Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Age: Origins

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Acoustic
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nyt on sitten 4h kellossa, ja Zorn on pian tasolla 5. Itsepäisen kääpiön pelaamisessa on jokin oma mystinen viehätyksensä. Koitan pitää Zornin persoonaa yllä lähinnä heittelemällä teräviä kommentteja, oli kanssakeskustelija sitten miten suuressa asemassa tahansa.

Ainoa asia mikä tässä vaiheessa hieman ärsyttää, on se ettei tuo oma jantteri puhu. Kertoo sinänsä jo siitä, että vallan mainio peli on kyseessä. Oblivionissa kun vain säästyttiin kamalilta dubbauksilta, Dragon Agessa kaipaan oman hahmoni osuutta keskustelujen täydentämiseksi.

Ja oli kyllä hemmetin hieno hetki kun Zorn ristittiin Grey Wardeniksi. Pojasta mieheksi... nyyh. Niin koskettavaa... no ei :D

Kun tuosta grafiikoista oli puhetta, niin...

Odottakaapa kun pääsette samoilemaan metsään. Ei sillä että grafiikoilla olisi minulle suurikin merkitys, mutta tuo hyppäys kaupungin sameista ja kimaltelevista linnakkeista metsämiljööseen, oli todella kamalan näköistä. Rumaa rumaa...
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Itse aloitin pelin myös Normalilla ja olen n. 8h pelaamisen jälkeen saannut ryhmäni tapettua vasta kerran. Aika yleisellä mättämisellä pärjää pitkälle, eikä tässä mitään vikaa mutta taktiikkaa saa varmasti mukaan nostamalla haastetta. Harmi että tuo Friendly Fire ei ole päällä Normalissa, siksi harkitsenkin nostavani vaikeustason Hardiin.

Meikäläinen kyllä diggaa noin visuaaliselta kantilta noista tasiteluista todella paljon. Miekat ja kilvet kolisevat, veri lentää, miehet parkuvat ja sora lentää. Vaikka mättö meneekin numeroiden mukana miksi sen pitäisi samalla olla geneeristä ilakointia? Vihollinen ampuu sankariani jousella jalkaan, soturini kaivaa nuolen tylysti jalasta ja viskaisee tämän pois. Ja ehdottomasti lopetusliikkeistä hienoin: toinen tikareista vatsaan ja toisella sivallus uuteen jakaukseen; pää ottaa ilmalentoa puolukka suihkun saattelemana. Satunnaisesti vihulaiset myös kuolevat varsin tetraalisesti. Kaikkea löytyy ja kaikille aseille on varmasti omat pikku fatality-animaationsa.

Olen edelleen ymmälläni siitä miten rivakasti peli etenee ja kuinka se pistää selkäkarvat pystyyn kunnon fantasialla. Paukkuja ei säästellä ja eeppisyys on päivän sana. Tarina kiehtoo harmaa sävyisyydellään, tässä maailmassa on todella vaikea erottaa hyvää pahasta ja toisin päin. Moralisointi on varmasti Biowaren peleistä onnistunein tässä pelitalon uusimmassa instalaatiossa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Liityin kans tohon KonsoliFin-ryhmään mut en vaan millää saa hahmoani upattua?! Sivusto kivenkovaan väittää et mul olis pc-versio pelistä ja ei täten löydä yhtään hahmoa. Olen kyllä mielestäni pelannut ihan boksilla ja maagilla aloitin.



Mutta joo. Peli on kyllä aivan loistava, juuri sellainen kuin odotin. Grafiikka ei aina ole kaunista, mutta ei se oikeastaan haittaa. Maagilla tosiaan aloittelin ja kyseisen Originsin loppu oli niin jännittävä etä lähes tärisin tuolissa ja niskavillat oli pystyssä :) Ja jäi sellaiseen kohtaan että varmasti tulee vielä törmättyä kyseisiin henkilöihin ja tapaaminen ei tule olemaan mukava kenellekkään, ja tarkoitan siis tuon alkutarinan loppua, en koko pelin.

Ja tuo Wardeneihin liittysmis rituaali oli aika eeppinen ja karu, hienoa Bioware

Mietin vielä tuota leveleiden nousua, Bioware sanoi että pelaaja on keskimäärin tasolla 20 kun pääsee pelin läpi. Jos nyt jo olen tasolla 5 ja olen pelannut vasta noin 5-6 tuntia, niin ehdinkö osumaan tasokattoon ennen pelin loppu vai hidastuuko tasojen saanti radikaalisti mitä korkeammalle pääsee? Jos pelistä saa irti yhellä hahmolla semmoiset 60-70h niin mahtaako käydä pitemmän päälle tylsäksi jos oot jo maksimitasolla siinä 30h tunnin kieppeillä.

Toivottavasti tarina ja tehtävät jaksaa pitää mielenkiintoa yllä, tähän mennessä ainakin vaikuttaa pirun hyvältä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Liityin kans tohon KonsoliFin-ryhmään mut en vaan millää saa hahmoani upattua?! Sivusto kivenkovaan väittää et mul olis pc-versio pelistä ja ei täten löydä yhtään hahmoa. Olen kyllä mielestäni pelannut ihan boksilla ja maagilla aloitin.

Ootko linkittäny ea accoos sen xboxliven gamertagin? Ittekin saanu tapella parin pelin kohdalla kun oon tehny 2 accoa sinne ja aina onnistun muistamaan just sen väärän tunnukset ja salasanat ensiksi. Sitten ihmetellään että miksi ei toimi :)
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ootko linkittäny ea accoos sen xboxliven gamertagin? Ittekin saanu tapella parin pelin kohdalla kun oon tehny 2 accoa sinne ja aina onnistun muistamaan just sen väärän tunnukset ja salasanat ensiksi. Sitten ihmetellään että miksi ei toimi :)


Joo olen kyllä, ja en saa millään toimimaan vaikka mitä teen. Noh ei voi mitään. Kummallisesti vissii parit Achievementit näkyy, mut ei hahmoa.

Olisiko toi display name pitäny olla sama kuin gamertagi? Jos kyllä niin siinä se ongelma sitten on, kun vetäsin sihen ihan hatusta jonkun nimen vaan ja se nyt sattu olee Umppalumppaluu... dont ask, jonkin takia umppalumpat pyöri päässä :eek:
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Jos achit löytyy, niin luulisi hahmonkin lopulta uppautuvan. Siinä vaan voi kestää vähän aikaa. Pelin valikoista voi kyllä kieltää tämän hahmon uppimisen, mutta tuskin sitä olet mennyt tekemään. Minusta se on vakiona päällä.

Oletteko muuten säätäneet valikoista radial menun togglelle? Tuotahan arvosteluissa sanottiin, että sangen älytöntä, että se on vakiona holdilla. Eli siis joudut pitämään vasenta liipaisinta koko ajan pohjassa, kun selaat radial menua. Itse vaihdoin heti sen togglelle ja näin se toimii ainakin hyvin. Taistelun kiimassa voi vain napauttaa kerran liipaisinta ja kaikki pysähtyy, kunnes liipaisinta painetaan uusiksi tai tekee jotain muuta.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

No niin....

Kun kaikki muut ovat nyt sulassa sovussa kehuneet tätä sankoin joukoin niin annan tässä hieman erilaisen mielipiteen noin 5-6h pelaamisen jälkeen. Toistaiseksi tästä pelistä on tullut itselleni tämän vuoden pahin pettymys (Pidän erittäin paljon Baldus Gate/Neverwinter Nights/Mass Effect/Kotor pelisarjoista).

- Juoni on taas sitä geneeristä hyvä vs paha huttua, jossa lopussa varmaankin maailma pelastuu. Tässähän ei ole sinällään mitään vikaa, mutta ainakin Elf Magella aloittaessa tämä on niin vahvasti sidoksissa tematiikaltaan LOTRiin ettei vertailulta voi oikeasti välttyä. Jopa Musiikki muistuttaa karvajalkakääpiöiden seikkailuista. Alun maagin origins oli myös unettavaa puuhastelua.

- Pelimekaniikasta tuli itselleni mieleen jonkun asteinen epäpyhä Too Human - WOW huonossa seurassa kombinaatio; Sillä edellytyksellä ettei se 12v teini huuda **ttua korvaan kun joku menee pieleen. Grindaamista/tavaroiden keräilyä ja putkijuoksua. Joku ehti vertaamaan tätä vapaudeltaan jo Fallout kolmoseen...Huh huh...Alun jälkeen kartalla saa kyllä pomppia paikasta toiseen, mutta se ympäristässä liikkuminen on kyllä tunnelia melko perinteisimmillään. Backpackiakaan ei tunnu kovin herkästi tarvitsevan kun riski sankarimme kuljettaa mukanaan puolen kylän asevarastoa ja vaatekaappia.

- Dialogi....Mass Effectista tuttu järjestelmähän tässä on käytössä. Mass Effectin pääpiirteittäin ihan mukiinmenevästä ja hauskasta (Varsinkin tylynä pelatessa) dialogista on saatu jotenkin kuivakas ja mielenkiinnoton "tikusta asiaa....ja paljon" tyyppinen unettava kokonaisuus. En tykkää. Onneksi dialogin saa ohitettua kun alkaa nukkumatti heittelemään unihiekkaa silmiin.

Toivon ihan sydämestäni että tämä nousee tästä alun suosta vielä yhtä eepisiin mittasuhteisiin kuin vaikkapa alkuperäinen Kotor oli, vaikka aihepiiri on täysin erilainen. Tälläisenään tämä menee kyllä puoliväkisin kertaalleen läpi mutta takaisin ei tule sen jälkeen ikävä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Oletteko muuten säätäneet valikoista radial menun togglelle? Tuotahan arvosteluissa sanottiin, että sangen älytöntä, että se on vakiona holdilla. Eli siis joudut pitämään vasenta liipaisinta koko ajan pohjassa, kun selaat radial menua. Itse vaihdoin heti sen togglelle ja näin se toimii ainakin hyvin. Taistelun kiimassa voi vain napauttaa kerran liipaisinta ja kaikki pysähtyy, kunnes liipaisinta painetaan uusiksi tai tekee jotain muuta.

TOGGLEssa on vain yksi iso ongelma: käskyjä ei pysty jaksottamaan vaan aina kun käskyn antaa hyppää peli samantien peliin ja joudut käskyttämään muita hahmoja erikseen. HOLDissa pystyy jakamaan kaikille yksitellen käskyjä ja kun namiskasta päästää irti kaikki toteuttavat komennot yhtäaikaisesti <- tätä en ole Togglessa pystynyt tekemään vai olenkohan mahdollisesti missannut jotain?
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

TOGGLEssa on vain yksi iso ongelma: käskyjä ei pysty jaksottamaan vaan aina kun käskyn antaa hyppää peli samantien peliin ja joudut käskyttämään muita hahmoja erikseen. HOLDissa pystyy jakamaan kaikille yksitellen käskyjä ja kun namiskasta päästää irti kaikki toteuttavat komennot yhtäaikaisesti <- tätä en ole Togglessa pystynyt tekemään vai olenkohan mahdollisesti missannut jotain?
Ahaa, aika jännä juttu. Täytyykin miettiä kumpi onkaan sitten loppujen lopuksi parempi vaihtoehto.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Toivon ihan sydämestäni että tämä nousee tästä alun suosta vielä yhtä eepisiin mittasuhteisiin kuin vaikkapa alkuperäinen Kotor oli, vaikka aihepiiri on täysin erilainen. Tälläisenään tämä menee kyllä puoliväkisin kertaalleen läpi mutta takaisin ei tule sen jälkeen ikävä.
Kahden originsin (city elf mage ja dwarf noble) jälkeen fiilikset ovat aika pitkälti samanlaiset.

Peli näyttää paikoin todella rumalta; esim. kääpiövaltakunta oli graafisesti ensimmäisen Xboxin tasolla ja esim. hahmojen vaatteiden / armoreiden tekstuurit ovat usein hirveää kuraa. PC:llä asia on hieman paremmin, muttei paljon.

Ääninäyttely on suurimman osan aikaa väliltä "hyvä - OK", mutta joukkoon on päässyt muutama melko surkeasti näytelty hahmo.

Suunnilleen kaikki high-fantasy kliseet löytyvät, ja ne kohdat missä niitä ei löydy vaikuttavat usein väkinäisiltä "hei, koska kääpiöillä on aina kirveet niin meidän kääpiöt käyttää miekkoja" -ei-niin-loistavilta oivalluksilta.

Putkijuoksu-maailma, ennalta-arvattavat juonikäänteet ja kliseiset hahmot eivät ole vielä vakuuttaneet. Ja ainoat naurunremahdukset tähän mennessä ovat aiheutuneet oikeastaan suoraan LOTR-leffoista varastetuista musiikeista. ;)

Missään välissä ei vielä ole tullut sellaisia "ooh, aah!" fiiliksiä kun ekassa KOTORissa tai sellaista "tätä on pakko pelata vaikka kello on 3 yöllä ja aamulla duuni kutsuu" kuin Mass Effectissä.


Toivon itsekin todella että tämä paranee, ja paljon, kun juoni etenee.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Blah, hypettää kuuluu, mutta hirmuinen jälkihypetys ei enää kuulu mulle. Mutta siis on tää ihan uskomaton peli ollut tähän asti. Mä niin rakastan tota keskustelua ja juonenkuljetusta. Ihan samanlaista meininkiä kuin Massassa. Oma hahmo ei tietenkään puhu, mistä pieni miinus.

EDIT. Tietysti vielä se, että itselleni ainakin suurimmat "woah" -hetket ovat aiheutuneet cutsceneistä ja niiden käänteistä. Niistä tietysti vaietaan foorumilla kuin muuri, jottei pilata muilta nautintoa edes vahingossa.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Kuuden tunnin pelaamisen jälkeen tässä kiteytetyt meetteeni: EPIC!

Aivan mahtavaa menoa ollut. Dalish elfi warriorina lähdin liikenteeseen pääosassa jousea ja kahta tikaria käyttäen. Mietin vain, että onko jousenkäyttäjälle hyvä valita rogue vai warrior. Hetken pähkäiltyäni päädyin warrioriin enkä tiedä vieläkään oliko oikea valinta, mutta alustakaan en enää viitsi aloittaa. Tuli pelattua kolmeen asti yöllä vaikka seuraavana aamuna herätys seiskalta :). Ajantaju katoaa lähes täysin pelatessa. Origins stoori tuntui kestävän parikymmentä minuuttia vaikka todellisuudessa reilut puolitoista tuntia.

Tosiaan kuusi tuntia takana ja katsoin jostain valikosta, että 10% tullut pelailtua. Olin lähes järkyttynyt. Olenkohan sitten pelannut vahingossa pelkkää pääjuonta eteenpäin, en tiedä.

Muista originsseista en tiedä, mutta minulla on tunne, että Dalish elfin origin story on ehkä piirun verran tylsempi kuin muut. Perustan väitteeni sille mitä olen kuullut tai lukenut muista Originsseista

Pari kertaa tullut kunnon fiilarit pelistä, suu loksahtanut auki katsellessa sitä eeppisyyttä :).
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Blah, hypettää kuuluu, mutta hirmuinen jälkihypetys ei enää kuulu mulle. Mutta siis on tää ihan uskomaton peli ollut tähän asti. Mä niin rakastan tota keskustelua ja juonenkuljetusta. Ihan samanlaista meininkiä kuin Massassa. Oma hahmo ei tietenkään puhu, mistä pieni miinus.

100% samaa mieltä. Ja siis taisteleminen? Onko mitään loistavampaa? Kymppipeli ollut tähän asti, takana nyt 6h.

Meillä oli valtava, suorastaan liiallinen hypetys päällä. Ymmärrettäväähän se on, että nyt porukka haluaa rentoutua itse pelin parissa. Niin minä ainakin teen.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Olettaisin että pelin prosenttiedistyminen hidastuu kunhan alun pakollisista väännöistä pääsee yli. Peli tosin tulee vasta maanantaina/tiistaina postiin joten en sitten tiedä.

Ainoa odotus on että kerrankin saisi oikeasti HAASTAVAN pelin, lähes kaikki pelit on mennyt hard-modella ensimmäisellä kertaa läpi ilman suurempia ongelmia viime vuosien aikana.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Ainoa odotus on että kerrankin saisi oikeasti HAASTAVAN pelin, lähes kaikki pelit on mennyt hard-modella ensimmäisellä kertaa läpi ilman suurempia ongelmia viime vuosien aikana.

No sitten kannattaa ottaa vaikeudeksi vähintäänkin Hard, ja jos oikein vaikeaa halajat, niin sitten Nightmare. Itse aloitin pelaamisen tavan mukaisesti normaalilla. Aika helpoksi on osoittautunut, ainoastaan yksi taistelukohtaus kiristeli hermoja. Siinäkin olin yksin viittä liskoa (en muista tarkempaa nimeä) vastaan. Sekin sitten hoitui muutaman yrityksen jälkeen.

Jatkan luonnollisesti myös hehkuttamista: Ostagarin taistelu oli loistavasti toteutettu. Mutta toisaalta nyt ymmärrän selvät viittaukset Sormusten Herraan. Noista taisteluista, darkspawneista ja hahmoista tulee kieltämättä mieleen vahvasti ainakin TSH leffat. Yhtäläisyydet ymmärtää ja antaa kuitenkin anteeksi, koska fantasia on genrenä niin kulutettu kaikissa muodoissa, että jostakin nuo ideat ja toteus on revittävä.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Nyt on n. 2 tuntia pelattu female elf roguella. Tähän mennessä peli on ollut hyvä. Tykkään etenkin keskusteluista ja siitä miten hahmon tarina kerrotaan pelaajalle.
Ainut asia mikä yllätti minut oli tuo taistelujärjestelmä. Olin katsonut jo ennen pelin pelaamista gameplay videoita noista taisteluista, mutta nyt kun pääsi itse kokeilemaan sitä niin se vaikutti ärsyttävältä.
Hirveetä kikkailua vasen liipasin pohjassa, eikä missään oikein kunnolla kerrota mitä kaikkee siinä voi/pitää tehdä. Ellei sitten menny ohi mun silmien :o
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Osaatkos sanoa noin numeromääräisesti, kuinka monta tehtävää pelasit läpi? Onhan tuo 10% silti melko jees, koska näinhän voidaan peliajaksi arvioida sinun kohdallasi 60h.

En osaa yhtään sanoa, mutta villi veikkaus on, että Origins storyn jälkeen tullut pelailtua ehkä 15-20 tehtävää. Niin onhan 60h melkoinen määrä jo, mutta pitää nyt varoa etten hilpase vahingossa main storya suoraan läpi.

Jatkan luonnollisesti myös hehkuttamista: Ostagarin taistelu oli loistavasti toteutettu. Mutta toisaalta nyt ymmärrän selvät viittaukset Sormusten Herraan. Noista taisteluista, darkspawneista ja hahmoista tulee kieltämättä mieleen vahvasti ainakin TSH leffat. Yhtäläisyydet ymmärtää ja antaa kuitenkin anteeksi, koska fantasia on genrenä niin kulutettu kaikissa muodoissa, että jostakin nuo ideat ja toteus on revittävä.

Tolkienia kuitenkin voidaan pitää fantasian isänä niin luonnollisesti hänen kirjoistaan ja maailmastaan ammennetaan paljon, varsinkin kun Tolkienin Lotr maailma on täyttä timanttia. Minua ainakaan haittaa yhtään vaikka Lotrin kanssa samanlaisuuksia, päin vastoin se on vain positiivista, ainakin näin suuren Lotr fanin näkökulmasta.

Joku mainitsi kliseisestä fantasiasta ja hyvä paha vastakkain asettelu hutusta, niin eikös tämän pelin pitänytkin olla kunnon old school hyper uskollinen kaikille hyville fantasia kliseille?

Nyt on n. 2 tuntia pelattu female elf roguella. Tähän mennessä peli on ollut hyvä. Tykkään etenkin keskusteluista ja siitä miten hahmon tarina kerrotaan pelaajalle.
Ainut asia mikä yllätti minut oli tuo taistelujärjestelmä. Olin katsonut jo ennen pelin pelaamista gameplay videoita noista taisteluista, mutta nyt kun pääsi itse kokeilemaan sitä niin se vaikutti ärsyttävältä.
Hirveetä kikkailua vasen liipasin pohjassa, eikä missään oikein kunnolla kerrota mitä kaikkee siinä voi/pitää tehdä. Ellei sitten menny ohi mun silmien :o

Pelaatko Dalishilla vai Citylla? Kaikki näyttävät alkaneen Elfin roguella ja minä menin aloittamaan warriorina. Toisaalta jos kaikki ovat valinneet City Elfin niin se on ehkä luonnollinen valinta.
Eiköhän se taistelukin ala maistumaan kun saa napit sun muut haltuun ja pääsee nauttimaan brutaalista mätöstä :). Ei minullekaan ole auennut vielä tuo taistelu, tai ainakaan tuo taktiikka slottien käyttö mihin en ole edes jaksanut vielä perehtyä, mutta eiköhän ne opi kuitenkin nopeasti.

"We are the Dalish: keepers of the lost lore, walkers of the lonely path. We are the last of the Elvhenan, and never again shall we submit."
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Mua ihan pikkasen häirittee se että en voi koskaan olla varma että kenellä on jotain sanottavaa. Vähänväliä törmäilee niihin perus npc-hahmoihin ketkä vaan heittää sen pienen lausahduksen sieltä, ja useimmiten ne sanoo pitkälti sen saman asian, ja sitten taas välillä joku iha normaali "soldier" aloittaa hiiiiirveeeen keskustelun jostain syvällisestä asiasta :)

Ei tuo nyt siis mikään miinuksen arvoinen asia ole vaan lähinnä pelkään että missaan jotain tietoa kyseisestä maailmasta yms. Ilmeisesti tehtävän antajilla on päänsä yläpuolella siis se huutomerkki?

Malta odottaa että pääsee töistä jatkamaan seikkailua :D
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Pelaatko Dalishilla vai Citylla? Kaikki näyttävät alkaneen Elfin roguella ja minä menin aloittamaan warriorina. Toisaalta jos kaikki ovat valinneet City Elfin niin se on ehkä luonnollinen valinta.

Minä aloitin kanssa pelaamaan Dalish warriorina. Origins-pätkä on vielä itsellä kesken, eikä se tosiaan ole ollut niin hyvä kuin muiden aloitusten hehkutuksesta olisi voinut luulla. Vaan jospa se tästä lähtisi kulkemaan kun ehtii pelaamaan vähän pidempiä pätkiä putkeen.

Saako tuon hahmoihin tarttuvan veren pois myös konsoliversiossa? Koitin eilen käydä valikoita läpi, mutta en löytänyt kyseistä toimintoa. Näyttää tosi hölmöltä. Grafiikka on muutenkin hetkittäin aika karua verrattuna esim. Mass Effectiin, mutta toisaalta peli näyttäisi pyörivän ilahduttavan pehmeästi, suurempia joukkokohtauksia ei ole tosin vielä tullut vastaan.

Muutaman seuraavan viikonlopun ohjelma on tosiaan aika valmiina, kun Calling-kirjakin tuli viimein postissa torstaina.
 
Vastaus: Dragon Age: Origins [X360]

Saako tuon hahmoihin tarttuvan veren pois myös konsoliversiossa? Koitin eilen käydä valikoita läpi, mutta en löytänyt kyseistä toimintoa.
Koiran saa ainakin nuolemaan veret pois. :D Tosin hieman vaivalloista, jos joka taistelun jälkeen sen aikoisi tehdä. Optionsien verisäätöihin en ole tutustunut.
 
Ylös Bottom