Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Don't Starve: Console Edition

Alluxus

New Member
Don't Starve: Console Edition
Armoton erämaan selviytymispeli täynnä taikaa ja tiedettä.

[video=youtube;UMpyj5DkKwo]http://www.youtube.com/watch?v=UMpyj5DkKwo[/video]

Kuvaus
Paljasta oudon maan mysteerit

Ohjaa Wilsonia, pelotonta herrasmiestiedemiestä, jonka demoni on kuljettanut kummalliseen erämaahan.

Löydä tie kotiin käyttämällä avuksesi ympäristöä ja sen asukkaita. Tutustu ennennäkemättömään maailmaan täynnä omituisia otuksia, vaaroja ja yllätyksiä. Kerää raaka-aineita ja rakenna omaan selviytymistyyliisi sopivia esineitä ja rakennuksia.

Alusta: PS4
Pelaajamäärä: 1
Julkaisuajankohta: 8. tammikuuta 2014
Lajityyppi: Seikkailu
Julkaisija: Klei Entertainment
Kehittäjä: Klei Entertainment
PSN julkaisu
2014 tammikuun PS+ -peli
Pegi 7

Muut alustat: Steam (PC / Mac / Linux)
Pelin viralliset nettisivut: http://www.dontstarvegame.com/

Lisää: http://fi.playstation.com/ps4/games/detail/item619568/Dont-Starve/
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Elikkäis kyseinen peli julkaistiin PS4:lle pari päivää sitten. Kuinkas moni tätä on ehtinyt pelaamaan? Itse pelasin peliä eilen ja yli 3h meni yhdessä hujauksessa.

Pelissä on siis tarkoitus kerätä maastosta löytyviä resursseja ja selvityä niiden avulla. Resursseja käytetään mm. ruokailuun, tulen tekoon sekä aseiden ja työkalujen valmistamiseen. Selviytiminen tapahtuu päivä kerrallaan. Päivällä kerätään resursseja ja yö aikaan pysytellään pelaajan tekemän nuotion äärellä poissa petojen kynsistä. Ilman nuotiota hukkaa perii.

Maastosta jos jonkimmoista otusta. Pienten jänisten ja lintujen lisäksi maastossa pyörii mm. käveliä puita, pitkäjalkaisiä yksisilmäisiä lintuja ja muita mielikuvituksellisia hirviöitä. Pikku otusten kanssa ei tule ongelmia, mutta isompien mörköjen kanssa kannattaa olla varuillaan.

Itselle peli kolahti siis hyvin ja pelihän on siis nyt ilmaisena PS+ -jäsenille tammikuun ajan, joten jäsenet pääsevät kokeilemaan pelin täysversiota aivan ilmaiseksi.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

pelihän on siis nyt ilmaisena PS+ -jäsenille tammikuun ajan, joten jäsenet pääsevät kokeilemaan pelin täysversiota aivan ilmaiseksi.

Eikö PS4-plussalaiset saa pitää noita pelejä ominaan? PS3-plussalaisillahan peli pysyy omana niin kauan kuin jäsenyys kestää.

Itse pelistä sen verran, että suosittelen! PC-versiota tuli aikanaan tahkottua parikymmentä tuntia. Todella hauskaa näpertelyä/keräämistä/selviytymistä. Sandboximoodissa tuli aikaa vieteltyä, rakentelin kasvimaata ja olkihattuja ja metsästelin hunajaa ynnä muuta.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Eikö PS4-plussalaiset saa pitää noita pelejä ominaan?
Saa pitää ihan samalla tavalla.

Kuten lainaamassasi tekstissä lukee peli on ilmaisena PS+ -jäsenille tammikuun ajan, jonka jälkeen pelistä pitää maksaa, jos peliä ei ole hankkinut.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

yö aikaan pysytellään pelaajan tekemän nuotion äärellä poissa petojen kynsistä. Ilman nuotiota hukkaa perii.

Pari soihtua, niin pystyy yöllä keräämään tavaraa + tutkimaan alueita.

Mitä itse peliin tulee, niin en ollut yhtään tietoinen millainen on. Jonkun kuvan nähnyt, eikä oikein kiinnostanut. No latasin kuitenkin ja eka peli meni ihan ihmetellessä...kuolo vei kun tuli yö. No uusi peli ja tajusin nuotion tehdä. Siitä se sitten lähti ja nukkumaan meno vähän venähtänyt tässä muutamana iltana. Todella koukuttava peli ja aika menee tosiaan siivillä kun sitä pelaa tyyliin "vielä yksi päivä, sitten lopetan". Pelin pystyy tallentamaan ja jatkamaan siitä sitten kun kerkeää pelaamaan. Aikanaan kun kuolo korjaa, häviää myös tallennus.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Tämä helmi tuli ladattua heti, kun storeen ilmestyi ja on tullut jo 4 hahmoa saatettua haudan lepoon. Pisin selviytyminen on 21-22 päivää ja kolmesti on pirun susilauma hyökännyt kimppuun ja pistänyt hahmon kylmäksi. Kertaalleen kävin hölmöyttäni kokeilemassa onneani hämähäkkien pesän kanssa ja huonosti siinä kävi. En ole susien päihittämiseksi vielä keksinyt muuta keinoa kun metsän polttaminen. Kohtuu hyvä keino, mutta menee välillä liikaa puuta hukkaan. En ole ainakaan vielä halunnut turvautua mahdollisten wikien apuun. Todella koukuttava ja armoton selviytymisseikkailu, jossa keinot pitää todellakin keksiä ihan itse.

Teknisestikin peli toimii eli graafinen ulkoasu sopii pelin tyyliin ja kontrollit ovat ainakin omaan makuun todella toimivat. Eipä tästä ole mitään pahaa sanottavaa. Voin suositella lämpimästi kaikille seikkailun ystäville.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Tästä tuli tosiaan hieman Resogun mieleen kun pelissä ei oikeastaan ole mitää apuja tai ohjeita selviytymistä varten. Kaikki pitää oppia itseä ja joskus kantapään kautta.

Sain muuten tänään aikaseksi pienen keskustelunkin pelin kehittäjän kanssa Twitterissä:
Näytä liitetiedosto 12127

Suosittelen muillekin noita pelikokemusten jakamista tuolla Twitterissä, koska kehittäjät tuntuvat aika tiuhaan tarkailevan noita twiittejä. Eräskin Killzonen tiimistä lisäsi kuvani leijuvasta laatikosta suosikkeihinsa. Mahtaakohan olla seuraavassa päivityksessä korjattu? :D

Edit: PlayStationilla menossa streami Twitchin puolella: Twitch PlayStation
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Jos olet löytänyt "possukylän", ennen kuin sudet hyökkäävät niin kannattaa vaan johdatella ne possujen luo/pysytellä niiden luona. Ne hoitavat sudet päiviltään sun puolesta. Saattaa Beefalotkin hyökätä niiden kimppuun, en kuitenkaan tuosta ole ihan varma.

Beefaloita kerran kokeilin, mutta ei niiltä apuja tullut. Toisen vinkin sain mehiläisistä toiselta foorumilta. Possutkin taitaa tarvita kuninkaan mitä ne puolustaa villieläimiltä, mutta pitänee kokeilla.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

En ole susien päihittämiseksi vielä keksinyt muuta keinoa kun metsän polttaminen. Kohtuu hyvä keino, mutta menee välillä liikaa puuta hukkaan. En ole ainakaan vielä halunnut turvautua mahdollisten wikien apuun. Todella koukuttava ja armoton selviytymisseikkailu, jossa keinot pitää todellakin keksiä ihan itse.

Älä nyt hyvä ihminen metsää polta susien takia :D Rakenna ittelles Logsuit, se on kaksi narua ja muutama halko, suojaa sua tosi hyvin. ja sitten rakennat keihään, sihen meni muistaakseni narua, kiveä tai flinttiä ja risuja tai puuta. Noilla pärjäät susia vastaan ihan kevyesti, hämähäkkejä vastaan myös :) Hämyreiltä saat silkkiä, ja spider glandeja. Noita glandeja voi käyttää parantavan voiteen tekoon ni saa healttiä takas, niitä voi käyttää myös sellaisenaan mutta niistä ei saa niin paljoa helaa takas kuin itse valmiista tuotteesta.

Jos löydät hämähäkkipesän niin älä hajota sitä pesää vaan tapa vaan ne hämyrit, sinne pesään spawnaa sit myöhemmin lisää hämyrejä joilta saat lisää silkkiä ja niitä glandeja.

Talvi on se suurin uhka jos ei oo varautunu kylmyyteen :)
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Tämä tuli kyllä puun takaa. Screenshotteja ja pari pelivideota nähneenä olin päättänyt olla tätä lataamatta, vaikka olen PSN+ jäsen. Jostain kumman syystä kuitenkin sen latasin, enkä ole katunut. Tämähän on loistavaa viihdettä, vaikkakin pelin hahmo heitetään altaan syvään päähän ilman kellukkeita. Mitään apuja ei ole, kaikki on pakko oivaltaa itse. Ja sehän tässä kiehtookin. Ekalla kerralla kuolin nälkään päivänä 12, kun en ollut science machinen innostuksissa havainnut että ruokavarasto on tyhjä. Mutta eikun uuten nousuun :) Nyt kun aloitan uudestaan, niin onko mitään merkitystä millä hahmolla aloittaa? Sain jonkun uuden hahmon ja miten nuo loput aukee? Että pääsee tietyyn päivään asti vai kuin? Mutta mutta, loistava peli :)
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Nyt kun aloitan uudestaan, niin onko mitään merkitystä millä hahmolla aloittaa? Sain jonkun uuden hahmon ja miten nuo loput aukee? Että pääsee tietyyn päivään asti vai kuin? Mutta mutta, loistava peli :)

Eri hahmoilla on eri ominaisuuksia, periaatteessa Wilson (eli se eka hahmo) on tavallaan se päähahmo ja sillä on varmaan ehkä helpoin pelata. Wilsonin ominaisuus on että hänelle kasvaa tuhti parta mikäli sitä ei sheivaa pois, ja tää parta suojaa esim talvella kylmyydeltä ihan hyvin. Sitten talven jälkeen sen voi sheivailla ja karvat voi käyttää vaikka johonkin kapistukseen :)

Willowilla on oma sytytin josta ei liekki sammu, se antaa vähän valoa ja sillä voi sytytellä tavaraa tuleen. Willow on myös immuuni tulivahingolle, ja saa lisää Sanityä kun seisoo liekin vieressä, esim nuotion.

Muilla hahmoilla on omat ominaisuutensa, ja jokaisella hahmolla on eri statsit esim hitpointtien ja mahalaukun suhteen. Hahmot aukeaa ihan pelaamalla, aina kun kuolet tai pääset uuteen maailmaan saat ekspaa sen suhteen miten montä päivää selvisit, ja sitten aina tietyin rajapyykein aukee uusi hahmo. Viimeiset kaks hahmoa täytyy avata pelissä tietyllä tavalla. Ei ole väliä jos vaikka selviäisit viisi päivää, saat aina ekspaa ja sitten kun on tarpeeksi niin uusi hahmo aukeaa.

Pisin mihin oon päässyt on ollu päivä 22 tai 23, talvi alkoi silloin juuri ja olin seikkailemassa luonnossa, etsimässä puita ja ruokaa yms. Yhtäkkiä jostain syystä maasta alkoi lentää ihan hirvee määrä pingviinejä joka puolelle, ja sitten yritin näitä metsästää mutta pirut suuttu mulle ja nokki mut kuoliaaks :D

Jos muuten löydätte jostain sellaisen puualustan, jossa on joka kulmassa possunpäät seipään nokassa ja keskellä romua, korjatkaa se niin siihen tulee respa-alttari. Jos kuolette niin synnytte tohon uudelleen ;)
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Protip; Älä koskaan lyö pingviiniä. Ne lyö takaisin. Kaikki. Kovaa. Siinä ei logsuitit lämmitä kun leipovat ukkosi hautaan.

Mutta niin kauan kuin et niitä lyö, ne ovat harmittomia.

Siispä juoni millä saa talvista munia-ja-pekonia -materiaalia pingviineiltä on seuraava; Kaadetaan läjä puita ja kerätään kävyt talteen. Mennään pingviinien leirimestalle ja pistetään tiiviisti alueelle 6-8 puun taimenta. Venataan pari päivää ja mennään takaisin yöllä kun pingviinit nukkuvat ja tuikataan puut tuleen.

Pingviinit paistuvat mutta munat selviävät käsittelystä ehjinä, sitten vaan loottailemaan hyötykäyttöön ja grillissä 2x muna + 2x pupujussinliha -> bacon and eggs. Njam.

Protip 2; Hurtat ovat harmittomia kunhan pistät tukikohtasi pystyyn kohtuullisen lähelle Beefaloita (ei liian lähelle - Beefalot kun parittelevat aina välillä ja pariutumismenojen aikaan tempovat ketä vaan joka näyttää naamaansa). Kun kuulet koirien olevan tulossa, painu juoksemaan Beefaloiden ympärille. Älä edes yritä lyödä niitä vaan juokse vaan ympyrää beefalolauman seassa ja ennen pitkää joku koirista erehtyy puraisemaan Beefaloa. Muista vaan aina vaihtaa hieman suuntaa kun hurtta meinaa puraista että väistät iskun.

Tämän jälkeen koirista tulee monster meattia. Boonuksena irtoaa hound tootheja joista voi rakentaa miinoja.

Beefalot ovat muutenkin tärkeä resurssi; niiden jätökset ovat tärkeitä jotta saa farmeja pystyyn ja yöllä niitä voi käydä partaterällä putsaamassa karvoista ja näin saa beefaloa tappamatta materiaalit pipoon joka on talvella varsin ässä vekotin.

Protip 3; Ötökkähaavi ja öisin nuotiolla vähän katselua ympärille jos olisi tulikärpäsiä. Niitä talteen ja rakentaen heinähatusta mainarin hattu jossa on lamppu. Vapauttaa myös yöllä tekemään kaikenlaista kun ei tarvitse pitää soihtua kädessä. Monet otukset nukkuvat yöllä joten öinen metsästys on usein helpompaa. Esim. Tallbirdejen pesiä voi käydä tyhjentämässä ilman suurempaa vaaraa :)

Ai niin ja talvella on kylmä eikä juuri mikään kasva, joten ruokaa varastoon. Ensimmäinen talvi alkaa noin 20. päivän nurkilla ja yllättäen 20-24 päivää on se yleinen nubun pelin kesto. Juuri kun alkaa saamaan jotain kasaan niin Talvi Yllättää(TM)(R) ja sitten ketuttaa kun pientä oravaa jonka käpy on jäässä kun safkaa ei enää irtoa farmeista eikä berry busheista, kalastuslammikot ovat jäässä ja ympäriinsä ramppaaminen on paljon haastavampaa kun meinaa naama jäätyä :)
 
Tämä tuli kyllä puun takaa. Screenshotteja ja pari pelivideota nähneenä olin päättänyt olla tätä lataamatta, vaikka olen PSN+ jäsen. Jostain kumman syystä kuitenkin sen latasin, enkä ole katunut. Tämähän on loistavaa viihdettä, vaikkakin pelin hahmo heitetään altaan syvään päähän ilman kellukkeita. Mitään apuja ei ole, kaikki on pakko oivaltaa itse. Ja sehän tässä kiehtookin. Ekalla kerralla kuolin nälkään päivänä 12, kun en ollut science machinen innostuksissa havainnut että ruokavarasto on tyhjä. Mutta eikun uuten nousuun :) Nyt kun aloitan uudestaan, niin onko mitään merkitystä millä hahmolla aloittaa? Sain jonkun uuden hahmon ja miten nuo loput aukee? Että pääsee tietyyn päivään asti vai kuin? Mutta mutta, loistava peli :)

Hahmot aukeaa XP:llä. XP:tä tulee aina kun peli päättyy (riippuen siitä kauanko selvisit) tai kun "pelaat läpi" yhden maailman ja siirryt seuraavaan.

Ai niin ja jotkut ovat saaneet tämän(kin) pelin PS4:llä jossain harvinaisessa tilanteessa kaatumaan. Jottei käy niin että tuntikausien peli menee vessasta, kannattaa ~5 pelipäivän välein valita "save & quit' ja sitten jatkaa peliä päämenusta. Jos peli kaatuu, edellisen save & quitin tilanne on tallessa. Tämä siksi että vaikka teoriassa autosaven pitäisi tallettaa tilanne joka aamu, näin ei aina tunnu käyvän...

Muutenhan tuo on ns. roguelike - kuolemasta ei restorailla takaisin vanhaan saveen vaan se on alusta uudestaan.

Oma talvi meinasi päättyä siihen että Deerclops tuli ja pisti kaiken räks.

No, sain kikkailtua sen pois tukikohdasta kohtuullisen pienin vaurioin (nyyh, mehiläispesät ja pari naapuripossun taloa hajos) ja sitten ravattiin ympäriinsä hirviö perässä. Sain lopulta alas mutta isona tappiona naapurissa asustanut pieni Beefalolauma meni pihveiksi. Olisi pitänyt luottaa logsuittiin ja pigskin helmettiin aikaisemmin ja mennä vaan iholle mätkimään rohkeasti.

No, nyt on niin paljon lihaa, beefalonkarvaa ja morseleita (sivussa se kolasi yhden pingviinilauman) että tarttis toisen jääkaapin...

Pitää varmaan lähteä etsimään toista Beefalolaumaa ja kenties kasata toinen tukikohta kun nykyinen ei ole enää niin hyvässä paikassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Tulipa huomattua, että nuo maassa olevat karvakasat ovat madonreikiä. Niiden avulla voi warppailla pitkän matkan kartan halki välittömästi.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Tulipa huomattua, että nuo maassa olevat karvakasat ovat madonreikiä. Niiden avulla voi warppailla pitkän matkan kartan halki välittömästi.

joo, mutta ne syö sitten sanityä joka kerralla kun matkustat, joten kannattaa käyttää niitä harkiten :) toisaalta ne ovat oiva keinoa päästä hulluuden äärirajoille jos sattuu vaikka tarvitsemaan nightmare fuelia.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

joo, mutta ne syö sitten sanityä joka kerralla kun matkustat, joten kannattaa käyttää niitä harkiten :) toisaalta ne ovat oiva keinoa päästä hulluuden äärirajoille jos sattuu vaikka tarvitsemaan nightmare fuelia.

Tuokin taitaa riippua pelihahmosta, koska toiset ovat herkempiä pimeälle ja hirviöille kuin toiset.

Älä nyt hyvä ihminen metsää polta susien takia Rakenna ittelles Logsuit, se on kaksi narua ja muutama halko, suojaa sua tosi hyvin. ja sitten rakennat keihään, sihen meni muistaakseni narua, kiveä tai flinttiä ja risuja tai puuta. Noilla pärjäät susia vastaan ihan kevyesti, hämähäkkejä vastaan myös Hämyreiltä saat silkkiä, ja spider glandeja. Noita glandeja voi käyttää parantavan voiteen tekoon ni saa healttiä takas, niitä voi käyttää myös sellaisenaan mutta niistä ei saa niin paljoa helaa takas kuin itse valmiista tuotteesta.

Viimeisimmässä kohtaamisessa susien kanssa oli kaikki nuo edellä mainitut pelit ja vehkeet. Oli vaan huonoa tuuria, kun olin juuri keräämässä tarvikkeita talvea varten ja joutunut useampaan pieneen mähinään luonnon kanssa, niin healtti oli valmiiksi alle puolen välin. Eikös nuo pirulaiset yllätä niinsanotusti housut kintuissa ja vielä 3 suden voimin. Aikaisemmin niitä on ollut vain 1 tai 2. Hiukan kyllä harmitti, kun selviytyminen oli hyvällä mallilla ja talvea varten kaikki jotakuinkin valmiina niin kävi kylmät. Näköjään koskaan ei voi olla liian varma. Aivan mahtava peli.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Jokainen hurtta-aalto on isompi kuin edellinen. Ekalla kerralla tulee kaksi, tokalla kolme jne.

Lisäksi myöhemmissä aalloissa tulee
sinisiä ja punaisia koiria
joiden kanssa pitää olla erityisesti varuillaan.

Yleisenä vinkkinä älä koskaan mähinöi kenenkään kanssa tukikohdan nurkilla, voi käydä erilaisilla tavoilla Hassusti(tm).

Mutta hurtat eivät koskaan tule varoittamatta - alussa ennakkovaroitusta on minuuttikaupalla (kuuluu haukuntaa) ja myöhemminkin ainakin joku 30-45 sekuntia. Ehtii hyvin kaivaa repusta lihapadan ja mussuttaa sen pois, pistää possunahkakypärän päähän ja logsuitin niskaan ja sitten tehdään koirista pihvejä.

Mutta joo, jos on sattumoisin tutkimusmatkalla kaukana lähimmäistä ystävällisistä mosista ja hieman huonossa hapessa ja/tai yö juuri tulossa niin aika kinkkisiä tilanteita voi tulla. R2-item menu tai mappi (click touchpad) pausaa pelin ja voi miettiä rauhassa mitkä kamat repussa auttaa / mihin voisi juosta kun hurttien mölyäminen alkaa kuulua.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Ootteko käyttäneet jotain hyvää saittia pro-vinkkeihin vai oletteko oivaltaneet kaiken itse (lue kantapään kautta ) ? Jos joku haluaa streamata jossain vaiheessa pelisessiota niin mielelläni seuraan. Lisätkää kaveriksi LeevioFIN ja vinkatkaa vaikka milloin aiotte streemata :)

Onko tässä jotain maksimipäivämäärää että peli "menisi läpi"? Itse tosiaan ihan alkutekijöissään vasta maailmaan tutustun....
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Ootteko käyttäneet jotain hyvää saittia pro-vinkkeihin vai oletteko oivaltaneet kaiken itse (lue kantapään kautta ) ? Jos joku haluaa streamata jossain vaiheessa pelisessiota niin mielelläni seuraan. Lisätkää kaveriksi LeevioFIN ja vinkatkaa vaikka milloin aiotte streemata :)

Onko tässä jotain maksimipäivämäärää että peli "menisi läpi"? Itse tosiaan ihan alkutekijöissään vasta maailmaan tutustun....

Mä en oo mihinkää wiki-sivustoihin tutustunut, eikä mulla ole PC:ltä kokemusta tästä pelistä, oon ainoastaan kattonut muutamat youtube Lets play -videot pari kuukautta sitten joilla oon päässy alkuun, muuten on tullu aika pitkälti ite vaan rauhassa tutkittua Trial&Error -tyyliin.
 
Vastaus: Don't Starve: Console Edition

Roguelike peleissä juuri ideanan on että itse oppii trial&errorin kautta. Suola katoaa jos alkaa heti alusta lähtien jotain wikiä käyttää. Itselläni meni 12h FTL:ssä että osasin tuhota pelin viimeisen bossin...
Onko tässä PS4 versiossa moditukea vai tuleeko myöhemmin?
 
Ylös Bottom