Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvat

Otettiin tässä kaverin ja pikkusiskon kanssa tällänen älytön kisa, että kuka katsoo eniten elokuvia vuoden aikana :p Tavoitteeni on vähintään 500 leffaa. Tähän mennessä on tullut katsottua:

Once Upon a Time in Mexico
Blast
Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu
Terminator - tuhoaja
Tapaus Kevin Johnson
Myötä- ja vastoinkäymisissä
Kaksi hauskaa vekkulia
Terminator 2 - tuomion päivä
Thirteen Days
Sprung
Jossain on railo
Nemoa etsimässä
Tony Rome
Araknofobia
Isä Camillo ja hänen laumansa
Kauhun oppitunnit
Seitsemännen portaan enkeli
Corruptor, the
Tsatsiki, mutsi ja poliisi
Aatamin puvussa ja vähän Eevankin
Tyttö Riosta
 
Eipä kyllä jäänyt viime vuodesta mitään kummoisia elokuvia mieleen, mutta sen sijaan vuoden huonoimman elokuvan tittelistä taistelevat ehdottomasti Kill Bill vol. 1, Matrix Reloaded & Revolutions ja Kaksi Tornia.
Kuninkaan Paluu oli ihan kelvollinen, mutta jos oikein alkaisin muistelemaan, niin luulen, että parempikin elokuva varmasti löytyisi, ehkä muutamakin. Rules of Attraction oli ihan hauska, vaikkakin hieman epäonnistunut teos.
 
Kill Bill odotetusti jakaa mielipiteitä, toiset ei tykkää lainkaan ja osa pitää sitä loistavana. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon, upea leffa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jenssode
Kill Bill odotetusti jakaa mielipiteitä, toiset ei tykkää lainkaan ja osa pitää sitä loistavana. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon, upea leffa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan.

Miten senkin olisi tosissaan voinut ottaa?
Minua siinä vaivasi se, että Tarantino ei oikein itsekään tuntunut tietävän, että mitä oli tekemässä. Huumori oli todella teennäistä ja vitsit huonoja, aiemmissa Tarantinon leffoissa ne ovat olleet kohdallaan. Yksikään henkilö ei herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa/sympatiaa - päähenkilön kostoreissu oli varsin yhdentekevä. Dialogi oli huonoa, enkä minä sitä Tarantinolta oikein sulata. Ja miksi ihmeessä siihen oli pitänyt lykätä se pirun 15 minsaa kestävä animekohtaus, joka oli viimeinen naula leffan arkkuun? Se ei jaksanut viihdyttää edes trash-tasolla, sillä se oli siihenkin kategoriaan liian huono. Jos olisin itse maksanut elokuvalippuni, olisin kävellyt ulos teatterista. Jossakin vaiheessa sitten meinasinkin nukahtaa, kun katsominen ei jaksanut kiinnostaa vähääkään.
 
Ei ole tullut paljoa leffoja katseltua viime vuonna. Olen enemmän näihin rehellisesti tehtyihin b-leffoihin, leffapersoonallisuuksiin ja itämaisiin actionereihin keskittynyt mediaihminen.

Kill Bill oli ihan mielenkiintoinen. Kvasifeminismillä Tarantino ilmeisesti tarkoitti jatkuvaa miesten lahtaamista ja naisten paloittelua, joka meni kyllä allekirjoittaneen maun yli jo alkumetreillä, mutta leffassa oli kivasti viittauksia moniin itämaisiin elokuviin, josta ropisee säälipisteitä(kin). Actionkohtaukset itsessään menivät ihan täydellä mässäilymeiningillä, mustavalkoisuus lopussa tuntui vain peittelevän haparoivaa leikkausta ja ylikunnianhimoista kuvakerrontaa. Lähes kaikki YWP:n omat leffat (Yuen Woo Ping) kolahtivat minuun visuaalisesti paremmin, vaikkei niissä mitään noin korkeakulttuurivivahteista ollutkaan. Mielenkiintoinen kokonaisuus, kunhan vain toinen osa ei tee mätrixeja, niin olen ihan tyytyväinen.

Matrix Revolutions oli varsin jännä... tyhjäpäiseksi, ylimainostetuksi tehosteryppääksi. Leffan eksistentiaalifilosofinen ote tuntui purevan Reloadedia paremmin, eikä leffassa myöskään säästelty tehosteissa, mikä näkyi leffan hienostuneempana ulkoasuna. Eihän näitä matrix-jatko-osia voi kovin tosissaan enää ottaa vesittyneen kuvastonsa (supersankareiden täytyy turvautua yhä KUNGFU:hun!!!?) ja juonellisten naurettavuuksiensa vuoksi, mutta elokuva oli silti enimmäkseen viihdyttävä ja ajoittain jopa virkistävä, eikä pänninyt niin paljon kuin Reloaded, jossa jokainen uusi kohtaus tuntui typerän laskelmoidulta omenapiirakalta. Plussaa leffalle suhteellisen orgaanisesta (verrattuna muuhun antiin) räiskintäkohtauksessa, joka sai mielikuvituksen liikkeelle. Molempia trilogian jatko-osia vaivaava itsekriittisyyden puute juuri estää saamasta alkuperäisen "legendaarista mainetta", etenkin kun

a: Sormusten Herrat sun muut veivät jo ne tehosteet uudelle tasolle, mistä siis jatkaa?

b: ihmisten vaatimustaso yleisen viihdyttävyyden, sulateltavuuden ja actionin suhteen on jo noussut ennen kuin uusista matrixeista alettiin kunnolla edes puhua. Ohjaajaveljekset tuskin täysin tiesivät itsekään tällä kertaa mitä olivat tekemässä.

Kaikella kunnioituksella jenkkejä kohtaan, tämä aitoaasialaisten kungfu-leffojen romantisointi astuu pian aivan samaan paskaan kuin mihin se astui Hongkongissakin vuosituhannen lopulla. Ihmisiä ei jaksa kiinnostaa samankaltaisuuksilla pyörittely, ellei myös elokuvien rakenteissa ja juonenkuluissa ole aidosti enää mitään ammattitaitoa tai kunnianhimoa. Jokaisen uuden leffan tulisi ainakin pyrkiä tarjoamaan jotain, mihin vanha ei pystynyt. Vain uusi säilyy.

Kuten Donnie Yen sanoi "Eräs katsoja kysyi minulta suoraan 'Teit edellisessä leffassa kolme potkua ilmassa, mitä seuraavaksi?'.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuli eilen käytyä katsomassa Viimeinen samurai ja oli mielestäni todella hyvä elokuva huolimatta herra Cruisesta. Tässä elokuvassa hän sentään antoi muillekkin näyttelijöille tilaa eikä keskittynyt pelkästään itseensä. Erioten taistelukohtaukset olivat hyvin toteutettuja, varsinkin taistelu ninjoja vastaan. Muista hahmoista edukseen erottui Katsumoton näyttelijä Ken Watanabe joka oli kunnon samuraiäijä ainakin.
 
Itse kävin myös katsastamassa. Ihan viihdyttävä elokuva, vaikkakin turhan tavanomainen. Jo vartin jälkeen juonen aavisti pääpiirteittäin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jenssode
Kill Bill odotetusti jakaa mielipiteitä, toiset ei tykkää lainkaan ja osa pitää sitä loistavana. Itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon, upea leffa, kunhan ei ota sitä liian tosissaan.
Jep, samaa mieltä. Itse pidän Kill Billiä ehkäpä parhaimpana näkemistäni action-leffoista, vaikka kyseessä oli vasta ensimmäinen osa. Ja se anime-kohtaus oli koko elokuvan parhaimpia ja yllättävämpiä kohtia, varsinkin näin suurena animen ystävänä. Kohtaus vielä toimi saumattomasti osana elokuvaa, eikä pompannut siitä ylös mitenkään, mikä oli todella yllättävää.

Ainakin omalla kohdallani elokuva oli todella hauska ja nauroin sen aikana paljon. Kyseessä oli harvoin vitsi jolle nauroin, pikemminkin absurdi tunnelma ja Tarantinon älytön elokuvakerronta.

Muutoinkin tyylillisesti koin elokuvan todella hienona ja se mustavalkoisuus tehokeinona repeilytti, varsinkin kun veri, joka suihkusi ruumiista oli korvattu vedellä (ainakin se näytti aivan siltä), taustalla soi joku älytön rokkibiisiluritus, mikä tuntui, ettei se olisi mitenkään voinut sopia kohtaukseen, mutta joka loppujen lopuksi sopi siihen kuin naulattu, luoden aika epätodellisen ja absurdin tunnelman taistelulle. Aivan loistavaa! :D

Etenkin kaikki älyttömät "kikkailut" saivat nauramaan, jonkalaisia kukaan muu elokuvaohjaaja ei olisi edes harkinnut käyttävänsä elokuvassaan, niiden epäelokuvamaisuudensa takia. Ja sisältyihän elokuvaan yksi hienoimmista kamera-ajoista, mitä olen nähnyt (Uma Thurmanin seuratessa vessaan Sofieta, ennen taistelua). Myös Hattori Hanzon ylipitkä esittely/läpän heitto ja miekantaonta kohtaus, jonka kukatahansa muu elokuvaohjaaja olisi leikannut suoraan pois elokuvasta (ainakin läpänheitot), syystä, että kohtaus ei vie elokuvaa eteenpäin oikeastaan pätkääkään, oli mielestäni elokuvan parhaita kohtia koomisuudessaan. Mutta QT onkin QT. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oli ihan jännä tuo eilen Neloselta tullut Auditon, vaikka aivan loppu lässähtikin IMO aika pahasti. Alku oli kuitenkin mielenkiintoinen ja ahdistava tunnelma kasautui hienosti. Kovasti tuli paikoitellen Silent Hill mieleen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban
Oli ihan jännä tuo eilen Neloselta tullut Auditon, vaikka aivan loppu lässähtikin IMO aika pahasti. Alku oli kuitenkin mielenkiintoinen ja ahdistava tunnelma kasautui hienosti. Kovasti tuli paikoitellen Silent Hill mieleen.

Minuun elokuva iski kuin miljoona volttia, vaikka oli aika sairaan näköistä kun sitä nilkkaa leikattiin. Mutta kyllä ne japanilaiset elokuvat ovat parhaita, voin suositella Ichi the killeriä ja Battle royalea, josta jälkimmäinen tehty isommalla budjetilla eikö ole niin kultti elokuva (ja on myös uskottavampi).
 
Suosittelen lämpimästi kaikille jenkkipaskaan kyllästuneille elokuvataiteen ystäville hongkongilaisia kungfu-leffoja. Kun näet ekan, et voi enää lopettaa ja elämäsi muuttuu lopullisesti...

OUATIC 1&2&3&America(ei sarkasmia!)

Näin, aluksi.
 
Ja edellisen viestin jatkoksi voin myös suositella japanilaisen mediatähden Takeshi Kitanon elokuvia. Battle Royalessahan mies esiintyy, mutta esimerkiksi Violent Cop, Sonatine, Boiling Point, Summer of Kikujiro ja Fireworks ovat loistavia pätkiä.

EDIT: http://www.imdb.com/name/nm0001429/

- Esa
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Esa Mäkijärvi
Ja edellisen viestin jatkoksi voin myös suositella japanilaisen mediatähden Takeshi Kitanon elokuvia. Battle Royalessahan mies esiintyy, mutta esimerkiksi Violent Cop, Sonatine, Boiling Point, Summer of Kikujiro ja Fireworks ovat loistavia pätkiä.

EDIT: http://www.imdb.com/name/nm0001429/

- Esa

Itsekin olen suuri Kitanon elokuvien ystävä. Juuri tilasin Amazonista Kikujiro ja A Scene At The Sea leffat. Battle Royale on loistava, kuten myös Hana Bi (Fireworks) ja Kikujiro. Vielä tilata Kids Return ja Beat Takeshi Trilogy DVD:llä.

Ja onhan miehen uusin leffa Zatoichi tullut myös tilattua ennakkoon CdJapanista.

Edit. Ja juuri tuli tilattua The Beat Takeshi Trilogy jossa kolme leffaa: Violent Cop, Boiling Point ja Sonatine. Eli täysi annos Kitanoa tulossa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No vuoden odotetuimpia ovat tietenkin:

Silent Hill
RE Apocalypse
Star Wars Episode III
KB Volume 2

Kävin viikonloppuna katsomassa Last Samurain ja oli ihan yllättävän hyvä ...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dan
Kävin viikonloppuna katsomassa Last Samurain ja oli ihan yllättävän hyvä ...

Juu, minäkin yllätyin ihan positiivisesti käytyäni katsomassa kyseisen pätkän. Ei tosin vedä vertoja japanilaisten itse tekemille samurai-elokuville...
 
DVD Hohdon suosituksesta kävin vuokraamassa Fuck the Rules (Rules of Attraction). Se oli kyllä hyvä. Narc, jota sama lehti myös suositteli, ei kolahtanut mulle juuri lainkaan. Henkien kätkemä oli niin hyvä, että se on pakko ostaa omaksi jossain vaiheessa. Fight Club on kyllä yksi parhaista ellei paras leffa koskaan (jaettu ykkösija First Bloodin kanssa).

Eikös muuten vanhat Star Warsit tule tänä vuonna DVD:lle?

Edit: Vika Samurai oli kyllä jotenkin yli-korni. Cruise punaisessa haarniskassa. Eih!
 
Jep, ei purrut Last Samurai.
Japanilaiset näyttelivät ihan ok, Cruise ei mielestäni rooliinsa sopinut.
Onko kukaan nähnyt leffaa "When the last sword is drawn"?
Mielestäni se oli mukavaa katseltavaa.
KillBill oli myös hyvä.
Noh, makuasioitahan nämä kaikki tyynni...

Milloin Star Wars 4,5,6 tulossa DVD:lle? :confused:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wiking

Milloin Star Wars 4,5,6 tulossa DVD:lle? :confused:

DVD Hohdon pääkirjoituksesta: "Esimerkiksi Steven Spielbergin poitkään odotettu Schindlerin lista on vihdoin tulossa DVD:lle maaliskuussa, ja sitkeät joskin tätä kirjoittaessa edelleen vahvistamattomat huhut sijoittavat George Lucasin alkuperäisen Tähtien Sota -trilogian julkaisun loppuvuodelle, marraskuun alkuun."
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
DVD Hohdon pääkirjoituksesta: "sitkeät joskin tätä kirjoittaessa edelleen vahvistamattomat huhut sijoittavat George Lucasin alkuperäisen Tähtien Sota -trilogian julkaisun loppuvuodelle, marraskuun alkuun."

No voi peruna! Hienoa!! Tänx!!! :D
 
Ylös Bottom