Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvakriitikot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elvis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Vaikka en nyt tosiaankaan koe, että kriittikkojen, ja erityisesti Maskulan, toimituksellista linjaa tai mielipiteitä täytyisi niin kauheasti puolustella, niin asetun kyllä tässä nyt Akin kanssa samoille linjoille. Ensinnäkin itse en edes olisi valmis allekirjoittamaan koko väitettä, jonka mukaan Maskula nakkaa yhden tähden roskakoriin kaikki Hollywood-elokuvat ja suosii vain "taide-elokuvaa" (joka sinänsä kummallisena ja epäselvänä käsitteenä on sekin amerikkalaisten syytä, koska yliopistojen art cinema -näytökset koostuivat 1950-luvulta eteenpäin lähes yksinomaan eurooppalaisesta elokuvasta). Toiseksi mikä kumma tarve on yleensä erotella näinkin jyrkästi Hollywood-elokuva ja "taide-elokuva", toisin sanoen väittää että Hollywood ei koskaan ole tuottanut "taidetta"? Mutta palatakseni Maskulaan, kyllä häneltä asiantuntevaa ja kovaa kritiikkiä ovat saaneet myös monet eurooppalaiset elokuvat, tai vaihtoehtoisesti nyt sitten nämä täällä mainitut "taide-elokuvat" -- ja jotkut Hollywood-elokuvat ovat puolestaan saaneet hyviä ja jopa erittäin hyviä pisteitä. Joten minusta on myös putken läpi katsomista se, että kriitikon tekemiset asetetaan täysin kahden ääripään väliin tyyliin "kaikki joka tulee Hollywoodista, on kriitikko x:n mielestä huttua". Ja mitä tulee hyvän elokuvan kriteereihin, tärkein minusta Maskulalla näyttäisi olevan se, että onko elokuvalla mitään sanottavaa -- ja jos on, niin miten se sanotaan. Eli onko nyt Michael Baylla niin kovastikaan ihan oikeaa sanottavaa, ja jos vaikka onkin, niin se sanottava kyllä usein jää niiden tehosteiden ja moottoriteillä romuttuvien autojen sekamelskan jalkoihin...

Tässä voikin nostatella samalla myös keskustelua esimerkiksi kritiikon ja lukijan suhteesta. Tällaiset kiistat kun minusta usein palautuvat siihen, että ihmiset asettavat kriitikoille kummallisen ja erittäin vaikean vaateen objektiivisuudesta. Minusta taas kriitikon työ ei missään mielessä ole -- eikä sen edes kuuluisi olla -- objektiivista, tai en edes osaa nähdä miten näin voisi olla. Jos yksi paha latteus sallitaan, niin se tulee tässä: kun puhutaan taiteen kritiikistä ilman akateemisen maailman käsitteitä ja teorioita, puhutaan siitä aina enemmän tai vähemmän minusta tuntuu -pohjalta. Minusta vastuu elokuvakritiikistä on tavallaan lukijalla, toisin sanoen lukijan on itse osattava muodostaa käsitys jostakin tietystä kriitikosta ja tämän linjasta, ja tätä vasten sitten peilata omaa elokuvamakuaan. Mutta elokuva-arvostelijalta on täysin turha vaatia objektiivisuutta, koska ainoa tapa jolla hän voi kirjoittaa on omista lähtökohdistaan käsin. Eikä tämä nyt tarkoita sitä, että kriitikko on vapaa latelemaan ihan mitä vain huttua, asiat täytyy perustella siinä missä tieteellisessäkin tekstissä -- mutta objektiivista taidekritiikki ei ole. Ja näin ollen se asia, jota Maskulassa juuri arvostan on se, että hän on itse asiassa erittäin helppo kriitikko: miehellä on selkeä oma linja, jonka mukaan elokuvia arvotetaan -- ja tästä linjasta myös pidetään kiinni. (Ja ei, se linja ei ole se että kaikki Hollywoodista tulevat elokuvat ovat roskaa.). :)

Myönnettäköön että Maskula jakelee hyviä tähtiä kitsaasti, mutta näinhän sen juuri pitäisi olla. Viiden tähden elokuva ei ole vain "aivan saamarin hyvä elokuva", vaan sen pitäisi olla elokuva joka jättää jälkensä koko tulevaan elokuvakulttuuriin. Ja Maskulan kova linja toimii myös erityisen kiitettävästi kotimaisen elokuvan suhteen, jota esimerkiksi Helsingin Sanomien menneet ja nykyiset kriitikot peesaavat ja mielistelevät lähes poikkeuksetta neljällä tai jopa viidellä tähdellä.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Aki Ahlroth sanoi:
Tuota esitettiin noin vuosi sitten SEA:n ansiosta: http://www.sea.fi/esitykset/syksy2004/alexanderplats.html

"R.W. Fassbinderin Berlin Alexanderplatz (1980) teki television historiaa. Se oli Saksan Liittotasavallan kallein televisiotuotanto aikana, jolloin tv:n draamatuotannossa panostettiin laatuun. Fassbinder oli suunnitellut Alfred Döblinin romaanin filmatisointia jo vuosia, eikä hän tv-tuotannossa yhtään hillinnyt otettaan. Päähenkilö hurjassa tarinassa Berliinin alamaailmasta ennen Hitlerin valtaannousua on Franz Biberkopf, tulkkinaan Günter Lamprecht. Muihin rooleihin Fassbinder kiinnitti lahjakkaan näyttelijäensemblensä. Sarjan kuvasi 16 mm:n värifilmille Xaver Schwarzenberger niin väkevästi, että vaikka kyseessä on tv-sarja, jättiteos pääsee parhaiten oikeuksiinsa valkokankaalla."

(kyse ei ole ranskalaisesta elokuvasta, eikä oikeastaan edes taide-elokuvasta.)

Tietääkseni teosta ei ole ainakaan vielä julkaistu missään päin maailmaa DVD:llä, mutta lienee vain ajan kysymys, milloin boxi pullautetaan ulos.

Sarja on elokuvataidetta hämärimmillään ja mielestäni parhaimmillaan. Se on tarkoitus saada restauroiduksi 2007 mennessä (lähde: http://www.fassbinderfoundation.de/englisch/news_detail.php?id=46) ja kerrotaan, että Criterion Collection olisi muiden muassa kiinnostunut julkaisemaan sen.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Ebert(Chicago Sun),
Maskula(Aamulehti),
Lindqist(TV-maailma),
Kinnunen(TV-maailma),
Jacobus(Stuntpeople),
Pollard(KungFuCinema)
Knowles(AICN)

Itse asiassa katselen metacritiä ja rottentomatoesia ihan huviksenikin, en niin toljota kuka on tehnyt arvostelun. Helmiä löytyy silloin tällöin melkein mistä tahansa vakavammasta paikasta.

Jarmo Hänninen sanoi:
Entäs Marko Ahonen, tuo Pelitin elokuvamaailman äänitorvi :confused: miten iskee?
Make tekee nykyään juttuja Karjalaiseen ja tykkään kovasti. En pidä kaikista kaverin näkemyksistä pelien suhteen, mutta leffa/tv-kriitikkona Make on aivan huippu. :rolleyes:

Jaksaa mainostaa pelejä tv-palstoillaankin. :D
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Olen aina pitänyt Helena Yläsen arvosteluista, sillä hän kirjoittaa avoimen subjektiivisesti ja osaa arvostaa myös taiteellisilta arvoiltaan veltompia esityksiä, jos niissä on jotain häneen vetoavaa. Daami myös osaa selventää tyhjentävästi ja viehättävästi, mitä se jokin elokuvassa puoleensavetävä on, näyttivät elokuvan "arvot" paperilla kuinka köykäisiltä hyvänsä. Hänen teksteissään on intoa ja avarakatseisuutta, mikä on hupeneva luonnonvara etenkin pitkän linjan elokuva-arvostelijoilla.

Siitä tulikin mieleeni. Täällä käytävä keskustelu elokuvan taiteellisista ja teknisistä arvoista on mielestäni päässyt hieman pärskymään yli äyräiden Maskulan tapauksessa. Maskulan arvostelutyyli ei ole minulle tuttu muualta kuin Nyt-liitteen tähtirivistöstä, joten miehen tavasta katsoa elokuvia on vaikea mennä mitään sanomaan. Vaan kun puhe on elokuvateknisistä arvoista, tuntuvat ne ainakin täällä vallitsevassa keskustelussa (Akin puolelta) välittyvän ikään kuin itseisarvona eivätkä subjektiivisesti koettavana osana kokonaisuutta. Mitä siis tällä tarkoitan on, että esimerkiksi kuvaus, äänisuunnittelu, puvustus tai musiikki eivät ole numeroasteikolla määriteltäviä taulukkoarvoja elokuvan kokonaisarvoa määrittäessä - vaikka niitä teoreettisesti voikin niin katsoa - sillä kokonaisuuden painoarvo, ts. "merkitys" määrittyy katsojalle täysin yksilöllisesti. Voi tietysti typistää, että yksi osa-alue on ikään kuin kakunsiivu koko komeudessa, mutta kakun maku on silti omasta suusta kiinni. Yksinomaan teknisten (ts. taiteellisia arvoja teollisesti katsovien) lasien takaa ei mitään tunnetasolla koskettavaa voi tyhjentävästi käsitellä.

En myöskään ymmärrä, miten Maskulan ikä määrittäisi mitään konkreettista. Ottaen huomioon, että kyseessä on arvostelijan ammattia harjoittava ihminen, uskoisi ja olettaisi hänen olevan täysin kykenevä (ja myös velvoitettu) arvostelemaan elokuvan edes jollain tasolla puhtaalta pöydältä sen genren, teknisten meriittien ja modernisuuden yksiarvoisuuteen keskittymättä ja tarkentaen nimenomaan kokonaisuuteen. Esimerkiksi CGI:n käyttö, kuinka epäsopivaa ja mautonta hyvänsä, on pitkälti nykypäivää ja nykynormeja vastaan kapinoiminen olisi mielestäni todella vastuutonta esimerkiksi elokuva-arvostelijan ammatissa. Samaan tapaan kuin jos musiikkia ammatikseen arvosteleva kieltäytyisi antamasta rock-levylle hyvää arvosanaa, koska kitarasoundi toistuu Line6:n ja Bossin kautta Fenderin ja Electro Harmonixin sijaan. Tietysti on muistettava, että näkemys avartuu kokemuksen myötä ja aidosti uusien asioiden kokemustahti laskee kuin lehmän häntä iän myötä. Silti: jonkinlainen suhteellisuudentaju tulisi olla läsnä samoin kuin kyky nähdä ja käsitellä elokuvia samalla yksilöllisinä teoksina kuin oman aikansa tuotoksina. Mitä jää käteen, jos arvostelija vain haikailee Maltan haukan perään kun puhe pitäisi olla käsiteltävästä elokuvasta?

Painotan tässä nimenomaan sitä, että kyse on arvostelijan ammattia harjoittavasta ihmisestä, jonka mielipiteet eivät jää omaan päähän kummittelemaan, vaan lasketaan resonoimaan kansan harmaisiin riveihin. Enkä varsinaisesti edes jaksa uskoa, että esimerkiksi Maskula olisi taantunut ajamaan jotain sanojen takana piilevää agendaa saadakseen purettua omaa viha-rakkaus-suhdettaan käsittelemäänsä taiteenlajiin.

On myös muistettava, että arvostelijasta voi pitää ja tämän mielipiteitä arvostaa olematta pätkääkään samaa mieltä hänen kanssaan. Jos sattuu pitämään jonkun arvostelijan tyylistä, miksi sen sisältämää asiasisältöä pitäisi varsinaisesti puolustella sen enempää kuin toista mieltä olevan vähätellä? Asian ydin on joka tapauksessa makuasia. Niin kuin Akin tekstissä kuuluu, on arvostus Maskulaa kohtaan muutakin kuin yhtenäisyyttä lähentelevä linja elokuvallisten makuasioiden suhteen. Monet lempiarvostelijoistani ovat sellaisia, joiden kanssa olen totalitäärisen eri mieltä suurin piirtein kaikesta mahdollisesta, mutta joiden tyyli nähdä arvostelemansa ja muokata se kirjalliseksi ulosanniksi on niin puoleensavetävä, että heidän sanojaan lukee riemukkaan vastamielisenä. Se on hieno tunne. Arvostaa ja olla eri mieltä.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Jarmo Hänninen sanoi:
Entäs Marko Ahonen, tuo Pelitin elokuvamaailman äänitorvi :confused: miten iskee?

Lähinnä huono.

Esim. arvostelu: Kubrickin Eyes Wide Shut
"Lukuisista eroottisista kohtauksista huolimatta kyseessä ei ole niinkään aikuiselokuva vaan aikuisten elokuva."

Hieno kiteytys.
 
Vastaus: Keitä kriitikoita seuraat/arvostat?

Wasara sanoi:
Vaan kun puhe on elokuvateknisistä arvoista, tuntuvat ne ainakin täällä vallitsevassa keskustelussa (Akin puolelta) välittyvän ikään kuin itseisarvona eivätkä subjektiivisesti koettavana osana kokonaisuutta. Mitä siis tällä tarkoitan on, että esimerkiksi kuvaus, äänisuunnittelu, puvustus tai musiikki eivät ole numeroasteikolla määriteltäviä taulukkoarvoja elokuvan kokonaisarvoa määrittäessä - vaikka niitä teoreettisesti voikin niin katsoa - sillä kokonaisuuden painoarvo, ts. "merkitys" määrittyy katsojalle täysin yksilöllisesti. Voi tietysti typistää, että yksi osa-alue on ikään kuin kakunsiivu koko komeudessa, mutta kakun maku on silti omasta suusta kiinni. Yksinomaan teknisten (ts. taiteellisia arvoja teollisesti katsovien) lasien takaa ei mitään tunnetasolla koskettavaa voi tyhjentävästi käsitellä.
Tämä mainitsemasi kvaliteettien arvottaminen kvantitatiivisesti on tyypillistä nimenomaan länsimaiselle elokuvakulttuurille, jossa elokuvalliset arvot nähdään usein itseisarvoina tarinan kerronnan, uskottavuuden, yms. kannalta. Esimerkiksi aasiassa elokuvia katsotaan aivan eri tavoin. Realismi ei ole siellä arvo itsessään, millä mitataan kaikentyyppisiä elokuvia.

Wasara sanoi:
Silti: jonkinlainen suhteellisuudentaju tulisi olla läsnä samoin kuin kyky nähdä ja käsitellä elokuvia samalla yksilöllisinä teoksina kuin oman aikansa tuotoksina. Mitä jää käteen, jos arvostelija vain haikailee Maltan haukan perään kun puhe pitäisi olla käsiteltävästä elokuvasta?
Monesti kyseessä on onnistunut tasapainoilu oletetun lukijakunnan palvelemisen suhteen ja elokuvan merkitysten liittäminen ylaajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin. SIksi juuri väkivaltaelokuvien arvottaminen ei useinkaan tule genren ystävien arvojen mukaan, vaan yleisemmältä pohjalta. Lukijakunta ei edusta kuitenkaan enimmäkseen genren harrastajia, enkä usko että Maskula haluaisikaan arvostella elokuvia vain tietylle erikoisryhmälle. Itse olen hahmotellut skitsofreenistä elokuvakriitikon tointa, missä heitellään yliseettiset taiteensosiologiset pohdiskelut yhdessä arvostelun osassa ja palvellaan genren ystäviä toisessa osassa. Moinet yrittävät tunkea näitä näkökulmia samaan tekstiin, mikä minusta usein polkee toisen pointteja rankalla kädellä. Esimerkiksi väkivaltaelokuvat ovat väkivaltaviihdettä, eivät väkivaltaa. Leffan eettinen tarkastelu on tärkeää, mutta tekstin sisällä asiasta tappeleminen omien käsitysten kanssa toimii harvemmin. Ehkä on siis joskus parempi tehdä oma arvostelu sekä oletetulle massakatsojalle ja oma genren harrastajalle.

Wasara sanoi:
Painotan tässä nimenomaan sitä, että kyse on arvostelijan ammattia harjoittavasta ihmisestä, jonka mielipiteet eivät jää omaan päähän kummittelemaan, vaan lasketaan resonoimaan kansan harmaisiin riveihin. Enkä varsinaisesti edes jaksa uskoa, että esimerkiksi Maskula olisi taantunut ajamaan jotain sanojen takana piilevää agendaa saadakseen purettua omaa viha-rakkaus-suhdettaan käsittelemäänsä taiteenlajiin.
Eettisesti ja yhteiskuntakriittisesti valveutunut teksti ei tosiaan tarvitse mitään näkyvää tai tietoista ennakkoasennetta tiettyä taiteenlajia tai genreä kohtaan. Pikemminkin monet hyvistä elokuvakriitikoista pyrkivät paljastamaan ja selostamaan elokuvan ja sen syntyyn vaikuttaneiden tekijöiden ilmaisemia asioita ja niiden kontekstia suhteessa katsojiin, vallitsevaan kulttuuriin ja yhteiskuntaan.

Wasara sanoi:
On myös muistettava, että arvostelijasta voi pitää ja tämän mielipiteitä arvostaa olematta pätkääkään samaa mieltä hänen kanssaan. Jos sattuu pitämään jonkun arvostelijan tyylistä, miksi sen sisältämää asiasisältöä pitäisi varsinaisesti puolustella sen enempää kuin toista mieltä olevan vähätellä? Asian ydin on joka tapauksessa makuasia. Niin kuin Akin tekstissä kuuluu, on arvostus Maskulaa kohtaan muutakin kuin yhtenäisyyttä lähentelevä linja elokuvallisten makuasioiden suhteen. Monet lempiarvostelijoistani ovat sellaisia, joiden kanssa olen totalitäärisen eri mieltä suurin piirtein kaikesta mahdollisesta, mutta joiden tyyli nähdä arvostelemansa ja muokata se kirjalliseksi ulosanniksi on niin puoleensavetävä, että heidän sanojaan lukee riemukkaan vastamielisenä. Se on hieno tunne. Arvostaa ja olla eri mieltä.
Kyllä, aivan ehdottomasti. En itse pistäisi jyrkkää rajaa "makuasian" ja "asian ytimen" välille, koska monet makuasioistakin ovat kompleksisia oikeassa maailmassa kun taas faktoina pidetyt ydinasiat näkökulmasta ja kulttuurista riippuvaisia. Hyvät kirjoittajat ovat minunkin mieleeni aina ja iänkaikkisesti, mutta muutamien rivien pituiset elokuva-arvostelut ovat usein ymmärrettävissä monesta näkökulmasta ja riippumatta niiden kirjoittajan henkilökohtaisista motiiveista. Huono tai hyvä elokuva ei ole mikään leima, joka peittää alleen kaikki yksittäisen taideteoksen aspektit; elokuvat ovat sidottu tiettyyn aikaan ja vallitsevaan kulttuuriin. Ei tarvitse kuin vilkaista Rotten Tomatoesia, niin näkee hyvinkin erilaisia tulkintoja samaoista asioista. Lukemalla rikastuu aivan kuten katsomallakin.
 
Ylös Bottom