Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

eBay-huutokauppa pelien hankintapaikkana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teronur
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

teronur

New Member
Onko kokemusta tuosta yllämainitusta nettihuutokaupasta? Pelejä saattaa välillä saada todella halvalla, itse esim. ostin UK-version Genma Onimushasta postikuluineen 13 eurolla.

Lähinnä kysyisin sitä, että onko Saksassa tapana kääntää esim. pelien valikot ja muut tekstit saksaksi? Leffathan Saksassa dubataan lähes järjestään, joten mietin että mitenköhän pelien kohdalla? Ainakin pc-puolella olen aika usein törmännyt pelien saksankielisiin versioihin. Pisti vain vähän silmään, kun esim. Blinxin kannessa lukee "Nur für xbox".

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan teronur
Onko kokemusta tuosta yllämainitusta nettihuutokaupasta? Pelejä saattaa välillä saada todella halvalla, itse esim. ostin UK-version Genma Onimushasta postikuluineen 13 eurolla.

Lähinnä kysyisin sitä, että onko Saksassa tapana kääntää esim. pelien valikot ja muut tekstit saksaksi? Leffathan Saksassa dubataan lähes järjestään, joten mietin että mitenköhän pelien kohdalla? Ainakin pc-puolella olen aika usein törmännyt pelien saksankielisiin versioihin. Pisti vain vähän silmään, kun esim. Blinxin kannessa lukee "Nur für xbox".

Miksiköhän kukaan ei ole vastannut? Huomasin tämän vasta nyt ja vastaan, vaikka asia olisi jo vanhentunut.

Saksassa (ja Espanjassa, Ranskassa, Italiassa, jne.) on monesta pelistä ainakin kansien ja ohjekirjojen osalta lokalisoidut versiot. Dreamcastin pelejä olen ostanut mm. Saksasta ja joissakin tapauksissa pelitkin olivat Saksaksi. Uskoisin, että sama ilmiö on Xboxin peleissäkin. Viime viikolla Madridissa en törmännyt yhteenkään kansiltaa englannikieliseen Xbox- tai Cube-peliin.

Ebaystä ostan pelejä melkein viikottain. Usein kuitenkin koitan etsiä pelit UK:sta tai USA:sta, jolloin voin olla melko varma, että Englanti on pelien koteloiden ja itse pelien kieli. Poikkeuksena tietysti Japsipelit, joita ostelen Japanista ja Hong Kongista.
Välillä ebaystä tekee todellisia löytöjä ja välillä huutokauppoja voittaa parilla eurolla. Postikulujen kanssa kannattaa olla tarkkana, ne tahtovat olla usein paljon tuotteen hintaa suuremmat. Samoin ongelma voi olla maksutapa - itse suosin kauppiaita, joille Pay Pal käy maksutavaksi. Rahaa lähetän (kirjatussa kuoressa tai pankin kautta) vain todellisia harvinaisuuksia ostettaessa ja silloinkin viimeisenä keinona.

-=Pacdam=-

Millaisia postikuluja peleille yleensä tulee? Ajattelin ostella pelejä ebayn Yhdysvaltojen ja Englannin huutokaupoista.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jarzaman
Millaisia postikuluja peleille yleensä tulee? Ajattelin ostella pelejä ebayn Yhdysvaltojen ja Englannin huutokaupoista.

Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta. Postikulut ovat myyjäkohtaisia ja täysin mielivaltaisesti myyjän päätettävissä. Halvimmillaan USA:sta ja/tai Hongkongista tulee yksi peli 5-6 dollarilla. Englannista ottavat yleensä 2-4 puntaa. Kalleimmat postikulut Hongkongista ovat ollet 48$, USAsta n. 40$ ja UK:sta 30£. Tuolloin ei tietysti ole ollut kyse yhdestä-kahdesta pelistä, vaan isommasta tavarasta.

Postikulut kyllä kerrotaan 90%:sti niissä eBayn myynti-ilmoituksissa. Avaa sata kappaletta ja laske keskiarvo, siitä sen hinnan saa selville ;)

-=Pacdam=-

Vielä postikuluista:

Eri maiden postihinnat on aika helppo katsoa netistä ko. maan postin kotisivuilta. (Esim. www.usps.com, www.royalmail.co.uk, www.deutschepost.de) Jos myyjä ilmoittaa kuluiksi jotain kohtuuttoman korkeata, voi viattomasti kysyä "voisiko käyttää tätä postitusmuotoa, joka maksaa xx.xx" Omasta kokemuksesta toimii kohtalaisen hyvin.

Juuri eilen pyydettiin minulta pelikoneen lähettämisestä Jenkkilästä 50-75 dollaria lentopostilla, kun oikea hinta on 25-35 dollaria. Viikko sitten yritin hieroa kauppaa yhdestä Atari Jaguar-pelistä, josta postikuluiksi ilmoitettiin 25 dollaria. Kun kyselin kovasta hinnasta, myyjä tarkisti hintaansa 20 dollariin. Jäi se peli ostamatta.

Minua on kohtalaisen monesti ottanut aivoon USAlaisten myyjien tajuttomat toimituskulut Suomeen. Saman tavaran (1-2 Xbox, DC, N64 peliä) postikulut myyjältä A voi olla esim 7-10$, toisella 20-25$. En käsitä, miten kuluissa voi olla tuommosia eroja. Myyjiä kai vaan harmittaa, kun joutuvat täyttämään tiedot tullitarraan.

Jos joskus laitan tuotteita myyntiin eBay:lle, laitan ilmoitukseen postikulut USAan ainakin tuplana ;) Kiusa se on pienikin kiusa ...

-=Pacdam=-

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pacdam
Minua on kohtalaisen monesti ottanut aivoon USAlaisten myyjien tajuttomat toimituskulut Suomeen. Saman tavaran (1-2 Xbox, DC, N64 peliä) postikulut myyjältä A voi olla esim 7-10$, toisella 20-25$. En käsitä, miten kuluissa voi olla tuommosia eroja. Myyjiä kai vaan harmittaa, kun joutuvat täyttämään tiedot tullitarraan.

Jos joskus laitan tuotteita myyntiin eBay:lle, laitan ilmoitukseen postikulut USAan ainakin tuplana ;) Kiusa se on pienikin kiusa ...

-=Pacdam=-

Uhkaa negatiivisella palautteella. Kummasti tippuu postikulut...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Osku
Uhkaa negatiivisella palautteella. Kummasti tippuu postikulut...
Ei kun selvitä postikulut ennen kauppoja ja jos ovat turhan korkeat, neuvottele alaspäin. Kyllä myyjiäkin usein kiinnostaa saada lisää huutajia tuotteilleen. Uhkailuun ei kannata noissa asioissa ryhtyä.

Sellainen eBay-kauppoja läheltä liippaava uudistus on tullut voimaan, että EU-säännösten mukaan EU:n sisällä tehtävistä pankkisiirroista ei saa periä oman maan sisäisiä pankkisiirtokustannuksia suurempia kuluja. Siksi maksuni Saksaan menikin juuri ilman kuluja! On kyllä erittäin hyvä juttu ja helpottaa huomattavasti hinnoiltaan alhaisten tavaroiden ostamista luottokorttirajoitteisilta myyjiltä. Edellytyksenä ko. taksalle on vastaanottajan tilinumeron ilmoittaminen IBAN-muodossa ja pankkitunnus SWIFT/BIC -muodossa. Tuohan ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Toivottavasti uudistus myös vaikuttaa siirtoaikoihin, koska ainakin aikaisemmin pankit ovat omaa tasettaan parantaakseen pitäneet siirrettäviä rahoja muutamia päiviä itsellään ennen eteenpäin lähettämistä.

Lisäksi maksun täytyy olla euromääräinen. Jos siis maksaa vaikka UK:hon puntina, niin tuosta ei ole iloa. Tietysti jos on mahdollista, niin kannattaa sopia UK:laisten kanssa summan maksamisesta euroina tai maksaa omavaltaisesti pikkuisen GBP-summaa vastaavaa eurosummaa suuremmalla maksulla niin ei luulisi olevan vastaanottajalla valittamista.

Hauskaa tuossa muuten on, että myös maksujen vastaanottamisen kustannukset riippuu siitä onko tilinumero IBAN-muodossa ja maksettu summa euroissa, joten kannattaa pyytää myös rahan lähettäjiä käyttämään ko. tietoja. Ja lisäksi kannattaa pyytää että maksavat normaalimaksuna, sillä pikamaksuna (joka tulee noin päivän aikaisemmin) veloitetaan perinteiset kulut.

Ylös Bottom