En ole varma onko tästä ketjusta tarjota mitään pidempiaikaista keskustelua, mutta NHL 12:n keskustelu tahtoo kääntyä helposti hieman ohi aiheen koko NHL -pelisarjaan, kuten joka kesä sen seuraavan änärin hypeketjussa käy. Kokeillaan siis, jos tämän ketjun avulla tuota vääntöä saisi siirrettyä pois tuolta yhden pelin ketjusta tähän huomattavasti laajempaan aiheeseen, johon voisi ehkä paremmin kirjoittaa pelin uudistusten kierrättämisistä, parhaista vuosikerroista ja muuten vain pelisarjan kierrätyksestä.
NHL-sarja herättää Suomessa joka kesä paljon keskustelua tarpeettomasta tai tarpeellisesta vuosipäivityksestä muihin vuosittaisiin urheilupelisarjoihin verrattuna, joka pelaajasta riippuen ei tarjoa joko mitään uutta tai tuo juuri sen verran uutta, että uusi osa kannattaa ostaa. Pelisarjan nykyisen aikakauden voidaan katsoa alkaneen vuonna 2006, kun NHL 07 ilmestyi. Tuosta hetkestä eteenpäin Skill Stick on ollut se suurin innovaatio, joka on taannut pelisarjan menestyksen. NHL 08 viimeisteli pelisarjan kokonaan nykyiselle sukupolvelle ja NHL 09 oli online-pelaajille todellinen mestariteos EASHL:n takia, mutta muuten sarja on ottanut viime vuosina mielestäni liian pieniä askelia vuosittain. Itse olen jälleen kerran pettynyt katsoessani tulevan änärin pelikuvaa ja uudistusten listaa, joista ehkä pahimpana pettymyksenä voidaan mainita HUGE ANNOUNCEMENT legendapelaajat. Minä en ole viime vuosina havainnut tätä trailereissa esiintyvää "yli 200 pelillistä uudistusta" -mainoksen toteutumista, vaan peli tuntuu pieneltä päivitykseltä, josta ei kuitenkaan halua palata enää takaisin siihen vanhaan. Suurin syy omaan negatiivisuuteeni lienee tässä sukupolvessa esiintyvä pelimoottori, joka ei ole enää 08:n jälkeen tarjonnut minulle sitä jääkiekon juhlaa, mitä peliltä haluan. Sen sijaan pelisarja tarjoaa minulle keskinkertaisen pelikokemuksen, joka ei tarjoa missään vaiheessa wow-hetkiä, mutta ei myöskään anna mitään vihan tunteita.
Mitä NHL sitten tarvitsee? TUNNETTA! Sitä, mikä tekee jääkiekosta maailman hienoimman urheilulajin! Ei mitään lentokentällä tapahtuvaa rusettiluistelua, missä on fyysisyyttä mukana vain kun pelaaja taklaa tai teennäisiä jälkipelejä, jossa liutaan hiljalleen toiseen päähän kenttää. Eteenpäin ollaan hiljalleen menossa, mutta tilaa on edelleen liikaa, maalinedusta väännöt pelikatkon jälkeen tulevat olemaan edelleen samaa kuraa, tappelut ovat yhä tylsiä ja yleisön tarjoamasta tunnelmasta puuttuu jotain, vaikka tähän tehtiinkin jotain jo joku vuosi takaperin. Peli tarvitsee jostain intensiivisyyttä ja vauhtia (tällä en tarkoita pelinopeuden lisäämistä). Offline-pelien ystävänä toivon myös ettei meitä unohdeta nykyisen online-aikakauden aikana.
Otetaan jotain vielä tuolta NHL 12 -ketjusta:
Olen noin yleisesti ottaen samalla "puolella" crazy-boyn ja muutaman muun käyttäjän kanssa, mutta tästä en ole niinkään varma. Olen tavannut lueskella aina silloin tällöin vanhojen änärien arvosteluja ja piti kaivaa Peliplaneetta.netistä NHL 2002:n arvostelu ja sen ensimmäinen kappale:
On taas se aika vuodesta, kun EA Sportsilta ilmestyy uusi NHL-jääkiekkopeli ja jokasyksyinen ihastus-vihastus -rumba on jälleen ajankohtainen. Ensin kuolataan sieltä täältä ilmestyvistä kuvakaappauksista aina vain komistuvia grafiikoita, lasketaan päiviä julkaisuun, ihmetellään uusien ominaisuuksien määrää ja tarpeellisuutta sekä kisataan joukolla siitä, tuleeko tästä versiosta nyt sitten parempi kuin siitä viimevuotisesta ja lopulta, ennemmin tai myöhemmin, monet pettyvät pahasti.
Tilanne on vuodesta toiseen täsmälleen ennallaan. Graafiset parannukset ja kivat pikku-uudistukset tuntuvat aluksi mukavilta ja saavat pelin tuntumaan tuoreelta, mutta muutaman kymmenen matsin jälkeen viimeistään huomaa, että se sama läpeensä mätä pelirunkohan se siellä vieläkin NHL:ää pyörittää makeasta kermavaahtokuorrutuksesta huolimatta. Tämän vuoden versio ei tee poikkeusta säännöstä, vaikka tarjoaakin enemmän uudistuksia kuin parin viimevuoden versiot.
Onhan tuosta jo aikaa vaikka ja mitä, mutta tarkemmin ajatellen mikään ei ole muuttunut. Viimeisimmät isot harppaukset taitavat olla NHL 2003 -> NHL 2004, NHL 06 -> NHL 07 ja livepelaajille NHL 09 oli tietysti iso asia. NHL 2004 tarjosi liudan uudistuksia niin pelilliselle kuin sisällölliselle puolelle ja 07 oli nyt vain uuden sukupolven ensimmäinen peli. Välilä on tuotu mukaan sitten isopäämoodeja, erilaisia spurttiominaisuuksia ja läpiajokameroita. Välissä on otettu tärkeitä ominaisuuksia pois, kuten rankkarikisat, pelaajan luonti ja tavallisen kauden pelaaminen. Nämä on tuotu sitten tähän sukupolveen takaisin uusina ominaisuuksina. Toivon ettei tätä samaa tapahdu, kun aikanaan siirrytään uuteen sukupolveen. Noin muuten voisi olettaa, että uudistusten määrä ei ainakaan kasva, kun kilpaileva pelisarja on onnistuttu lyömään kanveesiin.
NHL-sarja herättää Suomessa joka kesä paljon keskustelua tarpeettomasta tai tarpeellisesta vuosipäivityksestä muihin vuosittaisiin urheilupelisarjoihin verrattuna, joka pelaajasta riippuen ei tarjoa joko mitään uutta tai tuo juuri sen verran uutta, että uusi osa kannattaa ostaa. Pelisarjan nykyisen aikakauden voidaan katsoa alkaneen vuonna 2006, kun NHL 07 ilmestyi. Tuosta hetkestä eteenpäin Skill Stick on ollut se suurin innovaatio, joka on taannut pelisarjan menestyksen. NHL 08 viimeisteli pelisarjan kokonaan nykyiselle sukupolvelle ja NHL 09 oli online-pelaajille todellinen mestariteos EASHL:n takia, mutta muuten sarja on ottanut viime vuosina mielestäni liian pieniä askelia vuosittain. Itse olen jälleen kerran pettynyt katsoessani tulevan änärin pelikuvaa ja uudistusten listaa, joista ehkä pahimpana pettymyksenä voidaan mainita HUGE ANNOUNCEMENT legendapelaajat. Minä en ole viime vuosina havainnut tätä trailereissa esiintyvää "yli 200 pelillistä uudistusta" -mainoksen toteutumista, vaan peli tuntuu pieneltä päivitykseltä, josta ei kuitenkaan halua palata enää takaisin siihen vanhaan. Suurin syy omaan negatiivisuuteeni lienee tässä sukupolvessa esiintyvä pelimoottori, joka ei ole enää 08:n jälkeen tarjonnut minulle sitä jääkiekon juhlaa, mitä peliltä haluan. Sen sijaan pelisarja tarjoaa minulle keskinkertaisen pelikokemuksen, joka ei tarjoa missään vaiheessa wow-hetkiä, mutta ei myöskään anna mitään vihan tunteita.
Mitä NHL sitten tarvitsee? TUNNETTA! Sitä, mikä tekee jääkiekosta maailman hienoimman urheilulajin! Ei mitään lentokentällä tapahtuvaa rusettiluistelua, missä on fyysisyyttä mukana vain kun pelaaja taklaa tai teennäisiä jälkipelejä, jossa liutaan hiljalleen toiseen päähän kenttää. Eteenpäin ollaan hiljalleen menossa, mutta tilaa on edelleen liikaa, maalinedusta väännöt pelikatkon jälkeen tulevat olemaan edelleen samaa kuraa, tappelut ovat yhä tylsiä ja yleisön tarjoamasta tunnelmasta puuttuu jotain, vaikka tähän tehtiinkin jotain jo joku vuosi takaperin. Peli tarvitsee jostain intensiivisyyttä ja vauhtia (tällä en tarkoita pelinopeuden lisäämistä). Offline-pelien ystävänä toivon myös ettei meitä unohdeta nykyisen online-aikakauden aikana.
Otetaan jotain vielä tuolta NHL 12 -ketjusta:
Aikoinaan jokainen NHL-peli tarjosi reilusti enemmän uudistuksia, niin pelillisiä kuin esimerkiksi lisenssejä koskevia. Nykyään tämä uudistusten määrä valuu kokoajan alaspäin ja kohta mennään ojasta allikkoon.
Olen noin yleisesti ottaen samalla "puolella" crazy-boyn ja muutaman muun käyttäjän kanssa, mutta tästä en ole niinkään varma. Olen tavannut lueskella aina silloin tällöin vanhojen änärien arvosteluja ja piti kaivaa Peliplaneetta.netistä NHL 2002:n arvostelu ja sen ensimmäinen kappale:
On taas se aika vuodesta, kun EA Sportsilta ilmestyy uusi NHL-jääkiekkopeli ja jokasyksyinen ihastus-vihastus -rumba on jälleen ajankohtainen. Ensin kuolataan sieltä täältä ilmestyvistä kuvakaappauksista aina vain komistuvia grafiikoita, lasketaan päiviä julkaisuun, ihmetellään uusien ominaisuuksien määrää ja tarpeellisuutta sekä kisataan joukolla siitä, tuleeko tästä versiosta nyt sitten parempi kuin siitä viimevuotisesta ja lopulta, ennemmin tai myöhemmin, monet pettyvät pahasti.
Tilanne on vuodesta toiseen täsmälleen ennallaan. Graafiset parannukset ja kivat pikku-uudistukset tuntuvat aluksi mukavilta ja saavat pelin tuntumaan tuoreelta, mutta muutaman kymmenen matsin jälkeen viimeistään huomaa, että se sama läpeensä mätä pelirunkohan se siellä vieläkin NHL:ää pyörittää makeasta kermavaahtokuorrutuksesta huolimatta. Tämän vuoden versio ei tee poikkeusta säännöstä, vaikka tarjoaakin enemmän uudistuksia kuin parin viimevuoden versiot.
Onhan tuosta jo aikaa vaikka ja mitä, mutta tarkemmin ajatellen mikään ei ole muuttunut. Viimeisimmät isot harppaukset taitavat olla NHL 2003 -> NHL 2004, NHL 06 -> NHL 07 ja livepelaajille NHL 09 oli tietysti iso asia. NHL 2004 tarjosi liudan uudistuksia niin pelilliselle kuin sisällölliselle puolelle ja 07 oli nyt vain uuden sukupolven ensimmäinen peli. Välilä on tuotu mukaan sitten isopäämoodeja, erilaisia spurttiominaisuuksia ja läpiajokameroita. Välissä on otettu tärkeitä ominaisuuksia pois, kuten rankkarikisat, pelaajan luonti ja tavallisen kauden pelaaminen. Nämä on tuotu sitten tähän sukupolveen takaisin uusina ominaisuuksina. Toivon ettei tätä samaa tapahdu, kun aikanaan siirrytään uuteen sukupolveen. Noin muuten voisi olettaa, että uudistusten määrä ei ainakaan kasva, kun kilpaileva pelisarja on onnistuttu lyömään kanveesiin.