Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Earth Hour

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Earth Hour

Tänään on jälleen Earth Hourin aika. Osallistukaa mukaan parhaaksi näkemällänne tavalla!

Meillä laitetaan jokaikinen sähkölaite pois päältä ja vietetään ilta tasan kynttilävalossa. Venytämme myös tuota tuntia (varsinainen Earth Hour on Suomessa 20:30-21:30) molempiin suuntiin, eli aloitamme aikaisemmin ja jatkamme pitempään. Jos tällä vaikka jotain pientä hyvää saisi aikaan.

Eli: sähkölaitteet pois päältä ja ihan virtakytkimestä saakka ettei ne jää stand-by-tilaan. Tekee ihan hyvää itse kullekin viettää yksi ilta ilman härveleitä! Kynttilänvalossa on hyvä pelailla vaikka korttia tai lautapelejä; kokeilkaa vaikka! :)

Älkääkä sitten pamauttako kaikkia laitteita kerrallaan päälle klo 21:30! Pikkuhiljaa valot sun muut, ettei tule hirviää sähköpiikkiä.
 
Vastaus: Earth Hour

Sitäkös se aamun sähkäkatkos sitten tarkoitti. :rolleyes:

Minusta tällaiset keskitetyt päivät jonkin asian ajamiseen ovat jokseenkin epätarkoituksenmukaisia. Mihin tarvitsemme ystävänpäivää, eikö ystävyyden pitäisi olla vallitseva tila? Miksi kiusaamisen estämiselle on pyhitetty päivä, eikö sitä pitäisi estää joka päivä? Etc.
 
Vastaus: Earth Hour

Minusta tällaiset keskitetyt päivät jonkin asian ajamiseen ovat jokseenkin epätarkoituksenmukaisia. Mihin tarvitsemme ystävänpäivää, eikö ystävyyden pitäisi olla vallitseva tila? Miksi kiusaamisen estämiselle on pyhitetty päivä, eikö sitä pitäisi estää joka päivä? Etc.

Kyllä, olet oikeassa: ystäviä tulee muistaa aina, jne. Mutta toisaalta tämän tempauksen tarkoitus on vain herättää vähän ihmisiä, sillä niin moni ei ajattele sähkönkäyttöä laisinkaan. Itse olen siirtynyt energialamppuihin, pidän aina vain tarvitsemaani valoa päällä, sammutan laitteista virrat pääkytkimestä. jne. Osallistun silti tähän tempaukseen sillä ajatuksella, että joku muukin varmaan ajattelee samalla tavalla ja lopputuloksena on hieno pudotus sähkönkäytössä.

Edit: painotan vielä tuota "niin moni ei edes ajattele asiaa" -juttua. Olemme joka vuosi osallistuneet työpaikallamme tähän tempaukseen. Olemme sammuttaneet elokuvateatterin päävalot, mainosvalot, ulkovalot (logovalot) ja kaikki muut, jotka on voitu turvallisesti sammuttaa. Hyvin moni ihminen on käynyt kysymässä, että mikäs juttu tämä nyt onkaan. Selityksen jälkeen he ovat vain sanoneet, että "onpas hieno asia, että olette mukana tässä" ja ovat toivon mukaan myös itse ajatelleet asiaa askeleen pitemmälle. Ihmiset kaipaavat pientä ravistelua, siksi Earth Hour on hieno juttu!
 
Vastaus: Earth Hour

Aivan, keskitetyillä tapahtumilla on tietysti meriittinsä, jos ne onnistuvat luomaan ajatusta myös niiden jälkeen. En osaa sanoa, miten päin juttu sitten todellisuudessa menee.

Ei onnistu kuitenkaan sähkökatkos tänä iltana, kun on bäfäpelit järjestettävänä. ;)
 
Vastaus: Earth Hour

Mukana! Tosin akkukäyttöisiä ei lasketa, joten iPad saa laulaa tuon tunnin :D
 
Vastaus: Earth Hour

Mukana! Tosin akkukäyttöisiä ei lasketa, joten iPad saa laulaa tuon tunnin :D
Mä käyn vielä tossa naapurissa nykäsemässä Elisa/Saunalahden 3G-servut alas. ;)

No mutta oikeesti pitää kyllä laittaa kello muistuttamaan, että malttaa lopettaa MotorStormin vihdoinkin jotenkin toimivat verkkopelit hetkeksi.
 
Vastaus: Earth Hour

Ei onnistu kuitenkaan sähkökatkos tänä iltana, kun on bäfäpelit järjestettävänä. ;)

Bäfäpelit tosiaan vaikeuttaa hieman tilannetta, mutta allekirjoittanut lopautuu ainakin tietokoneen sammuttamaan ja muutkin turhat sähkölaitteet kytkeä irti.

Rohkenisikohan sitä jääkaapinkin sammuttamaan, vaikka siinähän sitä energiaa vasta palaakin kun sen lyö takaisin päälle. Sisällähän siellä ei ole kuin valo :eek:
 
Vastaus: Earth Hour

Rohkenisikohan sitä jääkaapinkin sammuttamaan, vaikka siinähän sitä energiaa vasta palaakin kun sen lyö takaisin päälle. Sisällähän siellä ei ole kuin valo :eek:

Ei sitä jääkaappia kannata sammuttaa. Ja se kaapin valohan sammuu aina kun laittaa oven kiinni.

Sen sijaa juuri tietokoneet, (ylimääräiset tai kaikki) valot ynnä muut sammuttamalla osallistuu tapahtumaan, vaikka Bäfää samalla pelaisikin. :)
 
Vastaus: Earth Hour

Täällä ainakin yksi talous osallistuu!
Ja ne keillä on niinkin tärkeää tekemistä, kuin Bäfän tai Turskan jauhaminen, ovat lälläreitä. Lukkopiste!
 
Vastaus: Earth Hour

Täällä ainakin yksi talous osallistuu!
Ja ne keillä on niinkin tärkeää tekemistä, kuin Bäfän tai Turskan jauhaminen, ovat lälläreitä. Lukkopiste!

Ei kai sitä mikään estä järjestämästä omaa, henkilökohtaista Earth Houria vaikka seuraavana iltana. Tärkeintä tässä ei kuitenkaan ole tuo itse tempaus, vaan mitä se edustaa.
 
Vastaus: Earth Hour

Mukana ilman muuta. Täytyy yrittää saada broiditkin lopettamaan pelinsä tunnin ajaksi, mikä on varmaan aika hankalaa.. :rolleyes:
 
Vastaus: Earth Hour

Ei kai sitä mikään estä järjestämästä omaa, henkilökohtaista Earth Houria vaikka seuraavana iltana. Tärkeintä tässä ei kuitenkaan ole tuo itse tempaus, vaan mitä se edustaa.

Juuri näin! Pitäkää se Earth Hour vaikka keskellä päivää. Jättäkää joku tunti pelaamati, sammuttakaa kaikki härvelit ja tehkää jotain muuta sen sijaan, että pelaisitte (/ katsoisitte leffaa tms). Siitä tulee ihan hyvät sähkösäästöt kun sammuttaa tietokoneet, nettipurkit/WLANit sun muut.

Ja tehkää tätä ihmeessä muulloinkin kuin kerran vuodessa. Ja laittakaa sanaa kiertämään. Lautapelit esille ja menoksi!

Niin joo; tulee vielä sähkölaskusäästöjäkin. :)
 
Vastaus: Earth Hour

Ei sitä jääkaappia kannata sammuttaa. Ja se kaapin valohan sammuu aina kun laittaa oven kiinni.

Ajatushan siis lähti siitä, josko yllyttäisin porukkaa kääntäämään päävirtakatkaisijasta, niin ei tarvitsisi turhaan kikkailla edes StandByn kanssa. Solussa asuvana saisin mukavasti tempauksellani varmasti kämppiksetkin mukaan tai miksei joku "ilkeä" isä/äiti sotkisi jälkikasvuaan vähemmän vapaaehtoisesti tapahtumaan mukaan.

PS. Ai, valo jääkaapin sisällä sammuu ;) ?
 
Vastaus: Earth Hour

Meikäläinen aikoo myös osallistua. Tosin aloitan tuon tunnin vasta kun Jokerit-HIFK loppuu :D Muutenkin tulee aina sammuteltua turhat valot ja katsottua hieman tuon sähkönkulutuksen perään.
 
Vastaus: Earth Hour

Tällainen pelkkä symbolinen tunnin pihistely ei minun omatuntoani puhdistaisi kuitenkaan, joten enpä taida vaivautua pelleilemään. Se sama sähkö tuotetaan mitä likaisimmilla tavoilla joka tapauksessa, käytän minä sitä tai en. Saa haukkua.
 
Vastaus: Earth Hour

Kyllähän minäkin voisin mukaan lähteä sillä kaikki toimii tunnin "ilman" sähköä akkujen varassa.
Valot pois päältä, läppäristä piuha irti ja desire hotspotiksi niin pelitys jatkuu, ja naapurit luulee että täällä pelataan Afrikan tähteä kynttilä valossa :cool:
 
Vastaus: Earth Hour

Kyllä jotenkin tulee tuohon otettua osaa. Kuitenkin sen verran huijaan että akkukäytöset laitteet otetaan siksi aikaa käyttöön. Sitä on niin riippuvainen noista härveleistä. :D
 
Vastaus: Earth Hour

20:30 - 21:30, eijeijeijei.. Sieltä tulee Bondi yheksältä. Skippaan. Siis ainakin telkkarin osalta. Valot voin toki sammuttaa.
 
Vastaus: Earth Hour

Huvinsa kullakin, mutta pitäkää hauskaa. Saunan laitan lämpeen ihan normaalisti noihin aikoihin.
 
Vastaus: Earth Hour

Ei kai sitä mikään estä järjestämästä omaa, henkilökohtaista Earth Houria vaikka seuraavana iltana. Tärkeintä tässä ei kuitenkaan ole tuo itse tempaus, vaan mitä se edustaa.

Niin joo! Mä taidankin viettää uutta vuotta huomenna ja pamautella pari rakettia...
Lälläri...
P.S. pääasiahan on se, että tämä jollakin tapaa herättää/hätkäyttää? Keskustelua saatu taas tännekin.
 
Ylös Bottom