Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvakriitikot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elvis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Elvis

New Member
Niin, onko sinulla kriitikkoa tai toita joita olet oppinut seuraamaan ja joiden mielipiteille annat arvoa?
Niin valtavan moni "kriitikko" tuntuu nuolevan kaiken maailman scheissen edessä tuotantoyhtiöitä jotta saisi nimensä mainokseen tms. Niin surkeaa roskaa ei tunnut ensi-iltaan tulevan, jottei sille joku anna neljää tähteä...
Toisessa ääripäässä on sitten "ylikriittiset" kriitikot joiden käsitys omasta uskottavuudesta tarkoittaa raakaa suhtautumista erityisesti amerikkalaisiin, mutta yleensä mitä tahansa "viihteellistä" elokuvaa kohtaa. Kyllä te tiedätte mistä Elvis puhuu.
Eli löytyykö suosituksia?
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Niin...nythän on syntynyt tällainen uusi elokuvatoimittajan muoto jossa jutellaan mukavia elokuvatähden kanssa ja myös puffataan leffaa kuin leffaa. Ja tietysti on niin, että elokuvayhtiöt eivät maksa kalliita juttumatkoja kuin "luottotoimittajille" jotka myös kirjoittavat tai muulla tavoin tukevat tulevaa leffaa...
Eli tietyssä mielessä elokuvatoimittaminen on alistettu elokuvan markkinoinniksi. Ja kiusallisin olo tulee tietysti katsellessa tällaista toimittajaa työssään kun hänestä huokuu ajatus siitä, että hän kuuluu oikeastaan siihen samaan kokonaisuuteen kuin elokuvan tekijät...
Ja herrasmiehet eivät nimeä nimiä...
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Tapani Maskula on ainoa suomalainen elokuvakriitikko, jota todella arvostan. Mies on täysin tinkimätön mielipiteineen eikä kumartele mihinkään suuntaan. Hänellä on käsittämättömän laaja elokuvallinen sivistys, joten senkin vuoksi on ymmärrettävää että kovin harvat uudet elokuvat häntä onnistuvat säväyttämään. Suurin osa uusista elokuvista kun on kuitenkin roskaa.

Toinen ääripää on sitten se tässäkin keskustelussa tarkoitettu Hollywood-starojen perseennuolija, jonka nimeä emme tietenkään mainitse.

Kilpailevan median vuonna 2002 tekemä erinomainen Tapani Maskulan haastattelu:
Tapani Maskula kriittisen kriitikon puolesta

"Kriitikosta, joka ei ole kriittinen, ei ole paljon iloa lukijalle". --Tapani Maskula
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Erityisemmin en leffakriitikkoja edes nimeltä teidän (paitsi tietysti Tapani Maskula) ja ainoastaan tv-maailmasta viikkottaisten ohjelmien lisäks luen kaikki vähänkin kiinnostavat arvostelut. Linqvistin mielipiteet ovat yleensä kolahtaneet aika lähelle meikäläistä ja muutenkin pidän herran kirjoitustyylistä.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Kollegoita tietysti pidetään silmällä - luonnollisesti - muuta ei sitten tarvitakaan. Mielenkiinnolla tietysti seurataan mitä Hohto Episodin kriitikot kertovat (yleensä mollaavat Sandleria ;) ) ja yleensä näiden kohdalla ollaan eri mieltä :D

Entäs ketä meistä FilmiFINiläisistä seurailette? ;)
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Täytyy minunkin jatkaa jo hyväksi havaittua linjaa ja sanoa, että Suomen kriitikoista nimenomaan Tapani Maskula on kyllä kirkkain ykkönen. Vaikka en todellakaan ole hänen kanssaan läheskään aina samaa mieltä niin katsojana kuin kritiikkonakaan, ovat hänen arvostelunsa aina häikäisevän asiantuntevasti, selkeästi ja varmalla otteella kirjoitettuja. Toisin sanoen hänen kanssaan ei edes tarvitse olla samaa mieltä arvostaakseen sitä työtä, mitä hän on tehnyt ja tekee edelleen.

Yksi eniten arvostamistani asioista Maskulassa on hänen selkeä linjansa. Toisin sanoen tiettyjä kulmakiviä tai kriteerejä vastaan peilataan elokuvaa kuin elokuvaa -- ja näin se paljastaa itsestään jotakin arvokasta tai sitten ei. Itse nuoremman polven kasvattina en aina välttämättä edellytä elokuvalta esimerkiksi vahvaa yhteiskunnallista otetta, vaikka kriteerinä tämä sinänsä onkin varsin arvokas ja tärkeä. Mutta kriitiikon selkeä, yhtenäinen linja palvelee myös lukijoita koska näin tietää että mistä tuulee jos kriitikko pitää tai ei pidä jostakin elokuvasta. Ja selkeimmin tämä toimii juuri Maskulan suhteen, oli kyse sitten vanhasta vitsistä että jos Maskula antaa elokuvalle yhden tähden, on sen oltava nuorison mielestä hyvä ja toisin päin -- tai sitten ihan mielenkiinnosta hyvää elokuvakritiikkiä kohtaan. Ja monikaan lukija ei tiedä, että huolimatta Maskulan monista negatiivisista kritiikeistä esimerkiksi uutta Hollywood-elokuvaa ja kauhuelokuvan lajityyppiä kohtaan, on hän itse varsin innostunut esimerkiksi vanhoista kauhuelokuvista ja tietää niiden triviasta luultavasti enemmän kuin kukaan Suomessa. :)

Ulkomaisia kriitikkoja ei pahemmin tule seurattua. Silloin tällöin käyn lukemassa Chicago Sun-Timesin Roger Ebertiä, mutta miehellä on kyllä niin epätasaisen laatuisia kirjoituksia että en häntä aina jaksa seurata. Toisinaan Ebertillä on varsin oivaltavia ja teräviä huomioita, toisinaan taas lähes ala-arvoisen huonoja "kritiikkejä", kuten esimerkiksi Alejandro Amenábarin Meri sisälläni -elokuvan arvostelu. Lähes koko tilan Ebert käyttää aluksi muistellen omia halvaantuneita tuttujaan, jonka jälkeen hän toteaa että miten elämä muka koskaan voisi olla niin pahasti pielessä että ei haluaisi lukea seuraavan aamun sanomalehteä. :confused: Itse elokuvasta ei montaakaan sanaa tekstissä loppujen lopuksi ole. Toisaalta eutanasia-kysymys näyttää olevan muutenkin olleen vaikea pala nieltäväksi amerikkalaisille kriitikoille, niin kummallisia arvioita Amenábarin elokuvasta on kyllä tullut luettua...
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Maskulaa tulee seurattua, koska hän kirjoittaa Turun Sanomien elokuva-arvostelut. Hän taitaakin olla ainoa elokuvakirjoittelija, joka useimmiten saa minut nauramaan. Kyllä vain, minustakin Pulp Fiction on liian väkivaltainen kolmen tähden elokuva. :rolleyes:

Mutta minkäs putkimies luonnolleen voi.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Turun Sanomien kriitikko Tapani Maskula piti maailman parasta elokuvaa itsestään selvyytenä: Fassbinderin 16-tuntinen Berlin Aleksanderplatz. Kuten arvata saattaa, Maskulan suosikkielokuvaa ei parhaimpien joukkoon nostanut kukaan lukija saati kollega.

http://www.city.fi/lehti/article.php?id=394
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Kysymys kuuluukin missä tuota 50-100 vuotta vanhaa "mustavalkoista ranskalaista taide-elokuvaa" voi katsastaa?
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Berlin Alexanderplatz löytyy myös ainakin Timen kaikkien aikojen leffojen listalta: http://www.time.com/time/2005/100movies/the_complete_list.html

Välillä kyllä ihmettelen millä perusteella kukaan valitsee nimenomaan televisioon tehtyä minisarjaa parhaiden elokuvien listalle, erityisesti kun teatteriesityksetkin tehdään selvästi alkuperäisessä episodimuodossa. Riittääkö se että sitä on esitetty teatterissa jossain? Vai onko tämä merkki siitä, että minisarjojen ja elokuvien raja alkaa hämärtyä, mikä sinänsä ei olisi ollenkaan huono asia. Se ei ole mitään uutta tai erikoista, että televisiosarjassa pystyy rakentamaan hahmot ja tarinaa paljon huolellisemmin kuin ajallisesti todella paljon rajoittuneemmassa elokuvassa, kunhan televisiosarjaa ei tehdä perinteiseen jenkki-network-tyyliin, joka tähtää määrään (20-26 jaksoa saatava joka kausi) sisällöllisen eheyden sijasta. Tämä on alettu jopa Amerriikoissakin tajuta viimeisen vuosikymmenen aikana ja tehty elokuvan tasoisilla tuotantoarvoilla megabudjettisarjoja tyyliin Band of Brothers tai pian alkava Rome. Niissä käytetään sata miljoonaa taaleria sisältöön, ei megastarojen näyttelijäpalkkioihin.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, Roger Ebert on käytännössä ainoa kriitikko jonka arvosteluita luen useamminkin kuin vain satunnaisesti. Hänen arvostelunsa ovat yleensä mukavaa luettavaa ja perusteltuja, vaikka itse ei samaa mieltä olisikaan. Ja onhan siellä tietysti mukana joitakin melkoisesti kriitikkojen mainstreamista poikkeavia mielipiteitä kun sanotaan mitä mieltä oikeasti on sen sijaan että yritetään säilyttää "kriitikkouskottavuutta".
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Mitäs mieltä olette Ebertin lähimmistä kollegoista, jotka ovat esiintyneet samassa showssa hänen kanssaan. Eli miekkoset Gene Siskel ja Richard Roeper.

Siskelhän on jo vainaa (RIP), mutta silti kriitikkona vertaansa vailla :cool: Roeper on kolumnistina Chicago Sun-Times -lehdessä.

Molemmat siis esiintyneet Ebertin aisaparina tämän leffa-arvosteluohjelmassa.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Yargo on kyllä aika ykkönen.

Niin, no jos dosentti Veijo Hietala lasketaan niin totta kai hän on myös yksi esikuvistani.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Maskulaa seuraan, mutten arvosta. Mies tuntuu mustavalkoisesti pisteyttävän elokuvat niiden budjettien mukaan. Mitä enemmän rahaa elokuvaan on laitettu, sitä vähemmän pisteitä. Mitä enemmän elokuvan markkinointiin on satsattu, sitä vähemmän pisteitä. Mitä enemmän isoja nimiä pääosassa, sitä vähemmän pisteitä.

Vaikka keskimäärin pidänkin enemmän ns. taide-elokuvista kuin päättömistä Hollywood-rymistelyistä, on Maskula mielestäni todella tekopyhä.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

GuardianViper, mies todellakin tekee hommaa puhtaalla intohimolla. Sitä on ilo seurata vierestä. ;)
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Aki Ahlroth sanoi:
(kyse ei ole ranskalaisesta elokuvasta, eikä oikeastaan edes taide-elokuvasta.)

Tarkoitin yleisesti tuolla City.fi:n listalla olevia pätkiä. ;)
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Aki Ahlroth sanoi:
Mistä tiedät, millä kriteerein Maskula oikeasti arvioi leffoja? Mikään sanomalehti ei työllistäisi vuodesta toiseen kaveria, jonka pisteytystä eivät ohjaisi elokuvataiteelliset aspektit. Kuten sanottu, elokuvan viihtellisyys on arvo sinänsä, mutta lehden kulttuurisivuilla ei suitsuteta "vuoden parhaita deittielokuvia" tai "hyvää krapula-aamun viihdettä". Leffassa pitää olla jotain, mikä koskettaa Maskulaa, miestä, joka on äärimmäisen turtunut siihen skeidaan, jota tehdään liukuhihnalla rapakon takana, ja miksei myös Suomessa (Levottomat 3 jne.).

Eihän kaikki rapakon takaa liukuhihnalta tuleva yksinkertaisesti voi olla yhden tähden arvoista, eihän? Rajat taide-elokuvien ja Hollywoodilaisten viihteellisyydessä toisiinsa nähden ovat häilyviä. Täysin katsojasta kiinni, miten nämä asiat kokee ja näkee. Ne eivät sinällään oikeuta ketään antamaan elokuvalle murskakritiikkiä. Hyvä kriitikko näkee asiat monelta eri kantilta, eikä kirjoita arviontejaan kuin ahtaan putken läpi yhdellä silmällä katsoen.

En tiedä mitä Maskulan päässä liikkuu, mutta läpinäkyvä Hollywood-vastaisuus tuntuu miehellä olevan. Päähänpinttymä, joka ei parane. Tietoista kapinointia Hollywoodin kaupallisuutta vastaan? Mikäli näin on, ymmärrän kyllä hyvin, mitä Maskula ajaa takaa. Itsekin saan parhaat kiksit pienistä karun realistisista elokuvista, joita myös Maskula arvostaa. Kriitikon on niin helppo erottua joukosta haukkumalla kaikkea, riippumatta siitä, arvioiko oikeasti itse elokuvaa, vaiko rivien välissä ainoastaan sen taustoja.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Tapani Maskula antaa kyllä hyville Hollywood-elokuville tunnustusta siinä kuin ranskalaisille mustavalkofilmeillekin. Jopa useat värifilmille kuvatut tuoreehkot hollywood-leffat ovat saaneet Maskulta kolmesta neljään tähteä, eikä viisi tähteäkään mikään mahdottomuus ole. Esim. Don Siegelin ohjaama Clint Eastwood -leffa Dirty Harry on Maskulan mukaan viiden tähden elokuva.

Tosin miehen tähdityksillä varustettuja arvioita näkee nykyisin vain Turun Sanomien TV-sivuilla tv-elokuvien pika-arvostelujen yhteydessä, kun Hesari pudotti äijän pois "kriitikon valinta" -raadista, joten siinä mielessä on aika höpöhöpöä puhua "Tapani Maskulan uusille elokuville antamista huonoista tähdistä".

Karu totuus sitäpaitsi on, että suurin osa uusista Hollywood-elokuvista on kuraa.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Kyllä tosiaan Maskula osaa myös välillä arvostaa kaupallisia Hollywood-elokuvia. Silloin leffassa pitää kuitenkin olla jotain taiteellisesti merkittävää ja omaperäistä. Viimeisimpänä tulee mieleen Collateral, jolle Maskula antoi 5 tähteä. Kiinnitin silloin kun Nyt-liitteessä vielä näkyi Maskulan tähdet ja luin TS:n verkkosivuilta Maskulan arvosteluja, että mies saattaa kehua yllättävänkin paljon jotain isoa Hollywood-elokuvaa, mutta tähtiä irtoaa silti vain 2. Esimerkiksi Spider-Man 2:sta sain tällaisen mielikuvan. Se kuitenkin on Maskulassa hyvä puoli, että hän perustelee kantansa laajasti. Vaikka en itse yleensä ole hänen kanssaan samaa mieltä, silti miehen arvosteluja on mielenkiintoista lukea, koska hänen tyylinsä on niin omintakeinen.

Maskulahan on kertonut, että ei pidä yhtään elokuvien luokittelemisesta tähtien mukaan, joten mies saattaa olla ihan tyytyväinen joutuessaan pois Nytin kriitikon valinta -taulukosta. Myös sellaisen muistan lukeneeni, että Maskulan lempielokuvalajityyppi on kauhuelokuvat. Hän totesi tässä samaisessa jutussa, että nykyään vain tulee niin huonoja kauhuelokuvia, mikä on kieltämättä totta.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Aki Ahlroth sanoi:
Oletko lukenut Turun Sanomia vai perustuuko mielipiteesi NYT-lehden elokuvasivuilla olleeseen taulukkoon, josta löytyi myös Maskulan antama tähditys (joka ei sinällään kerro mitään kielteisten näkemysten argumenteista)? Maskula on antanut kahta ja kolmeakin tähteä Hollywood-elokuville, joissa on jotain omaperäistä tai muita ansioita. Kaikki muut elokuvat voi täysin oikeutetusti kuitata yhdellä tähdellä. Moni kriitikko painottaa arvosteluasteikon ylläpäätä (neljää ja viittä tähteä) jopa niin, että ei kyetä tekemään pesäeroa klassikoiden ja sinänsä viihdyttävien CGI-iloitteluiden välillä. 5 tähteä on "mestariteos". Mikäli kriitikkojen arvioihin on luottamista, syntyy näitä mestariteoksia kuin sieniä sateella.

Myönnän, että olen vilkuillut enemmän tuota taulukkoa kuin lukenut Turun Sanomia. Se on kuitenkin riittävä kertomaan Maskulan arvostelutavoista. Oikeassa olet, kaikki on kiinni siitä, kuinka arvosteluasteikkoa 1-5 käyttää. Maskula tuntuu olevan ainoa, joka painottaa asteikon pienempää päätä. Kriitikoilla tulisi silti olla jonkinlainen yhteinen linja asiassa. Kerron hieman siitä, miten asiat itse koen:
Harvoin minä, vaikka hyvin kriittinen henkilö olen itsekin, olen edes nähnyt mielestäni yhden tähden elokuvaa. Niitä on vain kourallinen.
Yhden tähden elokuva on yksinkertaisesti onnettoman surkea. On jopa antoisaa mietiskellä kaikessa rauhassa, miksi jokin elokuva oli niin huono. Tässä mielessä surkea elokuva antaa yhtä paljon kuin mestariteoskin - molemmat jäävät mieleen pitkäksi aikaa. Huonoa elokuvaa ei vaan tule katsottua toistamiseen.
Kahden tai kolmen tähden elokuvia ovat suurin osa katsomistani leffoista. Kaksi on yleensä sellainen, jolla olisi ollut potentiaalikin olla kolmen tähden, eli hyvä, elokuva. Joku asia kuitenkin on pilannut sen, keinotekoinen pituus, kliseisyys. Kahden tähden elokuvaa ei muista enää seuraavana päivänä. Kolme tähteä on ns. ok-elokuva. Sellainen, jonka katsottuaan tuntee, ettei aika mennytkään täysin hukkaan.
Neljän tähden elokuva on loistava, elämys. Näitä on aniharvassa. Viittä tähteä en ole muistaakseni antanut koskaan millekään elokuvalle, kun olen omaksi huvikseni elokuvia arvostellut. Esimerkiksi Donnie Darko ja Amadeus ovat kuitenkin lähellä sitä.

Kriitikon arvio perustuu omaan käsitykseen elokuvan hyvyydestä. Olisi täysin järjetöntä sysätä oma, tuhansien elokuvien koulima näkemyksensä syrjään ja antaa The Rockille 4 tai 5 tähteä siitä hyvästä, että se ei ole lainkaan paska elokuva omassa genressään. Elokuvataiteellisilla kriteereillä katsottuna leffa ei ole kuitenkaan mistään kotoisin.

Kerro minulle, mitä ovat elokuvataiteelliset kriteerit?

Hollywood-vastainen leima tulee helposti yksinkertaisesti siitä syystä, että siellä tehdään valtavasti geneerisiä, huonoudestaan huolimatta kansainväliseen levitykseen pääseviä leffoja, joiden katseleminen työkseen alkaa varmasti vituttamaan itse kutakin. Hollywoodissa käsikirjoittajilla ja ohjaajilla ei ole läheskään niin vapaat kädet kuin pitäisi, koska kaupalliseen menestymiseen pyritään toistamalla aiemmin menestyksekkäiksi todettuja kaavoja. Aasialainen, etelä-amerikkalainen ja eurooppalainen elokuva on tässä mielessä mielenkiintoisempi, elokuvien lopputulosten ollessa enemmän ohjaajan kuin dollarin kuvat silmissä käskyttävän tuottajan näköisiä.

Hyvää yleisinfoa niille, jotka eivät asiaa ole miettineet.

Täytyy myös muistaa, että Maskulan sukupolvi kasvoi aikakautena, jolloin ei ollut tietokonetehosteita ja muita vippaskonsteja. Tällöin jouduttiin tekemään vaikutus jollain muulla kuin pyrotekniikalla tai efekteillä. Tarinaan ja henkilöhahmoihin panostettiin keskimäärin enemmän kuin nykyään. Eivät vanhat kriitikot kaipaa tai suuremmin perusta tietokonetehosteista, mutta eivät varmasti tuomitsekaan niitä, elleivät ne syö pohjaa leffan muilta osa-alueilta. Harvassa ovat kuitenkin ne leffat, joita tietokone-efektit erityisesti parantaisivat.

Tässä tullaan taas siihen, kuinka asioita katsotaan ohuen putken läpi.

Ja edelleen: Maskulan kirjoittaa kulttuurisivuille. Kulttuurisivuilla elokuva on yksi taiteen laji siinä missä teatteri ja klassinen musiikkikin. Jos leffoihin suhtautuu kevyesti, eikä pidä niitä sen kummempana ajanvietteenä kuin kaljan juominen, ei kannata avata kulttuurisivuja. Kriitikolle leffojen katsominen on kuitenkin vakavasti otettava leipätyö, mikä saattaa antaa hänestä seipään nielleen vaikutelman.

Kohdistatko tämän syytöksen nimenomaan minuun, koska jälleen vedit asian esiin?
 
Ylös Bottom