttipeli, mutta positiivisessa mielessä. Tämä on pohjimmiltaan puzzleilla höystetty toimintaseikkalu, mutta tämmöinen väritysteema on aika erilainen. Jet Set Radio Futuressa piti kanssa värittää seiniä, että se tulee mieleen tästä. Tätä on myös verrattu Katamariin ja Wizballiin.
 
Vastaus: de Blob

Nyt on de Blob pelattu läpi. Peli on oikein positiivinen yllätys ja ilopilleri. Meni vähän ahmimiseksi tämän pelaaminen, mutta jos maistuu niin mikäs siinä.
 
Vastaus: de Blob

Pelit-lehden Petri Heikkinen antoi 92% ja [pelit suosittelee] -leiman. Samaa mieltä arvostelijan kanssa. On se hyvä peli.
 
Vastaus: de Blob

Tykkään kyllä kanssa paljon. Todella hiottu ja omaperäinen peli. En tiedä edes onko tässä varsinaisesti suurempia huonoja puolia, mutta jos jotain väkisin haluaa etsiä niin toisto lienee suurin sellainen. Tehtävät on melko samanlaisia, mutta jotenkin ne sopii kokonaisuuteen. Ne ovat kuitenkin vain pieniä osia kentissä, jotka kokonaisuutena eivät sitten tunnu niin itseään toistavilta.
 
Vastaus: de Blob

Huippupeli ja kyllä tuota voi ihan avoimesti kaikille suositella. Kuten sanottua niin omaperäinen mikä on jo aika harvinaista ja ihan sellainen "yleisfiilis" on pelissä kohdallaan musiikin kanssa ja muutenkin. Eikä väreillä leikkiminenkään ole ollut hauskempaa sitten sen ajan kun oli n. 5v ja sai värittää Aku Ankan kirjassa ruskeaksi.

Kontrollit ja kamera aiheuttivat jossain kohdin satunnaisesti (hyvin vähän) ärsyyntymistä mutta eipä tuosta muuta pahaa sanottavaa keksi. Paitsi
tämä "loppis"-tehtävä joka oli aika ns. homo mm. juuri kameran takia.

Pahemman luokan perfektionisti kun peleissä on niin vielä pitäisi stylet löytää muutamasta kentästä. Argh.
 
Vastaus: de Blob

Vastakulttuuri/kaupunkitilan valtaus/underground-juttu on toteutettu vähän tökerösti, mutta tuo mieleen Beyond Good & Evilin. Toisaalta paikkojen värittämisestä tulee Katamari-vibat, hieman samanlainen idea on. Äänimaailma vähän liian leutoa funkkia ja ininöitä, tällä puolella olisi saanut olla enemmän "väriä" vaikka juuri Katamarin tapaan. Enkö vain osaa värjätä kun värien tunnussoinnut laimenevat alta pois? Rezin kouluttamana tuntuu että jotenkin väriloistosta pitäisi saada myös enemmän ääntä ulos.

Kas (tlen), arvostelussa lukeekin että kesken kentän ei voi tallentaa. Natseja en kyllä näin alussa ainakaan olisi mistään keksinyt, mutta tuo vastakulttuuriteema tulee ehkä sieltä opiskelijoilta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: de Blob

Äänimaailma vähän liian leutoa funkkia ja ininöitä, tällä puolella olisi saanut olla enemmän "väriä" vaikka juuri Katamarin tapaan.

Niin, kyllähän se suht "leutona" pysyi, mutta en toisaalta toivonutkaan muuta. Musiikki oli cool niinkuin hahmotkin.

Mutta voikos tässä tallentaa kesken kentän?

Ei voi, ärsytti aluksi mutta vaikeustaso huomioon ottaen ratkaisu toimii.
 
Vastaus: de Blob

Ei voi, ärsytti aluksi mutta vaikeustaso huomioon ottaen ratkaisu toimii.

Kentät saa myös läpi aika äkkiä jos ei jää keräilemään kaikkea mahdollista, ainakin alkupäässä.

Vähenevätköhän nuo koko ajan tulevat välipätkät jossain vaiheessa? Vähän rikkoo rytmiä kun koko ajan näytetään avautuvia kytkimiä, ovia, juonenpätkiä ja ties mitä muuta.
 
Vastaus: de Blob

Vähenevätköhän nuo koko ajan tulevat välipätkät jossain vaiheessa? Vähän rikkoo rytmiä kun koko ajan näytetään avautuvia kytkimiä, ovia, juonenpätkiä ja ties mitä muuta.

Pääsehän niistä ohitse nappia painamalla. En nyt muista paljonko niitä alussa oli, mutta jos siinä jotain tutoriaalipätkää oli niin eiköhän ne vähän vähene.
 
Vastaus: de Blob

Välipätkiä seurasin silmä kovana, että tietäisi minne pitäisi seuraavaksi suunnistaa. Voihan ne tosiaan skipata, mutta on niissä vinkkejäkin.
 
Vastaus: de Blob

Tuntuu että sama informaatio olisi voitu esittää tehokkaamminkin. Iso nuoli viideksi sekunniksi ruudulle ja siihen ikoni näyttämään mitä on muuttunut.
 
Vastaus: de Blob

Tuntuu että sama informaatio olisi voitu esittää tehokkaamminkin. Iso nuoli viideksi sekunniksi ruudulle ja siihen ikoni näyttämään mitä on muuttunut.

Minusta on ainakin mukava etsiä itse mikä on muuttunut ruudulla näkyvien vinkkien avulla. Tämä on tehty muutenkin hyvin. Transform Engineitä kuvataan ensin läheltä ja sitten kamera hitaasti siirtyy hiukan kauemmaksi. Siinä ajassa ja rajoittuneessa näkökulmassa joudut sitten päättelemään missä se olisi.

Jokaista portin altivoitumista ei olisi kyllä minustakaan tarvinnut näyttää videona, sillä ne nyt löytää muutenkin. Ilmoitus ruudulla riittäisi. Mutta toisaalta, kun niistä pääsee ohitse vain nappia painamalla niin eipä nuo kyllä osaa haitatakaan.
 
Vastaus: de Blob

Se yhtäkkiä tuleva animaatio kuitenkin katkaisee rytmin tai kenties "flow'n" kuten tällaisen pelin kohdalla pitäisi sanoa, ennen kuin nappia edes voi painaa. Parasta olisi jos asetuksista saisi ne kokonaan pois. Esim. Katamari Damacyssa (ei julkaistu Euroopassa, vain jatko-osa) oli käytännössä saumattomat siirtymiset katamarin kasvaessa suurempaan kokoluokkaan (jatko-osassa oli ärsyttäviä lataustaukoja). de Blobissa pelin rytmitys siis kärsii tästä aika alkeellisesta suunnitteluvalinnasta, joka ei johdu edes teknisistä rajoitteista. Jos nyt vähän saa purkaa valituksen aihetta. :)
 
Vastaus: de Blob

Ostin pelin heräteostoksena kun halvalla sai ja muistin sen keränneen loistavia arvosteluja. En kyllä oikein ymmärrä miksi. Neljä kenttää suoritettuna ja puuduttavampaa peliä en muista pelanneeni.

Teema kyllä aiheuttaa positiivisia väristyksiä, harvoinpa sitä mediassa demonisoitua kaupunkitilan valtauskulttuuria näkee peleissä toteutettavan. Peli on selkeä kannanotto hupenevien julkisten tilojen puolesta, harmaata kyttäysyhteiskuntaa vastaan. Squat the world! Power to the people! Tuo elävästi mieleen Barcelonan, jossa löytyy värikkäitä vallattuja taloja lähes joka toisesta korttelista.

Tämä ei yksistään vaan riitä pitämään mielenkiintoa yllä. Kenttien tavoiteena on loppujen lopuksi vaan värittää joka ikinen objekti, siinä sivussahan ne tehtävät ja kerättävät hommelitkin löytyvät.Tämä on hyvin puuduttavaa ja tylsää, suorastaan työntekoa. Jos haluan vain päästä kentän mahdollisimman nopeasti läpi minimimäärällä väritystä ja tehtäviä hommassa ei oikein ole itua. Jos taas haluan suorittaa mahdollisimman paljon, niin... no, en minä halua. En yksinkertaisesti keksi miksi jaksaisin värittää joka kentän, kun peli ei siitä tunnu palkitsevan minua millään lailla. Se on myös tylsää ja sitä samaa kentästä toiseen.

Mielestäni täysin yliarvostettu tekele. Jäänee kuitenkin pelihyllyyn teemansa ansiosta.
 
Vastaus: de Blob

De Blob 2:n alussa ja taas meinaa jäädä koukkuun, aamuvuorot voivat olla kohta tuskaa. Varsin toimivaa siis, mutta vaikuttaa jonkin verran liiaksi edellisen toistolta. Saapa nähdä mikä on lopputuomio, arvostelua pukkaa lähitulevaisuudessa.

Suurin uudistus tuntuu näin alkupuolella olevan 2D-kentät (1.08 kohdassa vilahtaa): KonsoliFIN - Media - De Blob 2: The Underground (Multi) -
 
Ylös Bottom