Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ebay.com

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ashy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ashy

Member
Olen itsekin huomannut että ebaylla on mukavasti eri dreamcastin pelejä, mitä harvoin suomessa näkee. Kysyisin ensiksi, miten tuon maksu olisi helpointen hoitaa? Paypal, Visa ja muut luottokortit eivät minulle käy, vaan ainoastaan tuo nordean pankkikortti olisi käytettävissä. Solo-palvelu on helppo ja kätevä, mutta koituuko siitä kuluja, jos lähettää rahat toisen valtion pankkiin?:confused:

Minä olen ainakin tähän asti maksanut käteisellä. Forexista saa halvalla puntia ja dollareita, ja kunhan etukäteen kysyy myyjältä niin yleensä suostuvat.

Myyjä on yleensä ilmoittanut maksutavat siinä listauksessa, ja jos käteistä ei ole mainittu, niin kuten Peet mainitsi, kysy käykö käteinen ENNEN kuin laitat huudon. Jos käteistä lähettää, niin kannattaa lähettää kirjattuna kirjeenä. Itse maksan Paypalilla tai Billpointilla, mutta kerran olen lähettänyt euroja Saksaan, ja sujui ihan hyvin.

Palautteita kannattaa myös tietysti tutkia, ei vaan tujoittaa pistemäärää. Siellä on sama juttu, kuin huuto.netissäkin. Tuhansienkin (huuto.netissä lähinnä satojen) positiivisten palautteiden myyjät saattavat olla täysiä kusipäitä ongelman esiintyessä. Vaikka olisi 5000 postiivista, mutta jos on joku 100 negatiivista ja 200 neutraalia, niin jätän kyllä huutamatta. Lukemalla palautteita ja myyjän vastauksia saa muodostettua melko hyvin kuvan myyjästä.

Ok! kiitoksia...

Nyt voin ainakin yrittää ostaa jotain ebay:stä, mutta pieni kysymys vielä ebay:stä...onko myyntikohteilla ns. hintavarausta? Olen huomannut että "buynow" toiminto ainakin tarkoittaa että tuotteen voi ostaa suoraan sillä hinnalla.

Kansainvälinen pankkisiirtokin on mahdollista kohtuullisen helposti ja edullisesti EU-alueella. Silloin on vain saatava myyjän pankin SWIFT-koodi ja tilinumero IBAN-muodossa, tai siirrosta tulee kohtuuttoman kallis. Kyllä käteinen on siltikin parempi tapa useimmissa tapauksessa. Se on nopeampi ja kirjattunakin hiukan halvempi. Jos kuitenkin tavaraa ei ala näkymään ja ostos on kallis, tilisiirrosta saatava kuitti on arvokas korvausta haettaessa.

Myös eBayssa on mahdollisuus hintavarauksiin. Se näkyy tuotteen hinnan vieressä tekstinä "reserve not yet met" tai "reserve met".

Olen ostanut puolensataa itemiä käteisellä ebaylta. Pelit ja CDt onkin kätevä tuolta hommata, mutta mitään kalliimpaa en lähtisi ostamaan, varmuuden vuoksi :|

Tuli vielä mieleen, että kun ebayssa laittaa huutosumman, niin kyseessä on korotusautomaatti (proxy bidding) ilman erivalintaa, kuten on huuto.netissä. Laita suoraan suurin summa, mitä olet valmis maksamaan, niin korotukset tapahtuvat automaattisesti. Voit käydä nostamassa huutorajaasi uudelleen tarvittaessa.

Ehkä olit tuon jo huomannut itsekin, mutta ajattelimpahan varmuuden vuoksi mainita :)

Juu kyllä huomasin tuon korotusautomaatin :D. Hintavaraus asia oli kiva tietää, vaikka en löydä tai näe tuon "reserve not met/reserve have met"- lausetta missään. Tarkoittaako tuo kenties "ei hv" :D.
Kiitoksia...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
eBayssa hintavarausta tosiaan harvemmin käytetään. (ja hyvä niin)

Tämä on totta. Ei ainakaan vielä normaaleissa peleissä ole tullut vastaan.

Viime hetken kyttääjiä kyllä piisaa huuto.netin tapaan. Pelejä on mennyt sivu suun, kun joku on huutanut ohi 10 sekuntia ennen päättymistä. Ebayssa ei ole mitään "5 min viimeisestä huudosta" -päättymisaikaa huuto.netin tapaan. Varsinkin jenkkihuutokaupat päättyvät usein joskus 4-5 aikaan aamulla, niin pitää olla aika tärkeä kauppa, että viitsisi vahtia :)

Juu eli nyt olen siinä vaiheessa (ebayssa), että olen voittannut jopa pari huudon. Esitin asiallisesti myyjille miten maksu suoritetaan, visalla tai käteisellä. Ihme kumma, että vastauksia ei vielä ole tullut, mutta kai itse innostun vähemmästäkin :D. Pieni neuvo kyllä tarvitsisin, jos maksaa visalla suoraan, eli ei paypalilla tai muilla tuon kaltaisilla palvelulla, onko mahdollista suoraan myyjän tilille?:confused:

Eipä ainakaan yksityiset myyjät voi ottaa vastaan suoria luottokorttimaksuja. Tuohan vaatii sopimuksen luottofirmojen kanssa. Onhan eBayssa monta ammattimyyjääkin (firmaa), mutta omissa huudoissa en muista kuin kerran tai pari, että olisi ollut siitä huolimatta mahdolllista maksaa suoraan luottokortilla.

Jos sinulla on Visa (ei electron) mahdollisuus, niin miksi et rekisteröityisi esim. PayPaliin? Toimii luotettavasti, ja on huomattavasti helpompaa, kuin käteisen kanssa pelaaminen.

Kyllä yksityiset voivat ottaa vastaan PayPal-maksuja. Amerikassa lähes kaikki hyväksyvät PayPal-maksun ja vuoden aikana ne ovat myös lisääntyneet Euroopassa. Myös Suomi on PayPalin käyttäjäasetuksissa merkitty maaksi, johon voi vastaanottaa maksuja. Homma toimii kai niin, että PayPal siirtää rahat vastaanottajan tilille. Luottokuntaa maksun vastaanottaminen ei siis kai kosketa.

Aivan. Sanoinkin, että suoria luottokorttimaksuja ei yksityinen myyjä voi ottaa vastaan. Tätähän Ashy lienee tarkoittanut. Välissä pitää olla Paypal, Billpen tai muu vastaava.

Jos mahdollista, kannattaa eBay-ostoksissa ehdottomasti käyttää PayPal-maksua. PayPal on kaikin puolin parempi kuin postissa rahan lähettäminen. Maksu on heti perillä ja maksun todentaminen jälkeenpäin on helppoa. Jos siis tavaraa ei tulekaan, voi asiasta tehdä PayPal:lle valituksen 30 päivän sisällä ja saada maksun hyvitettyä. Toisaalta maksun voi kuukausienkin jälkeen reklamoida suoraan Luottokunnalta, jolloin saa muutaman päivän päästä hyvityksen seuraavaan luottokorttilaskuunsa. Jos taas tulee tarvetta hakea korvausta eBayn vakuutusohjelmasta, on PayPal-maksu helposti todennettavissa. Ko. tapauksessa käteismaksuja ei korvata ja kansainvälisen pankkisiirron todentaminen on työlästä ja voi jopa maksaa.

Joo eli en tosiaankaan tarkoittanut suoraan yksityisyrittäjille maksa visalla. Olen hyvin selvillä miten tuo paypal toimii, mutta rekisteröityessäni huomasin että palveluksen rekisteröinti maksu oli n.1,5$ en siksi hoitanut rekisteröinnin loppuun. Syynä että itselläni ei visa-korttia ole vaan joutuisin käyttää kaverin omaa. Kertokaas paremman kokemuksen saanneet, miten tuo lasku ylipäänsä hoituisi? Paypaliin laitetaan visan kautta vaikka 30$ ja lasku tulisi visan kautta? Ainakin niin luulisin, kun englanti taitoni ei oikein riitä.

Paypalin rekisteröintimaksu palautetaan takaisin kortille, kun on varmistanut itsensä. Siinä rekisteröintimaksuviitteesä (luottokorttilaskussa) on nelinumeroinen luku, joka syötetään Paypalin sivulle. Siellä on linkki "Activate account/Complete membership", josta tuo tapahtuu.

Paypaliin ei lähetetä erikseen rahaa, jos maksat vaikka eBay-ostoksen. Paypal maksaa määrittämäsi summan myyjälle, ja veloittaa sen luottokortilta. Luottokortin tiedot jäävät siis sinne muistiin, niitä ei tarvitse antaa aina maksettaessa uudelleen. Dollarit ja punnat muunnetaan heti euroiksi sen hetkisellä kertoimella sentin tarkuudella. Luottokorttilaskun viitteet alkavat aina "PAYPAL myyjän tunnus", joten ne on helppo eritellä laskusta.

En vaan tiedä, että jos käytät kaverisi korttia ja omaa nimeäsi, niin mahtaneeko tuo onnistua. Kortin tiedot tarkistetaan välittömästi. Voisit tietysti tehdä niin, että syötät ensin kaverisi nimen ja osoitteen, ja sen jälkeen syötät oman nimesi ja osoitteesi vaihtoehtoiseksi osoitteesi, jota sitten aina käytät, kun maksat. Hyvä kaveri sinulla täytyy olla, jos antaa käytellä kortiaan tuosta vaan :)

Nyt nyt nopeasti apuaaaaa! mistä tuon kyseinen "Member Number" löytyy? ? ? Eli olen nyt tuossa paypalin viimeisessä vaiheessa en mielestäni edes huomannut mistä tuo näkyy. . .:eek:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Siin?rekisteröintimaksuviittees?(luottokorttilaskussa) on nelinumeroinen luku, joka syötetään Paypalin sivulle. Siell?on linkki "Activate account/Complete membership", josta tuo tapahtuu.

Ei kun ei enää mitään, koska tuo lause kuulostaa nyt jopa järkevältä, mutta korjatkaa jos olen väärässä. Eli tuo "member number" tulee vasta muutaman päivän päästä kirjeenä?:p

Ylös Bottom