Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DVD-asemani ei lue DVD:tä

Knight

Active Member
PC:ssäni on kaksi levyasemaa, toinen DVD- ja toinen kirjoittava CD-asema. DVD-asema on nyt syynin alla, sillä se kyllä noteeraa syöttämäni CD:t, mutta ei DVD-levyjä. Testilevyinä uusin Thief ja näytönohajimen mukana tullut URU:Ages beyond Myst.

Käyttis on Win XP. Kaiken lisäksi Oma tietokone -näkymässä on jo pitkään näkynyt kaksi DVD-asemaa, joista toinen on pelkkää ilmaa, en tiedä liittyykö tämä jokin aika sitten tapahtuneeseen Daemon Toolin lyhytaikaiseen käyttöön.

Mikä neuvoksi? Asema siis tuntuisi toimivan vain CD-levyjen kanssa? Missä mahtaa olla vika? Pitääkö ottaa yhteyttä koneen toimittajaan?
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Käyttis on Win XP. Kaiken lisäksi Oma tietokone -näkymässä on jo pitkään näkynyt kaksi DVD-asemaa, joista toinen on pelkkää ilmaa, en tiedä liittyykö tämä jokin aika sitten tapahtuneeseen Daemon Toolin lyhytaikaiseen käyttöön.

Kyllä liittyy. Saat ylimääräisen aseman pois käynnistämällä daemon tools ohjelman, sitten painat oikealla näppäimellä daemon toolsin kuvaketta näytön oikeassa alareunassa ----> sieltä virtual CD/DVD-ROM ----> set number of devices ----> disable
Tota dvd-asema juttua kannattaa kysyä vaikka afterdawnista, sieltä voit saada nopeammin vastauksen.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

draghar sanoi:
Käyttis on Win XP. Kaiken lisäksi Oma tietokone -näkymässä on jo pitkään näkynyt kaksi DVD-asemaa, joista toinen on pelkkää ilmaa, en tiedä liittyykö tämä jokin aika sitten tapahtuneeseen Daemon Toolin lyhytaikaiseen käyttöön.

Kyllä liittyy. Saat ylimääräisen aseman pois käynnistämällä daemon tools ohjelman, sitten painat oikealla näppäimellä daemon toolsin kuvaketta näytön oikeassa alareunassa ----> sieltä virtual CD/DVD-ROM ----> set number of devices ----> disable
Tota dvd-asema juttua kannattaa kysyä vaikka afterdawnista, sieltä voit saada nopeammin vastauksen.

Olen poistanut Daemonin aikoja sitten, mutta mielestäni koetin tuota kikkaa eikä ylimääräinen aema häipynyt mihinkään.

Mutta homma on todella outo. Resurssienhallinnan mukaan asemassa ei ole levyä sisällä lainkaan, vaikka olen sinne DVD:n laittanut. Thiefin levy äänistä päätellen yrittää käynnistyä, mutta ei onnistu.

EDIT: Afterdawniin ei minulla ole tunnuksia.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Mulla oli kyllä vähän samantyylinen juttu, dvd asema ei tunnistanut tyhjää dvd levyä.
Mutta asia korjaantu ihan sillä kun hain uuden firmwaren valmistajan sivulta.
Aseman kuitenkin pitäs mun mielestä tunnistaa tavalliset dvd:t muutenkin, mutta ei siitä ainakaan haittaa oo jos koitat.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Oletko kokeillut muita levyjä?

Omassa DVD-ROM-asemassani on noin 5% levyistä temppuillut. Paria en ole saanut toimimaan ollenkaan, muutamat sillä tavalla että olen kämmenellä pyyhkäissyt (!) levyä: sitten on toiminut.

Suurin osa on toiminut normaalisti.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Ei mikään levy toimi.

Asema on merkiltään LG, enkä valmistajan sivuilta löytänyt tuon näköistä asemaa lainkaan. En siis saanut firmawareja uusittua.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Knight sanoi:
Ei mikään levy toimi.

Asema on merkiltään LG, enkä valmistajan sivuilta löytänyt tuon näköistä asemaa lainkaan. En siis saanut firmawareja uusittua.

Tämä voi olla aika kaukaa haettua mutta kokeillaan:

Oletko mahdollisesti asentanut koneelle Starforce-kopiosuojauksella suojattua peliä? Itse ostin tässä pari viikkoa sitten Silent Hunter 3:n, joka on Starforce suojattu ja kuulin että se asentaa jotain omia ajureita koneelle toimiakseen. Monella on ollut kaikenlaista ongelmaa sen kanssa, juuri DVD-asemiin liittyviä. Itselleni ei onneksi ongelmia tullut, joten olin niitä onnekkaita tässä asiassa.

Eli jos siis sattuisi Starforcesta olemaan kyse, niin kokeile poistaa se. Poisto-ohjelma löytyy muistaakseni Starforcen omilta sivuilta, Google auttaa.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Yargo sanoi:
Tämä voi olla aika kaukaa haettua mutta kokeillaan:

Oletko mahdollisesti asentanut koneelle Starforce-kopiosuojauksella suojattua peliä? Itse ostin tässä pari viikkoa sitten Silent Hunter 3:n, joka on Starforce suojattu ja kuulin että se asentaa jotain omia ajureita koneelle toimiakseen. Monella on ollut kaikenlaista ongelmaa sen kanssa, juuri DVD-asemiin liittyviä. Itselleni ei onneksi ongelmia tullut, joten olin niitä onnekkaita tässä asiassa.

Eli jos siis sattuisi Starforcesta olemaan kyse, niin kokeile poistaa se. Poisto-ohjelma löytyy muistaakseni Starforcen omilta sivuilta, Google auttaa.

Ei kyllä Starforce sano mitään, mutta saahan sitä kokeilla jos tykkää. En kyllä sivuista mitään tajunnut, olisi kivä jos joku voisi etsiä minulle tuolta sen ohjelman.

Ei kai tässä muuta lähiaikoina ole asenneltu kuin Chrome, Prince of Persia ja jokin aika sitten Anarchy Online ja IGI 2.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Tuota niin... koska olen ollut mikrotukialalla töissä jonkin aikaa niin pakko kysyä, että mitä ohjelmaa käytät (tai käyttäisit) DVD-leffojen katseluun. Semmoinen nimittäin olisi hyvä olla asennettuna sinne ennen kuin rupeat katselemaan leffoja.

Jos kyse on muuten LG:n polttavasta DVD-asemasta (itsellä nimeltään GSA-4081B, tjsp) niin ovat joskus hyvinkin kranttuja noiden levyjen kanssa... itsellä on tuon lisäksi vielä alapuolella DVD/RW -combo-asema, joista molemmat ovat alkaneet temppuilemaan niin, että eivät aina edes huomaa levyjä mitä niihin on heitetty... ja jotkut asemat myös huomioivat pelkästään asemalle suunnitellun DVD:n toisto-ohjelmiston paremmin kuin muut.

Oman LG:n mukana tuli viimeisin Power DVD -ohjelmisto, joka on pelittänyt muillakin asemilla moitteettomasti.

Lisää ohjeita myöhemmin jos homma ei toimi... liekö kyseessä uusi asema vaiko vanhahko (ikä?) :confused:
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Olisiko vuoden ikäinen. En käytä DVD-leffojen katseluun mitään ohjelmaa kun en koneella DVD-leffoja katsele, mutta nyt ei ole siitä kyse. Asema ei edes tunnista DVD-plattoja, ei peli- eikä elokuvalevyjä. Surisee hetken kun levyn lykkään kiekon sisuksiin mutta näyttää tyhjää kun yritän jotain tehdä. CD-levyt kyllä hoituvat.

Mielestäni aikaisemmin olen kyllä onnistunut kikkailemaan DVD-leffojen kanssa, joten ehkä kyse sitten on softapuolen bugista. En tiedä mikä on.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Kun avaat "Oma tietokone" (My Computer) kuvakkeen niin lukeeko sulla siellä aseman (joka on tiettävästi dvd-asema) tunnuksen kohdilla DVD Drive tai jotain muuta vastaavaa? ja mitä laitehallinta (device manager) sanoo asemistasi? Voi olla, että koneesi tunnistaa asemasi vain tavalliseksi dvd-asemaksi.

Eli tsekkaa laitteesi mallimerkintä... mene Oma tietokone -ikonin kohdalle - paina oikeaa hiiren namiskaa - valitse properties (ominaisuudet). Aukeavasta ikkunasta Hardware (olikohan se suomeksi laitteisto tms) -välilehti... sieltä paina Device Manager -namiskaa (eka nappi ylhäältä). Aukeavasta ikkunasta ikkunasta etsi kohta DVD/CD-Rom devices... paina plus-merkkiä sen kohdalla niin saat selville DVD/CD-Rom asemiesi mallit.

Itsellä siinä lukee:

HL-DT-ST DVDRAM GSA-4081B
HL-DT-ST RW/DVD GCC-4480B
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Jarmo Hänninen sanoi:
Kun avaat "Oma tietokone" (My Computer) kuvakkeen niin lukeeko sulla siellä aseman (joka on tiettävästi dvd-asema) tunnuksen kohdilla DVD Drive tai jotain muuta vastaavaa? ja mitä laitehallinta (device manager) sanoo asemistasi? Voi olla, että koneesi tunnistaa asemasi vain tavalliseksi dvd-asemaksi.

Eli tsekkaa laitteesi mallimerkintä... mene Oma tietokone -ikonin kohdalle - paina oikeaa hiiren namiskaa - valitse properties (ominaisuudet). Aukeavasta ikkunasta Hardware (olikohan se suomeksi laitteisto tms) -välilehti... sieltä paina Device Manager -namiskaa (eka nappi ylhäältä). Aukeavasta ikkunasta ikkunasta etsi kohta DVD/CD-Rom devices... paina plus-merkkiä sen kohdalla niin saat selville DVD/CD-Rom asemiesi mallit.

Kaiken tämän olen tehnyt, asemani on DVD-asema, LG DVD-ROM DRD8160B. Tosin levyasemani ovat alaotsikon "Tunetmaton" alla.

EDIT: Tuli mieleen, että voisiko kyse olla Region-kämmistä? Jos alue onkin väärä... Mikä regionin pitäisi olla?
EDIT2: Ähh, 2 sen kai pitäisi olla ja 2 se onkin.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Knight sanoi:
Tosin levyasemani ovat alaotsikon "Tunetmaton" alla.

Outoa. Voisin yhtäkkiä kuvitella, että joko sinulla on piuhat asemilta (IDE-piuhat) päin hemmettiä ja/tai BIOS-asetukset vastaavien asemien kohdalla päin prinkkalaa.

Pitäisiköhän sun koettaa uninstalloida kaikki cd-rom ja dvd-asemat pois käytöstä ja antaa winkun löytää ajurit niille? Hmm...

Tuohon sun LG:lle löytyy ajurit kuitenkin täältä ja täältä. Kokeileppa niiden asentamista ensin - jos vaikka auttaisi asiaa.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Kiitos linkeistä, valitettavasti ohjelma sisälti vain kysymysmerkkejä enkä uskaltanut painaa nappia tai toista.
 
Vastaus: DVD-asemani ei lue DVD:tä

Knight sanoi:
Miten DVD-asemani uudelleenasennus onnistuu?

1. Sammuta kone, ota virtapiuha irti. Irroita kaikki letkut DVD-asemasta, käynnistä kone.
2. Sammuta kone, ota virtapiuha irti. Kytke kaikki piuhat takaisin DVD-asemaan ja käynnistä kone, josko kone löytäis sen nyt uudestaan.
 
Ylös Bottom