Vastaus: F1 2009 [PSP Hype]
Neljäs posti, olkoon viimeinen.
Peli tuli vasta pari päivää sitten, mut on jo hyvän aikaa ehditty tahkoamaan. Pelimuotoja löytyy, ja aloitin samantien careerilla, jolla pystyy pelaamaan kolme kautta (puh). Helppiä, reviewta, previewta invitet tulee kaikki perinteisesti näissä ura-jutuissa mailiin, niin tässäkin. Alkuun on valita kahdesta mihin menee testiin; Bmw-sauberille tai Toro Rossolle. Testiaika täytyy läpäistä ja kausi voi alkaa (hyväksyttyään kutsun talliin).
Ennen kisaa (jonka voi toki aloittaa vaikka heti jos tykkää) voi heittää parit rundit harjoituksissa, friday 1&2, saturday 1, ja sitten onkin jo aika-ajot kolmella vaiheella. Jonka jälkeen kisataan rystyset valkoisina voitosta.
Harjoituksissa on paljon aikaa säätää autoa omaan ajotapaan ja radalle sopiviksi, ja yllättävän paljon säädöt vaikuttaa aikoihin kuten on alkanut huomaamaan. Ennen careerin alkua pitää säätää kaikki tarvittavat optionsit; sään vaihtelu, rangaistukset (perseestä), polttoaineen ja renkaiden kulutus, pit stopit ja vastustajien vaikeusaste. Sadekeli ei hirveästi tuonut ongelmia kaatosateessakaan sadekelin renkailla, olisi luullut et hiukan edes haittaisi mut ei näköjään. Hassua, pitää kokeilla mut veikkaan et slickseilläkin menisi ihan komiasti.
Aloitin heti alussa vaihteilla, joka aiheutti lisäongelmia ja totuttelua systeemiin ja peliin. Psp:llä ei hirveästi ole ollut mulla noita ajopelejä (mitä nyt ridge racerit), mut ei paljoa vaadittu et ajo tuntui suht realistiselta. Vastustajia tosin saa kiinni tod. helposti, mut pakoon ei pääse ihan niin helposti mielestäni - yleinen ongelma, ei tosin niin vakava tässä pelissä. Pelata voi tatilla tai perusohjaimilla ja ite pelaan tietenkin perusohjaimilla, joka tuonee oman tylsyytensä ohjattavuuteen ja kulmikkuutta. Tatilla tuntuisi kääntymisen olevan sulavampaa, tosin asetuksista niinkään riippumatta pienikin liike on liikaa siinä toisinkuin suuntanäppäimillä.
Itse pelistä lisää. Graffat on ihan ok:t, ei niin hurjat mitä oli ne ekat julkaisukuvat tosiaan, muttei mitkään parhaatkaan. Ne tosin tuntuu jopa loistavilta kun vertaa muihin ominaisuuksiin, eli vastakohtaan, ääneen. Äänet on ihan oikeat, mutta ne kuullostaa ihan samalta kun sillä meikän vuoden -95 koneella pelaamassa INDY-ajopelissä. Ja siihen vielä pari tasoa mikkihiirimmät koneäänet. Käsittämätön munaus tässä kohtaa.
Autot menee halutessa mäsäksi, asetuksista nekin pois tai päälle. Suht realistinen ohjauksen muutos jos esim. jokin osa autossa on kolattu paskaksi. Varikkokäynnit on ihan hienoja, mut tavattoman turhaa jos viiden kiekan kisassakin joutuu varikolle tulemaan vaihtamaan renkaat + tankkaamaan (kyllä, säädetään ennen viimeistä quality 3:sta pittien määrä). Veikkaankin et pitemmillä kisoilla ja vaikeustasoa nostamalla tästä saa enempi irti.
IGN:n tapaan arvosanoja:
Grafiikka: 7, ei paras, muttei huono. Parantamisen varaa löytyy.
Ääni: 5, luokaton. Aloittaessani ei haitannut kun oli niin tajuttoman upea tunnelma pelistä, mut ekaan kurviin renkaat vinkui sen johonkin hutinv*ttuun.
Pelattavuus: 9, oma epävarmuuteni tähän tuo einiinhyvä vaihteidenvaihtotaitoni. Auton hallinta on realistista, hiukan kun käydään nurmikolla ni se tuntuu jonkun aikaa ohjauksessa - ei välttämättä aina niin helposti pysytä tiellä sen jälkeen. Useissa peleissä, niin psp kuin konsoli-/pc-peleissä on yksi ja se sama käydäänkö penkalla. Meno vaan jatkuu satalasissa tielle päästyä, mut tässä riippuen ajasta penkalla nopeus rajoittuu ja ohjaus hankaloituu. Kaikki säädettävissä.
Plaaplaa: 9, Monipuolinen peli joka tarjoaa paljon pelattavaa. Jotain minipelejäkin tässä on mut jätetään ne niille "bussipelaajille".

Yksittäisiä kisoja, yksittäisiä burning lappejä, ties mitä. Career on se mun juttu championshipin ohella ja siinä on onnistuttu loistavasti myös. Latausajat OK, ja näin. Lisäyksenä lisenssi, tallit radat ja kaikki täydellistä. Se tekee paljon mun kohdallani ainakin.
Vaatimaton arvosana pelille ka:na, 7,5. Voin olla varma et et hiukan kriittisempiäkin arvosanoja tulee joiltain, jos maksu pelistä on luokkaa kaupankassalla ~40e. Mun ~20 ekelle tää on nowadays ihan hyvä setti.