Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elektroninen urheilu | e-sports

Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Saattaa olla hieman myöhäinen viesti (ja minun ensimmäinen), muttä vaikka olen suuri videopelien fani, on tämä eSports vähän tyhmää.

Eihän siinä mitään vikaa ole, että jotkin aasialaiset saa rahaa koneella istumisesta, sehän on meidän jokaisen unelma! Mutta eSports ei ole "urheilua". Onko sillä väliä? No ei juurikaan.

Hyvin vanheellinen mielipide, mutta urheilussa pitäisi olla jotain fyysistä, että sitä voi ottaa vakavasti urheiluna. Joten eSports ei ole urheilua siinä missä pokeri tai tikanheitto. Tämä on oma mielipiteeni, toivottavasti en ketään suututtanut.

Tervetuloa vain vasta-argumentoimaan!
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Hyvin vanheellinen mielipide, mutta urheilussa pitäisi olla jotain fyysistä, että sitä voi ottaa vakavasti urheiluna. Joten eSports ei ole urheilua siinä missä pokeri tai tikanheitto.

Moottoriurheilussa ja hevosurheilussa varsinaisen fyysisen työn tekee muu kuin ohjastaja. Mikäli lähdetään tältä esittämältäsi pohjalta. Minulle shakki on urheilua jos mikä. Tervetuloa katsomaan eUrheilua kesän Assemblyyn!
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Moottoriurheilussa ja hevosurheilussa varsinaisen fyysisen työn tekee muu kuin ohjastaja. Mikäli lähdetään tältä esittämältäsi pohjalta. Minulle shakki on urheilua jos mikä. Tervetuloa katsomaan eUrheilua kesän Assemblyyn!

Kyllä se vaan niin on, että moottoriurheilussa vaaditaan todella hyvää fyysistä kuntoa kuskilta. Esimerkkinä formulat,motocross,karting...
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Kyllä se vaan niin on, että moottoriurheilussa vaaditaan todella hyvää fyysistä kuntoa kuskilta. Esimerkkinä formulat,motocross,karting...

Tottakai, mutta varsinaisen fyysisen työn tekee toinen osapuoli. Turnauskestävyyttä tarvitaan myös eUrheilussa ja siinä ei pitkälle venähtänyt edellinen ilta auta.
 
Hyvin vanheellinen mielipide, mutta urheilussa pitäisi olla jotain fyysistä, että sitä voi ottaa vakavasti urheiluna. Joten eSports ei ole urheilua siinä missä pokeri tai tikanheitto. Tämä on oma mielipiteeni, toivottavasti en ketään suututtanut.
Kyllähän nyt esimerkiksi ajosimulaattorilla ajo enemmän fyysistä on kuin pokeri, shakki tai snooker.

Kyllä eurheilussa täytyy olla fyysisesti suht kunnossa, että pystyt keskittymään täysin.

Itsekin snookeria harrastan ja voin pelata tuntikaupalla ilman ongelmia, mutta kunnon Project Cars vääntöä tunnin on jo fyysisesti paljon pahempi.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Ovathan ne fyysiset vaatimukset eri pelienkin välillä vähän erilaisia. Kuten Omppukin tuossa jo totesi, niin kyllä sen ajosimulaattorin pelaaminen kunnollisilla laitteilla varmasti käy ainakin jonkun verran kunnon päälle. Itse muistan myös edellisen konsolisukupolven aikaan olleeni useammankin kerran hiestä märkä vähän lämpimämpinä vuodenaikoina pelailtuani Guitar Heroa tai Rock Bandia tunnin verran. Kyllä siinäkin sen verran liikuntaa tulee, että hien sai lopuksi pintaan...

Toisaalta sitten taas tuota Counter Striken pelaamista on vähän hankala määritellä, onko se nyt sitten ihan oikeaa urheilua vaiko ei. Homma on kuitenkin mukavalla tuolilla istumista etukenossa mahdollisimman lähellä ruutua molempien käsien muutamien sormien tehdessä sen "työn". Lisäksi kun noita lähetyksiä on kuitenkin jokunen tässä jo tullut nähtyä, niin aika harva noista pelaajista oikeasti näyttää miltään kovin hyväkuntoiselta. Enemmänkin tuntuvat olevan ulkonäöllisesti niitä Pertti Perustallaajia, joilla on vyötäröllä vähän pahan päivän varaa. "Turnauskestävyyskin" tuntuu tulevan enemmänkin siitä Red Bullista, Batterystä tai muusta vastaavasta, eikä mistään kuntotreenistä.

Onko eSports sitten "oikeaa urheilua"? No kyllähän sen kilpailullisessa mielessä voi urheiluksi määritellä, koska onhan tosiaan snooker, golf, shakki jne. myös urheilulajeja, vaikkeivat todellakaan niitä fyysisesti vaativimpia. Se nyt on kuitenkin melkoisen selvä fakta, ettei eSports mitään kovin kummoista fyysistä kuntoa vaadi.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Oikea nimitys pitäisi olla eKilpailu tms. Joka tätä urheiluna pitää, on päässä vikaa.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

No urheilu tai ei, ei sillä niin väliä ole. Itse olen showpaininkin ystävä, eikä sekään mitään urheilua ole.

Jos eSportsia pitää viihdyttävänä, niin hei, kivat sulle. Itse en kuulu tähän joukkoon.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Jos eSportsia pitää viihdyttävänä, niin hei, kivat sulle. Itse en kuulu tähän joukkoon.

Samalla linjalla mennään täällä myös, minulta jos kysytään että mitä se urheilu on niin se missä kroppa joutuu koetukselle ja veri sekä hiki lentää!
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Jos eSportsia pitää viihdyttävänä, niin hei, kivat sulle. Itse en kuulu tähän joukkoon.

En tiedä, kenelle tämä oli suunnattu, mutta vastaapa nyt kuitenkin. En sinällään pidä eSportsia viihdyttävänä sanan virallisessa merkityksessä, mutta silloin tällöin(=pari kertaa vuodessa) tulee jotain Counter Strike-lähetyksiä katseltua muun tekemisen puutteessa pääasiassa siksi, että pelasin aikanaan itsekin kyseistä peliä 5+ vuotta. En tosin tosissani rahasta tai missään yhdessä tietyssä porukassa, mutta aika aktiivisesti kuitenkin. Se oli sitä aikaa, kun olin poissa konsolimaailmasta ja pelasin PC:llä, jolloin monta iltaa viikossa tuli kuluteltua ympäri CS:n eri kenttiä. Nyttemmin siis verestän noita muistoja silloin tällöin katselemalla noita lähetyksiä, ei sen kummempaa :)
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Itse aiheutin suurta raivoa yhdellä foorumilla kun sanoin että esports ei ole urheilua ja videopelaaminen ei tee kenestäkään urheilijaa. Omasta mielestä on vaan kohtuullisen vastenmielistä nähdä ylipainoinen jätkä istumassa koneen edessä energiajuomat vieressä ja häntä kutsutaan ammattiurheilijaksi. Ei tietenkään kaikki ammattipelaajat tämmösiä ole mutta kuitenkin.

Ei minulla esportseja vastaan mitään ole, kunhan sitä ei urheiluksi kutsuta.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Sillä ei oikeastaan ole mitään väliä mitä mieltä jengi on asiasta. Tärkeintä on kilpapelaamisen suosion kasvaminen ja laajentuminen yhä laajemmalle osaa pelaamista. Sen seuraaminen on erittäin viihdyttävää, kun kentät ja mekaniikat ovat vuosien pelaamisen tuloksena iskostuneet selkärankaan ja Hiilisellä käy leuat koneen lailla. Tästä mainiona esimerkkinä käy Counter-Strike. Vielä kun saadaan niitä kotimaisia tähtiä, lyö laji läpi.

Tässä BBC:n tuottama dokumentti aihetta sivuten. Dreamhack ja Gamescom mainittu. Jälkimmäisessä istuin itse yleisössä nuuskimassa suuren maailman tunnelmia.


http://youtu.be/gyPLVMPBUE4
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Saa nähdä minkälaisia vaikutuksia ENCEn ja Nordic Betin yhteistyöllä on tuleviin turnausosallistumisiin. Veikkauslandiassa kun ollaan, niin ei saa muut betsiyhtiöt mainostaa. Jääkö esim. Assemblyt väliin vai peitetäänkö sponssit turnauksen ajaksi? Jääkiekon puolella Jokerithan joutui poistamaan kaikki Nordic Betin mainokset, vaikka yrittivät kikkailla jopa sellaisen pelkällä "No Logo"-tekstillä varustetun mainoksen.

Lähde: ENCEn kotisivut
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

No urheilu tai ei, ei sillä niin väliä ole. Itse olen showpaininkin ystävä, eikä sekään mitään urheilua ole.

Jos eSportsia pitää viihdyttävänä, niin hei, kivat sulle. Itse en kuulu tähän joukkoon.

Olen periaatteessa kanssasi täysin samaa mieltä. Vaikka runsaasti taitoa vaativa suoritus onkin, urheiluksi tätä on vaikea mieltää. Mutta mitä tekemistä sillä on sen kanssa, onko eSports viihdyttävää vai ei? :confused: Ei minusta kaikki "oikea" urheilukaan ole viihdyttävää.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Olen periaatteessa kanssasi täysin samaa mieltä. Vaikka runsaasti taitoa vaativa suoritus onkin, urheiluksi tätä on vaikea mieltää. Mutta mitä tekemistä sillä on sen kanssa, onko eSports viihdyttävää vai ei? :confused: Ei minusta kaikki "oikea" urheilukaan ole viihdyttävää.
Jep, olen myös samaa mieltä. Jokainen tietenkin saa tykätä ja pitää tätä urheiluna, ei siinä mitään väärää ole. MINUN MIELIPITEENI on vain sen vastakohta.

En myöskään näe sitä millään tasolla viihdyttävä katsoa kun joku muu pelaa. Se on lähinnä tylsää, en tiedä miksi koska kuitenki itse pidän pelaamisesta ylikaiken. Tosin tässä eräs ilta pähkäiltiin ettei en nykyään jaksa pelata yksin ja pelaamisesta onkin tullut pienen piirin sosiaalinen kanssakäyminen partychatin ja pelin kautta.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Tätä tässä tuli vähän pohdittua ja melkein jo kallistuin sen puolelle, että urheiluksi ei pelaamista voi määritelmien ja muihin lajeihin tehtävien vertailujen vuoksi kutsua, mutta sitten tuli mieleen ammunta. Siinä on varmaankin urheilulaji, jota voi parhaiten verrata eSportsiin. Niin isoa eroa ei näiden kahden välille saada, että voisi toisen sanoa olevan urheilua ja toisen ei. Eli joko kummatkin ovat tai kumpikaan ei ole.

Itse olen vasta nyt viimeisen 365 vuorokauden aikana tutustunut paremmin eSportsin katsomiseen, ja vaikka en kovin aktiivisesti lähetyksiä vieläkään seuraa, niin kyllä eSports on parhaimmillaan aivan yhtä viihdyttävää seurattavaa kuin oikea urheilukin. Luonnollisesti kummassakin tapauksessa lajilla/pelillä on suuri merkitys sen viihdyttävyyden kannalta.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

En myöskään näe sitä millään tasolla viihdyttävä katsoa kun joku muu pelaa.

Kuitenkin hyvin monet pitävät, siitä todistaa jo pelkästään suoratoistopalvelujen suosio. Katsojamäärissä elektroninen urheilu on jo nyt ohittanut lähes kaikki perinteiset lajit, ennusteissa Super Bowl tulee jäämään taakse vuonna 2017. Veikkaan kansainvälisen olympiakomitean vielä reagoivan tähän ottamalla valikoimaansa e-urheilun. Amerikkalainen urheilukanava ESPN sen jo teki.

Kun on ollut itse todistamassa paikan päällä suuren maailman turnauksia, on vaikea ymmärtää väitettä ettei laji voisi olla viihdyttävä. Yleisön reaktiot pelitilanteisiin ovat luokkaa britti jalkapallo tai Suomen lätkä. Laji on globaali, ja kuten urheilussa yleensä - ei yhteistä kieltä tarvita kun pelisäännöt ovat selvät.

Lähteenä: http://www.gamasutra.com/view/news/...s_how_eSports_is_rivaling_plain_ol_sports.php
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Tätä tässä tuli vähän pohdittua ja melkein jo kallistuin sen puolelle, että urheiluksi ei pelaamista voi määritelmien ja muihin lajeihin tehtävien vertailujen vuoksi kutsua, mutta sitten tuli mieleen ammunta. Siinä on varmaankin urheilulaji, jota voi parhaiten verrata eSportsiin. Niin isoa eroa ei näiden kahden välille saada, että voisi toisen sanoa olevan urheilua ja toisen ei. Eli joko kummatkin ovat tai kumpikaan ei ole.

Itse olen vasta nyt viimeisen 365 vuorokauden aikana tutustunut paremmin eSportsin katsomiseen, ja vaikka en kovin aktiivisesti lähetyksiä vieläkään seuraa, niin kyllä eSports on parhaimmillaan aivan yhtä viihdyttävää seurattavaa kuin oikea urheilukin. Luonnollisesti kummassakin tapauksessa lajilla/pelillä on suuri merkitys sen viihdyttävyyden kannalta.

Täysin samaa mieltä! Itse olen myös tutustunut viimeisen vuoden aikana eSportsin katseluun, lähinnä Halo 5 mm-karsintojen ja varsinaisen lopputurnauksen myötä, ja on ollut hyvin laadukkaita/viihdyttäviä lähetyksiä! Pelillä on nimenomaan suuri merkitys tässä.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Kuitenkin hyvin monet pitävät, siitä todistaa jo pelkästään suoratoistopalvelujen suosio. Katsojamäärissä elektroninen urheilu on jo nyt ohittanut lähes kaikki perinteiset lajit, ennusteissa Super Bowl tulee jäämään taakse vuonna 2017. Veikkaan kansainvälisen olympiakomitean vielä reagoivan tähän ottamalla valikoimaansa e-urheilun. Amerikkalainen urheilukanava ESPN sen jo teki.

Kun on ollut itse todistamassa paikan päällä suuren maailman turnauksia, on vaikea ymmärtää väitettä ettei laji voisi olla viihdyttävä. Yleisön reaktiot pelitilanteisiin ovat luokkaa britti jalkapallo tai Suomen lätkä. Laji on globaali, ja kuten urheilussa yleensä - ei yhteistä kieltä tarvita kun pelisäännöt ovat selvät.

Lähteenä: http://www.gamasutra.com/view/news/...s_how_eSports_is_rivaling_plain_ol_sports.php
En ymmärrä miksi sitä pitää alkaa todistelemaan, puhuin ihan vaan omasta puolestani. Kyllä mä tiedän että se on suosittua ja hyvä niin, se ehkä antaa kehittäjille lisämotivaatiota parempiin peleihin.
 
Vastaus: Elektroninen urheilu | eSports

Rion olympialaisiin uusi laji: Tietokonepelit - http://www.iltasanomat.fi/esports/art-2000001154718.html


London Games Festival -tapahtuman yhteydessä on julkistettu eGames-kisat, jotka järjestetään ensimmäistä kertaa elokuun aikana Riossa.

Tilaisuudessa julkistettiin myös yleishyödyllinen Kansainvälinen eGameskomitea (IEGC), jota neuvoo Kansainvälinen olympiakomitea (IOC). IEGC:n ja eGamesin toimintaa tukee Ison-Britannian hallitus.

Kaksi päivää kestävät eGames-turnaukset järjestetään pop-up-tapahtumana olympialaisten yhteydessä. Olympialaiset valtaavat Rion 5.–21. elokuuta, mutta eGamesin tarkkoja päiviä ei ole vielä varmistettu. Kisat pelataan kuitenkin olympialaisten aikana.
 
Ylös Bottom