Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Luultavasti aika hyvän. No, kiitettävän. Mutta esim. Metal Gear Solid V:n 95 keskiarvo ei kerro minulle mitään. Käyttäjäarvioiden 7.4 keskiarvo kertoo jo vähän enemmän.

itse en saa käyttäjäarvoista mitään irti, monet ihmiset arvostelevat pelejä tunteella eikä sen perusteella onko peli oikeasti hyvä.
 
Kuten hieman odotinkin, pelin suurin heikkous tuntuu olevan gameplay mutta itse tarina ja visuaalinen puoli ilmeisesti loistava. Heikko gameplay ei haitannut RDR2:ssa eikä The Last Guardianissa joten eiköhän tämän nyt uskalla laittaa tilaukseen.
 
itse en saa käyttäjäarvoista mitään irti, monet ihmiset arvostelevat pelejä tunteella eikä sen perusteella onko peli oikeasti hyvä.
Ja ammattiarvostelijatko eivät näin tee? Kyllä sieltäkin välillä paistaa rivien välistä tunne aika vahvasti. Toki oli kyseessä ammattiarvostelijat tai käyttäjät, niin sieltä pitää seuloa ne oikeasti pätevät arvostelut. Kävin ihan piruittain lukemassa noita MGS V:n käyttäjäarvosteluja niin siellä on ihan perusteltuja 7:n ja 8:n arvosanoja. Ja juurikin arvostelijoita hiertää samat asiat kuin minua.
 
Peli on visuaalisesti niin upea että jopa Horizon jää vaan ihmettelemään miten Kojima tiimeineen on saanut näin upeaa jälkeä aikaiskeksi.

 


Itselleni Skill Upin arvostelut ovat olleet aika lähellä omaa arviotani peleistä, joten aika rohkaisevaa kuulla häneltä pelin olevan Kojiman paras tähän mennessä.
 
Kuten hieman odotinkin, pelin suurin heikkous tuntuu olevan gameplay mutta itse tarina ja visuaalinen puoli ilmeisesti loistava. Heikko gameplay ei haitannut RDR2:ssa eikä The Last Guardianissa joten eiköhän tämän nyt uskalla laittaa tilaukseen.
Joo, gameplayn yksinkertaisuudet näkyvät hyvin esim. tässä PlayStationin twiitissä.


Kohtaus on hienon näköinen, mutta katsokaapa tuota kömpelön näköistä väistöliikettä tai sitä, että pelaaja ei oikeastaan tee muuta kuin heittele jotain pommeja hirviön päälle kun hirviö vain seisoo hyökkäyksen jälkeen paikallaan.
 
Eipä nuo arvostelut saa vielä ostopäätöstä aikaan. Toiset haukkuu juuri sellaiseksi taiteeksi jota pelkäsinkin, toiset taas ylistää maasta taivaisiin. Jätetään hautumaan ja seurataan millaisia kommentteja saadaan pelaajilta kun tekele on ulkona.
 
Loistava arvio joka jättää tarinan koukerot pelaajan koettavaksi mutta käy läpi pelin eri gameplay elementtejä, joten voi päätellä pitääkö siitä vai ei. Itselle tämä on enemmän ja enemmän 10/10 kamaa nyt kun arviot ovat ulkona ja näkee kuinka peli oikeasti toimii.



edit: ainiin arvostelussa mainittiin pelin kestävän n. 50h joten tästä saa nauttia todella pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
itse en saa käyttäjäarvoista mitään irti, monet ihmiset arvostelevat pelejä tunteella eikä sen perusteella onko peli oikeasti hyvä.
Off-topic: Jep. MC käyttäjäarviot ovat täysi vitsi, sillä heti julkaisussa jengi pistelee 0/10 ja 10/10 arvosteluita. Monesti äärimmäisen suositut pelit keräävät kovimmat vihaajat:

- PUBG: 4/10
- Fortnite: 2/10
- Call of Duty 3/10

Kummallisesti em. pelit kuitenkin maistuvat suurelle yleisölle. Sama pätee Steamiin, missä käyttäjät ovat "arvostelu pommittaneet" pelejä milloin mistäkin syystä: jälkikäteen julkaistu käännös ei ole tarpeeksi hyvä, julkaisija ei miellytä, kehittäjä on erehtynyt tekemään poliittisen kannanoton, pelimekaniikkojen korjaaminen, jonka myötä peliä ei voi rikkoa pelaajan eduksi jne. Syyt vaihtelevat, mutta monesti nämä tuppaavat olemaan aina täysin naurettavia.

...

On-topic: Lueskelin läpi useamman arvostelun. Odotetusti pelaajilla on ollut hyvin erilaiset fiilikset tästä. Mielipiteet vaihtelevat: "yksi parhaimmista peleistä koskaan" - "täyttä paskaa". Toivottavasti tällä kertaa Posti ei sekoile paketin kanssa ja pääsen aloittamaan pelisessiot viikon päästä perjantaina. En edelleen tiedä miten tämä kolahtaa omaan makuhermoon, mutta kyseessä on sen verran uniikki tapaus etten halua viivytellä tämän aloittelua. Danny O'Dwyer mainitsi, että kyseessä on ehdottomasti eriskummallisin ison budjetin peli, mitä hän on pelannut:
I think what I like most about this game is that it's not a game anyone asked for or expected. It's a game by a team of creative people using their creative freedom to make something totally unique. For me at this stage in my "video game lifetime" I really value things that are unique, weird and sometimes boring. I don't know if Death Stranding is the game for you. What I do know for sure is that it's exactly the game it wanted to be. That game is nothing else that you have ever played before and perhaps will ever play again.

Todella hienoa, että Sony rahoittaa valtavirrasta poikkeavia pelejä. Toivottavasti Kojiman ja Sonyn yhteistyö jatkuu vielä tämän jälkeen.

 
Viimeksi muokattu:
Tällaisten arvioiden jälkeen tekisi melkein mieli testata heti julkaisussa, että onko tilanne oikeasti noin paha. :D

Teknisesti hyvillä kannattimilla. Mutta sisältö "vähän" erikoista.

So, we’ve established that it looks and sounds great and performs perfectly but what do you do in Death Stranding..?

Very little worth mentioning.

Part walking simulator, part open-world exploration, part third-person shooter, Death Stranding is the MOST boring, mind-numbingly torturous game I’ve ever played. Not to mention that its narrative is a jumbled mess of pseudo-scientific spirituality that folds in on itself so many times as to be unintelligible.

However, the most egregious failing of the narrative isn’t that it’s confusing, dumb or silly. It’s that it’s boring as batshit. Whenever I finished a gameplay bit and was forced to sit through some cutscenes I rolled my eyes and prepared myself for the pseudo-intellectual waffle that was to follow.

Kojima really doesn’t know how to tell a story. It’s evident across every game of his I’ve played and especially so in Death Stranding. Once I was finished playing I had to sit through, what felt like a lifetime of cutscenes as individual elements and aspects of the plot were painfully explained. So little information is actually given to the player through playing that Kojima is forced to dump a tonne at the end.

Death Stranding doesn’t have great or even good gameplay to fall back on. It too is very, very boring. As a Porter, connecting the United Cities of America, Sam has to make deliveries. This amounts to fetch quest after fetch quest after fetch quest. Death Stranding is literally nothing but fetch quests. And to compound matters, it features inventory management that is aggressively geared towards weight limits.

Who doesn’t love item management, over encumbrance and fetch quests?
 
Ei juoni paljastuksia, ihan yleismekaniikkaa mitä näkyi noissa arvioissa..
Arvostelujen perusteella sekaan on tungettu taas pakko-onlineä, tiettyjä pisteitä saa VAIN jos muut "tykkää".. voi pyhä sylvi.. jos ei nyt kiinnosta jättää köysiä tms. sinne lojumaan niin ei saa tykkayksiä joten hahmo kehittyy vähemmän tms..
Toinen mikä ärsyttää näissä on että arvostelijat on kiimassa koska kojima "se kun tekee silleen kivasti näitä pelejä.." Mitä väliä tekijällä, studiolla tai julkaisijalla, peli itsessään ratkaisee.
Noh, tykkään graafisesta ilmeestä ja scifi miljöö kiinnostaa joten toivotaan että tuo spoileri osuus ei tule häiritseväksi.
 
Jos tämmöinen peli ahdistaa ja tarinapeaaminen ei toimi, kukaan pakota teitä pelaamaan, mutta elkää sitten heittäkö paskaa kun kerrankintehdään.
Jotenkin tuntuu siltä että kojimalle lyödään ylimääräistä niskaan.
Ne tyypit jotka haluaa pelata mikromaksuhelvettiä niin pelatkaa, mutta elkää tulko uliseen oikeille pelaajille jos he tykkää asiasta ja nauttivat pelistä.
Kukaan ei vie teiltä mitään pois kun ostatte sitä paskaa, ihan vapaasti vaan.
Pikku kännissä tuli kirjoiteltua.


Kyllä tuo metan 84 on aika odotettu, taitaa olla niin hidastempoinen peli että kaikilla ei kestä pää pelata.
 
Huomaa miten vahvoja tunteita peli on aiheuttanut. Gears 5 ja Death Stranding ovat saaneet tismalleen saman OpenCritic keskiarvon (84/100), mutta ero näiden kahden pelin välillä ilmenee kuinka moni arvostelijoista "suosittelee" peliä:

Gears 5: "91% Critics Recommend"
Death Stranding: "79% Critics Recommend"

Toisin sanoen DS on saanut verrattain enemmän kiitettäviä arvosanoja, mutta samaan aikaan myös enemmän negatiivisia arvioita. Mitäköhän sieltä on tulossa :D
 
Sieltä on tulossa mestariteos jollaista kukaan ei ole ennen kokenut. :) Suurimalle osalle varmaan uppoa mutta joukkoon mahtuu aina outouksia jotka eivät pidä pelistä.
 
Sieltä on tulossa mestariteos jollaista kukaan ei ole ennen kokenut. :) Suurimalle osalle varmaan uppoa mutta joukkoon mahtuu aina outouksia jotka eivät pidä pelistä.
Joo arvosteluiden perusteella sieltä tuli peli, mitä kukaan ei oikein osannut odottaa :D Harmi, kun vielä viikko pitäisi odotella. Digital Foundryn Alex kirjoitteli lyhyesti omia mietteitä ResetEran arvostelu ketjussa:

"couldn't disagree with that IGN quote more.

On paper, yes, but it's the mechanics that completely change things up.

Here's the thing - most open world games focus on what happens when you arrive at your destination. The space between the objective and starting point is useless, empty space - you hold forward on the stick and you go. There's not usually much there.

Death Stranding inverts that - the arrival at your way point isn't usually the payoff - it's the journey.

Here's some examples..

I need to reach my objective in a stony field with large chasms running through it. I had a lot of things to carry and could barely walk with them so I loaded everything into a truck and hit the road. Unfortunately, I tried to jump a large chasm and missed - the truck fell into the chasm. Ruined, I climbed out of it and tried to consider my options. However, this commotion triggered a nearby camp (they have these pylons which scan for cargo). You can hear them above the chasm and then they start climbing down after me. So I open up the truck inventory quickly, grab a few supplies for combat and run.

Then I spent time taking out the patrol one by one (non-lethal - since killing leads to a voidout which blows a huge crater in the map).

After dispatching them, I returned to the truck and transported things piece by piece up the side of the chasm back to the surface. Carrying everything would be too difficult so I made my way to the bandit camp where the enemies had arrived from. Managed to steal one of their trucks and get back to my pile of stuff where I could load it up. I was able to continue my delivery route to the next way point until BTs appeared and the battery on the truck ran low (and since I wasn't in the Chrial network, I couldn't build a charge station). So I grabbed the key items for the mission and continued on foot, sneaking through BTs. Eventually, I made it to the top of a mountain (looking something like Mars at this point) and used the steep terrain as an excuse to run down the hill while trying to keep balance. Then - the objective was reached.

A simple little story but it's this type of occurrence - things going wrong on the road - that makes for such a memorable time."
 
Ihmiset ovat vain niin tottuneita tyypilliseen gameplay kiertoon että kun annetaan jotain uniikkia joka antaa pelaajalle mietittävää koko matkan ajaksi eikä vain tavoitella sitä päämäärää, menee heillä herneet sekaisin ja peli onkin huono. Monet pelit kuten uudet AC tai Witcher 3 tai muut open world pelit menevät vain siihen että mahdollisimman nopeasti haluaa päästä paikasta A paikkaan B ja tehdä asiat siellä ja sitten juosta seuraavaan paikkaa, jolloin pelaamisesta tulee vaan suoritus jota toistetaan koska peli käskee niin. Death Stranding poistaa sen jouksemisen ja kiireen ja antaa pelaajan nauttia matkasta maailman halki. Juuri tällainen ajattelutapa ajaa pelimaailmaa eteenpäin ja toivon että useampi kehittäjä rohkaistuu tästä ja alkaa tekemään enemmän uniikkeja kokemuksia. Mutta se taas tapahtuu vain jos Death Strandin on myyntimenestys.
 
Joo, gameplayn yksinkertaisuudet näkyvät hyvin esim. tässä PlayStationin twiitissä.


Kohtaus on hienon näköinen, mutta katsokaapa tuota kömpelön näköistä väistöliikettä tai sitä, että pelaaja ei oikeastaan tee muuta kuin heittele jotain pommeja hirviön päälle kun hirviö vain seisoo hyökkäyksen jälkeen paikallaan.
No tuo kömpelö väistöliike nyt voidaan selittää pelin realistisella otteella fysiikkaan. Suopalloa joskus pelanneena voin kertoa, että kun on nilkkoja myöten mudassa, sieltä on vaikea ponnistaa, etenkin jos on klipissä nähty rinkka selässä. Skill Upin arvostelussa ainakin mainittiin hahmon animaatioiden muuttuvan varustuksen ja sen painon mukaan.

Mutta samaa mieltä siitä, että voi käydä aika pakkopullaksi jos tappelua on paljon ja pystyy kranaatteja vain heittelemään. Toisaalta tiedä sitten kuinka hyvin sopisi pelin teemaan, että peliukko kaivaisi takataskustaan minigunin ja alkaisi tykittämään.
 
Ylös Bottom