Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Justin Bailey
Ilmeisesti ainakin Cyrus1 ja Neonomide on polttanut näppinsä tässä lähimenneisyydessä
Mikä ihme kertoo sinulle noin päivänselvästi että juuri MiNä olen polttanut näppini Edgen arvosteluihin uskoessani? Olen hankkinut mielestäni noin 95% prosenttisesti pelkkiä laatupelejä jo vuosien ajan, ennen kuin ryhdyin seuraamaan Edgen vastarannankiiskeily/ dorka-linjaa arvostelupolitiikan suhteen. Eikä lehden lukeminen saanut kuin ärsyyntymään asiantuntemattomuudellaan, seurasin edelleen ennemmin fanisaitteja kuin mokomaa elitististä paperimassamöykkyä.. Edgeä kyllä kehutaan kumminkin, riippumatta siitä mitä kirjoitan, mutta aitoa kritiikin kritisointia voi aina harrastaa, jos siihen löytää syitä. Yhtään peliä en myönnä ostaneeni Edgen arvostelujen perusteella. Sen sijaan allekirjoittanutta on jo tovin ärsyttänyt kyseisen lehden "kyllä ME tiedämme"- linja, joka itsessään viittaa palturia tai asiaakin puhuessaan vain yksiuloitteiseen egopullisteluun. Jos tämä yksinään johtaa lehden "kriittisyyteen" lukijoiden silmissä, niin en minä sille voi mitään. Kukin lukee ja uskoo mitä haluaa.
Kuinka moni tunnustaa löytävänsä uusia puolia itsestään pelien arvioijana luettuaan nämä maagisen laatukriittiset "journalistisäännöt"?:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Justin Bailey
1: "There is no such thing as the definitive review."
2: "There is no such thing as an unbiased review."
3: "Magazines write for their readerships."
4: "Bribery is rife."
5: "Reviewers cannot play the game long enough."
6: "There is no 'correct' score for a game.
7: "Reviewers are not part of the videogame industry."
1. Mielenkiintoista. Edgen kirjoitustyyli ei juurikaan kulje samoilla linjoilla. helkkarin usein se "definitiivinen näkökanta" irtoaa etenkin kun peliä aletaan kunnolla kritisoida. Peli on joko "huono jatko-osa", "pettymys" tai muuten vain "monta kertaa nähty". Kaava ei juuri eroa ratkaisevasti jonkun valtavirtalehdistä. Aika hyvin tyypit tuntuu tietävän pelin kuin pelin laadun, vaikka periaatteet olisivatkin liberaaleja kuin jenkkien oppositio.
2. Missä on sitten tämä "objektiivisuuteen pyrkivä yksilö" oikein piileskelee? Nimimerkin takana? Eikun sehän on Edgen mielipide, eli kaikki "Edgeläiset" osallistuvat pelin arvosteluun! Että ne on päteviä! En tullutkaan ennen ajatelleeksi! Voi juma sentään että ne on päteviä!
3. Aivan. Kenellepä muullekaan. Pelikritiikinkin on tarkoitus antaa peliharrastajalle suuntaviittoja mihin suuntaan kannattaa huomionsa suunnata. Yhden arvostelijan/ lehden/ auktoriteetin uskominen on siitä huolimatta aina kyseenalaista. Ei kriitikon tarvitse olla ylikriittinen ollakseen pätevä. Ei todellakaan. Kyse on pelien arvioimisesta, ei luonnonkatastrofien ehkäisystä.
4. Periaatteita periaatteiden perään. Kuinka moni lukee Edgeä sen takia että "köyhät donkkaa tykimmin"? Sitähän minäkin. Edge vain legitimoi omaa auktoriteettiaan, mikä taitaa olla juuri se asia, millä lehti on kituuttanut tähänkin asti...
5. Tuosta on paha mennä vastaan sanomaan. Harmi vain että reilusti yli 90% seuraavista paikoista löytyvistä arvostelusaiteista erittäin ilmeisesti (ja todistettavasti) pelasi enemmän vuoden ehkä arvostetuinta taistelupeliä Virtua Fighter 4 Evolutionia:
www.metacritic.com
www.gamerankings.com
www.rottentomatoes.com
Muita ei ehkä tavallinen tavis arvostelusaitteina välttämättä tarvitsekaan, btw...
6. Aivan ilmeisesti Edge tarkoittaa tuota sekä koko sydämestään, mutta myös osoittaakseen, että muut ovat useammin väärässä kuin he ovat oikeassa. Edgen 0-10 asteikko nimittäin on omiaan vääristämään monien muiden käyttämiä asteikkoja peleille, koska Edgen "vaatimukset" ovat huikean tiukkoja peleille yleensä. Siksi keskiarvojen tiputtajana Edge on usein omaa luokkaansa. Toisaalta voisi asettaa samalla kyseenalaiseksi, mihin noita keskiarvoja tarvitaankaan, eikö lukija voisi kaikessa rauhassa hiffailla asiaa pelkän tekstin kautta? Ai niin, eihän niin ole tapana tehdä, koska pelit VOI arvottaa eri tavalla kuin elokuvat ja musiikin jostain ihmeellisestä syystä. Veikkaan nuorison numerofetissiä ja taipumusta hypettää kaikkea äärettömiin(?). Edgen "itsenäisyys" numeroiden laukojana kuvaa ilmeisen suurta halua erottua joukosta, tai halua "kouluttaa" muita ajattelemaan heidän tavallaan. Jos lehti on niin pätevä, miksi heillä on tavaton tarve laukoa omituisia mielipiteitä tuon tuostakin? Veikkaus: ehkä he eivät vain tiedä, mutta haluavat näyttää tietäviltä.
7. Missä mielessä? Mitä hittoa he yrittävät korostaa? Arvostelijat ja kriitikot ovat erottamattoman tärkeä osa pelikulttuurin laaduvalvontajärjestelmää, mikä omalta osaltaan säätelee ihmisten ostokäyttäytymistä ja asenteita pelien tekijöitä kohtaan. Veikkaan että aika moni muodostaa kuvansa valtaosasta pelejä juuri arvostelujen perusteella, koska ei kukaan voi nykypäivänä kaikkiin markkinoilla oleviin peleihin tutustua järkevällä (laillisella) tavalla. Jos Edge tarkoittaa (heillähän näyttää olevan oikein kommunismihenkinen yhteisymmärrys asioihin!) lehden riippumattomuutta pelintekijöistä, niin eiköhän tuo ero ole jo tehty aika pirun selväksi "100% Official" ja "100% Unofficial"- kansien perusteella. Itse olen kriittinen kummankin "koulukunnan" julkaisuja kohtaan, koska kukaan ei ole täydellinen, tulipa rahaa lahjahevosen suussa tai ei. Kuka tahansa voi olla "väärässä".
Näin vertailun vuoksi (lainaus Nem

) Edgen lista Kaikkien aikojen parhaista taistelupeleistä, joka sai itseni nauramaan kuin hevonen ilokaasussa:
Street Fighter II Turbo
Street Fighter Alpha 3 (huom, kyseessä oli GBA-versio)
Virtua Fighter 3tb
Marvel Vs Capcom 2
Capcom Vs SNK 2
Dead Or Alive 3
Rocky
Soul Calibur 2
Viewtiful Joe
Virtua Fighter Evolution
Listaa luetaan sitten ylhäältä alaspäin. Jos jotakuta huvittaa kommentoida listan pohjalta niin siitä vain. Itse en enää jaksa...
Sitten lopuksi: Näitä yksiuloitteisen erehtymättömiä Edge- tyylin omaavia besserwissereitä löytyy joka lähtöön, jotka ovat omiaan antamaan pontta tulta alle epäkriittisille henchman- mielisille "yleisneroille", jotka viettävät mielellään aikaansa pointittomasti viisastellen anonyymisti tekoakateemisen kirjoitustyylin takana. Siksi Edge- lehteen tulisikin suhtautua "yhtä" kriittisesti kuin mihin tahansa julkaisuun. Yleisesti ottaen jenkkien pelikritiikki on ollut jo vuosien ajan Euroopan vastaavan tason yläpuolella, mutta sekin johtuu pitkälti siitä, että niin suuressa maassa on tajuttu ymmärtää kulttuuri ja politiikka toisistaan itsenäisinä entiteetteinä toisin kuin täällä konservatiivisen tekopyhässä Euroopassa. Väitän että se myös näkyy selkeästi avoimempana suhtautumisena peleihin omana alakultturinaan ja laadukkaammassa pelikritiikissä. Jos ette usko niin vertailkaa vaikka harrastajien määrää ja diversiteettiä keskustelun aiheissa ja tyyleissä. Muuten, jos itse kuulostan tekoakateemiselta, niin en ole ilmeisesti nähnyt tarpeeksi vaivaa kirjoitusteni eteen, koska olen vain näkökulmiltani rajoittunut ja ajoittain lähetyssaarnaajalta kuulostava filosofian ylioppilas ja yritän kovasti olla niin asiantunteva kuin pystyn. Kukaan ei ole täydellinen, ei Edge enkä minä. Onneksi.
PS: Nintendo apinoi Exhumedia tehdessään Metroid Primeä. Se on ToTuUs!