Vastaus: E3 2011 (7.-9.6.2011, Los Angeles)
Siitä voi olla varma että tehoa (Wii U:ssa) on selvästi enemmän kuin 360:ssä ja PS3:ssa.
Itse olen hieman epäuskoinen tämän väittämän suhteen. Ainakin itselleni jäi tuntuma, että mitään suurta loikkausta ei ole odotettavissa, ennemmin uudella konsolilla Nintendo on kilpailijoiden nykyisellä tasolla. Nähdyistä tekniikkademoista toki on vaikea arvioida vielä mitään sen merkillisempää.
Wii U jätti ainakin itseni hieman kylmäksi. Vaikka ohjaintakin vielä luultavasti hieman päivitetään, tuntui tuo ohjain liian suurelta, ja varsinaiset kontrollerit näyttävät varsin heppoiselta. Toisaalta PS Vita ja erityisesti laitteelle esitelty Uncharted kyllä mielestäni osoittivat hyvin, että kosketusnäyttö tuo lisäulottuvuutta pelaamiseen. Uskoisin myös, että ainakin Sonylla kosketusnäyttö on myös mukana seuraavan sukupolven konsolissa.
Kosketusnäytön vahvuus on erityisesti siinä, että "HC-pelaajillekin" se tuo uuden ratkaisun, joka
tukee pelaamista perinteisen kontrollerin kanssa. Tämän sukupolven uudet ohjausratkaisut ovat olleet perinteisestä pelaamisesta turhan irrallisia. Ne ovat luoneet uutta, mutta eivät juuri tukeneet perinteistä pelaamista.
Move ja Kinect olivat jälleen pettymyksiä. Sony ja Microsoft ovat selvästi käynnistäneet kilpailun Moven ja Kinectin kytkyistä kolmansien osapuolten kanssa. En itse ainakaan ymmärrä, miksi jokaisessa uudessa pelissä pitää olla tuki jommalle kummalle. Okei, esimerkiksi uusi BioShock voi sopia hyvin Movelle, mutta kuka oikeasti haluaa pelata NBA:ta Movella? Toki valmistajille voi antaa pisteet yrityksestä, sillä nimikkeitä uusille ohjaustavoille tuodaan jatkuvasti. Vielä kun markkinoille tuotaisiin jotain, mitä haluaisin ostaa.
En itse ole vielä päässyt 3D:hen oikein sisälle, mutta Sonyn 3D-pelien määrä alkaa olemaan jo melko kunnioitettava. Sony on tuonut kolmatta ulottuvutta sisään puolihuomaamattomasti, ja useassa kovassa pelinimikkeessä alkaa jo olla 3D:tä tarjolla. En näe mitenkään mahdottomana, että 3D-televisioiden yleistyessä Sony voisi iskeä kultasuoneen vielä tämän sukupolven aikana, sillä sopivilla peleillä 3D voisi hyvinkin olla casual-pelaajille uusi Wii. Mainittiinko Wii U:n osalta vielä mitään 3D:stä? Vai saako telkkarista hiljalleen jo niin hyvän 3D-efektin 2D-kuvasta, että 3D-pelit/elokuvat eivät selvästi erotu edukseen?