Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Diablo 4

Jaa-a. Lvl 10 alla eikä tästä nyt osaa vielä oikein sanoa mitään. Samalla linjalla mennään kuin kaikissa muissakin Diabloissa ja grafiikka on parantunut muttei nyt mitenkään tajuntaa räjäyttävästi.

Olisin odottanut jo jotain uudistuksia itse pelimekaniikaankin, mutta hyvin pitkälti varman päälle tuntuu Blizzard pelaavan.
 
Yhdeksännelle levelille kerkesin haahuilla parin tunnin aikana. Onhan tässä edelleen se diablomainen vapaus tutkia paikkoja, saa mennä minne lystää. Samalla saa hajottaa kaikki, voi edetä yhden soturin armeijana läpi viholliskasojen, kerätään säkillinen tavaraa ja ansaitaan rahaa myymällä turhat rojut tai puretaan roinat osiksi sepän luona. Diablo Immortalia en koskaan edes kokeillut, joten vertailupeleinä ovat Diablo 3 ja Diablo 2 Resurrected, joista on tuoreita kokemuksia.

Inventaarion pelattavuutta parantavaa systeemiä pidän erittäin järkevänä. Se vähentää huomattavasti kaupungeissa ja kylissä ramppaamista, että saadaan lisää tilaa lootille. Tarkennettuna esimerkiksi tehtävien kannalta tärkeät esineet eivät vie enää tilaa ns. pääloottivalikosta, kun ne ovat omassa osiossaan. Arvostan myös esineiden mahtumista tasan yhteen slottiin, oli sitten kyseessä miten suuri härpäke tahansa.

Myös taistelu tuntuu paremmalta. Diablo 3:n arcademaisuus ei ole huono asia, mutta siinä esimerkiksi velhoa ei taistelun aikana parhaimmillaan näkynyt loitsuvyöryn alta, kun kymmenet viholliset piirittivät omaa hahmoa ja näyttävät hyökkäysefektit puolin ja toisin peittivät kaiken alleen. Nyt jokaisella on ns. oma ruutunsa, eikä vihollisten ympäröimä seikkailija voi karata juosten tilanteesta kuin erikoistaitojen avulla. Velholla on käytössä harppaus, jolla on väistetty monet iskut ja karattu melee-taistelijoiden keskeltä heikkona hetkenä.

Äskettäin koettu dungeonin pomotaistelu tuntui varsin raikkaalta juuri sen ansiosta, että sai oikeasti tehdä töitä hyökkäyksiä väisteltäessä. Samalla piti etsiä ne sopivat välit antaa runtua pääpahikselle, ja välillä joutui karsimaan liian suurilukuiseksi käyviä pikkumobeja pois kintereiltä.

World tier 2 antoi sopivasti haastetta, kerran tuli kuoltuakin. Aikaisemmissa Diabloissa kuolema tarkoittaa varusteiden kunnon heikentymistä – se on edelleen ennallaan. Siitä kuitenkin yllätyin, että kuoleman jälkeen heräsin henkiin checkpoint-kohdasta, joka ei ollut kovin kaukana äskeisestä taistelukentästä. Huomattavasti miellyttävämpää kuin lähimmästä kylästä pitkänpuoleinen jolkottelu tapahtumapaikalle.

Pienet, satunnaiset eventit taipaleen aikana ovat myös piristäneet tutkimista siinä missä myös satunnaiset vihollislaumojen päällekäymiset. Yhden yksityiskohdan haluan mainita: yleensä viholliset vain kaatuvat tantereeseen energiamittarin tyhjentyessä, mutta esimerkiksi kimppuun käyneestä karhusta jäi pelkkä luuranko tulihyökkäyksen jälkeen. Hieno yksityiskohta, joita odotan enemmänkin.

Myös karttasysteemi ja tehtävien helppo valitseminen kerää kehuja. Perille on helppo löytää, kun päämäärä on tiedossa. Erittäin lupaavan oloinen peli.

Kaikeksi onneksi jonotus ei ollut eilen illalla aivan niin pitkä kuin ruudussa oleva aikalaskuri antoi ymmärtää. Jonoa oli nimittäin 130 minuuttia, joka kuitenkin kutistui nollaan reilussa puolessa tunnissa. Tänä aamuna servereille pääsi saman tien.
 
Yllätyin siitä miten paljon ärsyttää itseä nuo jatkuvasti jaloissa pyörivät muut pelaajat, tämä dieetti MMO-tyyli ei vain mielestäni sovi Diabloon ollenkaan.
 
Myös karttasysteemi ja tehtävien helppo valitseminen kerää kehuja. Perille on helppo löytää, kun päämäärä on tiedossa. Erittäin lupaavan oloinen peli.
Peli kaipaa kyllä kipeästi aiemmista Diabloista ja muista ARPG peleistä tuttua läpinäkyvää karttaa pelikuvan päälle, sillä esim. luolia tutkiessa joutui kokoajan availemaan koko ruudun täyttävää karttaa, mikä oli ärsyttävää. Hahmo myös lopettaa juoksemisen kun avaat kartan.
 
Yllätyin siitä miten paljon ärsyttää itseä nuo jatkuvasti jaloissa pyörivät muut pelaajat, tämä dieetti MMO-tyyli ei vain mielestäni sovi Diabloon ollenkaan.
Minulla ei ole vielä tullut yhtäkään toista pelaajaa vastaan ja hyvä niin, vaikuttaa muuten hyvältä peliltä.

Siellä on nyt 1minuutin jonot queuessa.
 
Nyt tuli otettua "pikku" (7h) testi ja kylhän tää ihan Diablolta tuntuu. 17lvl kilahti ja kait se pitää jossain kohtaa jatkaa sinne pariin kymppiin. Mitään kummosempaa valituksen tynkää tästä kyllä keksi, paitti tuo jo mainittu ettei karttaa saa ruudulle läpikuultavana.
 
Onko kukaan padilla pelaava löytänyt parempia ohjainasetuksia jossa väistäminen ei vie yhtä taitopaikkaa? Sinänsä ihan hauska että D4 on enemmän arcade-tyylinen väistelypainotteisella taistelulla mutta taitojen käytön puolesta tämä on ihan suora downgrade D2R ja D3:n verrattuna.
 
Eipä tässä nyt hirveästi jaksa betaa pelailla kun kaikki kuitenkin nollataan julkaisuun. Mutta sen verran piti käydä kokeilee et miltä Necromancer tuntuu ja hyvältähän se tuntu. Mutta täytyy sanoa etten ole varma onko se ykkös valintani, Sorcerer oli kans todella hyvä. Barbi ei kyl napannu oikeen, oli tylsä ja paljon vaikeampi pelata kuin nuo kaksi.
 
Eipä tässä nyt hirveästi jaksa betaa pelailla kun kaikki kuitenkin nollataan julkaisuun. Mutta sen verran piti käydä kokeilee et miltä Necromancer tuntuu ja hyvältähän se tuntu. Mutta täytyy sanoa etten ole varma onko se ykkös valintani, Sorcerer oli kans todella hyvä. Barbi ei kyl napannu oikeen, oli tylsä ja paljon vaikeampi pelata kuin nuo kaksi.
Samat ajatukset, necro oli iha kiva mutta tuntui jotenkin heikolta velhoon verrattuna. Nyt onkin vaikea valinta.
 
Peli kaipaa kyllä kipeästi aiemmista Diabloista ja muista ARPG peleistä tuttua läpinäkyvää karttaa pelikuvan päälle, sillä esim. luolia tutkiessa joutui kokoajan availemaan koko ruudun täyttävää karttaa, mikä oli ärsyttävää. Hahmo myös lopettaa juoksemisen kun avaat kartan.
Tämä on kieltämättä ollut erittäin hyvä ominaisuus. Pelin rytmi ei hidastu tarpeettomasti läpinäkyvää karttaa katsottaessa. Tuon voisivat lisätä mahdolliseksi lopulliseen versioon, tai ainakin juoksemisen jatkumisen karttakuvassa.

Muutamia kanssapelaajia siellä tosiaan näkyi, kuten yläpuolella olevissa viesteissä mainittiin, yhden pienen eventin kävin läpi toisen kanssa. Muuten kohtaamiset olivat hyvin lyhyitä.

Se jäi aiemmassa viestissä mainitsematta, että inventaarion uudet esineet on merkitty fiksusti pienellä alaviivalla. Uudet tavarat huomaa näin helposti. Ja lisään vielä sen, että jotenkin äänimaailma vaikuttaa hieman aiempaa rikkaammalta. Ajatellaan vaikka kullan kilahtelua, kun poimit niitä maasta – aivan kuin kolikoiden määrää olisi lisätty efektiin, laitettu lisää ahneuskerrointa :).
 
Eipä tässä nyt hirveästi jaksa betaa pelailla kun kaikki kuitenkin nollataan julkaisuun. Mutta sen verran piti käydä kokeilee et miltä Necromancer tuntuu ja hyvältähän se tuntu. Mutta täytyy sanoa etten ole varma onko se ykkös valintani, Sorcerer oli kans todella hyvä. Barbi ei kyl napannu oikeen, oli tylsä ja paljon vaikeampi pelata kuin nuo kaksi.
Joo. Aloitin Barbaarilla, vaikka tiesin sen ongelmista. On kyllä heikko hahmo toistaiseksi ja tekee pelaamisesta vähän tylsää/nihkeätä. Muuten hyvät äänet ja massan tuntu aseilla heiluessa.

Peli vaikuttaa laadukkaalta, mutta aika erilainen kuin D3 nopea powermättö. Se on loppupeleissä varmasti hyvä asia, jos sitä tarjoillaan vasta myöhemmässä vaiheessa. Tulee selkeämpi kehityksen kaari, jos nopeus sekä toiminta kasvaa pelin edetessä paremmin kuin D3:ssa.

Hyvältä ja aika laajalta peliltä Diablo IV vaikuttaa, mutta tälläiselle casuaali ARPG-pelaajalle menee ehkä enemmän alennuksen ja päivitysten odotteluun. Toki voihan se mieli muuttua betan pelattua läpi tai arvostelujen perusteella.
 
Xbox Series S:llä lähtee peli testiin joko tänään tai huomena aamusta. Vaikuttaa kyllä kunnon Diablolta videon perusteella.
 
Nyt on taso 25 saavutettu ja beta-reppu ansaittu... Edelleenkään en oikein tiedä mitä tästä pitäisi ajatella:
Hieman yksinkertaistetumpi peli Diablo kolmoseen nähden mutta se ei välttämättä ole huono asia ja hahmon kankeahko liikkuminen ei häirinnyt itse pelatessa niin pahasti kuin gameplay-videoita tuijotellessa. MMO-ominaisuuksista en välittänyt mutta lopulta ne jäivät aika vähäisiksi...

Jään vielä odottelemaan millainen suunnitelma Blizzardilla on ns. endgamea varten, pelkällä "tee uusi hahmo 3kk välein" seasonal-karusellilla ei minusta ainakaan täyteen hintaan saa asiakasta, mutta jos Eternal-hahmoillekin on tarjolla jotain järkevää tekemistä tarinan jälkeen niin saatanpa tämän siirtää ostoslistalle.
 
Itsekin nyt vetänyt 25 levuun ja tuli kokeiltua world boss ashavakin.

Itsellä ei ole juuri kokemusta ARPG-peleistä vaikka toki diablo 2 menestyksen tiedänkin, mutta omassa pelihistoriassa kyseinen teos vaan jäänyt täysin taakse.

Aloitin silti rohkeasti Veteran tasolla ja Druidilla ilman sen kummempia preppauksia tai ymmärrystä mikä Druid on ja lähdin opiskelemaan alusta alkaen että mitä mahdollisuuksia tällä luokalla on. Tästä tuli sellainen pitkänmatkan taistelija joka iskee maaiskuilla ja vierivillä kivillä jengiä matalaksi. Erityisesti tuo vierivä kivi (boulder) on minun mieleen, siinä on jotain koomistakin kun kasa porukkaa tulee sinua kohti ja sitten kun heittää kiven vastapalloon niin nehän lähtee aivan toiseen suuntaan räpisteleen :D

Pelin on juuri sopivan haastava ja itse joudun keskittymään jokaiseen dunkkuun ja erityisesti bossiin . Muutama bossi on vaatinut kymmeniä kertoja ennenkuin pääsi lävitse. Mutta se on vain hyvä asia että ei mene juoksuksi.

Vielä voisi kokeilla tuota Ashavaa toisen kerran jos olisi sellainen porukka joka pysyy elossa. :)
 
Itsellä oli myöskin druidi alla, kyseinen hahmoluokka on ollut lemppari jo Diablo kakkosen lisäristä saakka: Testasin useita eri taitoyhdistelmiä mutta lopulta puhdas tuulidruidi tornadoilla, hurrikaanilla ja parilla susikaverilla päätyi omaksi valinnaksi.
 
Ashavaan ihan vinkki että jos siellä ei ole 20 lvl porukkaa odottelemassa niin teleporttaa kaupunkiin ja juokse takaisin saat uuden instanssin. Sitä on aika turha yrittää jos ei ole lähes täyttä lvl 20+ jengiä.
 
Minulla ei ole vielä tullut yhtäkään toista pelaajaa vastaan ja hyvä niin, vaikuttaa muuten hyvältä peliltä.

Siellä on nyt 1minuutin jonot queuessa.
Itsekki ihmettelin ettei porukkaa hirveesti näy. Nooh tarkemmin kun kahtelin optionsia, nii crossplay pois päältä ja tämä taitaa selittää ihmisten vähyyden, ku boxilla pelaan.

Tuossa ku toisen kerran rupesin pelaamaa, nii kaikki tekstit oli kiinaks. Tai näin ainakin oletan. Luojan kiitos siel sekasotkun keskellä luki englanti ja sokkona löysin takas enkun. Kyllä meinas sydän pysähtyy, ku ei uudellen käynnistys auttanu. No nyt taas kaikki toimii normaalisti. Mitä itse betaan tulee, ni lupaavalta vaikuttaa.
 
Ylös Bottom