Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

ETRC (European Truck Racing Championship)

Katselin eilen SimPitin videota tästä. Ei mennyt ihan putkeen Shaunilla, vaan hermot meni pelille ja raivokeskaria näytettiin. Aina, kun käänsi rattia niin alkoi semmoinen 1fps diashow. Padin kanssa toimi, mutta sekin veti itsestään vasemmalle. :D

On se vaan surullista, kun ajopelit PC:llä saattaa edelleen vuonna 2019 olla kelvottomia.

Peli vaikutti ihan kivalta, ehtinyt vasta vähän vilkaisemaan noita Ompun videoita.
 
@HideoMiyamoto ajoin nyt ekan kisan urassa professional vaikeustasolla.
Vaihtoehdot on siis Beginner, intermediate ja Professional.
Quick racessa on Super Easy, Easy, Normal, Hard, Expert.

Urassa lähdin viimeisestä ruudusta. Oisko ollu ekalla kierroksella kun nousin kakkoseksi. Vedin hyvää kisaa kärki tyypin kanssa kierrokselle kuusi, kunnes katosin maisemaan. Sitä ennen olisin jo jo päässyt, mutta vähän leikittelin. Eli urassa AI on todella helppo heti kun opit ajamaan.

Otin sen jälkeen Quick Racen Expertillä ja mun mielestä se on ihan aavistuksen vaikeampi, joskin sen kanssakin liian helppo.

Kuten aina ajopeleissä, ensimmäisellä kierroksella on hyvin helppo päästä viimeiseltä ruudulta top 3 joukkoon, joten siinä on ihan sama mikä AI taso on.
Tän AI kanssa saa oikeasti hyvää vääntöä, kun ajaa nätisti. Hiukankin röyhkeämmin ja pääset kaikista ohi, mutta kun annat tilaa ja menet rinta rinnan, niin tää on oikeasti hauskaa ajaa AI kanssa.
Myös ekalla kierroksella kun ajaa aidosti, eikä ainoana siellä ”kolmannella kaistalla kaikista ohi”, niin ei taatusti voita joka kisaa. Luulen et lyhennän kisat itse 75%, jotta on vielä vaikeampaa.

Ehdittomasti päivityksellä täytyisi saada lisää vaikeutta, mutta voi tätä ajaa nyt jo nautittavasti.

Tuntuu, että eritoten ajopeleissä kehittäjillä aina vaikea säätää vaikeustasot kohdilleen, jos semisimu. Simuissa voivat laittaa vaan vaikeimman todella nopeaksi, mutta muissa pelaajakunta sellaista, että kaikki haluu voittaa "vaikeimmalla" ilman kummempaa treeniä, tai on huono peli arvosteluissa. Tasoerot siten pelaajissa suuret, niin lopputulos liian helppo vähänkään nopeemmille kuskeille, pienellä harjoittelulla.

Onneksi nykyään käytetään harvemmin kuminauha Ai:ta, edes kevyemmissä simuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tullut jokunen pikakisa ajettua ja kyllä tuo pelin helppous on se mikä ekana pitäis patchätä.

Expert on pikakisassa ainoa vaikeustaso näin ratilla pelaavalle jolla pitää jotenkuten ajaa että voittaa.
Monella suoralla AI tulee perä edellä vastaan. Ei pitäisi olla noin muuten kun sillä very easy tasolla mahdollista.

Ihan kun Omppu sen on sanonu jos ajaa vähänkään tylymmin niin pääsee liian helposti ohi.
Olen niitä englanninkielisiä videoita tästä youtubesta kattonu nii moni on huomannu et AI ikään kuin tarkoituksella aliohjaa jokaiseen mutkaan mikä radalla on.

Jos edes yrittää ajaa siististi ohi niin silloin saa kyllä sen kisa fiiliksen.

Positiivinen yllätys oli et tuo ratin FBB on kyllä loistava. En odottanut lähellekään näin hyvää.
 
Toi muuten et AI tulee peräedellä vastaan ei pitäis olla ees mahdollista. Rajoittimet on 160km/h. Siitä huolimatta oma 160 on varmaan 10km/h kovempaa kuin AI:lla.
 
Positiivinen yllätys oli et tuo ratin FBB on kyllä loistava. En odottanut lähellekään näin hyvää.
Kaikesta ohjaamisesta (kääntösäde on esimerkiks huomattavasti normaalia isompi) huomaa että nyt ajetaan todella rekalla eikä millään Minillä :D
Toinen mistä sen näkee on se et sitten ku kääntyy niin kääntyy melkosen hitaasti. Vähänkää nurmelle niin huomaa kyllä tärinästä et nyt ei olla radalla.
 
Unkarin kisassa ihmettelin jatkuvasti miten rata ei muistuttanut yhtään F1:stä tuttua rataa, mutta kuitenkin jotain samaa fiilistä oli tietyissä mutkissa. Ajattelin et on joku tosi outo variaatio, tai sit eri rata Unkarissa.

Mut kun nettiä selailin, niin kävi ilmi että tuo rata on pelin ainut keksitty rata. Hungaroringin lisenssiä eivät ole saaneet. Onko se sit F1 lisenssin takana, vai mistä johtuu? Sikäli outoa kun lisenssi sarjalle on saatu, niin miten radoille ei tule samassa?

Mikähän tuon world Series puolen kanssa on? Onko sen radat oikeasti nuo mitä tässä lisensoitu on, entä kuskit/tallit? Ylipäätään kun peli on ETRC, niin mistä tämä World Series mukaan tuli? En nähnyt ennakkoon mitään mainintaa moisesta.
 
Mitä kuuluu urassa tehdä että saa "suoritettua" tuon läpi ajo rangaistuksen?

Jos ajaa vaan varikolle niin silloin vaan tankataan ja rangaistus on edelleen suorittamatta.

jotain se sanoo että ....2 laps mut mulla ei englanti riitä että siitä ymmärtäs mikä 2 kierrosta.

eikai 2 ylimäärästä kierrosta kisaan?

Selkee logi puuttuu monesta ajopelistä että mitä tiimi nyt äsken sano?
 
Ei tässä kai mitään tankkailla?? Ainakin mulla ajaa vain läpi varikon ja suorittaa rangaistuksen.
Se tarkoittaa kahden seuraavan kierroksen aikana.

Skippasin koko ekan kauden, en jaksanut noita yhden viikonlopun soppareita, missä jää kokematta koko auton korjaus/päivitys elementti.
Kokemuspisteitä ois saanut koko kauden ja niiden perusteella aukesi sit niitä talleja. Jaksoin kerätä vissiin 640, kun paras talli tais vaatia 3400 pistettä tms.
Eipä sen väliä kun halusin Scanian rattiin joka ei vaatinut yhtään pistettä.

Auto on nyt kauden alussa jousituksen, vaihteiston ja turbon osalta 1/4 kehityksessä ja jarrut 2/4. Ajoin misanon harjoituksissa ihan yhtä kovaa, kuin ekan kauden kisassa, eli onkohan päivityksillä sit mitään vaikutusta. Ainakin AI on todella helppo ja helpottuu vain mitä enemmän ajaa.
Sit esim zolderissa AI on ihan sekaisin. Lähdössä kärkiautoa lukuunottamatta muut lähes pysähtyy ja ajaa jarru pohjassa pääsuoran läpi. Lisäksi kaikki shikaanit mennään pitkäksi.

Ylipäätään tajusin tuon vaihtamisen parhaan vääntöalueen ja sen jälkeen AI muuttui helposta säälittäväksi.
Eli peli näyttää et alle 70km/h vaihdetaan kutoselle ja kasille vaihdetaan noin 120km/h. Ehei. Pitäkää seiska päällä vaikka nopeus laskisi 60km/h ja kasille vaihto heti kun taulussa on 100km/h. Turbo jaksaa vääntää kyllä. Esim lähdössä heti startissa seiska, satasella kasiin ni viimeisestä ruudusta olet pääsuoran päässä sijoilla 2-3. Kiihtyvyys on niin raju.
Ja kun AI rajoitin on about 150km/h, niin suorilla helppo ohittaa.

Meni kyllä tämän vaihtamisen oppimisen jälkeen maku pelistä aika täysin, kun AI ei anna mitään vastusta enää.

Ja sit toi lisenssi homma päälle...lähtösuoralla kuuluttaja puhuu MAN:sta ja Scaniasta. Niiden keulassa ei kyseistä merkkiä ole. Ja esim Mannista puuttuu MAN tekstin lisäksi myös mannin logo. Eli joku hämärä niissä lisensseissä on ja meni vähän fiilis siihenkin, kun rata on 90% Mannia, joka ei olekaan man.

2A02DDF2-99A2-4EC2-96FB-3B45CC04B8F6.jpeg
 
Ei tässä kai mitään tankkailla??
Mulla se pysähtyy ja täyttää sen vesi tankin.
Mä ajan ihan vaan tottumuksesta tuolla semi-automatilla ja oon kans huomannu et kannattaa vaihtaa ite isommalle tietyn nopeuden jälkeen. Olenko se vaan minä vai kääntyykö nuo World Series rekat jotenki helpommin kun nää ETRC rekat?

Ratin kääntösäteestä sen verran et asetuksista en mitään Soft lockia löytänyt mutta ainakin tuo T300 ratti kääntää 3/4 täydestä kierroksesta kumpaankin suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta pelin helppoudesta voi olla ainaki urassa montaa mieltä.

Ajoin tuossa nyt uran ekasta viikonlopusta sen lauantai päivän (treenit, aika-ajo ja 2 ekaa kisaa.)
Käytän urassa sitä keskimmäistä vaikeusastetta mikä ainaki allekirjoittaneella saa homman tuntumaan ihan tasaiselta. Ekassa lähdössä lähdin sijalta 10 ja päädyin lopulta myös kisassa samalle sijalle. Enkä edes lähdössä päässyt kuudetta sijaa korkeammalle. Kyllä siinä saa ihan tosissaan ajaa kiinni jos eroa edellä ajavaan on tyyliin yli 5 sekuntia. Ei todellakaan tule perä edellä vastaan tuolla vaikeusasteella. Onnistuin vaan spinnaamaan kisan lopussa niin tuli neljä kilpailijaa ohi kun se paikaltaan lähtö kestää rekalla iäisyyden.

Iso plussa tuosta että todella AI myös tekee virheitä eikä Gran Turismomaisesti aja kuin juna siinä optimi linjalla koko kisaa.

Itse käytän tuota että ajan 100% kisoja. Mitäs Omppu urassa käytät?

Sitten toinen lähtö siihen vähän parempi lähtöpaikka 7. Tällä kertaa olin jo sen takia sisälinjalla niin pääsin lähdössä lähes suoraan viidenneksi.
Misanon radalla tuo 100% tarkoitti 12 kierroksen kisaa.
Ja tuolla Misanon radalla ei käytännössä ole kun yks paikka ohittaa. Mutka 8 niin siinä ajoin kierros kerrallaan yhdestä ohi ja lopulta viimeset noin 7 kierrosta johdin mut ei se ero ollu kun noin sekunti käytännössä koko loppu kisan ajan. Voitin mutta tosissaan sai ajaa koko ajan.

Maalissa se oli 1,3 sekuntia karkuun tällä vaikeustasolla en ainakaan minä pääse.

Semmosen kummallisen jutun huomasin että melkein aivan sama millaisen osuman ottaa niin aina tuntuu pelaajan autosta jollain tapaa hajoavan tuulilasi jos johonki vastustajaan erehtyy osumaan.
 
Ajoin ensin 100% kisoja, sit oon pienentänyt kokoajan ja nyt ajan enää 3 kierroksen kisoja, jotta sais haastetta, mutta kun vaikeimmalla tasolla lähtösuoralta toiseksi ja ekan kierroksen aikana kärkeen ja maalissa useamman sekunnin ero niin...ei oikein nappaa.

Edit: tässä näkyy hyvin AI taso:
 
Viimeksi muokattu:
Ajoin ensin 100% kisoja, sit oon pienentänyt kokoajan ja nyt ajan enää 3 kierroksen kisoja, jotta sais haastetta, mutta kun vaikeimmalla tasolla lähtösuoralta toiseksi ja ekan kierroksen aikana kärkeen ja maalissa useamman sekunnin ero niin...ei oikein nappaa.

Edit: tässä näkyy hyvin AI taso:


Onko muilla radoilla samanlaista, vai onko tuolla erityisen rikki ai?
 
Onko muilla radoilla samanlaista, vai onko tuolla erityisen rikki ai?
Tuolla se on erityisen rikki. Mutta normaali kiihdytyksessä onnistut myös ohittamaan kaikki oikealla vaihteiston käytöllä.

Muualla AI toimii niin, että vaikka aika ajoissa vedät 5sek kovempaa kierrosta, niin jos kisassa vaikka tulee joku sumppu ja toinen pääsee 4-5sek päähän, et voi ottaa niitä kiinni vaikka ajaisit kovempaa kuin aika-ajoissa. Sit taas jos olet ihan kannoilla, ei AI pääse ollenkaan karkuun ja kun ohi pääset, muutamassa mutkassa on 10sek ero.

Eli jos ajat ekat puoli kierrosta sijoilla10-12, niin et voi voittaa. Jos ajat kunnolla ekan kierroksen, voitat puolella minuutilla. Eikä ole väliä onko kisan pituus 3 kierrosta, vai 100%
 
Johtunee varmaan siitä, että peli on sinällään 8/10. Jos et ole ajellu paljon ajopelejä, se varmaan pysyy sellaisena.
mutta jos osaat edes vähän ajaa ja tulee toi AI helppous vasten kasvoja, niin ei sitä jaksa pelata ollenkaan.
Mun mielestä pelissä on sinällään kaikki kohdillaan ja jos päivittävät AI:ta niin kyllä maistuu.
 
Tänään saapui pätsi, mutta eipä näkynyt noteseissa mitään fiksua..AI ei siis saanut muutosta, joten eipä jaksanut käynnistellä peliä.
 
Ylös Bottom