Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

E3 2021 12.-15. kesäkuuta digitaalisesti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
AAA peleissä Sony on IMO edellä, mutta Microsoftin pienemmät pelit + indie on kiinnostavaa. Ei nimittäin yksikään iso peli kiinnosta, mutta tuo pikselipeli, 12 minutes jne. tai uus Ori niin ehdottomasti menee pelaukseen. Microsoftin isot pelit ei vaan ole samalla tavalla kutsuvia kuin Horizon Forbidden West, GoW Ragnarök jne.

Microsoftin pressi jätti vähän kylmäksi ainakin minut. Pituutta kivasti, mutta se jytky jäi puuttumaan.

Ja en ole koskaan tykännyt yhdestäkään Bethesdan pelistä. Kaikki mitä olen kokeillut on jäänyt kesken, mutta tässä varmasti syy on vain ja ainoastaan minussa ja minun pelimaussa :D

Viimeksi muokattu:
Odotin Xboxin esitykseltä sellaista 9/10 suoritusta mutta tuo oli enemmänkin 9.5/10. Aika paljon tuli uusia yllätyksiä ja vau-efektejä. Forza Horizon 5 oli ihan älyttömän hieno. Se uusi snoukkapeli vaikutti myös tosi lupaavalta. Olen odottanutkin kunnon snoukkapeliä varmaan jo yli 10 vuotta vähintään. Halo nyt ei mitenkään erityisesti loistanut, mutta viime vuoteen verrattuna edistys oli hurja.

Täyteen kymppiin esitys ei ihan yltänyt ja välillä oli vähän täytettä ja tylsempää sisältöä, mutta tuskin tuosta kukaan pettyi. Mielestäni tuo oli lupaavin esittely ikinä tai ainakin 3 kovimman joukossa. Vähän vaikea päivä tänään keskittyä mihinkään kun tulee jalkapalloa ja kuntavaalien tuloksia, mutta onneksi on useampi näyttö käytössä. Xboxin esitys onnistui kyllä viemään pääosin huomion kaikelta muulta.

Perinteinen Microsoftin show taas, paljon traileria ja olematon määrä itse gameplayta. Edes loppuvuodesta julkaistavasta Halo Infinitestä ei vieläkään saatu kunnollista gameplayta.

Starfieldistä ei taas pysty sanomaan mitään trailerin perusteella, näkyi sentään olevan Creation Enginestä seuraava versio käytössä. Replaced omalla artstylellä oli shown selkeä valopilkku. 7/10.

Johan sitä gameplayta saatiin vuosi sitten pitkät pätkät.

Niimpä, pettynyt olen silti itse että vain moninpelistä saatiin nyt kuvaa. Joku hype traileri ois nimittäin ollut kivempi :D Trailereita itse katselen just mutta STALKER vieköön.

Olihan tämä show nyt paljon parempi kuin viime vuonna ja nyt oli pelikuvaakin Microsoftin showssa tarjolla mikä on aina hienoa. Ja luonnollisesti iso määrä pelejä halvalla Game Passiin on kova juttu monelle.

Mutta kyllähän mun mielestä nämä E3-showt ovat aina parhaimmillaan kun niissä on isoja yllätyksiä mukana joita ei kyllä tällä kertaa ollut vaan fokus oli jo julkaistujen pelien esittelyssä. Julkistettiinko muita uusia AAA-pelejä kuin Avalanchen open world-peli ja lopun Arkanen uusi peli? Molemmat vielä valitettavasti CGI-trailereilla. En myöskään ole oikein varma oliko Arkanen peli paras valinta loppuhuipennukseksi. Ei ollut ihan samanlainen bangeri kuin näissä yleensä.

Mutta joo, olihan tämä varmaan kokonaisuutena Microsoftin paras E3-show mitä olen todistanut viimeiseen kymmeneen vuoteen. Tosin pakko sanoa, että itselleni jälleen kerran tuntui kaikki mielenkiintoisimmat pelit olevan 3rd party pelejä (Hades, A Plague Tale, BF) ja Xboxin studioiden pelit taas enemmän sitä vanhaa tuttua mikä ei minua ennenkään oikein ole kiinnostunut. Bethesdan Starfieldistä täytyy enemmän nähdä materiaalia, että tietää onko peli meikäläiselle. Yleensä Bethesdan raskaat RPG:t eivät ole iskeneet eikä scifi kuulu suosikkigenreihini. Mutta maanläheinen astronauttiseikkailu kyllä kiinnostaisi jossa ei reissattaisi miljoonien valovuosien päähän vaan pystyttäisiin ihan omalla Linnunradalla.

Niin ja lisäpisteet siitä, että ei oltu hankittu uusia studioita vaan kenties sen sijaan käytetty se raha pelien haalimiseen Game Passiin day one. Tuohan vaihtoehto se parempi on kuin ostaa kokonaisia studioita.

Vau. Siis vau!

Pelejä laidasta laitaan. Isoja ja pieniä. Julkaisupäiviä aina tästä kesäkuusta vuoden loppuun asti. Käytännössä joka kuukausi useampi peli suoraan julkaisupäiväksi Game Passiin.

Kirsikkana kakun päällä Forza Horizon 5. Siis välillä tuo näytti livekuvalta suoraan Meksikosta. Aivan tautisen hienon näköinen. Playground Games todistaa jälleen että aikamoisia tekniikkavelhoja ovat. Tämä lupaa hyvää myös tulevan Fablen suhteen. Ja tuleekin sopivasti jo lokakuussa, niin ehtii pelata toivon mukaan aika paljon ennen Halo Infiniteä, joka sekin näytti selvästi paremmalta kuin viimeksi. On kyllä jälleen kovat moninpelimähinät ja eeppinen tarina tiedossa.

Redfall myös konseptiltaan aika mielenkiintoinen, joskaan pelistä ei vielä paljon tiedetä.

Loppuvuosi on aivan hullua tykitystä.

Parasta antia oli Xbox Game Studiosin omat pelit. Itse show kävi välillä tylsäksi, mutta tarjonta oli erinomaista, kun katsoo paperilta listaa. Se mikä teki esityksestä hyvän niin suurin osa peleistä tulee day one Game Passiin. En pettynyt.
Sanoivat alussa, että 27 peliä kaikkiaan 30 esitellystä pelistä tulee suoraan Game Passiin. Eli siis vain kolme peliä koko showsta oli sellaisia, jotka eivät tule.

Itseasiassa tuo FH5:n matsku pitää katsoa jälkikäteen 4k:na, jotta saa paremman kuvan siitä, kuinka hurja se grafiikan taso oli. IGN:in streami ei taaskaan ollut kovin hyvä telkusta katsottuna, joten jäi paljon arvailun varaan. On siis vielä jotain odotettavaa, kun 4k matskut saadaan näkyviin. En muista nähneeni oikeasti mitään noin hienoa pelikuvaa koskaan, edes lähelle. Luulin, että tämä FH5 olisi vielä vanhalla enginellä tehty vika vuosipäivitys mutta olipa yllätys.
Sanoivat alussa, että 27 peliä kaikkiaan 30 esitellystä pelistä tulee suoraan Game Passiin. Eli siis vain kolme peliä koko showsta oli sellaisia, jotka eivät tule.
Minulle jäi kyllä vähän arvoitukseksi, mitkä kolme eivät tule, koska laskin ainakin neljä sellaista peliä, jossa ei mainittu tuosta Game passista.

Itseasiassa tuo FH5:n matsku pitää katsoa jälkikäteen 4k:na, jotta saa paremman kuvan siitä, kuinka hurja se grafiikan taso oli. IGN:in streami ei taaskaan ollut kovin hyvä telkusta katsottuna, joten jäi paljon arvailun varaan. On siis vielä jotain odotettavaa, kun 4k matskut saadaan näkyviin. En muista nähneeni oikeasti mitään noin hienoa pelikuvaa koskaan, edes lähelle. Luulin, että tämä FH5 olisi vielä vanhalla enginellä tehty vika vuosipäivitys mutta olipa yllätys.
Jep, parhaimman näköinen videopeli mitä olen ikinä nähnyt. Tässä nyt oikeastaan ensimmäisen kerran todistetaan sitä kuuluisaa paljon puhuttua fotorealistista grafiikkaa. Tai no ainakin ollaan hyvin lähellä sitä.

Siis mikä tämä juttu nyt oikein on? Halo Infiniteä demotaan vieläkin in-enginenä virallisessa esityksessä 30 fps ruudunpäivityksellä? :D Vai onko tässä haettu jotain cinemaattista tehostetta?

Sentään Series X:llä on luvassa parhaillaan 120 fps, mutta ilmeisesti Series S omistajat saavat tyytyä ainoastaan 60 fps?
Jep, parhaimman näköinen videopeli mitä olen ikinä nähnyt. Tässä nyt oikeastaan ensimmäisen kerran todistetaan sitä kuuluisaa paljon puhuttua fotorealistista grafiikkaa. Tai no ainakin ollaan hyvin lähellä sitä.

Siitä "fotorealismista" putoaa äkkiä pohja kun katsoo mitenkä kasvit käyttäytyvät autojen osuessa niihin viidakkopätkässä. Nättihän peli on kuin sika pienenä jos pelkkiä maisemia ihailee.

Viimeksi muokattu:
Seurailin sivusilmällä mikkisoftan shown ja ei sieltä taaskaan oikein mulle iskenyt mikään. Puuttuu ne mua eniten kiinnostavat 3rd person action-adventuret ja rpg:t, jotka ei menisi liian väkivaltaisen näköisiksi. Eikä oikein kinnostavia 2d/3d tasohyppelyitäkään uusia tullut. Ei siis ainakaan vielä(kään) tarvi ekaa boxia ostaa.

Kohta alkava Square kiinnostaa huomattavasti enemmän. Toivottavasti tulisi joku kiva yllätys.

Minulle jäi kyllä vähän arvoitukseksi, mitkä kolme eivät tule, koska laskin ainakin neljä sellaista peliä, jossa ei mainittu tuosta Game passista.

D2: Resurrected oli ainakin yksi näistä.

Paljon oli sisältöä tapahtumassa. Eniten odotin Starfieldia ja Forza Motorsporttia, molemmat petti pahasti. Kummastakaan ei vielä oikeastaan tiedetä mitään.

Replaced shown kovinta antia. Forza Horizon 5 erittäin näyttävä, mutta pelinä vähän tylsän oloinen.

Bang for Buck, but no "Get Hype" moments.

Forza Horizon 5 erittäin näyttävä, mutta pelinä vähän tylsän oloinen.
Forza Horizon 5 tuskin muuttaa sarjan aikaisemmista osista tuttua kaavaa. Joten jos ne eivät iske, niin tuskin tämäkään. Sen sijaan jos aikaisemmista osista tykkäsi, niin vitososa tarjoaa taas kaikkea isommin ja harkituin uudistuksin. Siihen päälle vielä todella nätti ulosanti. Minulle tämä oli heittämällä shown kohokohta, mutta toki olen tykännyt kovasti myös sarjan aikaisemmista peleistä.

Julkistettiinko muita uusia AAA-pelejä kuin Avalanchen open world-peli ja lopun Arkanen uusi peli?
Plague Talen jatko ja Outer Worlds 2 ainakin. Yllättyisin jollei panokset ole kasvaneet jatko-osissa.

Forza Horizon 5 tuskin muuttaa sarjan aikaisemmista osista tuttua kaavaa. Joten jos ne eivät iske, niin tuskin tämäkään. Sen sijaan jos aikaisemmista osista tykkäsi, niin vitososa tarjoaa taas kaikkea isommin ja harkituin uudistuksin. Siihen päälle vielä todella nätti ulosanti. Minulle tämä oli heittämällä shown kohokohta, mutta toki olen tykännyt kovasti myös sarjan aikaisemmista peleistä.
Ja kyllähän tuo lopun kustomointi puhe antaa ainakin minulle kaikkea muuta kuin tylsän kuvan.

Juu. Ykkösen kova fani olen, mutta sen jälkeen pelisarjaa on omaan makuun tehty vähän liian nuorelle kohderyhmälle. Ja pelisarja laatua ei voi väheksyä, kyllähän FH 4 oli todella laadukas, vaikka itselleni ei hirveästi iskenyt.

FH 5 varmasti aineksia kovaksi peliksi, mutta tuskin se omaa kierrosmittaria punaiselle asti nostaa. :)

Ylös Bottom