Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Disaster: Day of Crisis

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FamaZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Meinasinkin juuri tulla uusista videoista mainitsemaan. Nyt alkaa kyllä näyttämään todella mielenkiintoiselta. Tässä on vain sellainen peli, jossa moni asia voi olla pielessä tuon vaihtelun takia. Pelissä on paljon eri osa-alueita, jotka pitäisi saada kuntoon. En esimerkiksi oikeasti muista, että johonkin peliin oltaisiin koskaan saatu tehtyä hyviä erillisiä ajeluosuuksia. No ainakin kehittäjillä on ollut aikaa hioa kaikki kohdalleen. Mielenkiinnolla odotellaan. Tuossa näkyi jo hiukan niitä fysiikoitakin, joita Nintendo aikoinaan mainosti.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Tässä on vain sellainen peli, jossa moni asia voi olla pielessä tuon vaihtelun takia. Pelissä on paljon eri osa-alueita, jotka pitäisi saada kuntoon. En esimerkiksi oikeasti muista, että johonkin peliin oltaisiin koskaan saatu tehtyä hyviä erillisiä ajeluosuuksia.

Pelottavasti tuli kyllä monesta kohtauksesta mieleen Wiin Alone in the Dark. Kunhan nyt ohjaus toimisi, eikä pelin maailma olisi täysin putkimainen, niin muista osa-alueista voin antaa anteeksi.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Mitään linkkiä ei tähän hätään ole, mutta peli on kuulemma saanut uudessa Famitsussa pisteet 8/8/9/9. Vaikuttaa erittäin lupaavalta.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Kyllähän tästä on kohtauksia netissä jo paljonkin. Esim tässä http://www.wipido.com/video/8GtWK8v9kZuX.

Tullut katseltua näitä ehkä vähän liikaa. Ei viitsi enempää spoilaantua.

Peli vaikuttaa siltä, että kaikki ei ehkä ole tehty ihan täydellisesti, mutta moni asia on tehty todella hyvin ja aihepiiri kiinnostaa. Ei välttämättä ehkä aivan huippupeli, mutta hyvä sellainen kiinnostavalla aiheella ja toteutuksella. Kuitenkin kysessä varmaan aika putkimainen kokemus, mutta se lienee ihan sopivaa koska peli yrittää selvästi tavoittaa jonkinmoista katastrofielokuvan meininkiä. Putkimainen, mutta vaihteleva. Kunhan vaan eri osa-alueet olisi toteutettu tarpeeksi hyvin. Ajelukohtaukset ovat hulestuttaneet eniten, mutta sellaista juttua on kuulunut, että nekin olisivat ihan hyvin toteutettuja.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Kun tota nyt useamman videon katseli, niin suoraan sanoen täysin paskaltahan se näyttää. Aivottomalla ampumisella iso rooli, samoin karmealla autoilulla ja putkijuoksua, jossa hakataan nyrkein esteitä paskaksi ja syödään jättiläisvesimeloneja. Ja helkutin ruma..

Eipä tarvitse tätäkään enää odottaa.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

No nyt sen pitäisi olla kauppojen hyllyllä... Juu eipä ole vielä meikäläisen silmiin osunut, ja on tullut kierrettyä tänään kaikki merkittävimmät tavaratalot. Olisiko kukaan saanut käsiinsä tätä peliä?
Heittäkääpä ilmoille joitakin mielipiteitä pelistä. Onko hehkutuksensa arvoinen ostos vai täyttä shaisee???
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Tänään on tullut pelattua koko päivä ja onhan tuo mielenkiintoinen. Aluksi peli ei vielä oikein täysillä iskenyt. Kontrollit tuntuivat hiukan kankeilta ja kameraa oli ikävän hidas kääntää. Alku on myös todella katkonainen ja kaikki on tehty sen verran yksinkertaisemmin, että pelistä saa aluksi vähän väärän kuvan.

Pikkuhiljaa peli kuitenkin alkaa avautumaan ja kameraakin oppii kontrolloimaan pääasiassa sen selän taakse keskittävällä napilla jättäen ristiohjaimen enemmänkin pienempää hienosäätöä varten. Muutenkin kontrollit muuttuvat melko hyviksi niihin totuttuaan. Esimerkiksi ampuessa oppii käyttämään paremmin hyödyksi sekä suojausta että zoomia ja nämä ovatkin erittäin toimivia mekaniikkoja pelissä.

Peli on rakenteeltaan aikalailla sellainen kuin oletinkin. Vaihtelua on paljon. Välillä se tekee pelistä katkonaisen, mutta sellaiset ongelmat ovat olleet melko harvinaisia alun jälkeen. Eri osuudet toimivat kaikki vähintäänkin kohtuullisesti. Tutkiminen ja pelastaminen alkaa tosiaan toimimaan paremmin kun peli- ja kamerakontrollit tulevat tutuiksi. Ajo-osuudet toimivat hyvin, vaikkeivat mitään kovin monimutkaisia olekaan. Näyttäviä välillä kylläkin. Ammuskelu toimii ja sen mekaniikka on pidemmän päälle toimiva ja hyvä, mutta viholliset ovat sen verran pökkelöitä tapauksia ja ammuskelu sen verran munatonta, että siitä pitää antaa vähän miinusta. Ammuskeluunkin tuo kuitenkin ideaa hahmon ja aseiden kehittäminen, joka on yllättävän monipuolisesti tehty. Huomaa, että pelin on tehnyt pääsääntöisesti roolipelikehittäjä. Jos ammuskeluosuudet ajattelee raiteilla toimivana roolipelinä, niin ne ovatkin paljon parempia. Ammuskeluosuudet on myös integroitu muuhun peliin hyvin. Peli muuttuu lennossa hetkeksi raideräiskinnäksi ja kohta taas pääsee vapaammin tutkimaan paikkoja. Myös niitä missä juuri hetki sitten kuljettiin raiteilla.

Tätä peliä pelatessa kannattaa muistaa se, ettei ota sitä liian vakavasti, sillä peli ei niin itsekään tee. Jo juoni ja dialogi on ylitseammuttua, mutta pelissä mikään mukaan ei ole kovin loogista. Mitä kummallisempaa tavaraa löytyy pelimäisesti kaikenlaisista laatikoista ja Ray juoksee kylmästi liekkien lävitse sammuttaen itsentä sen jälkeen käsillään. Aseitakin avataan käyttöön ammuskelusta saatavien pisteiden kautta, eivätkä muutkaan kokemuspisteet ja niiden käyttö mihinkään järkevään perustu, mutta pelissä systeemit toimivat.

Peli on mielenkiintoinen ja ennen kaikkea vaihteleva vuoristorata. Jos sellaisesta pitää ja pelin outoudet ja epäloogisuudet eivät haittaa niin Disaster on varsin hyvä peli. Tähän asti ainakin pelissä etenen innolla. Juonikin on mielenkiintoinen, vaikkei oikeasti niin hyvä olisikaan. Kaikille Disaster ei varmasti sovi. Tässä kun on tällainen kunnon B-luokan katastrofileffameininki vieläpä yhdistettynä epäloogisiin pelimäisiin ratkaisuihin. Pääasiassa ne toimivat, mutta kaikille ne eivät maistu.


Edit:
Pelasin nyt reippaasti pidemmälle ja nyt peli tuntuu soljuvan todella hyvin eteenpäin. Kokoajan peli on parantunut. Tuota aiempaa tekstiä kirjoittaessa olin sitä mieltä, että peli on ihan kohtuu hyvä pienellä haparoinnilla, mutta tässä vaiheessa peli tuntuu oikeasti hyvältä. Jos sama tahti jatkuu niin Disaster pääsi minut kyllä yllättämään, vaikka kelpo pelikokemusta odotinkin. Eli tällä hetkellä uskallan peliä reilusti kehua, mutta aiemmin mainitsemani ongelmatkaan eivät ole täysin tiessään. Peliä kuvaa hyvin se, että siinä on paljon asioita, jotka olisi voinut tehdä paremmin, mutta toisaalta harva asia on tehty myöskään huonosti. Kokonaisuus on se missä Disaster loistaa, sillä eri osuudet yhdessä luovat todella tiivistunnelmaisen kokemuksen. Varsinkin nyt kun alun haparoinnin jäkeen peli soljuu vakaasti eteenpäin vain kiihdyttäen tahtiaan. Liiasta katkonaisuudesta ei ole enää tietoakaan.

En muista, että mikään peli olisi tarjonnut näin hurjaa vuoristorataa. Mutta toisaalta se on myös todella suoraviivainen sellainen. Tosin roolipelielementit auttavat tähän. Sekä ihmisten pelastamiset, jotka ovat yleensä täysin valinnaisia. Eri alueet voi pelata myös uudestaan, jos on jäänyt porukkaa pelastamatta. Pelissä voi myös saavuttaa eri titteleitä tekemällä tiettyjä asioita. Vähän niinkuin saavutukset. Sen lisäksi pelissä on myös ampumarata moodi, jonka avulla saa myös avattua aseita käyttöön. Ampumarata ei ole niin tylsä asia miltä kuulostaa, sillä miljöö vaihtelee esimerkiksi villin lännen kylästä kunnon retromeininkiin eli pikseligrafiikkaan.

Peliä harkitseville täytyy sanoa sen verran, että alku voi tuntua vähän tylyltä, mutta sitä ei kannata pelästyä. Pidemmän päälle pelimekaniikat ja kontrollit opittuaan, alkaa peli soljumaan aivan eri tavalla. Esimerkiksi ampuminen saattaa tuntua aluksi tylsältä, mutta pidemmälle päästyään ja mekaniikan opittuaan nekin alkavat olemaan melko hyviä osuuksia ja sisältävät esimerkiksi jännittäviä pomomatseja. Tottakai näissä viholliset ottavat aivan järjettömän paljon luotia itseensä, mutta eiköhän se tullut jo selväksi että se on pelin henki. Peliä voisikin loogisuudessaan, realistisuudessaan ja pelimäisyydessään verratakin valopistooliräiskintöihin. Tässä tapauksessa se on vain pelin yksi osa-alue. Tosin juoni ja hahmot ovat aivan eri luokkaa niihin verrattuna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Täysin samat mietteet Pyramidheadin kanssa. Tarinaon mun mieleen ihan parasta - 24 tyyliin Jack Bauremainen Ray pelastaa koko maailman yksinään, pistää kaikkia pahiksia turpaan ja selviytyy vaikka mistä. Juonesta tykkään todella, erittäin kiinnostava.

Alussa toi oli tosiaan aika tönkkö, masentava ja rupes jo pelottamaan itse peli, mutta pidemmälle pelattuaan tuohon ihastui ja peliä tekee mieli koko ajan jatkaa.

Toi ampumarata ei tosiaankaan ole yhtä tylsä kuin se kuulostaa - äsken meni melkein tunti sitä paukuttelessa :D. Itse raideräiskintäkin on yllättävän hauskaa kun siihen pääsee käsiksi. Ei ois uskonut.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Ei hemmetti toi ampumarata ja pelin valopyssyosuudet on oikeasti hyviä - EI TODELLAKAAN olisi uskonut :O. Ammuskelussa on yllättävän paljon syvyyttä ja se on ennen kaikkea hauskaa. Nyt on kaks asetta tuunattu parhaimilleen, Light Handgun ja toi konekivääri III, ne kyl nyt ampuu ihan kunnolla ;)
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Disasterin alku on toisella pelikerralla paljon parempi kun kaikki pelin systeemit tietää jo etukäteen, eikä tutoriaaleja enää ole. Muistaakseni nuo olisi saanut ekalla kerrallakin pois, mutta sitä ei silti voi suositella, sillä pelissä on aika paljon kaikkea opittavaa. Ikävästi ne kyllä ekalla pelikerralla katkoi pelaamista alussa ja muutama asia oli vähän turhankin tarkkaan selitetty. Alkua auttaa myös se, että peliä pystyy pelaamaan edellisen pelikerran statseilla ja aseilla. Pelin alussa on nimittäin pieni Deux Ex syndrooma eli hahmo ja aseet ovat niin surkeita ampumisessa, että peli-ilo tahtoo kärsiä. Mutta siitä pääsee kyllä yli heti kun hahmoa pääsee vähän kehittämään.

Tosiaan peli tuli pelattua pari päivää sitten läpi ja meininki kyllä jatkui hyvänä loppuun saakka, mutta loppupuoli saattoi olla ehkä vähän heikompi kuin alkupuoli. Paljon uutta hienoa silti edelleen löytyi ja juoni muuttui kokoajan mielenkiintoisemmaksi kaikessa B-leffa meiningissään.

Peli ei ole erityisen pitkä ja jäinkin ekan kerran jälkeen kaipaamaan lisää, mutta yllättäen pelissä onkin paljon enemmän uudelleenpeluuarvoa kuin aluksi luulisi. Jo mainitsemani statsien siirto uuteen peliin auttaa paljon. Sen lisäksi pelissä on vaikeampi vaikeustaso. Uutta pelikertaa valitessa voi valita haluaako statsit uuteen peliin vai ei. Ja sen voi tehdä vaikeustasosta riippumatta. Itse otin vaikeamman vaikeustason vanhoilla statseilla, mutta toki silloin peli on edelleen melko helppo, koska hahmo on niin kova. Peli oli muutenkin helppo normaalilla joten melkein suosittelisin aloittamaan suoraan vaikeimmalla.

Muita uudelleenpeluuarvoa nostavia tekijöitä ovat kaikkien titteleiden saavuttaminen, kenttien arvosanojen nostaminen ja kaikkien pelastettavien löytäminen. Tosin löysin ne kaikki jo ekalla keralla. Yllättävin asia minulle oli se, että toiselle pelikerralle oli jopa lisätty tehtävää, sillä toisella pelikerralla pelissä on Staminas-kampanja. Staminasit ovat pelin staminan vähentymistä tiputtavia itemeitä, pelin maailmassa uusi kaupallinen tuote. Toisella pelikerralla kenttiin on piilotettu ilmeisiin ja vähemmän ilmeisiin paikkoihin Staminas-mainoslippuja, jotka pitää löytää ja kerätä. Hienoksi tämän tekee hulppean hauska wiimoten kaiuttimen kautta kuuluva kommentointiääni. Muutamia kertoja tuon kanssa repesin aika pahasti. "Who the hell put it here?"

Pelissä muuten kertyy myös erilaista tietoa pelin hahmoista, katastrofeista ja muista pelin asioista luettavassa muodossa pelin edetessä. En ole varma saako ne kaikki ekalla kertaa automaattisesti, mutta sain ainakin joitain salaisia auki pelin läpäistyäni kuten myös yhden ylimääräisen videon. Myöskin pelivideot saa kerättyä valikkoon katsottavaksi ja jostain syystä minulla on pari kohtaa vielä tyhjänä. Näistä muuten pitää mainita se seikka, että kaikki pelin videot ovat pelin grafiikoilla tehtyjä ja ne ovat todella upeita ja yksityiskohtaisia. Trailereista vain saattoi saada väärän kuvan, sillä niissä näytettiin paljon esirenderoitua materiaalia, jota löytyy vain pelin alun esittelyvideosta. Muutenhan pelin grafiikat vaihtelevat joistain Wiin aivan upeimmista melko keskinkertaisiin. Itse katastrofit ovat upeita ja suurimman osan ajasta grafiikat ovat ihan hienoja.

Eiköhän näissä analyyseissani tullut jo kaikki pelin hyvät ja myöskin lukuisat pienet huonommat puolet käytyä läpi. Näistä voi sitten arvioida miten peli itselleen sopii. Minulle se sopii erittäin hyvin ja se onkin yksi viihdyttävimpiä pelejä pitkiin aikoihin. Ongelmattomasta peli on kaukana, mutta minulla kokonaisuus ja yleinen meininki nostaa pelin vahvasti plussalle. Aihepiiri vain toimii pelissä todella hyvin. Elokuvissa harvoin siedän tällaista B-luokan meininkiä, mutta peliin se sopii kuin hanska käteen. Katastrofit ja lukuisat eri pelimekaniikat tuovat peliin todella paljon vaihtelua ja aina haluaa nähdä mitä nurkan takaa vielä löytyykään.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Kotaku uutisoi tämän IGN:n podcastin pohjalta, jossa kerrottiin että Reggie oli kertonut IGN:n tyypeille tuon kun olivat hengailleet messuilla. Off the record, I presume ... oikaiseekohan Reggie käsityksiään virallisesti myöhemmin, ettei vain suututa Monolithia?

Saattaahan tuo totta ollakin, mutta hyvä että meni näin päin kerrankin = ensin Eurooppa, ehkä Amerikka!

Pyramidheadin ja Kraton^in ansiosta Disaster on alkanut kiinnostamaan entistä enemmän, eli kiitos "raporteista":
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Tähän mennessä aika huonoja arvosanoja tullut arvosteluissa, mutta tuntuu että osa ei ole ihan ymmärtänyt peliä täysin.
No onhan se nyt kasia tainnut eniten saada. Ihan asiallinen arvosana tuo kasilla alkava tälle pelille minun mielestäni, jos aivan kriittisesti ajatellaan. Jos puhtaana viihteenä henk koht kantilta ajattelisin, voisin antaa enemmänkin. En ole kovin pahoillani, jos joku pelille seiskaakin antaa, sillä pelistä löytyy varmasti puutteita, jotka joitain häiritsee. Eikä sekään ole huono arvosana. Sitä alle meneviä arvosanoja en voi sitten enää käsittää.


Edit: Tätä kirjoittaessa viisi kasilla alkavaa arvosanaa ja sitten yksi seiska sekä kutonen ja vitonen. http://www.metacritic.com/games/platforms/wii/disasterdayofcrisis
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

Jeh, itse katsoin vain nopeesti gamerankings:stä ja sielä oli vain 6, 5, 7.3 ja yksi 8. Mutta selvästi siis jakaa mielipiteitä.
 
Vastaus: Disaster: Day of Crisis

No olipahan vaan lysti peli! Vähän katkonainen ja kliseinen - mutta hauska. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen peli toiminnan ystäville kunhan tätä ei liian vakavasti ota. Harmi vaan kun ei tämäkään tainnut myyntilistoja aikoinaan räjäyttää, selvästi laadukas tuote kuitenkin kyseessä. Mitähän sitä seuraavaks...
 
Ylös Bottom