Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

EA Sports FC 24 - Fifan seuraaja

Ei ilmeisesti taida kovin moni enää pelata Ultimate Teamia? Itse jätin pelimuodon lopullisesti jo, manager modea olen harvoin vielä jaksanut vääntää, mutta valitettavasti sekin toistaa aivan liikaa itseään että jaksaisi vakiopelaamisessa innostaa.
Itse ostin FC 24:n ensimmäisenä jalkapallopelinä sitten 1998 koko hinnalla. EA Playn kautta kokeilin FIFA 23 Ultimate Teamia ja osuin siihen aikaan kun tuli TOTY ja Futties kortit ja pystyi grindaamaan itselle täyden 99 rated tiimin, mutta en osannut peliä yhtään. FC 24 on aivan täsmälleen sama peli, mutta EA teki pari pientä jekkua, että pelaaminen meni ihan suohon.

Olen nyt kohta neljä kuukautta tuota yrittänyt pelata, mutta varmaan aika laittaa pillit pussiin lopullisesti ja hylätä tuo korttipeli kokonaan. Sitähän se nimittäin on sillä ei tuota pelattavuutta voi jalkapallopeliksi sanoa. 95% kaikista Reddit postauksista on vain 'Katsokaa minun korttejani!'. Loput haukkuvat pelattavuutta.

Ensimmäiseksi sanon että pelaaminen Suomesta on aivan kuraa. En voi yhtäkään Champions ottelua pelata ilman viivettä. Se on aivan uskomatonta. Ihmisenä, joka on pelannut yhtä sun toista nettipeliä jo vuodesta 2000 alkaen, FIFA on kyllä surkein mihin ikinä olen koskenut. Olen pelannut World of Warcraftia sen ensimmäisestä julkaisusta alkaen ja aikoinaan vuonna 2006-2007 teimme 40 miehen raideja instansseihin, enkä koskaan nähnyt viivettä pelissä! En koskaan ole valittanut tästä WoW:ssa. Mutta EA ei osaa tehdä peliä missä kaksi pelaajaa voi pelata pienellä areenalla, ilman viivettä.

Mikäli jossakin FPS pelissä olisi tällaista viivettä jatkuvasti, niin varmasti menisi järki kaikilta ja se hylättäisiin saman tien, koska vaihtoehtoja on. Jalkapallopelien kohdalla vaihtoehtoja ei ole. Pelin huono netcode yhdistettynä ylikuormitettuihin palvelimiin näkyy vieläkin. Tästä on moni valittanut jo vuosia ja vuosia eikä asia miksikään muutu.

En voi pelata otteluita ilman 0.5-2s viivettä. Rivals pelit ovat joskus todella hyviä, mutta Champions pelit ovat aikalailla kaikki surkeita. Hauskaa on että EA oman mittarin mukaan minulla on 99\100 yhteyslaatu. Peleissä taas kaikki syötöt lähtevät myöhässä ja menevät minne sattuu. Pallon haltuunotto on kömpelöä ja pallo pomppii vastustajalle takaisin. Puolustajat ovat hitaita ja jatkuvasti saa päässään kompensoida että mihinköhän pitäisi ennakoida voidakseen tehdä yhtään mitään. Hyökkääjillä et voi harhautella koska pelaajat kääntyvät kuin rekat.

Itse pelattavuus.. huh. EA ei jaksa vieläkään korjata puutteellista tekoälyään joten he keksivät tänä vuonna tehdä "71 depth" taktiikan, eli kun nostat puolustuksessa tuota syvyyttä missä pelaat tasolle 71 niin oma tiimi alkaa prässätä vastustajaa automaattisesti menettämättä kestävyyttä ja merkkaavat joka pelaajan kentällä. Tämä pakotti koko pelin siihen että näet vain kaksi asiaa joka pelissä: juostaan laidasta läpi ja tehdään maalialueella leikkaus sisään, syöttö maalin edustalle ja aika varma maali. Helvetin tylsää peliä. Tämä sitten ajoi kaikki harrastelijat pelistä pois koska kuka jaksaa tällaisia botteja vastaan pelata? Tekivät jonkun pyhäpäivien päivityksen missä tätä piti parantaa, mutta yleinen mielipide oli että mitään muutosta ei näy.

Aika monet sisällöntuottajat vain pistävät hymyn naamalle pelin kanssa eivätkä jaksa jatkuvasti olla negatiivisia pelatessa pelejä, mutta kyllä sieltä niitä purkauksia kuulee. Kaikkia turhauttaa tämä peli. Saisi jo tulla kilpailua markkinoille sillä EA ei tee mitään parannuksia tähän peliin. Sisältöä tuotetaan joka päivä koska se tekee rahaa firmalle. Pelattavuutta ei paranneta ollenkaan. Pelissä on törkeä määrä pieniä bugeja joita ei ole vieläkään korjattu 3.5 kk pelin julkaisun jälkeen. Kertoo varmasti tarpeeksi siitä mitä EA ajattelee pelistä.

Tuossa myös Black Friday aikaan huomasi miten EA säätelee pakoista saatavia palkintoja. En itse osta FC pisteitä tähän peliin koska en anna EA:lle senttiäkään lisää, mutta Black Friday aikaan pakoista sai todella hyviä palkintoja. Tämä oli selkeästi rinnastettavissa siihen, että peli oli alennuksessa ja uusia pelaajia haluttiin houkutella peliin. Kun tuo promo katosi niin pakkojen antamat palkinnot romahtivat. Seuraava piikki tulee varmasti jouluna ja vuoden vaihteessa.

Aivan säälittävää huomata miten tuo yritys manipuloi pelaajia käyttämään oikeaa rahaa peliin. Ja sitähän ne tekevät, huh. Katson paljon lähetyksiä ja sisällöntuottajat, sekä pro pelaajat, ovat jo tiputtaneet tuhansia tähän peliin. Ymmärtäähän heitä, mutta niin kauan kuin ihmiset suoltavat rahaansa tähän niin mikä motiivi tuolla yrityksellä olisi peliä muuttaa? Rahaa tulee sisään ovista ja ikkunoista.'

Nojoo lopetetaan tämä vuodatus tähän. Älkää ostako tuota peliä, ellette saa alennuksesta ja pelaa vain offline. On nimittäin addiktoivin ja huonoin nettipeli mitä ikinä pelannut.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä Blackburnin paidan pääsponsoria, elikkäs Totally Wicked ei nähdä ollenkaan tässä pelissä..
totally wicked.jpg
..ovat korvanneet sen sitten Venky’s mainosläpyskällä…
20240303170107_1.jpg
…kyseistä mainostahan on käytetty lähinnä aikoinaan eräässä TV-mainoksessa…

Venky's cringeworthy Blackburn Rovers advert

 
Latautuuko ”Title Update” -nimellä tulevat päivitykset peliin automaattisesti vai täytyykö ne itse käydä erikseen lataamassa pelin sisäisestä valikosta? Onko ”Title Update” -päivityksellä jotain eroa tavalliseen pelin päivitykseen vai ovatko sama asia?

 
SELVITETÄÄN ULTIMATE TEAM -STATSIMME! | L2R2 S2E3 // Tommi Manninen & Helmeri Pirinen & Ilaripro
”Emme tiedä kuinka hyviä Tommi ja Helmeri ovat jalkapallossa - joten kutsuimme Ilaripron auttamaan meitä selvittämään asian. He tulevat harhauttamaan, spurtaamaan, taklaamaan, laukomaan ja kompuroimaan läpi ULTIMAATTISEN ULTIMATE TEAM-haasteen selvittääkseen, pääsevätkö he EA SPORTS FC 24 -joukkueeseen.”
 
Viime aikoina pelaaminen ollut mahdotonta lagin takia. Ehkä noin 1/5 pelistä toimii hyvin mutta muissa todella tahmeaa, helppoja pallon menetyksiä ym ongelmaa.

Itsellä 5g mobiilikaista, piuhalla kiinni PS5 konsolissa. Muut verkkopelit toimii ihan hyvin eikä missään muuten ole tullut yhteysongelmia tai viivettä.

Onko yleensäkin vaan serverit ongelmana täältä Suomesta pelattaessa ettei peli rullaa sulavasti oikein millään setupeilla, kuten esimerkiksi pelinäytöllä ja kiinteällä liittymällä?
 
Parhaillaan menossa tämä kakkospäivä .. Suomen Palloliiton sivuilta löytyy myös kokonaisuudessaan eilinen eka karsintapäivä tallenteena myös...

UEFA eEURO 2024 -Karsinnat Day 2
”Jesse "Kossu72" Kosamo taistelee paikasta kesän UEFA eEURO 2024 -lopputurnaukseen!”
 
Oletteko huomanneet peliasetuksien vaihtuvan itsestään pelikertojen välillä? Usein saa kamerakulman säätää uudestaan mieleisekseen. Nyt pelin vaikeusasetukset olivat ensimmäistä kertaa pyörähtäneet ilmeisesti helpoimmalle (beginner), kun yleensä pelaan vaikeimmalla, World Classilla, ja nämä on ennakkoon säädetty pelin pääasetusvalikosta.

Samoin oli kentälle ilmestynyt jokin asetus, jossa ohjattavan pelaajan vieressä näkyy ohjeistusnapit, mitä painella. Johtuneeko tuosta beginner-vaikeustasosta.

Mitään pelin päivitystäkään ei mielestäni tämän pelikerran välillä ole tullut, joka olisi tavallaan nollannut pelin omat asetetut asetukset.
 
Onko mahdollista pelata mitenkään yksittäistä UEFA Eurooppa liiga -peliä samalla tavalla kuten Mestareiden liigaa suoraan Kick Off -valikon kautta?
 
Ylös Bottom