Vastaus: DiRT 3 [PS3]
Kaikenpuolin ihan kivaa rälläystä. Aavistuksen pidemmät saisi sessiot olla. Mitä tulee kaikkien "haukkumaan" pitoon, niin voisin kommentoida ralliauton kyydissä olleena ja ajokortin 15vuotta omaavana, että realistisin pito tuossa pelissä on mitä tulee moniin muihin virityksiin. Kannattaa katsoa vaikka jotain oikeita rallivideoita miten ne autot oikeasti siellä tiellä liikkuu ja pysähtyy
Ps. Pelaan ratilla.
Henkilökohtaisesti eniten pelin epärealistisuudessa tökkii tuo, että 95% jokaisesta pätkästä vedetään kaasu pohjassa. Mutta ei sekään varsinaisesti haittaa, kun muistaa ettei kyseessä pitänytkään olla mikään simulaatio. Monet tiukat rallicross tai jopa H2H radat menevät pelkästään käsijarrua napauttamalla mutkissa. Onko se sitten realistista, niin sitä en tiedä. Itse kun en ole ralliautoa koskaan ajanut.
Muuten peli on kyllä aivan mainio ja itse ajaminen on parempaa kuin Dirt 2:ssa. Paikoista nyt en tiedä mitä sanoa, kokeillaan kuitenkin:
Suomi: Mukavat maisemat ja näyttää oikeasti Suomelta, toisin kuin WRC 2010 -versio. Ojat ja mutkien takana piilossa olevat tukkipinot ovat monta kertaa yllättäneet kesken trailblazerin. Ei pitäisi oikoa niin paljon. Hypyistä ja pomppuisista teistä myös plussaa.
Norja: Rallissa ihan jees, trailblazerissa menee hermot. Jo muutenkin todella rasittavassa pelimuodossa (trailblazer), ei tilannetta helpota ollenkaan se, ettei erota missä tie kulkee.
Kenya: Sama vika kuin Norjassa, tosin nyt rallissa. Ärsyttää ettei erota tien reunoja. Muutenkin nuo maisemat ovat jotenkin tylsähköjä.
Michigan: Mukavat maisemat ja ajettavuudelta todella mukavia pätkiä. Parissa kohtaa todella ahdasta.
Gymkhanasta en aluksi pitänyt lainkaan, mutta kun sitä väkisin tulee puurrettua, niin sitä alkaa oppia ja suunnittelemaan sen ajoreitin paremmin. En silti näe, miksi sitä piti Dirt touriin niin paljon tunkea, mutta menköön.
Vaikeustaso on mielestäni huonolla tavalla vaihteleva. Rallit voittaa helposti 4 ja 5-tasolla, sama rallicross/truck ja H2H. Mutta trailblazerissa täytyy aina laskea vaikeustaso alemmas, Gymkhanoista puhumattakaan. Buggyilla ajoin vain yhden kisan ja olen siis Superseriesin voittanut (periaatteessa Dirt tour läpi). Ainakin se yksi kisa niillä oli yllättävän vaikea jos oikein muistan.
+ Ajotuntuma, tämäntyyliseen ajopeliin oikeinkin sopiva. RBR:t sitten erikseen.
+ Suomi.
+ Äänet, jos ei lasketa myötähäpeää tuottavaa "amigo, dude, bro, awesome"-jenkkiä.
+ Oikeita nimiä, Ogieria vastaan oli mukava kisata Superseriesin Ralliosuudessa, vaikka takkiin tuli neljännellä vaikeustasollakin. Blockia vastaan yhdessä Aspenin H2H-kisassa oli ero jotain sadasosien luokkaa.
+ Vaikeustaso ei ainakaan allekirjoittaneella lopu kesken.
+ WRC-autot ja muutenkin riittävästi autoja, vaikka se Delta S4 vielä puuttuukin. DLC:tä odotellessa.
EDIT: Yksi plussa vielä vaihtelevista olosuhteista, yörallit ja kunnon sateet tekevät pätkistä vieläkin parempia. Verrattuna esim. WRC 2010, jossa joka EK oli samanlainen kuin muut yhdessä rallissa.
- Gymkhana-pakotus, uran sivussa Battersea Compoundissa voisikin olla hauska välillä käydä pyörittelemässä, mutta Dirt tourissa sitä on liikaa.
- Lumipätkistä puuttuu kunnon liukkaan fiilis, mutta ehkä se sitten on oikeasti noin pitävää ralliautolla, jossa on kunnon nastat.
- Pätkien pituus. Miksiköhän noissa trailblazereissa tunnutaan aina aloittavan siitä pisimmästä pätkästä ja sitten lyhenee eventin edetessä. Toisin päin olisi ollut paljon mielekkäämpää.
- Buggyt/truckit/trailblazerit. Seuraavaa kunnon ralliin keskittyvää peliä odotellessa.
- Se viimeinen ripaus jenkkeilyä ottaa päähän todella paljon. "You have got to show that on Youtube, amigo!"-repliikki kyllästyttää, kun sen kuulee joka toisen kisan jälkeen.