Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dune: Awakening

Strooper12

Well-Known Member
Dune.jpeg

Nimi: Dune: Awakening
Kehittäjä: Funcom
Julkaisija: Funcom
Alustat: PC, PS5, XBOX
Lajityyppi: Open world survival
Julkaisu: PC 2025, Konsolit 2026 Syyskuu
Kotisivut: https://duneawakening.com

1790318521809.png

Miten onkin mennyt tämä ihan ohi. Teemoiltaan kiinnostaa, plus tietysti että olen kohtalaisen hyvä ystävä Open World pelien kanssa. Jos joku on jo ehtinyt kokeilla, olisi kiva kuulla palautetta miten on maistunut. En nyt ole ihan varma mutta nähtävästi aiempi PC julkaisu on ollut online jossain muodossa missä taas nyt uutena moodina on single player myös saatavilla.

IGN vähän vielä vaiheessa olevan arvostelun pläräsin ja ihan hyvältähän tämä vaikuttaa.

Sain tuon arvosteluun, kun ilmaisin kiinnostuksen ja olen ollut Dyyni-fani jostain 12-vuotiaasta asti. Muuten en ole ihan hirveästi tutkinut, mitä tuosta PC-versiosta on sanottu, enkä oikeastaan edes etukäteen tiennyt, minkä lajityypin pelistä on kyse. Ensikosketus oli siis suhteellisen neitseellinen.

Muutaman tunnin pelailun jälkeen tuntuu hyvältä. Alku on hirveätä resurissi-hoardausta, kun mukaan kerätään jokainen puska ja irtomurikka, että voi askarrella haavansidontatarvikkeita (niitä menee) ja nikkarointityökalun. Jos olisin pelannut enemmän No Man's Skyta, niin varmaan vertaisin siihen.

Seuraavassa vaiheessa alkoikin sitten nousta pintaan vahvat Fallout 4 -vibat, kun alettiin rakentaa omaa mökkiä ja sinne sisustusta. Kaikenlaista replikaattoria ja jalostamoa olen pystytellyt ja ihan viimeiseksi sain askarreltua-paskarreltua itselleni motskarin, mikä sujuvoitti liikkumista paikasta toiseen merkittävästi.

Duneversumi näkyy lähinnä siinä, että hiekkakenttien yli juostessa näytetään varoitusmittaria että kuinka lähellä madon syömäksi joutuminen on, muuten tämä voisi sijoittua mihin tahansa aavikkoympäristöön. Ei mikään moite, kunhan totesin. Itse pelaamisesta olen tykännyt sen verran, että tällä hetkellä neljä tähteä roikkuu ilmassa.

Xboxin pelikellon mukaan 1h 45min pelattuna.

Hyvin alussa siis ollaan, mutta ensifiilikset on ne, että tämä on vahvasti survival -peli. Toki myös paljon roolipelielementtejä, kuten hahmonkehitystä ja keskusteluvalintoja, mutta paljon on resurssien keräämistä ja rakentelua. Pitää myös pitää huolta siitä ettei hahmo kärsi nestehukasta tai ettei saa auringonpistosta.

Dyyniä tämä on, mutta alun välivideoiden jälkeen kaipaisi ehkä hieman lisää viitteitä tähän universumiin. Toki se hiton mato on siellä pelotteena kokoajan, mutta noin muuten.

Tosi alussa olen, mutta vaikuttaa hyvällä tavalla monipuoliselta roolipelin ja selviytymispelin yhdistelmältä.

Hienona juttuna myös se, että peli kuuluu Xbox Game Passin valikoimiin ja on lisäksi Xbox PlayAnywhere. Sitä kautta ainakin helppo ja halpa ottaa kokeiluun että kiinnostaako tällainen peli.

Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua vihdoin ja viimein steamista -50% alesta eli 24,99€. (onneksi aikoinaa malttoi odottaa ja eikä heti ostanu) Conan exiles:ia aikoinaan paljon pelanneena, ni on ainakin kontrollien puolesta ihan kotonaan ja muiden juttujen. Pelin tarina on tähän mennessä ollut todella kiinostava ja mielekäs, mutta on tämä komia peli. Nyt sitten lisää tutkiskelua ja sun muuta ristiretken tapaista seikkailua pelimaailmassa. Aavikolla juoksentelu on todella jännää, ku mato rupee vyöryämään kohti ja sitten siinä rupeat lasket päässä, että ehdinkö. :D

Ylös Bottom