Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Teemu Uotila
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Teemu Uotila

New Member
Elokuvat ovat itsenään tietenkin kokonaisuus, eikä niitä sovi pilkko. Mutta aina välillä tulee vastaan erityisellä taidolla ja tunteella tehtyjä kohtauksia, jotka nousevat edukseen ja laittavat kylmänväreitä selkärankaa pitkin, kun ajattelee kuinka hienosti jokin asia oli toteutettu. Tänne niitä voi laittaa mielihalujen mukaan, mutta pieni perustelu olisi aina paikallaan.

Tietenkin hienoja kohtauksia on monia ja klassikoiden unohtumattomimmat tapahtumat ovat palaneet hyvin mieleen, mutta tässä viimeaikoina on noussut yksi kohtaus erityisesti edukseen muista. Nyt siis puhun varsin tuoreista elokuvista, koska tämä on useimmilla hyvässä muistissa. Tämä elokuva, joka minun mieltäni polttaa yksinkertaisella tyylikkyydellään on Collateral - Väärä aika väärä paikka. Edessä on erittäin pienillä spoilereilla maustettu osio, joten jokainen lukekoon omalla vastuulla.

Olen jo pitkään ihaillut Collateralin maagista diskokohtausta. Tässä Tom Cruisen esittämä salamurhaaja (Vincent) etenee määrätietoisesti kohti toiseksi viimeistä kohdettaan. Koko kohtaus on toteutettu taidokkuudella. Se ei nojaa mihinkään hienoihin efekteihin tai kamerakikkailuihin, vaan perustaa intensiviteettinsä jännitysmomentin kasaamiseen. Koko kohtaus lähtee tasaisen varmasti etenemään Paul Oakenfoldin Ready Steady Go -kappaleen myötä, joka on kuin tehty elokuvan kohtausta varten. Vaikka en normaalisti perustakaan tämän tyyppisestä musiikista, niin tähän elokuvaan ja hetkeen se luo täydellisen tunnelman. On hieno nähdä kuinka yhdellä kappaleella saavutetaan uskomattoman tiivis tunnelma ja asetelma. Kappale sopii itse paikan päällä oleviin tapahtumiin, mutta se sopii myös psykologiselta vaikutukseltaan katsojan mielentilaan. Pahaa enteilevä ja hiljaa eskaloituva tunnelma kappaleessa lähtee hyvin viemään kohtausta eteenpäin. kappaletta voikin hyvin kuvailla ns. metsästysmusiikiksi. Kohdetta vaanitaan ensin kauan, sen jälkeen kierrellään ja katsotaan yleistilanne, jonka zeniittikohdassa valmistaudutaan yhteen voimakkaaseen iskuun, joka lamaannuuttaa kohteen. Oli tämä kohde sitten katsoja tai Vincentin tähteimen väärällä puolella oleva korealainen. Katsoja tuntee kuinka jännitysmomentti kasvaa hetki hetkeltä, kunnes se sitten purkautuu silmänräpäyksessä. No, se musiikista, sitten itse kuvalliseen toteutukseen.

Tässä discorakennelmassa voi vain ihmetellä Mannin ja kuvaaja Cameronin tapaa käsitellä tapahtumia. Katsoja viedään Cruisen ja Foxxin mukana pitkin tanssilattiaa, aina välillä leikaten poliisisaattueeseen. Kohtauksessa valmistellaa taidokkaasti Cruisen iskutaktiikkaa ja kartoitetaan tilannetta katsojalle. Kohtaus ei kuitenkaan räjäytä pankkia suoraan, vaan vie katsojaa vähitelle kohti loppuratkaisua, kun Cruisen hahmo etenee päättäväisesti kohdettaan päin. Hoitaen samalla hiljaa, mutta tappavasti sivuilla olevat turvamiehet. Tilanne perustuu suurilta osin jännityksen luomiseen odottavalla tunnelmalla, jota siivittää jo edellä mainittu Ready Steady Go -kappale. Odotuksen tunne tässä kohtauksessa onkin sen parasta antia. Mann osaa hoitaa tilanteen äärimmäisellä taidolla. Sitten kun toiminta vihdoin laukeaa täyteen ryöppyynsä, huomaa katsoja puristavansa penkin reunoista kiinni. Vaikka Cruise esittääkin palkkatappajaa, niin silti toivoo hänen hahmonsa selviytymistä. Realistisella otteella tehty kohtaus huipentuu sitten kahden turvamiehen ja Cruisen väliseen yhteydenottoon, joka ei ole mtään katu-kungfua, vaan uskottavaa vääntöä. Tilanne hoidetaan hyvin pois päiväjärjestyksestä ja kohtauksen huipentaa Ctuisen päättävä ja kylmäkiskoinen toiminta, muutama rintaan ja päähän. Tässä kohtauksessa etenkin makoisaksi tekee se, että Cruisen Heckler & Koch USP:n laukausääni on huomattavasti erilainen kuin muilla, joka omalla tavallaa kuvastaa psykologisesti tappajan ylivertaisuutta muihin nähden. Ja tietenkin tämä kuulostaa dvd:lla aivan loistavalta. Katsoimme kohtausta kaverilla ja alakerrassa luultiin, että rekka oli tullut pihaan, kun niin jyrisytti :)

Mutta koko kohtaus perustuu vain puhtaaseen metsästyksen haluun ja odotuksen luomiseen. Discolattia toimii hyvin urbaanina kasvottomana viidakkona, jossa jokainen voi edetä ja tehdä mitä haluaa, eikä kukaan kyseenalaista tätä. Vasta kun tilanteen todellinen laita selviää, niin paniikki puhkeaa. Tämä kohtaus on hyvä esimerkki siitä, että se päämäärä ei ole tärkein, vaan itse matka. Henkilökohtaisesti tämä on kouluesimerkki mestarillisesta jännitysmomentin ja intensiivisyyden luomisesta, josta sopisi monen ohjaajan ottavan oppia. Omalla listallani kohtaus nousee ehdottomasti vuoden parhaimpiin, mutta myös kaikkien aikojen kohtausten listalla tämä sijoittuisi myös korkealle. Tämä on yksi täydellisimmistä kohtauksista, joita on koskaan tehty.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Onhan noita, pari esimerkkiä:

Once Upon Time in the West:

Erityisesti kaksi kohtausta nousee yli muiden. Alku ja loppu. Aloituskohtaus on todella mestarillinen. Vaikka suurimman osan sen kestosta ei tapahdu yhtään mitään, katsoja tietää silti, että jotain radikaalia ja mullistavaa tulee pian tapahtumaan. Enkä minä ainakaan jaksanut millään uskoa, että alun kolmikko olisi se, joka ensimmäisenä heittäisi pelimerkkinsä nurkkaan. He eivät olleet mielestäni sen näköisiä, että olivat tulleet vain kuolemaan tähän elokuvaan.

Toinen mainittava on juuri tuo loppukohtaus, joka on kategoriassaan paras, jonka olen onnistunut katsomaan. Kestoltaan se on juuri sopivan mittainen ja lopullinen ratkaisu on lyhyt ja ytimekäs. Voi kun elokuvien lopetuskohtaukset osattaisiin useammin tehdä 'länkkärimäisemmiksi', jolloin ei tarvitsisi hakata ja ampua 25 minuuttia, vaan homma olisi kerralla ohi.

Gladiator:

No se alku. Gladiatorin aloitustaistelu on todella upeaa audiovisuaalista tykistä, noussen parhaaksi näistä 'isoista' taisteluista, mitä on nähty. Tuoreimmat yritykset, Alexander ja Troy eivät pääse edes lähelle Gladiatorin alkumätön tunnelmaa. Ridley Scottia parhaillaan, kun ei tarvi niin henkilöohjauksesta perustaa, vaan saa keskittyä kympillä siihen, että kaikki näyttää hyvältä. Ja kyllähän se näyttääkin. Ehdoton kotiteatterin demotuskohtaus nro. 1

Terminator 2 / Saving Private Ryan:

the peukku saa aina kyyneleen silmäkulmaan (ei tätä kaikkien tarvittekkaan tajuta :D)

No juu, aikusten oikeasti Ryanin aloituskohtaus on todella upea visuaalinen tykitys. Tuon kohtauksen miljoonaan kertaan katsominen on vain pikkuhilijaa alkanut viemään siitä sen suurinta imua, mutta ensimmäisellä viidellätoista katsomiskerralla se oli parasta koskaan, ja nytkin mahtuu vielä leikiten tällaiseen kyselyyn.

Kill Bill vol. 2

Michael Madsenin suusta: that woman, she deserves her revenge .... and we deserve to die toimii jollain maagisella tasolla. Aina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Näitähän löytyisi vaikka millä mitalla, mutta yksi tulee heti ensimmäisenä mieleen: American Psycho.

Paul Allenin tappaminen on edelleen yksi pitkäaikaisia suosikkejani. Bateman analysoi sadetakki päällä Huey Lewis & The Newsin Fore-levyä, läimäyttää loistavan Hip to Be Square -kappaleen soimaan, nappaa pari pilleriä, hakee palokirveen, vielä loppusanat, jonka jälkeen alkaa hakkaamaan Allenia kirveellä. Pienen puuskan jälkeen ottaa sadetakin pois, puolet naamasta veren peitossa, sohvalle istumaan ja jykevän kokoinen sikari palamaan. Ihailtavan energinen kohtaus, joka saa lähes aina suun auki, vaikka elokuvasta melko usein nautinkin.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

No mainittakoon nyt esim.

Kummisetä II

Fredon kuolema. Äärimmäisen hienosti rakennettu kohtaus ja aina yhtä liikuttava

The Straight Story

Alvinin ja tämän veljen kohtaaminen. Vanhat ukot istuvat hiljaisena kuistilla katsellen taivasta ja molemmat itkunpartaalla, onnesta
Kill Bill Vol 1

Aivan viimeiset minuutit kun Bill kysyy "One more thing, Sofie... is she aware her daughter is still alive?", ja tämän jälkeen pamahtaa lopputekstit mahtavan musiikin saattelemana


Mainittakoon nyut vielä mm. Blade Runnerista Rutger Hauerin lopun tilitys "I've seen things you people wouldn't believe..."
Sekä Tähtien sotien upea alkupamautus Star Wars (tätä tuskin kaikki ymmärtää, mutta siinä on vaan sitä jotain kultaista nostalgiaa).
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Teemu Uotila sanoi:
Elokuvat ovat itsenään tietenkin kokonaisuus, eikä niitä sovi pilkko. Mutta aina välillä tulee vastaan erityisellä taidolla ja tunteella tehtyjä kohtauksia, jotka nousevat edukseen ja laittavat kylmänväreitä selkärankaa pitkin, kun ajattelee kuinka hienosti jokin asia oli toteutettu. Tänne niitä voi laittaa mielihalujen mukaan, mutta pieni perustelu olisi aina paikallaan.

Tietenkin hienoja kohtauksia on monia ja klassikoiden unohtumattomimmat tapahtumat ovat palaneet hyvin mieleen, mutta tässä viimeaikoina on noussut yksi kohtaus erityisesti edukseen muista. Nyt siis puhun varsin tuoreista elokuvista, koska tämä on useimmilla hyvässä muistissa. Tämä elokuva, joka minun mieltäni polttaa yksinkertaisella tyylikkyydellään on Collateral - Väärä aika väärä paikka. Edessä on erittäin pienillä spoilereilla maustettu osio, joten jokainen lukekoon omalla vastuulla.

Olen jo pitkään ihaillut Collateralin maagista diskokohtausta. Tässä Tom Cruisen esittämä salamurhaaja (Vincent) etenee määrätietoisesti kohti toiseksi viimeistä kohdettaan. Koko kohtaus on toteutettu taidokkuudella. Se ei nojaa mihinkään hienoihin efekteihin tai kamerakikkailuihin, vaan perustaa intensiviteettinsä jännitysmomentin kasaamiseen. Koko kohtaus lähtee tasaisen varmasti etenemään Paul Oakenfoldin Ready Steady Go -kappaleen myötä, joka on kuin tehty elokuvan kohtausta varten. Vaikka en normaalisti perustakaan tämän tyyppisestä musiikista, niin tähän elokuvaan ja hetkeen se luo täydellisen tunnelman. On hieno nähdä kuinka yhdellä kappaleella saavutetaan uskomattoman tiivis tunnelma ja asetelma. Kappale sopii itse paikan päällä oleviin tapahtumiin, mutta se sopii myös psykologiselta vaikutukseltaan katsojan mielentilaan. Pahaa enteilevä ja hiljaa eskaloituva tunnelma kappaleessa lähtee hyvin viemään kohtausta eteenpäin. kappaletta voikin hyvin kuvailla ns. metsästysmusiikiksi. Kohdetta vaanitaan ensin kauan, sen jälkeen kierrellään ja katsotaan yleistilanne, jonka zeniittikohdassa valmistaudutaan yhteen voimakkaaseen iskuun, joka lamaannuuttaa kohteen. Oli tämä kohde sitten katsoja tai Vincentin tähteimen väärällä puolella oleva korealainen. Katsoja tuntee kuinka jännitysmomentti kasvaa hetki hetkeltä, kunnes se sitten purkautuu silmänräpäyksessä. No, se musiikista, sitten itse kuvalliseen toteutukseen.

Tässä discorakennelmassa voi vain ihmetellä Mannin ja kuvaaja Cameronin tapaa käsitellä tapahtumia. Katsoja viedään Cruisen ja Foxxin mukana pitkin tanssilattiaa, aina välillä leikaten poliisisaattueeseen. Kohtauksessa valmistellaa taidokkaasti Cruisen iskutaktiikkaa ja kartoitetaan tilannetta katsojalle. Kohtaus ei kuitenkaan räjäytä pankkia suoraan, vaan vie katsojaa vähitelle kohti loppuratkaisua, kun Cruisen hahmo etenee päättäväisesti kohdettaan päin. Hoitaen samalla hiljaa, mutta tappavasti sivuilla olevat turvamiehet. Tilanne perustuu suurilta osin jännityksen luomiseen odottavalla tunnelmalla, jota siivittää jo edellä mainittu Ready Steady Go -kappale. Odotuksen tunne tässä kohtauksessa onkin sen parasta antia. Mann osaa hoitaa tilanteen äärimmäisellä taidolla. Sitten kun toiminta vihdoin laukeaa täyteen ryöppyynsä, huomaa katsoja puristavansa penkin reunoista kiinni. Vaikka Cruise esittääkin palkkatappajaa, niin silti toivoo hänen hahmonsa selviytymistä. Realistisella otteella tehty kohtaus huipentuu sitten kahden turvamiehen ja Cruisen väliseen yhteydenottoon, joka ei ole mtään katu-kungfua, vaan uskottavaa vääntöä. Tilanne hoidetaan hyvin pois päiväjärjestyksestä ja kohtauksen huipentaa Ctuisen päättävä ja kylmäkiskoinen toiminta, muutama rintaan ja päähän. Tässä kohtauksessa etenkin makoisaksi tekee se, että Cruisen Heckler & Koch USP:n laukausääni on huomattavasti erilainen kuin muilla, joka omalla tavallaa kuvastaa psykologisesti tappajan ylivertaisuutta muihin nähden. Ja tietenkin tämä kuulostaa dvd:lla aivan loistavalta. Katsoimme kohtausta kaverilla ja alakerrassa luultiin, että rekka oli tullut pihaan, kun niin jyrisytti :)

Mutta koko kohtaus perustuu vain puhtaaseen metsästyksen haluun ja odotuksen luomiseen. Discolattia toimii hyvin urbaanina kasvottomana viidakkona, jossa jokainen voi edetä ja tehdä mitä haluaa, eikä kukaan kyseenalaista tätä. Vasta kun tilanteen todellinen laita selviää, niin paniikki puhkeaa. Tämä kohtaus on hyvä esimerkki siitä, että se päämäärä ei ole tärkein, vaan itse matka. Henkilökohtaisesti tämä on kouluesimerkki mestarillisesta jännitysmomentin ja intensiivisyyden luomisesta, josta sopisi monen ohjaajan ottavan oppia. Omalla listallani kohtaus nousee ehdottomasti vuoden parhaimpiin, mutta myös kaikkien aikojen kohtausten listalla tämä sijoittuisi myös korkealle. Tämä on yksi täydellisimmistä kohtauksista, joita on koskaan tehty.


Täytyy nyt kyllä myöntää, että itse nukahdin tuon kohdan aikana leffateatterissa. Oli raskas viikonloppu takana ja kohdan ultimaalisen turruttava teknojytke vei aivot unten maille...
...heräsin aina hätkähtäen laukusten kuuluessa. Muuten kyllä loistava leffa.
:o
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Onhan niitä upeita kohtia vaikka kuinka paljon.

Pari kohtausta, jotka eivät koskaan tule kuolemaan mielessäni ovat Blade Runnerin "I've seen things you people wouldn't believe..." ja Star Wars: Jedin Paluun Vaderin "ilme" hänen katsellessaan Keisarin säteistä kärsivää Lukea ja sitten kun hän tekee ratkaisunsa asian suhteen. Huih, upeita, upeita kohtauksia ovat!
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Edellä on mainittu jo monia hyviä, mutta erityisesti tulee yksi kohtaus mieleen, joka saattaa olla jopa kaikkien aikojen paras loppukohtaus. Eli Hyvien, pahojen ja rumien loppukohtaus,
joka alkaa Tucon juoksentelulla hautausmaalla ja päättyy kolmikon lopulliseen yhteenottoon.
Koko kohtauksen tunnelma on vain uskomattoman hieno, yksinkertaisesti kaikki toimii. Leonen ohjaus on täydellistä ja Morriconen musiikit säestävät kohtausta upeasti. Voittaa kevyesti edellä mainitun Huuliharppukostajan loppukohtauksen, vaikka toki sekin on hieno.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Big Lebowski
Kun nämä Saksalaiset nihilisti ovat syömässä... Lingonberrypancakes :D saa nauramaan aina
Ja vielä samaisesta leffasta tämä "loppu" tappelu jossa saksalaiset käy kimppuun tekno taustalla :D en tiedä että onko minulla jotenkin kieroutunu huumori, mutta saksa laiset on vaan niin hauskoja kun avaavat suunsa. Tosin tämä leffa on yksittäinen hyvä kohtaus että tuossa vaan ne parhaimmat.

Kill Bill vol. 2
No Briden elävältä hautaaminen tietty. Ja TIETENKIN ko. elokuvan loppu.. upeaa..

Big Fish
Loppu. Eli se veteen kanto kohtaus...
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Gourmet Club
Kohtaus, jossa clubilaiset maistavat ensimmäisen kerran paistettuja nielurisoja ja jäävät kulinaarikoukkuun täydellisesti. Ensin piinaavaa jännitystä, joka sitten hienosti rakennettuna purkautuu sinfoniaaliseen kliimaksiin. Kerrassaan upea. Elokuva on kokonaisuudessaankin todella hieno.

Oldboy
1) Kohtaus, jossa kuva pysähtyy ja katkoviivoituksella kuvaan piirtyy vasaran lyöntireitti. Tuli Nikke Knatterton mieleen... ;)
2) Pitkä, yhdellä otolla kuvattu kohtaus, jossa Dae-su Oh mäiskii kymmeniä pahiksia vasaralla, eikä putoa vaikka puukkoa tulee selkään.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Collateralissa Paul Oakenfoldin "Ready Steady Go:sta" soi tosin jokin kinkyversio. Biisi sopi helvetin hyvin tuohon Teemun hehkuttamaan kohtaukseen. Samaa biisiä on käytetty myös Bourne Identityn ja Swordfishin (josta PO vastasi kokonaan ja on helmi) soundtrackilla ja yllättäen erittäin toimivissa toimintakohtauksissa.

Paul Oakenfoldista sen verran, että miehen musiikki on ollut aina todella loppuun asti hiottua ja teknisesti vertaansa vailla. On tullut seurattua tiiviisti jo 1990-luvun alusta asti.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Teemu Uotila sanoi:
Tämä elokuva, joka minun mieltäni polttaa yksinkertaisella tyylikkyydellään on Collateral - Väärä aika väärä paikka.

Teemun mainitsemaan disco-kohtaukseen haluaisin lisätä vielä yhden tyylikkään yksityiskohdan: Cruisen lippaan loppuminen ennen viimeistelyä on tyylitietoisen ratkaisu.

Teemun kehumat musiikit Collissa ovat kieltämättä taidokkaat, ja Mann onkin mielestäni yksi taitavimmista äänimaailman käyttäjistä. Collin alku on hienovarainen, mutta silti erittäin tehokas tyylikeino: Taksiaseman valtaa kaikenmaailman melu ja liikenne. Foxx astuu autoon, sulkee oven -> SLAM! katsoja siirtyy Foxxin tavoin omaan sanktuariin, jonne on eristynyt ulkomaailmalta. Hienoksi tämän kohdan tekee äänimaailman muuttuminen vaimennetuksi, ikään kuin kuvun/seinän taakse.

Toinen hieno malliesimerkki Mannilta on Heatissa, jonka autonryöstökohtaus onnistuu luomaan taas vakuuttavan surrealistisen, mutta samalla aidontuntuisen äänimaailman. Eli kyseessä siis räjähteellä takaovi auki kohtaus, jossa pikaisilla leikkauksilla ja samanlaisilla vaimennetuilla räjähdyksillä/kunnon räjähdyksillä -äänimaailma kikkailulla on luotu hieno kohtaus.

Mannin Miami Vice -traileri hyödyntää kanssa erinomaisesti Linkinin musiikkia, ja sopii traileriin erittäin hyvin. Katsonut trailerin useammankin kerran pelkästään musiikin takia. Itse traileri vaikuttaa kylläkin hieman turhan Bad Boys 3 -mallin leffalta.

Sir Filminpätkä sanoi:
Kill Bill Vol 1
Aivan viimeiset minuutit kun Bill kysyy "One more thing, Sofie... is she aware her daughter is still alive?", ja tämän jälkeen pamahtaa lopputekstit mahtavan musiikin saattelemana

Tämäkin toimii juuri onnistuneen musiikkivalinnan ja taidokkaan rytmityksen takia. Myös Joukon mainitsema Madsen-kommentti KB2 on säväyttävä kohtaus.

Omat viime aikojen hienoimmat kohtaukset:

Viisi vuodenaikaa:

Talvi-osuuden synninpäästö. Erittäin, erittäin vaikuttava kohtaus, jota tahdittaa ahdistava musiikki. Kohtaus kosketti syvältä, ja aiheutti myös puolittaista ahdistuneisuutta. Ohjaaja yhdistelee taidokkaasti filosofisen, visuaalisen ja musiikillisen annin. Elokuva on muutenkin erittäin taidokas kokonaisuus, ja parhaimpia näkemiäni elokuvia vähään aikaan.

Battlestar Galactica (Mini):

Sisältää ehkäpä lähivuosien ahdistavimman ja yht'aikaa koskettavimman kohtauksen koskaan. Colonial Onen saattaessa siviilijonoa kohti turvapaikkaa, saavat he tiedon Cylonien hyökkäyksestä. Vain osalla aluksista on mahdollisuus avaruushyppyyn. Useilla aluksilla ei ole, heidän mukanaan tuhansia siviilejä. Presidentti päättää kaikkien hypätä, joilla on vain mahdollisuus, jättäen tuhannet siviilit oman onnensa nojaan.

Kohtauksesta tekee vaikuttavan sen loppu: kamera kuvaa Colonial Onen ohjaamoa, juuri kun he valmistelevat hyppyä. Samaan aikaan taustalla alkaa kuulua muiden, hyppyyn kykenemättömien alusten epätoivoista radioliikennettä, Cylon-havaintoja ja kiroamisia hyppykapasiteetein varustettuja aluksia kohtaan. Kohtaus on suorastaan hyytävän realistisella tavalla kuvattu, ja onnistuu luomaan pysähdyttävän tunnetilan. Edes lopun tearjerkerkeriksi tarkoitettu zoomi pikkutyttöön ei onnistu pilaamaan kohtausta.

Infernal Affairs:
Alku. Tästä yritin jo kuukausia sitten kirjoittaa juttua, mutta sitä ei vain tullut. Alun kauppadiili ja millistä kiinni oleva pidätys on erittäin tunnelmallinen, hyvin kirjoitettu, kuvattu ja leikattu kohtaus, joka saa kämmenet hikoamaan.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Gilbert Grape
Kohtaus, jossa Gilbert sanoo veljelleen, muistaakseni; Arnie, there's something we need to do. Jonka jälkeen ensin tyhjentävät lahoamispisteessä olevan kotitalonsa irtaimistosta ja tämän tehtyään sytyttävät talonsa tuleen polttaen samalla yläkertaan kuolleen 300 kiloisen äitinsä ruumiin.

Merry Christmas Mr. Lawrence
Elokuvan viimeinen kohtaus, Lawrence ja Kitanon* näyttelemä komentaja istuvat sellissä. He ovat eri maailmoista, vihollisia, mutta silti heidän välillään vallitsee ystävyys. Mitään sanottavaa ei enää ole, toinen heistä kuolee pian, ja sitten aivan hiljaa alkaa soida elokuvan tunnusmusiikki. Tippa tulee vähemmästäkin silmään joka ikinen kerta viimeistään tuossa vaiheessa.

*) Jos et ole nähnyt Kitanoa ilman halvaantumista, niin jo tuonkin takia kannattaa katsoa ko. leffa, mutta onhan se kokonaisuudessaankin vallan helkkarin hyvä tarina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Schindlerin lista

Kun Oscar Schindler naisystävänsä kanssa kesken aamuisen ratsastuksen pysähtyvät katsomaan, miksi ghetosta kuuluu sellainen metakka. Kuva siirtyy muuten mustavalkoisen ympäristön ainoaan väriläiskään; punaiseen takkiin puettuun pikkutyttöön.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Nisupulla sanoi:
Schindlerin lista

Kun Oscar Schindler naisystävänsä kanssa kesken aamuisen ratsastuksen pysähtyvät katsomaan, miksi ghetosta kuuluu sellainen metakka. Kuva siirtyy muuten mustavalkoisen ympäristön ainoaan väriläiskään; punaiseen takkiin puettuun pikkutyttöön.


Kyllä. Tätäkin kohtausta seuraa vielä koskettavempi kohtaus
Kun samainen punatakkinentyttö kannetaan niillä kottikärryillä... :( tuosta tulee aina todella huono mieli.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Vaahtomuovi sanoi:
Merry Christmas Mr. Lawrence
Elokuvan viimeinen kohtaus, Lawrence ja Kitanon* näyttelemä komentaja istuvat sellissä.
Kävinpä vilkaisemassa vielä IMDB:stä tämän leffan lainoja.

Colonel John Lawrence: There are times when victory is very hard to take.

...siis huh huh - juuri tuo laina aloittaa koko tuon kohtauksen ja saa tosiaan palan kurkkuun - aina.
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Onhan noita vaikka kuinka, esim. Herossa on uskomattoman hienoja ja mieleenpainuvia kohtauksia. Mutta ehkä parhaiten mieleen on jäänyt kohtaus elokuvan 28 päivää myöhemmin alusta: Täysin autio Lontoo, loistava biisi taustalla. Aivan uskomaton fiilis kyseisessä kohtauksessa. :)
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

Star Wars -Episode III: Revenge of the Sith:

Kohtaus, jossa näytetään kuinka kloonikomentajat käskyn 66 saadessaan tappavat mukana taisteluissa olevat jedit eri puolilla galaksia. Sopivan haikealla musiikilla säestettynä hyvin surullinen kohtaus joka kyllä minulta sai tipan linssiin

Ja toinen Revenge of the Sith:

No tietenkin Anakin/Vaderin sekä Obi-Wanin kaksintaistelu Mustafarilla ja Battle of the Heroes taustalla. Kiteyttää kipeällä tavalla Anakinin kääntymisen pimeälle puolelle sekä hänen ja Obi-Wanin ystävyyden lopun
 
Vastaus: Elokuvien parhaita yksittäisiä kohtauksia

fDiamond sanoi:
The Boondock Saintsin WC-pöntön nosto
Tosta tulikin mieleen Trainspottingin nerokas WC-pönttösukellus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom