Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon Quest IX DS:lle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FamaZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Läpi meni. Pelikellossa oli 46 tuntia lopputekstien jälkeen. Panin merkille netissä olleet varoitukset vaikeasta loppubossista, niin sitten kun tuli ilmoitus että mennään örkkien palatsiin niin meninkin Bowholeen ja grindasin siellä pari tuntia hakaten Liquid Metal Slimeja. Tasot nousi 32 -> 42. Kun tulin loppubossin luo niin ryhmän jäsenten tasot oli 40-44. Loppubossin kaksi ekaa vaihetta meni ensi yrittämällä ja viimeistä vaihetta joutui yrittämään kaksi kertaa. Pelissä ei tosiaan ole mitään point of no returnia. Bossin voi rauhassa jättää sinne viimeiseen muotoon ja jatkaa grindaamista ja alkemiatarvikkeiden metsästystä missä haluaa.

Ehdoton huippupeli ja yksi DS:n parhaista peleistä! :D

Täältä saa lisää DQIX taustakuvia.

Miten grindasti noita Liquid Metal Slimeja? Siinä B3 portaiden luona saa odotella KAUAN ja sittenkin puolet vielä karkaa ennenkuin ehdin tappaa. Huoh.
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Miten grindasti noita Liquid Metal Slimeja? Siinä B3 portaiden luona saa odotella KAUAN ja sittenkin puolet vielä karkaa ennenkuin ehdin tappaa. Huoh.

Katoitko sen Youtube videon, jossa pelaaja odottaa portaiden luona? Niin ei kannata tehdä vaan ennemmin juostaan alemmalla tasolla alueen päästä päähän niin pääsee nopeammin tappelemaan. Juostaan kaikkien ohi paitsi harmaiden limakasojen kanssa otetaan yhteen. Metal slimeja voi tulla ihan missä tahansa vastaan siellä B3 tasolla että mihinkään tiettyyn kohtaan ei kannata jäädä kytikselle. Kun tulee tappelu niin kaikille hahmoille vaan perus attackia jos jollekin tulisi vaikka critical hit niin homma on klaara. Jos ryhmässä on keihäsmies niin tällä on erikoisliike jolla saa heti taistelun alussa critical hitin. Omassa ryhmässä kukaan ei osannut käyttää keihästä niin hyvin mutta onnistui se ilmankin. Jos metal slimella on kavereita niin ne kaverit kannattaa jättää rauhaan koska liquid metal lähtee heti karkuun jos joku kavereista kuolee.
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Katoitko sen Youtube videon, jossa pelaaja odottaa portaiden luona? Niin ei kannata tehdä vaan ennemmin juostaan alemmalla tasolla alueen päästä päähän niin pääsee nopeammin tappelemaan. Juostaan kaikkien ohi paitsi harmaiden limakasojen kanssa otetaan yhteen. Metal slimeja voi tulla ihan missä tahansa vastaan siellä B3 tasolla että mihinkään tiettyyn kohtaan ei kannata jäädä kytikselle. Kun tulee tappelu niin kaikille hahmoille vaan perus attackia jos jollekin tulisi vaikka critical hit niin homma on klaara. Jos ryhmässä on keihäsmies niin tällä on erikoisliike jolla saa heti taistelun alussa critical hitin. Omassa ryhmässä kukaan ei osannut käyttää keihästä niin hyvin mutta onnistui se ilmankin. Jos metal slimella on kavereita niin ne kaverit kannattaa jättää rauhaan koska liquid metal lähtee heti karkuun jos joku kavereista kuolee.

Kiitti vinkistä!
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Nyt kun viikon tätä olen pelaillut joten eiköhän tästä jotain voi sanoa. Tiedän, että tulee olemaan paljon vertailua Final Fantasyn kanssa. Mutta eipä voi mitään.

Menen nyt siellä kivettyneessä kylässä. Mahtoikohan olla kolmas hedelmä saatuna. Meno on ollut alusta asti aika kaavamaista. Juostaan kaupunkiin, joku mörkö piinaa heitä, etsitään mörkö pitkän matkan päästä ja tapetaan se. Sitten edetään seuraavaan kylään ja sama meno jatkuu. Nyt alkaa meno maistua puulta, enkä ole vaivautunut pelaamaan muutamaan päivään.

kaavamaisuuden lisäksi ärsyttää ihan suunnattomasti pelin antiikkiset musiikit. Vaikka tämä taitaakin olla Dragon Questin tavaramerkki. Final Fantasyn tavoin Dragon Quest IX:stä ei löydy yhtään sellaista musiikkia jonka voisin avata youtubesta samalla kun surffailen netissä. Päin vastoin. Esimerkiksi pelin taistelumusiikki ärsyttää enemmän ja enemmän. Eikä unohdeta bossimatseja joita ei yksinkertaisesti voi pitää uhkaavina koska niissä on täysin mauton musiikki. Ja sitten taistelut. Eipä niissäkään paljon vaihtelua näy, vaikka ammattejakin saatiin peliin mukaan. Pelissä pärjää vain, jos hankit leveleitä. Tähän asti ei ole ollut mitään väliä mitkä ammatit on käytössä. Kunhan on yksi parantaja mukana. Mitään maageja ei edes tarvita, eikä jonkun Gladiaattorin ja Warriorin lyönnit poikkea kovin paljoa toisistaan. Samat armorit käyvät hahmoille kuin hahmoille. Ainoastaan sukupuoli rajoittaa tätä vähän.

Tarinassa ei ole mitään mielenkiintoa. Aluksi oli mielenkiintoista että pelaaja pystyi lukemaan kuolleille tyypeille joiden sielut eivät ole syystä tai toisesta siirtynyt rajan toiselle puolelle. Tähän saadaakin ainoat draaman alkeet koko peliin. Hahmot... ööö. Miksei peliin voitu tehdä White Knight Chroniclesin (toinen Level 5:n peli) tapaan yksi avatar, ja loput olisivat persoonallisia hahmoja jotka saisivat joskus sanaisen arkun auki.

Kyllä tämän varmaan jaksaa pienissä osissa vetästä läpi. Aika puulta maistuu jo nyt. En vain löydä sitä koukkua miksi Japanilaiset tästä niin pitävät. Tai miksi Famitsu antoi pelille täydet pisteet.
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

En viitsinyt tehdä tämän pikkuongelman takia uutta apuketjua joten kysynpä täältä. Mitä Gleebassa pitää tehdä kun pitää alkaa metsästämään sitä rinsessan elukkaa? Missäs se mahtaa olla?
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Prinsessan elukka...
Prinsessan elukka on palatsin ulkopuolella vasemmalla puun varjossa.
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Nyt kun aikaa on kulunut DQIX:n pelaamisesta, täytyy sanoa että vähän valju maku jäi suuhun. Ihan siitä syystä, että vaikka pelimekaniikka onkin vanhalle DQ-fanille mieleinen, on tarina ja pelin hahmot sanalla sanoen surkeita. Tässä mennään täysin eri planeetalla kuin esim. kasissa jossa sankarit olivat mielenkiintoisia ja hyvin kirjoitettuja sekä pahis todella muistettava.

Missä ovat nyky-JRPG-pelien kunnon pahikset? Juurikin sellaiset kuin peleissä FF4, FF6, FF7 ja DQ8, näin esimerkiksi. Kaikissa "uusissa" japsiropeissa joita olen tässä lähiaikoina pelannut, on pahis ollut suuri pettymys. Saa nähdä miten on tällä hetkellä kesken olevassa uudessa Golden Sunissa, odotukset eivät ainakaan ole kovinkaan korkealla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Mielestäni DQIX:n pahis on todella hyvin toteutettu ja pohjustettu. Onhan hän vähän stereotyyppinen, mutta tämä stereotyyppi on sitten hiottu mahdollisimman hyväksi. Sitten kun hänet viimein tapaa, sitä toivoisi että tuohon kohtaan olisi laitettu jonkinlainen vaihtoehtoinen "bad ending". Lopputaistelu on myös viimeistä päälle hienosti toteutettu.
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Hyvin toteutettu? Stereotyyppi hiottu mahdollisimman hyväksi? Just.

Siis miten tämä hyvä toteutus ja mahdollisimman hyvä stereotyyppi nyt sitten ilmenee?
 
Vastaus: Dragon Quest IX DS:lle

Ehkä olisi parempi sanoa "arkkityyppi". Vaikka hahmon motivaatiot ja toteutus ovat aika perinteiset, ovat ne myös uskottavat ja kunnolla pohjustetut. Pelin alusta asti luodaan pohjustusta ja mysteeriä, ja tämän hahmon merkitys on yksi niistä punaisista langoista kautta pelin, vaikka se pääasiassa keskittyykin "ratkaise tämän kylän ongelma"-pikkutarinoihin. Vaikka nyt ei päästäkään esim. Kefkan tasoiseen nerokkuuteen, tämä hahmo ilmentää sitä samaa klassista pahistyyppiä jossa pienet asiat menevät pieleen väärälle henkilölle valtavilla seurauksilla, monien nykyisten "olenpa täällä vastustamassa sankareita joka käänteessä"-pahisten sijaan.

Onhan tässä jotain perustavanlaatuista:
Jesus: Second Coming
 
Ylös Bottom