Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (Lue aikataulut sun muut ensimmäisestä viestistä!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinnie
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tulevat pelit (huhut, uutiset)

vertailukohtaa ja omia esimerkkejä väitteesi tueksi. Vaikka kuinka yritän, niin en kyllä saa mieleeni millään yhtä pitkää ja vakuuttavaa listaa esim. Xboxin uusista nimikkeistä.

Kauneus on varmasti tässä tapauksessa katsojan silmissä. Mutta kyllä Microsoft Game Studios on julkaissut lukuisia uusia nimikkeitä.
Gears of War, Lost Odyssey, Alan Wake, Crackdown, Mass Effect, Viva Pinata, Lips, Ninety-Nine Nights, Blue Dragon, Too Human, Halo Wars(tietysti koko Halo saaga nyt yleensäkin, mutta jos puhutaan uusista nimikkeistä) ja Arcaden puolelta löytyy myös ihan mukavasti uutta IP:tä; The Dishwasher: Dead Samurai, Shadow Complex, Splosion Man, Toy Soldiers, Cloning Clyde.
Tuossa nyt nopeasti jotain.

Tämä luku ei kyllä pidä paikkaansa. Maailmanlaajuisesti Ico taisi päästä yli puolen miljoonan ja sen kannoilla Shadow of The Colossus myi pikaisella googlailulla ainakin miljoonaan. Tuoreempana esimerkkinä Heavy Rain taitaa olla jo yli miljoonan, vaikka lajityyppi on hyvin erikoinen.

Kyseessä taitaa olla UK:n myynnit, eli jos maailmanlaajuisesti Icoa meni kaupaksi yli 500 000, niin ehkä vain noin 50 000 siitä tuli UK-alueelta. Ja samassa aikaisemmin linkatussa jutussa tosiaan mainitaan Heavy Rainin hyvät myynnit, joten näin jälkikäteen voisi sanoa, että Microsoftin olisi kannattanut tarttua - siihen suuntaanhan Quantic Dream taisi myös tekelettä tarjota.

Vaan näinhän se menee kaikissa viihteen muodoissa ja sama jatko-osien suoltaminen ja varman päälle pelaaminen suuren budjetin tuotteissa niitäkin vaivaa.

Niinpä, joten peliteollisuus voisi tässä suhteessa olla suunnannäyttäjä. Todellisuudessa suuret markkinointibudjetit ja isot kehityskustannukset tulevat jatkossakin menemään näille isoille jatko-osille, mikä on kyllä paljon pois uusien nimikkeiden luomisesta.

Jos voisin valita esimerkiksi S-E:ltä ison budjetin Final Fantasyn tai vastaavasti uuden nimikkeen, ottaisin milloin tahansa sen uuden nimikkeen. Todellisuudessa seuraava suuri julkaisu kuitenkin aina on joko Final Fantasy tai Dragon Quest, ehkä mahdollisesti näiden spin-offit ja uudet julkaisut on muuten melko paljon pienimmillä tuotantoarvoilla toteutettu. Varmistellaan, varmistellaan...

Syytä olisi, The Last Guardian on oman odotuslistan kärjessä ja pikku hiljaa olisi kiva saada jotain tietoa julkaisuvuodesta.

Juuri näin ja uskonkin tietoa julkaisusta tulevan, tätä ainakin henkilökohtaisesti odotan eniten Sonyn tilaisuudesta...

Mielenkiintoista vain lukea vihjailua siitä, että Sonylta ei kannata odottaa mitään uutta ja yllättävää, kun Sony taitaa kuitenkin olla se pelijulkaisija, jolta on tässä sukupolvessa tullut ylivoimaisesti eniten uusia IP:itä.

No, oli miten oli, niin jos Sonyn kaikki julkistukset tämän vuoden E3:ssa ovat jatko-osia, niin kyllä allekirjoittaneella kai kuitenkin on oikeus olla pettynyt? "Ylivoimaisesti eniten" kuulostaa sekin varsin vahvasti yksien lasien läpi nähdyltä, mutta eihän tämä se oma pointtini ollutkaan.

Mielenkiintoista vain lukea vihjailua siitä, että Sonylta ei kannata odottaa mitään uutta ja yllättävää, kun Sony taitaa kuitenkin olla se pelijulkaisija, jolta on tässä sukupolvessa tullut ylivoimaisesti eniten uusia IP:itä.

Täysin samaa mieltä. Sony kantaa tällä hetkellä exclusive/uudet IP:t lippua. Mutta ainahan lipun voi yrittää ryöstää. E3:n jälkeen ollaan taas vähän viisaampia.

Mutta käsittääkseni tämä on PS3-puolen huhu/hype/makustelu-ketju. Joten konsolivääntö mielellään toiseen ketjuun..

Itse olen tyytyväinen PS3:n osalta, jos E3:ssa saadaan (=nähdään traileriä/pelikuvaa/ym) nippu kovia jatko-osia (KZ3, LbP2, Infamous 2, Resistance 3..) + 2-3 ylläriä + tietyt multiplatformit päälle + Moveen liittyvä sälä. Kyllä tuo riittää yksille messuille. Vaikein voi olla nuo "yllärit", koska niitä on nykyään aika vaikea pitää piilossa kovin pitkään..

Oma musta hevonen - veikkaukseni on Uncharted 3. Nähdään joku uusi trailer, muttei vielä kuulla ilmestymispäivää. "Coming 2011" korkeintaan. Mutta tämä vain villi veikkaus...

Niinpä, joten peliteollisuus voisi tässä suhteessa olla suunnannäyttäjä. Todellisuudessa suuret markkinointibudjetit ja isot kehityskustannukset tulevat jatkossakin menemään näille isoille jatko-osille, mikä on kyllä paljon pois uusien nimikkeiden luomisesta.

Jos voisin valita esimerkiksi S-E:ltä ison budjetin Final Fantasyn tai vastaavasti uuden nimikkeen, ottaisin milloin tahansa sen uuden nimikkeen. Todellisuudessa seuraava suuri julkaisu kuitenkin aina on joko Final Fantasy tai Dragon Quest, ehkä mahdollisesti näiden spin-offit ja uudet julkaisut on muuten melko paljon pienimmillä tuotantoarvoilla toteutettu. Varmistellaan, varmistellaan...

Kyllähän se S-E pistää aika paljon kehiin näiden vanhojenkin nimikkeiden kanssa, jos totta puhutaan. Vaikka fanit inttävätkin että pitäisi siirtyä takaisin liukuhihna-fantasyjen tekemiseen, niin S-E:ltä tulee silti aika reippaastikin muunneltuja jatko-osia joita ei tietyissä tapauksissa voi ehkä jatko-osiksi kutsuakaan (11, 12, 13, nyt 14 ovat kaikki suurilta osin erilaisia toisiinsa nähden). Varmisteluksi en voisi tuota kutsua, vaikka nimeä käytetäänkin myynnin lisäämiseksi.

Mutta niinhän se on että kun yritetään innovoida suurella budjetilla niin riski on aina suuri. Esim. The Last Remnant joka yritti laittaa pakkaa uusiksi mitä japsiropeihin tulee, ei saanut suurta suosiota massojen keskuudessa (vaikka itse pidin sitä kyllä S-E:n yhtenä parhaimmista tuotoksista). Toisaalta Kingdom Hearts-sarja on saavuttanut suuremman suosion, mutta PS2:lle kehittäminen on paljon halvempaa kuin kolmoselle, joten samanlaisia riskejä ei ehkä uskalleta ottaa, kun suosio ei ole taattu.

Käsikonsolit kuitenkin ovat mielestäni se pelastava oljenkorsi tässäkin asiassa. PSP:lle kehittäminen on paljon halvempaa ja siksi riskien ottaminen kannattavampaa. Siksi esim. S-E:n DS ja PSP tittelit ovatkin innovatiivisempia kuin konsoleilla. Onhan se harmillista, ettei voi pelata uusia pelejä pleikka kolmosen graffoilla, mutta minkäs teet.

No, oli miten oli, niin jos Sonyn kaikki julkistukset tämän vuoden E3:ssa ovat jatko-osia, niin kyllä allekirjoittaneella kai kuitenkin on oikeus olla pettynyt? "Ylivoimaisesti eniten" kuulostaa sekin varsin vahvasti yksien lasien läpi nähdyltä, mutta eihän tämä se oma pointtini ollutkaan.

Itse odottelen PSP2:n julkistamista, sillä se jos mikä varmistaa, että näitä innovatiivisia pelejä nähdään vielä jatkossakin, ellei konsoleilla niin ainakin tulevilla käsikonsoleilla.

Vähän vääristyneitä sanamuotoja käytetään, koska Sony on tuonut enemmän uusia IP:tä, mutta ei missään nimessä ylivoimaisesti enemmän. Se on sitä fanipoikien unelmointia ja harhaa.

E3:lla varmasti nähdään pelejä ja etenkin jatko-osia, mutta esim. Uncharted 3:n ei ole mikään hirveä yllätys. Ehkäpä voisi jopa odottaa 70% varmuudella tuon ilmoituksen tulevan jos katsoo millä aikataululla pelin osia ollaan tuota julkaisuun. Lisäksi Sonylla on tottakai paineita esitellä vähän muutakin kuin mitä nyt ennen E3:sia on vuotanut esiin.

Heavy Rain 2 ehkä toinen "uutuus" ja vaikka Rockstar ei nyt mukana ole niin ehkä sieltä suunnalta on tulossa pommeja Sonylta.

Mutta eihän E3:set enää yllätyksiä tarjonneet, koska yleensä tieto vuotaa jo ennen tuota julkisuuteen. 3D, Move ja eiköhän se riitä. Kuitenkin mieluiten vähemmän sitä hirveää nippelitietoa myyntien etc. puolelta sillä se on puuduttavaa.

Mutta eihän E3:set enää yllätyksiä tarjonneet, koska yleensä tieto vuotaa jo ennen tuota julkisuuteen. 3D, Move ja eiköhän se riitä. Kuitenkin mieluiten vähemmän sitä hirveää nippelitietoa myyntien etc. puolelta sillä se on puuduttavaa.

Saisivat myös vaihtaa Nintendon "juontajan". Miten voi olla ihminen niin täynnä itseään kuin se tyyppi?

Samalla enemmän pelejä pelaajille eikä 40v yh mammoille kiitos.

Mutta tietenkin Sonyn puolella kuunnellaan toisaalta puoli tuntia miten PS3 on ottanut Xbobx:n myynnissä kiinni. Sigh.

Mutta tietenkin Sonyn puolella kuunnellaan toisaalta puoli tuntia miten PS3 on ottanut Xbobx:n myynnissä kiinni. Sigh.

Tämä tosiaan vähensi musta Sonyn konferenssin pisteitä reippaasti viime vuonna. Siinä missä MS ei yllättäen jättänyt "Show, not tell"-mantraansa pelkän lupauksen tasolle, saatiin niin Sonyn kuin Nintendonkin toimesta kuulla paskaa statistiikkaa, jolla ei tee yhtään mitään.

Se on sitä fanipoikien unelmointia ja harhaa.

Se on kumma, että "vastaisku" pitää aina olla tällainen laimea fanipoika-kortti.. Muotoillaan lause sitten uudestaan: "PS3:lla on ollut v. 2009-2010 johtoasema omien IP:iden kohdalla". Jos mukaan lasketaan koko konsolihistoria, niin homma tietenkin tasoittuu.

Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen PS3:n exclusive-pelien tarjontaan. 360 (Wake pois lukien) tarjoaa minulle enemmänkin kovia jatko-osia ja Nintendo sitten näitä omia nimikkeitään (Mario ym). PS3:lla on ainakin itselle eniten valinnanvaraa (en itse halua kuitenkaan ihan pelkkää toimintaa ja räiskintää - tai onlinea).

Yksi ylläri mahd. PS3:lle: Uusi Syphon Filter. Tätäkin on huhuttu, mutta nyt voisi olla aika julkaisuun. "Sony Bend" ollut nyt aikaa hiljaa muutenkin.. Firmalta voi tietysti odottaa jotain PSP-nimikkeitä myös.

E3 tulee olemaan taas mielenkiintoinen, ei mahda mitään.

Yksi ylläri mahd. PS3:lle: Uusi Syphon Filter. Tätäkin on huhuttu, mutta nyt voisi olla aika julkaisuun. "Sony Bend" ollut nyt aikaa hiljaa muutenkin.. Firmalta voi tietysti odottaa jotain PSP-nimikkeitä myös.

Jos uusi täysipainoinen Syphon Filter julkistetaan E3-messuilla PS3:lle, niin marssinen samana päivänä kauppaan ja hankin monoliitin omaankin kotiin. Sen verran hyviä muistoja tästä sarjasta.

Vastaus: E3 2010, 15-17.6 Los Angeles (lue ensimmäinen viesti)

Tetsuya Nomura näköjään tulossa E3:lle pitkästä aikaa.

Tämähän voi tietää vain hyvää... saattaa olla joku FF versus 13 tilaisuus, tai jopa Kingdom Hearts 3. Tai sitten joku ihan uusi IP.

E3 kiinnostuskäyrä lähti kyllä eksponentiaaliseen nousuun tämän myötä. Olihan se jo korkealla PSP2:n spekuloinnin myötä ja FFXIV:n takia, mutta nyt en tiedä yhtään mitä odottaa.. paitsi vetoketjuja ja vöitä.

PSP2:sta tulikin mieleen, mitä itse toivon kyseiseltä laitteelta:

- Kaksi tattia (herrajumala sentään)!
- Rutkasti lisää mehua
- UMD:n jatko tai uusi mediaformaatti, väh. 32 gb sisäistä muistia ja suoralatausmahdollisuus inhimillisillä hinnoilla
- Jonkinlainen 3- tai 4G-tuki, jotta pääsee verkkoon tienkin päällä
- Todella hankalasti naarmuuntuva näyttö
- Kilokaupalla ominaisuuksia puheluista leffakauppapaikkaan (tiedetään, as if)
- Kaikki entiset ominaisuudet
- Homebrew-mahdollisuus
- Uskomaton akun kesto
- Ergonominen ja tyylikäs muotoilu

Itse toivon, etteivät lähtisi kilpailemaan älypuhelimien kanssa eivätkä vaihtaisi hyvää tekniikkaa gimmickeihin kuten Nintendo DS:n kanssa.

Joku PS2.5 tasoinen rauta alla olisi ihan hyvä.

Kaksi tattia ja pidempi akun kesto on kyllä ihan must, täytyy myöntää.

Itse toivon, etteivät lähtisi kilpailemaan älypuhelimien kanssa eivätkä vaihtaisi hyvää tekniikkaa gimmickeihin kuten Nintendo DS:n kanssa.

Nintendo DS:n gimmickit ovat kyllä aika turhia, mutta itse toivon, että PSP2:teen tuotaisiin edes jotain puhelimen ominaisuuksia, sillä en jaksa oikein kantaa useampaa laitetta mukana. Puhelimen käytettävyys on se ja sama, lähinnä soittamiseen tarvitsen viestintäominaisuuksia.

PSP2:sta tulikin mieleen, mitä itse toivon kyseiseltä laitteelta:

Listaltasi puuttuu se tärkein eli hyvät pelit. Laitteella saa olla aika kovat ominaisuudet, jotta lähtisin vanhan PSP:n kaltaisella pelivalikoimalla uutta rotjaketta hankkimaan. Nojoo, ok, en minä muutenkaan ole kannettavien pelikoneiden kohdeyleisöä.

Listaltasi puuttuu se tärkein eli hyvät pelit. Laitteella saa olla aika kovat ominaisuudet, jotta lähtisin vanhan PSP:n kaltaisella pelivalikoimalla uutta rotjaketta hankkimaan. Nojoo, ok, en minä muutenkaan ole kannettavien pelikoneiden kohdeyleisöä.

Ihan totta. Julkistuspelit saavat olla aika kovia, varsinkin kun PSP Go:n ostaja saa nykyään 10 pelitystä ilmaiseksi.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin sanottava, että jonkin verran petyin itse PSP:n valikoimaan. Joukossa on ehdottomia helmiä, kuten LocoRoco, SOCOM FTB-sarja ja KZ: Liberation, mutta sellaiset totaalisen päräyttävät pelit jäivät kokematta.

Ihan totta. Julkistuspelit saavat olla aika kovia, varsinkin kun PSP Go:n ostaja saa nykyään 10 pelitystä ilmaiseksi.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin sanottava, että jonkin verran petyin itse PSP:n valikoimaan. Joukossa on ehdottomia helmiä, kuten LocoRoco, SOCOM FTB-sarja ja KZ: Liberation, mutta sellaiset totaalisen päräyttävät pelit jäivät kokematta.

Itse olen itse asiassa nykyään käyttänyt enemmän pespiä pelaamiseen sun muuhun kuin PC:tä tai PS3:sta. Vaikka laite lojui hyllyssä käyttämättömänä vuosia, niin noin vuosi sitten päätin pistää custom firmwaret kehiin ja nyt olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen että kys. vehkeen ostin. Todella hyviä pelejä tullut vuosien varrella, vaikka saisi tietenkin olla enemmän. Tänä vuonna kuitenkin tulee ainakin 3-4 pakkohankintaa, joten hyvältä näyttää edelleen.

Ja kyllä se boonus että voi PS1 pelejä pelata ja sarjoja katsoa isolta ruudulta missä vain on lyömätön yhdistelmä. Olisivat saaneet alunperinkin pistää sellaisen mahdollisuuden tähän niin kaikki saattaisi olla toisin..

Jos PSP2 tulisi niin erityisesti toivoisin jotain monipuolisempaa käyttistä, esim Android. Tai sitten other OS ominaisuus :rolleyes:

Kuitenkin 3DS on minulle se mitä nyt erityisesti odotan.

Tetsuya Nomura näköjään tulossa E3:lle pitkästä aikaa.

Tämähän voi tietää vain hyvää... saattaa olla joku FF versus 13 tilaisuus, tai jopa Kingdom Hearts 3. Tai sitten joku ihan uusi IP.

E3 kiinnostuskäyrä lähti kyllä eksponentiaaliseen nousuun tämän myötä. Olihan se jo korkealla PSP2:n spekuloinnin myötä ja FFXIV:n takia, mutta nyt en tiedä yhtään mitä odottaa.. paitsi vetoketjuja ja vöitä.

Kyllä, nämä messut kiinnostaa jälleen kovasti. Minulle tuli mieleen Nomurasta että saattaapi herra & SE buffata tulevaa FFXIV onlinea aika massiivisesti.

Kyllä, nämä messut kiinnostaa jälleen kovasti. Minulle tuli mieleen Nomurasta että saattaapi herra & SE buffata tulevaa FFXIV onlinea aika massiivisesti.

En usko että Nomuralla on mitään tekemistä XIV:n kanssa, sitä studiota kun johtaa Hiromichi Tanaka (joka on myöskin luultavasti paikalla). Kyllä niillä on pakko olla jotain takataskussa XIV:n lisäksi... vaikka olisi sekin tietty riittänyt.

Ylös Bottom