Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DVD toisto ps2 vs. xbox?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SolidT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SolidT

New Member
Kertokaapas te joilla on kokemusta molemmista konsoleista, että kummassa laitteessa on parempi dvd toisto? Kumman kaukosäädin on monipuolisempi ja käytännöllisempi, xboxin vai sonyn oma ps2 kaukosäädin? Ja kummassa konsolissa on muutenkin monipuolisemmat/paremmat/käytännöllisemmät toiminnot?

Se kummassa on parempi dvd toisto riippuu ihan siitä kuinka moni täällä viitsii vastata tähän kysymykseen.

Vastauksista voi sitten laskea kumpi saa enemmän ääniä, ja se kertoo kumman konsolin fanipojat ovat tällä kertaa olleet aktiivisempia kehumaan omaa konsoliaan ja haukkumaan toista.

Toisinsanoen, mielestäni dvd toiston kuvanlaadussa ei ole silminnähtäviä eroja konsolien välillä, enkä itse ainakaan lähtisi valitsemaan konsolia dvd toiston tai ominaisuuksien perusteella.

PS2 miinukseksi voi lukea sen, että kuvan RGB lähtö on estetty dvd elokuvatoistossa. S-videokaapelilla kuitenkin saa käytännössä yhtä hyvän kuvanlaadun, ja perus komposiittikaapeli (molempien konsoleitten mukana tuleva) kannattaakin vaihtaa heti lisävarusteena tulevaan parempaan s-video kaapeliin.

Toimimattomia dvd elokuvia on molemmilla konsoleilla niin vähän, ettei se ole merkittävää. Toimimattomuusongelmia on 'oikeillakin' dvd soittimilla, varsinkin halvemmilla.

Ei siinä tarvitse fanipoika olla, jos pistää laitteiden DVD-toistoa paremmuusjärjestykseen. Pikemminkin heikomman vaihtoehdon fani voisi juuri vedota tasaväkisyyteen. Turha PS2:n DVD-toiston ongelmia on liioitella, ne ovat kuitenkin pieniä, mutta kyllä Xboxin toisto on parempi.

Vaikka Xboxillakin on jokunen toimimaton elokuva, yhteensopimattomuusongelmat ovat oikeastaan ongelma vain PS2:lla. Silläkin ongelma on pienempi, kuin mitä moni väittää. Myös kuvanlaadussa Xbox on parempi. 32 tuuman Sonyllani Xboxin kuvanlaatu vastaa täysin DVD-soitinta. PS2:lla sen sijaan kuva on hiukan heikompi.

PS2:n kaukosäädin on aikamoinen sekamelska. Ei Xboxinkaan ole mikään erityinen, mutta kuitenkin parempi. PS2:lla leffoja voi katsoa kömpelösti ilman kaukosäädintäkin, Xboxilla se on pakko ostaa. Soittimen pitämässä mölyssä kummatkin ovat suunnilleen yhtä pahoja.

Omistan PS2n, en omista XboXia enää. Mutta voin kertoa kokemuksesta että XboXissa on parempi DVD-toisto. Ei sitä fanipoika tarvitse olla että huomaa eron jos on kumpaakin vain kokeillut tarpeeksi.

edit: enpä ostaisi muuten DVD-toiston perusteella konsolia ellet nyt välttämättä tahdo laitetta ainoastaan DVDiden soittamiseen (missä tapauksessa kannattaa ottaa xbox) koska ainoa merkittävä ero on kuvan yliterävyys PS2lla. No, yhteensopivuusongelmat ovat minua kiusanneet aina ja itseasiassa olen saanut toimivaan vain joka kymmenennen DVDn. Tätä voi pitää todella harvinaisena :P

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Toimimattomia dvd elokuvia on molemmilla konsoleilla niin vähän, ettei se ole merkittävää.

Sun mielestä siis on ihan sama toimiiko leffa vai ei? Kyl siin pikkusen vitsutti ku yritin kattoa The One'n PS2:lla. Tulos oli hemmetin paha mieli...

Itselläni on ps2, ja tähän mennessä kaikki levyt ovat toimineet moitteetta. En ole viitsinyt edes kauko-ohjainta hankkia, koska padillakin homma toimii yllättävän vaivattomasti. Ja se kauko ei kovin selvältä ja ergonomiselta näytä, jos ajureita ei tarvi niin kannattaa varmaan hommata joku muun valmistajan. Kuvan laatu on mielestäni hyvä, en ainakaan huomaa eroa jos käyn muualla katsomassa suht edullista sonyn soitinta (tosin samassa tilassa vertaaminen olisi helpompaa). Tuskinpa tolla DVD:llä merkitystä on kumman koneen hommaa. Koska jos pelkän DVD-soittimen haluaa, niin halvemmalla saa "oikean" soittimenkin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
edit: enpä ostaisi muuten DVD-toiston perusteella konsolia ellet nyt välttämättä tahdo laitetta ainoastaan DVDiden soittamiseen (missä tapauksessa kannattaa ottaa xbox) koska ainoa merkittävä ero on kuvan yliterävyys PS2lla. No, yhteensopivuusongelmat ovat minua kiusanneet aina ja itseasiassa olen saanut toimivaan vain joka kymmenennen DVDn. Tätä voi pitää todella harvinaisena :P

enpä minäkään dvd toiston takia ole mitään konsolia ostamassa, ps2 mulla on sonyn omalla kaukosäätimellä ja sillä tulee kyllä melko paljon leffoja katottua. ajattelin vaan että kun toi xbox alkaa olemaan melko halvoissa hinnoissa, niin jos semmosen joskus jostain syystä ostais ja jos joskus sattuis ps2:den hukkaan johonkin niin kuinka hyvä dvd toisto xboxissa on...?

mutta nyt on selvinnyt kohtalaisen hyvin että boxi ei siis ainakaan häviä pleikkarille dvd toistossa. haluaisin vielä tarkennusta että onko boxin kaukosäätimessä yhtä paljon toimintoja kuin sonyssä? lähinnä kiinnostaa että onko tekstityksen valinnat ja kelaukset ja hidastukset ja aasta beehen nappi ja nappi josta näkee ajan mitä on jäljellä ja mennyt jne...? kun joissakin soittimissa pitää esim teksitys käydä valitsemassa jostain valikosta, mikä ei oo kiva...

siis mihin noi yhteensopivuus ongelmat liittyy, boxiin vai ps2:een? ihmettelen vaan kun mun ps2:lla ei ole levyä tullut vastaan joka ei olisi näkynyt, ja leffoja kyllä vuokraankin melko paljon.

Kertokaapa sitten ne joitten mielestä xboxissa on parempilaatuinen dvd toisto, että missä sen eron huomaa?

Keiun kertomaa 'yliterävyyttä' en itse ole havainnut, tosin käytän s-videota ja tv:ssäni terävyys on säädetty mahdollisimman alas, kuitenkin niin ettei kuva pehmene liikaa. PS2:ssa on viisiasentoinen säätö kuvan terävyydelle, ja on totta että jos se on säädetty täysille (+2) niin kuvaan tulee edge enhancement tapaista yliterävyyttä. -2 asennolla kuva on mielestäni liian pehmeä, vaikka jossain testissä tätä asentoa olikin suositeltu elokuvamaisimman kuvan saamiseksi.
Paras asento minun televisiossani on 0.

Xboxista olen kuullut vastaavasti että sen tummien pintojen sävyntoisto ei ole kovin hyvä, ja 'gradient' pinnat palikoituvat tai niihin tulee selvät rajat.

Arvostelut joita olen xboxin toistosta lukenut, eivät edes ole perustaneet väitettään sen toiston huomattavasta paremmuudesta mihinkään mittauksiin, vaan pelkästään uskoon siitä että uudempi ja valmistajan antamien tietojen perusteella tehokkaampi kone olisi automaattisesti parempi.
DVD laitteissa on kuvantoistossa eroja, jo liitäntätapa televisioon vaikuttaa paljon ja lisäksi eri soittimien alkusäädöt poikkeavat paljon toisistaan. Mutta enemmän näitten erojen paremmuus on makuasia.

Yhteensopivuusongelmia ei tietenkään ole syytä vähätellä, muttei myöskään suurennella. Esim. PS2:lla toimimattomat Talvisota ja Tuntematon sotilas leffat eivät toimi monessa oikeassa soittimessa, eikä myöskään kaikissa xboxeissa.
PS2:n ongelmat tietenkin ovat yleisempiä koska konetta on myyty niin paljon enemmän kuin xboxia (ja dvd laitteita?).

Keiun 'vain joka kymmenes dvd levy toimi PS2:ssa' kuulostaa joko rajulta liioittelulta, tai sitten hänen levynsä ovat joitain epästandardeja aikuisviihde dvd:itä tms.

Ja väitättekö että jos rinnakkain pyörisi sama leffa molemmilla, niin pystyisitte silmällä ja korvalla erottamaan kumpi on kumpi.

XBox hakkaa DVD toisto ominaisuuksiltaan PS2:n. Varsinkin bändien keikka DVD:t eivät yleensä toimi PS2:ssa. Rage Against the Machinen Revolution USA on PS2:lla katsottuna mustavalkoinen ja Boxilla värillinen. Rapmania DVD:ssä on ihan sama juttu. Tyttöystäväni NIN DVD ei toimi PS2:ssa kovinkaan hyvin. DVD elokuvissa ei ole ollut hirveämpää ongelmaa PS2:lla, mutta yleensä katson ne mielummin Boxissa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
XBox hakkaa DVD toisto ominaisuuksiltaan PS2:n. Varsinkin bändien keikka DVD:t eivät yleensä toimi PS2:ssa. Rage Against the Machinen Revolution USA on PS2:lla katsottuna mustavalkoinen ja Boxilla värillinen. Rapmania DVD:ssä on ihan sama juttu. Tyttöystäväni NIN DVD ei toimi PS2:ssa kovinkaan hyvin. DVD elokuvissa ei ole ollut hirveämpää ongelmaa PS2:lla, mutta yleensä katson ne mielummin Boxissa.
Oliskos niin, ettei PS2 ole kiinni telkkarissa kiinni RGB-kaapelilla? Muista tarkistaa ulostulo-signaalin muoto (RGB) myös PS2:n setup-valikosta.
Itselläni näkyy R1 NTSC-DVD:eet ihan ok. Myös tuo NIN.

<edit>
Eikä muuten pitäisi olla kaapelillakaan väliä, paitsi jo sulla on S-video-kaapeli kiinni sellaisessa scartissa, mikä ei tue S-videota = mustavalkoinen kuva.
Noh, siis syitä on monia, mutta kyllä PS2:slla saa värit irti R1/NTSC-levyistä alkuperäiselläkin kaapelilla (+ DVDregionX:llä) jos telkkari vain tukee NTSC:tä.
</edit>

Jos leffan katselu on totista puuhaa, ei kannata konsolia siihen tarkoitukseen hankkia.

Normaali televisiolla ja enemmän hupimielellä kumpi tahansa koneista touhuun kelpaa.

Kuvan laadullisesti koneissa ei eroja käytännössä ole. Keiun mainitsema PS2:n yliterävyys voi johtua joko asetuksista tai tv:n ja koneen "sopimattomuudesta" toisilleen. Itse veikkaisin asetuksia.
Töllöstä riippuenhan saattaa kuvan laatu olla parempi joko RGB:nä tai S-Videona, vaikka periaatteessa RGB on parempi.

Jos katsoo kuvaa esim. tykillä ei kumpikaan ole optimaalinen vaihtoehto .Eli käytön ja tarpeen mukaan. Pelikoneet ovat kuitenkin tarkoitettu ensisijaisesti siihen pelaamiseen ja pelien tulisi valinta ratkaista

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
XBox hakkaa DVD toisto ominaisuuksiltaan PS2:n. Varsinkin bändien keikka DVD:t eivät yleensä toimi PS2:ssa.

Tämä on tosiaan faktaa, sillä kuten aikaisemmin sanoin, vain noin 10% DVDistäni toimii. Kaikki DVDni ovat live-DVDitä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Keiun mainitsema PS2:n yliterävyys voi johtua joko asetuksista tai tv:n ja koneen "sopimattomuudesta" toisilleen. Itse veikkaisin asetuksia.

Ei, kyllä se on koneen ominaisuus. Jos omistat oikein laadukkaan television niin asetuksilla tuon saa vähemmän häiritseväksi.

Tämä on tosiaan faktaa, sillä kuten aikaisemmin sanoin, vain noin 10% DVDistäni toimii. Kaikki DVDni ovat live-DVDitä.

Ei, kyllä se on koneen ominaisuus. Jos omistat oikein laadukkaan television niin asetuksilla tuon saa vähemmän häiritseväksi.

Oletko testannut muilla töllöillä? Entä PS2:n terävyysasetus?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Kertokaapa sitten ne joitten mielestä xboxissa on parempilaatuinen dvd toisto, että missä sen eron huomaa?
Ei tässä ollakaan väitetty, että PS2:n kuvanlaatu olisi huono. Kuten halpojen ja kalliiden DVD-soittimienkin välillä, erot ovat pieniä, eivätkä monella televisiolla edes nähtäviä. Erot ovat silti olemassa, eivätkä pelkästään testien mittaustuloksissa.

Minä näin jo pikaisella testaamisella enemmän MPEG-2 pakkauksen artefakteja, kuin mitä DVD-soitin normaalisti tuo esiin. Vika ei ollut terävöityksessä. Eron huomasin lähinnä siksi, että olin katsonut saman elokuvan juuri vars. DVD-soittimella. Ero ei siis ole suuren suuri.

Xboxista olen kuullut vastaavasti että sen tummien pintojen sävyntoisto ei ole kovin hyvä, ja 'gradient' pinnat palikoituvat tai niihin tulee selvät rajat.
Minä en vastaavaa huomannut, eikä siitä ole näkynyt mitään yleistä valitusta. Vertailukohteena ja laatureferenssinä taitaa olla ollut keskivertoa parempi DVD-soitin.

Arvostelut joita olen xboxin toistosta lukenut, eivät edes ole perustaneet väitettään sen toiston huomattavasta paremmuudesta mihinkään mittauksiin, vaan pelkästään uskoon siitä että uudempi ja valmistajan antamien tietojen perusteella tehokkaampi kone olisi automaattisesti parempi.
Minä en ole teknistä testiä Xboxin DVD-toistosta nähnyt. Paremman laadun olettaminen myöhemmän julkaisuajankohdan takia on kuitenkin ihan roskaa. Keksitkö tuon ihan itse? Minä kyllä väittäisin, että kuvanlaatua on tulkittu ihan silmillä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Normaali televisiolla ja enemmän hupimielellä kumpi tahansa koneista touhuun kelpaa.

Kuvan laadullisesti koneissa ei eroja käytännössä ole.
Kumpikin kelpaa peruskäytössä. Jos kuitenkin erot näkyvät jo ihan normaaleilla hyvillä televisioilla, ei millään voi sanoa, että eroja ei käytännössä olisi.

Jos katsoo kuvaa esim. tykillä ei kumpikaan ole optimaalinen vaihtoehto.
Ei olekaan, mutta Xbox on parempi vaihtoehto. Sen kuvanlaatu on vars. soitinta vastaava ja kikkailemalla siitä saa ulos proge-kuvan. Siksi se on jopa tykille ihan hyvä vaihtoehto.

TM:ssähän PS2:n DVD-toisto sai lähinnä kehuja:

Tekniikan Maailma 20/00 testasi ja totesi:
"Kuvanlaatu on DVD-videolevyjä katseltaessa hyvä, eikä se eroa merkittävästi kalliimmista erikoissoittimista." "Äänessä sen sijaan on toivomisen varaa, sillä linjaliitännän kautta kohinaa on selvästi tavallista enemmän. Optista digitaalilähtöä käytettäessä ongemaa ei ole."

Lisäksi Tomi Heinvuo totesi artikkelissaan PS2 DVD-koneiston olevan erillissoittimeen verrattuna hitaampi ja äänekkäämpi. CD-toistossa ylemmät diskantit vaimentuvat selvästi ja naarmuisten levyjen virheenkorjauskyky oli erittäin heikko.

----------------
TM:n MITTAUKSIA
----------------
-- DVD --

Kuva pienellä bittivirralla: tyydyttävä
Kohinasuhde: 55dB, erinomainen
Kohinasuhde, väri, AM/PM: 60/60 dB, erinomainen
Erottelu, mv: 480 viivaa, erinomainen

-- DVD-ÄÄNI --

Häiriöetäisyys: 74 dB, tyydyttävä

http://ps2.konsolifin.net/faq/faq.php?alue=DVD+ja+CD&submit=Siirry

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
TM:ssähän PS2:n DVD-toisto sai lähinnä kehuja:

Kannattaa muistaa että TM on perseestä. Vai mitä mieltä olette vaikkapa uusimman numeron peliarvosteluista? Tai sitten kännykkä-arvostelusta jossa kaksi täysin samaa puhelinta (6610 ja 7210) Nokialta saivat eriävät arvosanat jos jonkin suhteen. Puhumattakaan siitä että puheajassa ylivoimainen Ericssonin T68i sai nimeomaan siitä haukut.

Kannattaa muistaa että TM on perseestä. Vai mitä mieltä olette vaikkapa uusimman numeron peliarvosteluista? Tai sitten kännykkä-arvostelusta jossa kaksi täysin samaa puhelinta (6610 ja 7210) Nokialta saivat eriävät arvosanat jos jonkin suhteen.

No erohan tuli selvästi näppäimistöstä jotka niissä ovat aivan eri luokkaa ja siitä se piste-ero.

Ja sitten näistä Ps2:ssa levyjen toimivuuksista.
Minulla on n.120 dvd-elokuvaa ja 6 livemusiikki dvd:tä ja kaikki toimivat että se siitä minun osaltani.

Ylös Bottom