Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ensimmäinen PlayStation 4 -pelini

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Kovasti ollaan jatko-osien perään, ja vaikka muutama on maininnut "uudet IP:t", visioikaa nyt vähän, millaisia ihan uusia pelejä haluaisitte pelata ja/tai millaisia ominaisuuksia niissä pitäisi olla.

Oma pääni on tyhjä kuin huono kassa, mutta kahteen osa-alueeseen olen jo kaipaillut kehitystä: tekoäly ja asioiden pysyvyys. .

Juurikin näin, vaikka lähinnä boximiehiä olenkin, toiveeni kuitenkin kohdistuvat koko sukupolveen. Lyhyempien lataustaukojen, parempien piirtoetäisyyksien ja hienomman grafiikan lisäksi toivon paljon myös noita sinun mainitsemiasi juttuja. Tekoälyltä tulen itse vaatimaan paljon ensi sukupolvella, ei enään näitä koneenomaisesti toimivia botteja, jotka VIIMEISTÄÄN pelaajan ensimmäisestä aseen laukaisusta alkaen tietävät prikulleen missä pelaajan hahmo liikkuu, vaikka olisi käyttänyt äänenvaimenninta. Onhan tällä saralla tietysti parannusta nähty jo viimevuosinakin, mutta varsinkin vaikeimmilla vaikustasoilla pelattaessa pelien pahimmat virheet - varsinkin tekoälyn osalta - tulevat usein räikeästi esiin.

Toivoisin myös paljon uusia IP:tä, tietysti olisihan se kiva nähdä monet pelisarjat uusilla koneilla, mutta ei kyllä kiinnostaisi paljoa pelata enään taas uutta Gears of waria tai vaikka God of Waria. Ei niiden pelien arvo vähene sillä että ne ovat olleet jo vuosia sitten julkaistulla konsolilla. Pelimaailma tarvitsee juuri nyt uutta verta toiston alkaessa olemaan jo hieman liiallista. Uudet konsolit ja toivottavasti uudet tuulet, sitä yhdistelmää toivon. Tai jo pakko tehdä all of Duty 18, pistäkää siihen oikeasti paljon muutoksia pelillisesti eikä vain kosmeettista ulkokuorta.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Kovasti ollaan jatko-osien perään, ja vaikka muutama on maininnut "uudet IP:t", visioikaa nyt vähän, millaisia ihan uusia pelejä haluaisitte pelata ja/tai millaisia ominaisuuksia niissä pitäisi olla.

Oma pääni on tyhjä kuin huono kassa, mutta kahteen osa-alueeseen olen jo kaipaillut kehitystä: tekoäly ja asioiden pysyvyys. .

Uusissa IP:ssä on se ongelma, että se vaatii aivan valtavan työn, jonka takia ykkösosa jää yleensä "ihan kiva" - tasolle. Hyviä esimerkkejä tälläisistä sarjoista konsoleilla:
Assassin's Creed 1 vs Assassin's Creed 2
Uncharted 1 vs Uncharted 2
Oblivion vs Skyrim (konsoleillahan Oblivion oli "ensimmäinen" osa)
Borderlands vs Borderlans 2
Far Cry 2 vs Far Cry 3
jne.

Toki on myös loistavia sisääntuloja heti ykkösosalla, kuten vaikkapa Heavy Rain. Monesti kuitenkin ensimmäisellä osalla luodaan ikään kuin raamit ja pohja pelille, jota lähdetään sitten hiomaan. Grafiikat, pelattavuus, tekoäly ja ylipäätään sisältö paranee yleensä huomattavasti seuraavissa osissa. Toki on myös poikkeuksellisiä lähtökohtia, kuten kohta julkaistavalta Last of Us:lta on lupa odottaa heti timanttista lopputulosta, koska kehitystiimi on samaa porukkaa kuin Unchartedeissa, eli osaaminen on huipputasoa, minkä lisäksi heillä on käytössään Unchartedien koodit.

Nyt uusi konsolisukupolvi varmasti vaikeuttaa edelleen tätä uuden IP:n tekemistä, koska alustakin on vielä tuntematon. Tämän takia uskoisinkin, että juuri ne ekat pelit on tuttuja ja turvallisia jatko-osia. Toki mikäs sen parempaa, kuin että joku yllättäisi täysin ja varastaisi valokeilan itselleen julkaisun hetkillä.

Tuon asioiden pysyvyyden uskoisin lisääntyneillä tehoilla ja keskusmuistilla olevan hyvin toteutettavissa oleva ominaisuus. Kieltämättä tuntuu välillä hassulta, että teurastat jossain luolastossa puoli armeijaa, käyt ulkona luolasta ja palaat takaisin, niin luola näyttää siltä, kun et olisi siellä koskaan käynytkään.

Tuohon tekoälyn parantaminen ei tosin taida olla ihan yhtä yksinkertaista. Koska liekköhän nytkään tekoälyn koodaamista rajoittaa laskentateho, vai enemmänkin se, että tekoälykoodarit eivät yksinkertaisesti parempia algoritmejä vielä kykene kirjoittamaan. Tämähän paranee tasaista tahtia kokoajan, mutta itse olen ainakin luullut että tuo on ollut enemmänkin kiinni osaamisen puutteesta, kuin laskentatehon puutteesta ? Voin kyllä olla hyvin väärässäkin. Mielenkiintoinen pointti joka tapauksessa ja mikä olisikaan sen parempaa, kuin "rehellisesti" helvetin vaikeat viholliset.

Uudeksi IP:ksi oma toivomus olisi massiivinen räiskintä, jossa sotatantereella olisi satoja pelaajia yhtäaikaa. Aseita ja varusteita pilvin pimein ja mikä tärkeintä säätömahdollisuuksiin olisi panostettu. Sniperillä ampuminen ei olisi esimerkiksi enää vain sitä, että etsi jyvä kohdalle ja paina liipasinta. 150m ja 400m ei pystyisi ampumaan samoilla asetuksilla. Pitäisi siis tuntea omat varusteensa ja mitenkä niillä tulisi ampua. Eli luodeille lentoradat ja kaikki tähtäysavut - kädestä pitämiset pois.

Edit.
Lisäksi joku roolipeli online-ominaisuudella voisi olla todella mielenkiintoinen. Enkä nyt tarkoita mitään WoW:ia. Mutta esimerkiksi Skyrim tyylinen peli, jossa optionsseissa olisi mahdollista klikata online kohta päälle. Tämä mahdollistaisi samaan maailmaan vaikka pari muuta todellista ihmistä eri roduista, joilla olisi jo pelin suunnitteluvaiheessa hieman erilaiset tehtävät. Sitten olisi mahdollista törmätä näihin oikeisiin ihmisiin tässä maailmassa, tehdä kauppaa, tehdä tehtäviä yhdessä tai puukottaa selkään. Se, miten toteutus toimisi niin, ettei se menisi siihen, että 14 vuotiaat jonnet vaan perseilisi sinun pelissä, se jääköön pelinkehittäjien mietittäväksi.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Aika yllättävästi vain toinen näistä kahdesta tuloillaan olevasta konsolista valikoitui tehoketjuun ja ilmeisesti myös podcast-aiheeksi. No, kysymykseen vastatakseni, ensimmäinen PS4-peli tulee olemaan se, joka koneen kylkeen bundlattuna on tarjolla viiden tai kuuden vuoden päästä, kun konetta myydään pilkkahintaan. Sitä ennen tuskin tarvetta Sonyn koneelle on.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Oblivion vs Skyrim (konsoleillahan Oblivion oli "ensimmäinen" osa)

Morrowind taisi kuitenkin olla ensimmäinen TES-peli konsolipuolella.

Toki on myös loistavia sisääntuloja heti ykkösosalla, kuten vaikkapa Heavy Rain. ... Toki on myös poikkeuksellisiä lähtökohtia, kuten kohta julkaistavalta Last of Us:lta on lupa odottaa heti timanttista lopputulosta, koska kehitystiimi on samaa porukkaa kuin Unchartedeissa, eli osaaminen on huipputasoa, minkä lisäksi heillä on käytössään Unchartedien koodit.

No eipä Heavy Rainin lähtökohdat olleet paljoa huonommat, studion edellinen peli oli loistava Fahrenheit joten odotukset oli korkealla monilla. Toki Fahrenheit ei tainnut olla samanlainen myyntimenestys kuin Uncharted...

Lisäksi joku roolipeli online-ominaisuudella voisi olla todella mielenkiintoinen. Enkä nyt tarkoita mitään WoW:ia. Mutta esimerkiksi Skyrim tyylinen peli, jossa optionsseissa olisi mahdollista klikata online kohta päälle. Tämä mahdollistaisi samaan maailmaan vaikka pari muuta todellista ihmistä eri roduista, joilla olisi jo pelin suunnitteluvaiheessa hieman erilaiset tehtävät. Sitten olisi mahdollista törmätä näihin oikeisiin ihmisiin tässä maailmassa, tehdä kauppaa, tehdä tehtäviä yhdessä tai puukottaa selkään. Se, miten toteutus toimisi niin, ettei se menisi siihen, että 14 vuotiaat jonnet vaan perseilisi sinun pelissä, se jääköön pelinkehittäjien mietittäväksi.

Eikös Diablo 3:n online toimi hieman tuohon tapaan?
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Ja mikä se ensimmäinen PS4-pelini on? Hyvin todennäköisesti jokin Sonyn oma 1st party -julkaisu, joka ei ole minkään olemassaolevan pelin jatko- taikka esiosa, mutta kokeneen studion mullistava uutuus.
Aika pitkälti tämä, oli kyseessä sitten PS4, Xbox mikälie, tai mikä tahansa muu konsoli. Taisi olla PS2, joka viimeksi myi minulle itsensä numerolla varustetulla pelillä ja silloinkin Grand Theft Auto III taisi olla enemmänkin vallankumous kuin "vain" jatko-osa. Jos/kun seuraava sukupolvi jatkaa vanhaan malliin, todennäköisesti kelkkaan tulee hypättyä vasta vuoden tai parin viiveellä, kunhan pelivalikoimasta löytyy vähintään kaksi riittävän kiinnostavaa, yleensä tyystin uutta nimekettä.

Hirveitä odotuksia uudelle sukupolvelle ei oikeastaan edes ole. Kaikki tulee tietysti näyttämään nätimmältä ja niin pois päin mutta ainakin tarinoita arvostavasta yksinpelinäkökulmasta katsellen mitään sellaista ei ole koko pelielämän varrella tullut vastaan, mikä pelkällä raudalla ratkaistaisiin. Tälläkin kertaa seuraava sukupolvi taitaa siis tulla kämppään sisään enempi hiipien kuin ryminällä.

Ensimmäinen peli voisi mieluusti olla vaikka tuo Cobretin mainitsema The Last Guardian tai Haasoa ja Nisua kompaten mikä tahansa Quantic Dreamin tuotos. Jos joku japanistudio vaivautuisi kyhäämään jotain niin muikeaa kuin Lost Odyssey aikoinaan niin sekin veisi juoksujalkaa kauppaan, kuten myös joku tyystin uusi, trilogian arvoinen universumin toimintaseikkailusankari Crashin, Jakin, Ratchetin tai Slyn viitoittamalla tiellä.

Kaiken tuon vastaanottaisi silti ilolla ihan jo nykyiselle tai jopa sitä edeltäneellekin raudalle, joten sikäli seuraavaan konsolisukupolveen loikkaamista ei odota mitenkään kieli pitkällä aamukamman piikkejä katkoen. Vähän kuin Wii U:n kanssa nyt, eli ostetaan sitten joskus, kun riittävän houkuttelevaa pelattavaa alkaa löytymään.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Morrowind taisi kuitenkin olla ensimmäinen TES-peli konsolipuolella.
Ai Morrowindikin tuli konsoleille ? Ilmeisesti siis ps2:lle tai xbox:n ekalle versiolle ? Joka tapauksessa uskoisin, että Morrowindista on ollut vähemmän apua Oblivionille kuin Oblivionista on ollut apua Skyrim:n. Hyvä, että korjasit joka tapauksessa. Itsellä mennyt vähän ohi tuo viime konsolisukupolvi, kun pelailin mm. Morrowind:kin PC:llä.

No eipä Heavy Rainin lähtökohdat olleet paljoa huonommat, studion edellinen peli oli loistava Fahrenheit joten odotukset oli korkealla monilla.
Täällä lähinnä tarkoitin juuri tuota koodin kierrättämistä ja sitä kautta helppoutta lähestyä uutta IP:tä kohtaan. Fahrenheit ilmestyi kuitenkin viime konsolisukupolvelle, joten eiköhän Heavy Rain ole melko pitkälti jouduttu puhtaalta pöydältä aloittamaan. Eri asia olisi, jos Quantic Dream olisi julkaissut nyt toisen pelin vielä tälle konsolisukupolvelle.

Eikös Diablo 3:n online toimi hieman tuohon tapaan?
Itsellä ei ole enää niin tehokasta pc:tä, että pystyisin uusia pc-pelejä pelaamaan. Jos tuo siis on jo arkipäivää pc-puolella, niin sitten ehdottomasti sama uusiin konsoleihin. Toimiiko tuollainen ominaisuus kuinka hyvin, oletko itse pelaillut ?
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Tuli yksi mieleen vielä. Huhujahan on, että Move ja Kinect tulisivat olemaan aika paljon mukana myös seuraavassa genissä ja parempina versioina. Tämän vuoksi varovaisesti voisi vaikka odotella, että Move Fitnessin kehittäjiltä tulisi jotain hienoa liiketunnistuspelattavaa. He kun ovat kuitenkin mielestäni kevyesti parhaiten onnistuneet tähän mennessä teknologiaa hyödyntämään. Tosin, vaikka jotain hienoa tekisivätkin, niin tuskinpa sitä isompi yleisö löytää. Itse kyitenkin odottelen heiltä jotain hienoa.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Ai Morrowindikin tuli konsoleille ? Ilmeisesti siis ps2:lle tai xbox:n ekalle versiolle ? Joka tapauksessa uskoisin, että Morrowindista on ollut vähemmän apua Oblivionille kuin Oblivionista on ollut apua Skyrim:n. Hyvä, että korjasit joka tapauksessa. Itsellä mennyt vähän ohi tuo viime konsolisukupolvi, kun pelailin mm. Morrowind:kin PC:llä.

Oli pelkästään Xboxilla konsolipuolella jos en ihan väärin muista. Itsekin pelailin Morrowindiä jonkin verran PC:llä vaikka Xboxinkin omistan, joskus nähnyt tuon Xbox-version kaupassa tai lukenut wikipediasta tai jotain.

Itsellä ei ole enää niin tehokasta pc:tä, että pystyisin uusia pc-pelejä pelaamaan. Jos tuo siis on jo arkipäivää pc-puolella, niin sitten ehdottomasti sama uusiin konsoleihin. Toimiiko tuollainen ominaisuus kuinka hyvin, oletko itse pelaillut ?

En muista yhtään enää että miten toimii, ei ole yli puoleen vuoteen tullut Diabloa pelailtua. Kuitenkin yksinpeliin voi tulla muita mukaan muistaakseni "lennosta" jos online-pelaaminen on päällä jos en ihan väärin muista. Joku muu varmaan osaisi selittää tarkemmin.

Toinen peli joka tuosta kuvauksestasi tuli mieleen on tulossa oleva Star Citizen jossa on drop in / drop out moninpeli ja "kiinteä maailma" jota Roberts Space Industries hostaa. Ehkä toi melkein sopii enemmän sun kuvaukseen? Harmi että tätäkin saa odotella vielä vuoden pari, mutta lisää infoa pelistä löytyy osoitteesta Star Citizen | Roberts Space Industries
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Tuli yksi mieleen vielä. Huhujahan on, että Move ja Kinect tulisivat olemaan aika paljon mukana myös seuraavassa genissä ja parempina versioina. Tämän vuoksi varovaisesti voisi vaikka odotella, että Move Fitnessin kehittäjiltä tulisi jotain hienoa liiketunnistuspelattavaa. He kun ovat kuitenkin mielestäni kevyesti parhaiten onnistuneet tähän mennessä teknologiaa hyödyntämään. Tosin, vaikka jotain hienoa tekisivätkin, niin tuskinpa sitä isompi yleisö löytää. Itse kyitenkin odottelen heiltä jotain hienoa.

Sama käynyt myös mielessä. Seuraavassa sukupolvessa voisivat älykännykät jo tuoda mukaan osaksi kokemusta. Kirjaamaan ylös ulkona tapahtuvat liikuntasuoritukset ja kaivamaan niitä lisää matkan päällä ollessa. Kännykkään saa helposti liitettyä bluetooth-sykemittarin. Purku konsolille. Sisätreenit samaan tapaan kuin tähänkin asti + rinnan ympäri sykemittari. Tarkka lokikirja, josta löytyy myös tehdyt lenkit karttapohjaan piirrettynä. Virtuaalinen kuntoklubi, jonka jäsenet omilla suorituksillaan kannustavat muita yrittämään ja tieto suorituksista napsahtelisi mukavasti yhteiselle twitter/facebook-tilille. Sosiaalinen media vahvasti mukana kaikissa käänteissä. Aloitustilanteessa kuntopelaajan profilointi ja kunto-ohjelma luonti tavoitteen mukaan.

Kaksi hyvää kuntopeliä veivattu läpi ja tyytyväisiä oltu (EA Sports Active 2.0 ja Move Fitness). Näille olisi valtava potenttiaali, kun tekisivät samalla innolla kuin muita pelejä. Sosiaalinen aspekti tärkeä.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Hmm, jos yrittäisi vielä vähän jatkaa mitä toivoo tulevaisuuden peleiltä:

Enemmän merkitystä valintoihin. Esimerkiksi sivutehtävät eivät olisi enää mene paikkaan x ja tuo tuote b. Tehtävät ikään kuin linkitettäisiin toisiinsa, ja pelaajan pitäisi itse päätellä keskusteluista, kuinka kiire esimerkiksi jollain tehtävällä on. Jos kyse on pelastustehtävästi, voisi jokainen hukattu tunti jonkun muun tehtävän lomassa vesittää toisen tehtävän. Ja todellakin niin, ettei journaalissa lue, tee tämä tehtävä ennen kello xx:xx. Osa tehtävistä onnistuisi, osa ei. Osa jopa yrittäisi estää sinua saavuttamastasi tiettyä päämäärää ja pelaajan pitäisi oikeasti päätellä kehen voi luottaa ja kehen ei. Koko ajan tässäkin ollaan menossa eteen päin, mutta nyt toivoisin suurta hyppäystä kerralla.

Ja tätähän ei tarvitse rajoittaa pelkästään roolipeleihin / open world peleihin. Räiskintäpelissä annetaan ennen tehtävää päämäärät ja niiden prioriteetit. Jos tehtävä olisi esimerkiksi käydä varastamassa jokin tiedosto ja tulla pois kenenkään huomaamatta. Pelaajalle tulisikin kesken tehtävää mahdollisuus lapset läheisestä kirkosta, jossa terroristit pitävät heitä vankeina. Tilanne olisi moraalisesti vaikea, eikä palaute näkyisi välttämättä heti. Jos käyt pelastamassa lapset, jokin seuraava tehtävä tulevaisuudessa voisi saada täysin uuden ulottuvuuden / vaikeusasteen, koska vihollisjoukko pystyisi yhdistämään pelastusoperaation ja tiedoston varastamisen toisiinsa. Huono esimerkki, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa.

Ja ylipäätään siis valintoihin olisi saatava joku tolkku. Nythän monessa pelissä "paha" - valinta on "Ei kiinnosta, teen mitä lystää" keskitie on "tein sen sovitusta rahasummasta" ja hyvä tie on "ei tarvitse maksaa, tein sen hyvyydestäni". Rajat pitäisi rikkoa, kädestä pitäminen lopettaa ja tehdä myös sellaisia ratkaisuja, ettei pelaaja itsekkää ole valinnan jälkeen varma, että mitähän minä just päätin ja tunnin päästä saattaa sitä sitten katua.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Jatketaan fantasiaa.

Jos lähdetään siitä mikä itseä on koukuttanut kaikkein vahvimmin; nettiroolipelit ja sieltä erityisesti World of Warcraft. Jos jotain tälläistä, mutta vielä paljon laajemmin ja vahvemmin pelaajat yhteen sitovasti. Tutkimusmatkailijalle valtavasti uutta ja ihmeellistä lääniä tarvottavaksi. Täällä voisi toimia Move-ohjaus padia paremmin. Hyvin tarkka ja suuri televisioruutu täynnä virtuaalimaailman värikylläistä elämää. Tuhannet pelaajat samassa universumissa yhdessä ja toisiaan vastaan. Jakelutapa Free-To-Play aloituskynnyksen alentamiseksi. Mikromaksut kohtuulliset ja täysin ilmainen pelaaminen mahdollista (vrt. Clash of Clans). Tähän voisi helposti tuoda järkeenkäyvät ja vahvasti addiktoivat sovellukset älykännyköihin, jatkamaan kokemusta sohvalta ulos siirryttäessä. Ajatellaan vaikka ihan pelaajien välistä huutokauppaa. PSVitalla jo pääsisi mukaan varsinaisiin geimeihin. Sonylla, jos jollakin on tästä kokemusta Everquest Onlinen kautta.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

En osaa sanoa minkä pelin ensimmäiseksi ostaisin uuden sukupolven konsolille, mutta sen tiedän, että jatko-osien jatko-osien jatko-osat saavat jäädä ainakin hyllyyn. Uudet konsolit saisivat tuoda markkinoille aivan uudet yrittäjät. Jotain, mikä oikeasti räjäyttäisi tajunnan, saisi sen "AAH TÄMÄ ON UUTTA SUKUPOLVEA"-fiiliksen.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

MAG2 olisi aivan mieletön, varsinkin kun löysin MAGin vasta vähän aikaa sitten ja se alkaa olemaan elämänsä ehtoopuolella noin pelaajamäärissä mitattuna. Koska tuota ei kuitenkaan luultavasti tulla näkemään, niin varmaan se tulee olemaan BF4 se peli mikä koneeseen ensimmäisenä menee.

Ja vaikka pelimaailma on lujaa vauhtia menossa pelkästään onlineen, niin toivon, että vielä jaksettaisiin panostaa myös yksinpeleihin ja hienoihin tarinoihin, niitä näkee jo nykyään liian harvoin.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Tuttu ja turvallinen yksinoikeus tutuilta tekijöiltä tai sitten täysin uudenkaavan mukaan tehty nettiräiskintä, joka ei kierätä vanhaa ja tuttua vaan tarjoaa täysin uudenlaisen massiivisen pelikokemuksen painottaen yhteisöllisyyttä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Sen verran kyyninen olen, etten tule nauttimaan/kärsimään early adopterien joukossa, mutta uusi tekniikka on aina hienoa. Toivotaan, että esimerkiksi vuoden päästä julkaisusta nähdään jotain muutakin kuin vähän koristeltuja X360/PS3 -pelejä. Mitä se muu sitten voisi olla? Itseäni kiinnostaa eniten seikkailugenre, joka tuntuu laajentuneen entisestään nykysukupolven aikana. Grafiikan lisäksi immersiota kasvattaisi kummasti elävä maailma, jossa tekoälyhenkilöt puuhailisivat omiaan (Shenmue potenssiin x) ja reagoisivat pelaajaan luonnollisemmin kuin nykyisin. Maailmassa myös voisi olla ihmisiä sen verran, että kaupunki tuntuisi oikeasti kaupungilta.

Ehkä tärkeimpänä odotan kuitenkin pelien tarinoiden paranemista. Tähän ei välttämättä uusia konsoleita tarvittaisi, mutta mikäli 'muu paketti' alkaa olla kunnossa, kökkö tarina tai dialogi tappaa immersion entistäkin paremmin. Tekoälyhenkilöistäkin voisi tehdä jotain muuta kuin stereotypioita.

Pelejä, joilta nyt voisi jotain edellisen kaltaista odotella, voisivat olla Whore of the Orient (Team Bondi), Beyond Good & Evil 2 (Ubisoft) taikka Alan Wake 2 (Remedy). Sucker Punchilla voisi olla jotain mielenkiintoista työn alla. Vaikeaa on tässä vaiheessa sanoa. Ehkäpä jossain on tekeillä se mystinen tajunnan räjäyttävä 'Uusi IP'.

Näkisin, että uusien IP:iden tekemisen tulisi olla helpompaa. Indie-puolella siis. Toivottavasti kaikki konsolivalmistajat ottavat kaiken irti nettikaupoistaan ja mahdollistavat Steam-tyylisen runsaudensarven ja väylän pienille kehittäjille. Niin paljon laatua on tämän sukupolven aikana nähty, mutta myöskin debattia siitä, miksei peli x ja y ole PSN:ssä/XBLA:ssa.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini


Täyttä asiaa. Sellaiset tietyt pelimäisyydet vaikeuttavat immersiota vielä nykypeleissäkin huomattavasti. Esimerkiksi juurikin mainitsemasi "pelasta lapseni pahalta möröltä ennenkuin on liian myöhäistä" -tyyliset tehtävät, joissa lapsi odottaa kuitenkin kiltisti pelastajaansa vaikka maailman tappiin asti, muistuttavat aina siitä, että pelaan muuten videopeliä juuri nyt.

Myös Nisun mainitsema pelien jatkuminen mobiiliappien muodossa olisi juttu, jota olisi kiva nähdä enemmän. Hyvänä esimerkkinä toimii vaikkapa Fifa 13:n mobiiliappi, jonka avulla treidejä voi tehdä bussimatkalla tai kahvitauolla. Toteutus ei tosin ole ehkä se paras mahdollinen, mutta idea on kuitenkin erinomainen.

Kumpikin näistä on toki sellaisia uudistuksia, jotka eivät välttämättä kaipaa uutta konsolisukupolvea toimiakseen, ennemminkin viitseliäisyyttä ja ideoita kehittäjien puolelta.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Uudet IP:t koneen julkaisussa ovat lähes poikkeuksetta kuraa. Edellinen todella laadukas uusi IP koneen julkaisussa taisi olla Halo. Esimerkiksi boksin julkaisusta olisi suurella varmuudella tarttunut mukaan jatko-osia yksinkertaisesti laadun takia. PS3 julkaisusta olisi toki tarttunut tod. näk mukaan juuri uusia IP:eitä, ei niiden huikean laadun takia vaan siksi, että muut julkkaripelit olivat vielä pahempaa kuraa. (Jälkilisäys; Gun näytti tulleen boksin julkaisussa, tämä oli oikeasti yksi viime vuosikymmenen parhaita uusia nimikkeitä, boksi versio oli toki vain portti edellisen sukupolven versioista.)

Boksipuolelta (jos ylipäätänsä MS:sän kelkassa pysyn) tarttuu mukaan uusi Halo (pakkohan MS:sän on lyödä tämä tiskiin) ja mielenkiinnolla odottelen Lionheadin ja Raren tarjontaa. Todellinen ässä olisi kuitenkin Dragon Age 3 jos sen heti julkaisussa saisi. Muutenkin loppuvuoden tarjonta on vielä niin hämärän peitossa että ei tässä vielä oikein osaa siitä mitään sanoa.

Yleisellä tasolla toivon että nettipalveluihin saadaan vielä enemmän pelejä laidasta laitaan. Ja pienienkin tekijöitten olisi vielä helpompaa saada uudet IP:eensä sinne myytäväksi.Tekniikkapuolella olisi mukavaa saada pelit rullaamaan lopultakin jouhevasti 60 fps ilman poikkeuksia. Parannettu tekoäly olisi hauska, mutta tähän en usko, ainakaan suuressa mittakaavassa. En pidä tähän syynä tekniikkaa enkä edes koodareitten taidottomuutta, vaan meitä pelaajia. Suuret massat eivät yksinkertaisesti halua peliltänsä haastetta, vihollisen pitää kaatua kuin heinää vain.

Jos julkaisussa olisi oikeasti tarjolla uusi laadukas IP (esim. Dishonored tasoa), niin kyllähän minä siihen aivan selvästi tarttuisin, en vain usko tähän. Julkaisu mentäneen siis taas turvallisesti jatko-osilla.

E: Ihan ok uusia IP:eitä siis oli PS3 julkaisussakin tarjolla, muttei omissa kirjoissani kuitenkaan mitään huikeaa.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Tekniikkapuolelta toivoisin näkeväni jossain vaiheessa jonkinlaista komboa Sonyn hmd laitteiden kanssa track IR typpisillä ratkaisuilla. Full HD 3D langattomat virtuaalikokkelit + bäfä 4 tai tuntematon suuruus laittaisi kyllä omaa budjettia tarkistelemaan tiuhaan. Tyyristä, mutta varmastikin tarpeeksi vakavaraista kohdeyleisöä löytyy.

Peli jonka takia viimeistään vaihdan seuraavaan plösösukupolveen on Battlefieldin seuraava jatko-osa, mutta jos sitä ennen tulee joku tarpeeksi houkuttava uutuus niin mistäpä tuon tietää. Ei niin seksikkäät vimpanpäälle lentosimulaattorit voisivat vallata jo konsolitkin; DCS sarja tai vaikka Aerofly FS (silmäkarkkia kerrakseen).
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Ensimmäinen pelini PS4:lle on todennäköisimmin Gran Turismo 6 jos tulee ajallaan.
Toivottavasti koen pelaajamäärän kasvua nettipelissä eli että yleinen kehitys kulkee kohti mmo pelejä.
 
Vastaus: Ensimmäinen Playstation 4 -pelini

Vaikka kuulunkin seuraavan boxin ostajajoukkoon, heitän nyt lusikkani soppaan ihan kiusallani. Mistäs sitä tietää vaikka Sony saisi vannoutuneen XBL-hokkaajan kääntämään takkia jollakin eksklusiivi-pelillä.

Roolipelit, vanha rakkaus lauta/noppa-peliajoilta, ovat kyllä niin puuduttavaa roskaa suurimmalta osin nykypäivänä. Tai siis samaa roskaa kuin ennenkin, kauniimmilla grafiikoilla varustettuna. Poikkeuksia tietty on, Fablet/Witcher/DarkSouls etc, mutta niissäkin sorrutaan samaan perustylsään ratkaisuun: "Nouda kaulakoru jonka hukkasin goblinien asuttamassa luolassa, saat 8 kultapalaa palkkioksi. Olethan kuitenkin maailmankaikkeuden pelastaja uniikkien ominaisuuksiesi ansiosta, eli aikaa varmaan riittää tähän tärkeään tehtävään"

"Really? Ai että tarpoisin läpi tunnetun maailman luolaan josta selvisit kuitenkin hengissä vaikka korun sinne tipautit? Ja matkastakin selvisit ihan hyvässä hapessa, vaikka itse kohtaan joka toisen nurkan takana lohikäärmeitä ja joitakin pienempiä ärsykkeitä..."

No, tarinankerronta/logiikka uupuu, ok. Sen kanssa ehkä vielä eläisi jotenkin jos pelissä olisi muuta sisältöä sen kartan läpi viuhtomisen ja loputtomien maagisten esineiden upgreidauksen lisäksi...

No, tuli sitten mieleen sitä sisältöä, tai yksi mahdollisuus uusien konsolien tehon ja kapasiteetin lisääntyessä:

Perussankaritarinamiljöö, olet todella erikoinen ja mahdollisesti muistisi menettänyt soturi/maagi/halonhakkaaja, kohtaat ihmetteleviä katseita ja outoja tapahtumia kunnes alkaa selviämään paikkasi tässä maailmassa, sen pelastajana. Lähdet tarinan juoksupojaksi, kirmaat paikasta toiseen, nuolet yhtä sun toista persettä saavuttaaksesi jotain merkityksetöntä kunnes olet saavuttanut mahtavan kokemuksen mukanaan tuoman taitorepertuaarin, älyttömät varusteet jotka pitävät sinut hengissä vaikka ympäristösi tuntuu muuttuvan vaarallisemmaksi joka päivä, ja kenties muutaman toverin jotka tuovat edes pientä lohtua loputtomalta tuntuvassa seikkailussasi.

Kunnes, eräänä päivänä, matkalla jälleen yhteen temppeliin hakemaan sitä viimeistä palaa kartasta joka vie sinut kohti tarinasi huipennusta, seisahdut ihailemaan kaunista auringonlaskua ja tokaiset toverillesi: "Vitut, nyt poiketaan sinne majataloon mistä olemme aina kuulleet hyvää, ja vedetään pää täyteen". Juodessanne sahtia kuudetta litraa näette majatalon nurkassa aloittelevan seikkailijaporukan ja kevyessä etukenossa tuppaudutte seuraan, turisette maailman pelastamisen tärkeydestä samoja juttuja joita sinulle on tuputettu jo kuukausia, annatte kartanpalat porukan tyhmimmälle ja painutte punkkaan.

Aamulla lähdette siihen kylään siellä kartan laidalla jossa on mahtava porukka asukkeina, kauniita neitoja ja hyvä kapakka. Kylään saavuttuanne käytte yön suojassa putsaamassa kylästä kaikki rotat kellareista, kultistit salaseinien takaa ja sen pakollisen vampyyrin joka spurguja houkuttelee ravinnokseen. Aamulla
ostatte pienen torpan kylän laidalta, tarjoudutte kylän seriffeiksi ja alatte istumaan porstuaalla pikku pöhnässä odottelemassa pikkuhommia jotka vievät mukavasti aikaa eteenpäin.

Tässä kohtaa peli muuttuisi simcity/civ-tyyliseksi simppeliksi kylänparantelupeliksi, sillä lisällä, että voisit itse hahmosi kanssa osallistua kylän puolustushommiin, lähivuoristossa sijaitsevan goblinikaivoksen takaisinvaltaamiseen(jonka jälkeen voisit käyttää kaivosta kylän resursseiksi) ja halonhakkaajien/maanviljelijöiden pakollisten resurssinhankintareissujen suojapartiontiin. Joskus joku epätoivoinen aktivisti saattaisi tulla huhujen perässä etsimään mennävuosien seikkailijoita (DLC/pelaajien tekemät seikkailut) auttamaan kylänsä/kirkkonsa/perheensä ongelmien ratkaisussa. Josta voisit tietenkin kieltäytyä jos oman kyläsi asiat tuntuvat juuri silloin tärkeämmiltä.

Jos tylsyys iskisi, tai kyläsi pappismies tarvisi voimakkaan talismaanin voisit joko majatalosta värvätä seikkailijanalkuja etsimään kyseistä reliikkiä, tai lähteä itse terästämään ruostuneita seikkailijantaitojasi.

You catch my drift, right?

Tuollaisen lisäksi kaipaisin nextgeniltä sitä tekoälyä ja lisäpelaajia FPS:iin, ja roimasti parempaa tekoälyä urheilupeleihin, ja ne animaatiot pois jäältä/viheriöltä, kaikki fysiikkapohjaiseksi kiitos.
 
Ylös Bottom