Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon's Dogma 2

Sonytendo 3000

Well-Known Member
logo.png

Nimi: Dragon's Dogma
Kehittäjä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Alustat: Playstation 5, PC, Xbox Series
Lajityyppi: Toimintaroolipeli
Julkaisu: 22.3.2024
Kotisivut: https://www.dragonsdogma.com/2/en-us/
KonsoliFIN Pelisivu:

"Dragon’s Dogma is a single player, narrative driven action-RPG series that challenges the players to choose their own experience – from the appearance of their Arisen, their vocation, their party, how to approach different situations and more. Now, in this long-awaited sequel, the deep, explorable fantasy world of Dragon’s Dogma 2 awaits."

Alkuperäinen Dragon's Dogma on noussut pieneen kulttimaineeseen ja sen fanikunta on toivonut jatko-osaa jo vuosia. Vihdoinkin 2024 fanit saavat toiveensa toteutumaan, kun Capcom julkaisee tämän odotetun toimintaroolipelin.

Pelin traileri:
 
Laitetaas nytten sitten tämä mielummin tänne, kun saatiin Threadikin

aika hyvin on tullut videoita viime aikoina DD2:sta ja varmaan tulossa lisää, todella mielenkiintoiselta classilta vaikuttaa tuo Trickster hyvin erinlainen playstyle kun perinteisillä classeillä.



 
Dragon' Dogma: Dark Arisenin olen ostanut alle tuopin hinnalla jo kauan aikaa sitten Xboxille diginä (näyttäisi tälläkin hetkellä olevan 3,74€), mutta en vieläkään ole saanut aikaiseksi aloitella tätä edeltäjää. Ehkä sitä vaan suoraan hyppää aikanaan tähän jatko-osaan.
 
Dragon' Dogma: Dark Arisenin olen ostanut alle tuopin hinnalla jo kauan aikaa sitten Xboxille diginä (näyttäisi tälläkin hetkellä olevan 3,74€), mutta en vieläkään ole saanut aikaiseksi aloitella tätä edeltäjää. Ehkä sitä vaan suoraan hyppää aikanaan tähän jatko-osaan.
Olen pohdiskellut samaa, että pitäisikö ykkönen vielä pelailla läpi ennen tätä. Pakollistahan se ei varmasti ole, mutta itse tykkään aina pelata edeltävät osat läpi jos vain mahdollista.
 
Kannattaa jos vähän kutkuttaa ja varsinkin jos on ekaa kertaa liikkeellä. Tosi hyvä peli, varsinkin Dark Arisen paketin kanssa. En ole perehtynyt tähän jatko-osaan yhtään joten en tiedä kuinka on jatkumoa ykköselle, ollaanko edes samoilla seuduilla. Toki toi lähtökohta on varmaankin jokseenkin sama kuin ykkösessä luulisin ainakin. Täytyy varmaan itekki ottaa tulille pitkäst aikaa.
 
Kannattaa jos vähän kutkuttaa ja varsinkin jos on ekaa kertaa liikkeellä. Tosi hyvä peli, varsinkin Dark Arisen paketin kanssa. En ole perehtynyt tähän jatko-osaan yhtään joten en tiedä kuinka on jatkumoa ykköselle, ollaanko edes samoilla seuduilla. Toki toi lähtökohta on varmaankin jokseenkin sama kuin ykkösessä luulisin ainakin. Täytyy varmaan itekki ottaa tulille pitkäst aikaa.
Mitenkäs tuo Dark Arise lisäri itsessään? Onko se hyvää pelattavaa? Olen pelannut pelin varsinaisen kampanjan läpi, mutta sitten en kuitenkaan siihen Dark Ariseen jatkanut, kun peli alkoi kampanjan loppupuolella ehkä hiukan jo tökkimään. Paljon hyvää siinä kuitenkin oli, joten jos Dark Arise jotenkin parantaa kampanjaan nähden, niin ehkä siihen olisi vielä syytä palata?
 
Mitenkäs tuo Dark Arise lisäri itsessään? Onko se hyvää pelattavaa? Olen pelannut pelin varsinaisen kampanjan läpi, mutta sitten en kuitenkaan siihen Dark Ariseen jatkanut, kun peli alkoi kampanjan loppupuolella ehkä hiukan jo tökkimään. Paljon hyvää siinä kuitenkin oli, joten jos Dark Arise jotenkin parantaa kampanjaan nähden, niin ehkä siihen olisi vielä syytä palata?
Kyllä se Dark Arisen oli ihan viihdyttävä ja mielenkiintoinen. Mielenkiintoisia bosseja ja muistaakseni ihan hyvää kampetta saa hahmoille sieltä.
 
Mitenkäs tuo Dark Arise lisäri itsessään? Onko se hyvää pelattavaa? Olen pelannut pelin varsinaisen kampanjan läpi, mutta sitten en kuitenkaan siihen Dark Ariseen jatkanut, kun peli alkoi kampanjan loppupuolella ehkä hiukan jo tökkimään. Paljon hyvää siinä kuitenkin oli, joten jos Dark Arise jotenkin parantaa kampanjaan nähden, niin ehkä siihen olisi vielä syytä palata?
Mun mielestä Dark Arisen on sitä parasta antia koko pelissä. Tuo hyvää haastetta ja mielenkiintoisia taisteluja. Mun mielestä pääpeli on varsinkin lopussa melko helppoa, niin toi lisäri on sit siihen nähden tervetullut haaste. Ja uusi jännittävä loot toki siellä viehättää.

Tarinallisesti ei hirveesti tuo lisää, kuten ei koko peli muutenkaan oo mikään kerronnan riemuvoitto.
 
Paljon ollu keskustelua tuosta perinteisen fast travelin puuttumisesta ja vain yhdestä saveslotista. Kuulostaa vähän siltä, että Capcom nyt vain toistaa pilkulleen samat oudot ratkaisut ku ekassa Dragon's Dogmassa, nimittäin siinäkin vain yksi saveslotti oli ja pikamatkustus oli pelin julkaisussa aika olematonta: pääsit pelin omaa itemiä käyttäen vain pääkaupunkiin ja pariin itse sijoittamaasi kristalliin teleporttaamaan. DLC:n myötä sitten noita kristalleja tuli lisää ja pikamatkustus ympäri karttaa vähän helpottui.

Eniten mua pelottaa tässä se, että toi ekan pelin olematon stamina tekee paluun, eli kun pikamatkustusta ei oo, niin sitten juostaan, ja ainakin ekassa ukko ei jaksanu juosta sen pidemmälle ku minäkään, eli 100m ja sitten puuskutettiin polviin nojaillen. Lisäristä sai augmentin myöhemmin, millä tätä juoksustaminaa sai paranneltua, mutta se oli sitten end game juttuja se.

Toivonkin kovasti, että tähän kakkoseen on staminaa juoksemiseen riittävästi, tai mieluummin loputtomasti niin kauan kuin et oo taistelussa. Itse fast travelin puuttuminen ei sinänsä mua haittaa, ja kuitenkin pelistä jonkunlainen versio tästä sit löytyy noiden vankkureiden myötä.
 
Jaa tällekin on oma ketju ollut. Kovasti yrittänyt haulla etsiä mutta ei ole löytynyt. No hyvä tietää.
 
Paljon ollu keskustelua tuosta perinteisen fast travelin puuttumisesta ja vain yhdestä saveslotista. Kuulostaa vähän siltä, että Capcom nyt vain toistaa pilkulleen samat oudot ratkaisut ku ekassa Dragon's Dogmassa, nimittäin siinäkin vain yksi saveslotti oli ja pikamatkustus oli pelin julkaisussa aika olematonta: pääsit pelin omaa itemiä käyttäen vain pääkaupunkiin ja pariin itse sijoittamaasi kristalliin teleporttaamaan. DLC:n myötä sitten noita kristalleja tuli lisää ja pikamatkustus ympäri karttaa vähän helpottui.

Eniten mua pelottaa tässä se, että toi ekan pelin olematon stamina tekee paluun, eli kun pikamatkustusta ei oo, niin sitten juostaan, ja ainakin ekassa ukko ei jaksanu juosta sen pidemmälle ku minäkään, eli 100m ja sitten puuskutettiin polviin nojaillen. Lisäristä sai augmentin myöhemmin, millä tätä juoksustaminaa sai paranneltua, mutta se oli sitten end game juttuja se.

Toivonkin kovasti, että tähän kakkoseen on staminaa juoksemiseen riittävästi, tai mieluummin loputtomasti niin kauan kuin et oo taistelussa. Itse fast travelin puuttuminen ei sinänsä mua haittaa, ja kuitenkin pelistä jonkunlainen versio tästä sit löytyy noiden vankkureiden myötä.
En tiedä luotanko kehittäjien sanaan liikaa mutta ainakin katson että onko pikamatkustuksen "nerfaamiseen" joku hyvä syy. Sekin on kuitenkin nähty että minikarttojen ja kompassien minimointi voi todellakin parantaa pelikokemusta, joten jos se kokemuksesta tekee paremman niin mikä ettei.

Loppupelin nuohousta ajatellen tietysti toivoisin jotain nopeampaa keinoa siirtyä paikasta toiseen.
 
Saattaa olla että aika on kullannut muistot mutta ton fast travelaamisen niukkaisuus ekassa DD:ssa toi sitä hyvää fiilistä maailman tutkimiseen mitä ei kaikissa open world peleissä todellakaan ole. Esim. yön saapuminen joka todellakin tuntui uhkaavalta kun ei päässy vaan nopeesti kylään turvaan. Toivottavasti tätä mekaniikkaa hyödynnetään myös kakkosessa. Open world muuttuu äkkiä tosi merkityksettömäksi ja tylsäksi jos se on vain jatkuvaa nopeaa suorittamista ja point of intrestien järjestelmällistä kahlausta. Ekassa DD:ssä ei ollut tällaista ollenkaan mikä oli pelkästään vain hyvä juttu ja selkeästi tietoinen valinta.

Yhtä save slottia taas ei voi perustella mitenkään, se on vain tyhmää.

Ihan näpsäkkä traileri. Ehdottomasti edelleen yksi vuoden odotetuimpia.
 
Katsoin nyt jonku IGN:n ennakon, niin näköjään tässä on toi sama mahdollisuus teleportata kristalleihin pelin sisällä löytyvän harvinaisen tavaran avulla, eli aikalailla suora kopio ekasta DD:stä. Tämän lisäksi on toi vankkurin mahdollisuus. Eli kuulostaa kyl hyvältä.
 
Samaa mieltä aiempien kanssa. Alkuperäisessä DD:ssä oli äärimmäisen kuumottavaa seikkailla kun huomadi yön saapuvan mutta kaupungin soihdut olivat vasta jossain horisontissa. En muista vastaavaa pelanneeni. Yöllä tuli myös siisteimmät taistelut, kimera hyökkii päälle pimeydestä, siinä oli jotain!

Itselle toi rajoitettu fast travel oli ihan ok systeemi. Olihan siellä oikoreittejä yms niin niillä pystyi vähän helpottamaan ja tosiaan lisäri toi niitä kristalleja enemmän saataville.
 
Mahdollisesti lukitsematon framerate myös konsoli versiossa. Tämä ei tietenkään ole hyvä nyt jos peli ei pääse lähelle 60 fps. Mutta tulevia tehokkaampia koneita varten se tarkoittaa heti lukittua 60 fps.

 

Pelissä on konsoleilla uncapped framerate ja ei mahdollisuutta valita erilaisia modeja (quality/performance). Jotain säätämahdollisuutta grafiikoissa ilmeisesti kuitenkin on.

IGN testien perusteella peli pyöri keskimäärin 31 fps tienoilla ja dippaili alemmas hektisissä kohtauksissa: https://nordic.ign.com/dragons-dogm...the-first-one-no-problem-youll-love-it-anyway

Ei kyllä omaan korvaan kuulosta ollenkaan lupaavalta. Jos pelillä ei ole toivoakaan päästä lähelle 60 fps, niin koittaisivat mielummin saada sen stabiiliksi 30 fpsllä. Itse varmaan ostan tämän PC:lle, mutta ei kyllä ole suuri luotto siihenkään porttiin tämän perusteella.
 
Ylös Bottom