Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2019

Noin tunti ajelua takana ja täytyy sanoa, että handling on ihan erilainen kun viime pelissä. Toistaiseksi en ainakaan pidä tästä ajotuntumasta mutta katotaan nyt kun saa rattisäädöt lopulliseen iskuun, että onko tästä mihinkään. Kuulemma jotain patchiä ajotuntumaan on tulossa mutta ei vielä tietoa koska. Katotaan nyt jaksaako tätät vielä edes ruveta tosissaan ajeleen vai odottaisko kiltisti pätsiä.

Mutta komeelta näyttää, grafiikat, valikot ja sun muut uudet jutut mitä nopeesti kattelin läpi.
 
Nyt kun peli on julkaistu ja tuntumaa haettu, on hyvä aika ilmoittautua KFINin F1-sarjaan. Karsinnat on tällä hetkellä käynnissä ja vielä ehtii hyvin ajamaan. Ensimmäinen kisa ajetaan tämän viikon torstaina. Uusia kuskeja otetaan mukaan toki myös kauden alkamisen jälkeen.

 
Mitä järkeä tuossa junioriakatemian valitsemisessa on uran alussa? Tai ylipäätään noiden muutaman F2-kisan ajamisessa? Lopputuloksena on joka tapauksessa kauden jälkeen se, että tallin saa itse valita. Minä otin Mersun akatemian ja silti pystyi hyppäämään suoraa F2-sarjasta niin Ferrarin, Red Bullin kuin muidenkin tallien penkkiin. Harmitti, koska alku vaikutti kaikin puolin jännemmältä.
 
Mitä järkeä tuossa junioriakatemian valitsemisessa on uran alussa? Tai ylipäätään noiden muutaman F2-kisan ajamisessa? Lopputuloksena on joka tapauksessa kauden jälkeen se, että tallin saa itse valita. Minä otin Mersun akatemian ja silti pystyi hyppäämään suoraa F2-sarjasta niin Ferrarin, Red Bullin kuin muidenkin tallien penkkiin. Harmitti, koska alku vaikutti kaikin puolin jännemmältä.

Ei sillä ilmeiseti ole mitään muuta merkitystä kuin että ne kaksi keksittyä kuskia siirtyy sitten mukan F ykkösiin, kai sen on tarkoitus luoda vaan hieman immersiota formulakuskin elämään..
Itsekkin olisin toivonut että F2:sen suoritusten perusteella ja akatemian valitsemisella olisi ollut jonkinlainen vaikutus tulevaan uraan ja formula "draama" olisi jatkunut myös ykkösissä.
 
Mitä järkeä tuossa junioriakatemian valitsemisessa on uran alussa? Tai ylipäätään noiden muutaman F2-kisan ajamisessa? Lopputuloksena on joka tapauksessa kauden jälkeen se, että tallin saa itse valita. Minä otin Mersun akatemian ja silti pystyi hyppäämään suoraa F2-sarjasta niin Ferrarin, Red Bullin kuin muidenkin tallien penkkiin. Harmitti, koska alku vaikutti kaikin puolin jännemmältä.

Akatemialla ei ole muuta merkitystä kuin sen kyseisen tiimin alku arvostus kuskia kohtaan. Eli jos valihet Mersun akatemian, on Mersun Repetation vähän kovempi alussa. Valita voi toki minkä tahansa tiimin. Tämä oli kieltämättä itsellenikin pettymys ja jää vähän turhaksi yksityiskohdaksi. F2-sarjan aloituksella ei ole muuta virkaa kuin juurikin tuo tarinan pohjustus ja mukaantuonti sitten ykköseen. Jospa ensi vuonna sitten tuokin ois laajemmin mukana.
 
Näyttäisi siltä, että nuo kuskien tallivaihdokset ja voimasuhteiden heilahtelut on toteutettu myös melko epärealistisesti. Tässä video Tiametmardukilta mitä on tapahtunut kahden täyden kauden simuloimisen jälkeen:

Esimerkiksi jo ekan kauden jälkeen Red Bullille siirtyivät sekä Hamilton että Leclerc ja Renault oli voimasuhteissa ykkönen. Gasly ohjasti toista Ferraria ja Verstappen oli siirtynyt Mersulle.

Toisen kauden lopussa Alfa Romeo oli sarjan nopein auto ja Kimi Räikkönen nappasi mestaruuden näytöstyyliin, mutta sai kauden jälkeen väistyä Vettelin tieltä ja Kimi meni ajamaan Haasille. Vettelin siirto kärkitalliin toki ihan odotettu liike, mutta jo kahden kauden jälkeen voimasuhteissa kolmen kärki Alfa Romeo, Renault, Haas ei kyllä herätä uskottavuutta.

Ihan kivan oloisia uudistuksia nämä tallisiirrot, mutta jotenkin tuo toteutus ontuu. Esim. Leclercin siirto heti kauden jälkeen Red Bullille on kyllä aivan käsittämätön juttu. Ja myös Gaslyn siirto Ferrarille. Jospa noita jollain patchilla vielä paranneltaisiin.
 
Tässä on nyt muutama päivä tullut pelattua tätä ja iso peukku täytyy antaa kaikesta muusta paitsi yhdestä nettipeliin liittyvästä ominaisuudesta. Huomasin, että muutaman kaverin kanssa tahkottu Online Championship loistaa poissaolollaan. Noh, ei siinä mitään, päätettiin sitten aloittaa liiga, kun kerran tuo vanha pelimuoto on poistettu. Kaikki näytti olevan ok, kunnes huomasin liigan asetuksissa, että autojen suorituskykyä ei saa muuksi kuin "Equaliksi". Eli körötellään nyt sitten autoilla, jotka ovat suorityskyvyltään tasavertaisia ja ainoastaan värit muuttuvat! WTF?! Kyllä pisti vihaiseksi :mad: Meillä kun kuitenkin kavereiden kesken on jonkin verran eroa ajotaidoissa, niin parempien autojen antaminen heikoimmille kuskeille tasoitti pakkaa mukavasti. Nyt ei sitten ajella Online puolta ollenkaan, ellei Codemasters tuota päivityksellä korjaa. Ihan käsittämätöntä että tuollainen muutos on pitänyt mennä tekemään!
 
Tässä on nyt muutama päivä tullut pelattua tätä ja iso peukku täytyy antaa kaikesta muusta paitsi yhdestä nettipeliin liittyvästä ominaisuudesta. Huomasin, että muutaman kaverin kanssa tahkottu Online Championship loistaa poissaolollaan. Noh, ei siinä mitään, päätettiin sitten aloittaa liiga, kun kerran tuo vanha pelimuoto on poistettu. Kaikki näytti olevan ok, kunnes huomasin liigan asetuksissa, että autojen suorituskykyä ei saa muuksi kuin "Equaliksi". Eli körötellään nyt sitten autoilla, jotka ovat suorityskyvyltään tasavertaisia ja ainoastaan värit muuttuvat! WTF?! Kyllä pisti vihaiseksi :mad: Meillä kun kuitenkin kavereiden kesken on jonkin verran eroa ajotaidoissa, niin parempien autojen antaminen heikoimmille kuskeille tasoitti pakkaa mukavasti. Nyt ei sitten ajella Online puolta ollenkaan, ellei Codemasters tuota päivityksellä korjaa. Ihan käsittämätöntä että tuollainen muutos on pitänyt mennä tekemään!
Onpa outoa. Tuo Online Championship on myös meidän kaveriporukassa se pelimuoto mitä ollaan eniten pelattu. Nytkin on tiukka kausi menossa, 6 osakilpailua jäljellä.

Se on hemmetin hyvä, että saa omassa privachampionshipissa säädettyä asetukset kohdilleen ja saa tosiaan eri tasoiset autot eri tasoisille kuskeille.

Miten muuten, kuin tasavertaisuuden säädön puuttumisella, liiga pelimuoto eroaa vanhasta Online Championshipistä? Voipi olla että pitää vaan jatkaa 2018 version parissa vielä hetki jos toinenkin.
 
Onpa outoa. Tuo Online Championship on myös meidän kaveriporukassa se pelimuoto mitä ollaan eniten pelattu. Nytkin on tiukka kausi menossa, 6 osakilpailua jäljellä.

Se on hemmetin hyvä, että saa omassa privachampionshipissa säädettyä asetukset kohdilleen ja saa tosiaan eri tasoiset autot eri tasoisille kuskeille.

Miten muuten, kuin tasavertaisuuden säädön puuttumisella, liiga pelimuoto eroaa vanhasta Online Championshipistä? Voipi olla että pitää vaan jatkaa 2018 version parissa vielä hetki jos toinenkin.
Siis muuten liiga on aika pitkälti samanlainen kuin Online Championship, mutta pientä näperrettävää löytyy enemmän esim. liigan logo, mutta tuo että kaikki joutuu ajamaan samantasoisella autolla pilaa koko touhun...
 
Siis muuten liiga on aika pitkälti samanlainen kuin Online Championship, mutta pientä näperrettävää löytyy enemmän esim. liigan logo, mutta tuo että kaikki joutuu ajamaan samantasoisella autolla pilaa koko touhun...
Eli muuten ok. Hyvä niin. Silti täysin samaa mieltä siitä, että pakotetut samantasoiset autot pilaavat koko jutun aikalailla täysin. Me kun pelataan vielä niin, että seuraavalle kaudelle on mahdollista nousta parempaan talliin, jos on sijoittunut tarpeeksi korkealle kauden lopputuloksissa. Pidetään siis kauden jälkeen "sopimusneuvottelut", eli heitetään noppaa tallipaikoista. Mitä paremmin sijoituit kauden aikana, sitä useampi nopan luku tarkoittaa siirtoa Mersulle, Ferrarille tai Red Bullille. Sama toimii myös toisin päin. Jos kausi menee päin honkia, niin isompi mahdollisuus tippua takaisin keskikastin talleihin.
 
Online-puolen toteutus ontuu muutenkin viimevuotiseen verrattuna mielestäni. Esim. yksittäisiä kisoja jos haluaa ajaa, ei tarjoa peli haussa oikein muita vaihtoehtoja kuin kierrosmäärät, jolla hakea peliseuraa. Valitettavan paljon löytyy linjoilta myös edelleen niitä kuskeja, jotka väkisin haluavat pilata muiden ajon ajamalla tahallaan sun perään mutkissa niin että ekan mutkan jälkeen etusiipi on joko kokonaan irti tai sitten heikentää ajoa sen verran paljon, että pakko käydä vaihtamassa uus tilalle. 5 kierroksen kisoissa ei paljoa sitten enää eroa kärkeen kurotellakaan tuon jälkeen.
 
Online-puolen toteutus ontuu muutenkin viimevuotiseen verrattuna mielestäni. Esim. yksittäisiä kisoja jos haluaa ajaa, ei tarjoa peli haussa oikein muita vaihtoehtoja kuin kierrosmäärät, jolla hakea peliseuraa. Valitettavan paljon löytyy linjoilta myös edelleen niitä kuskeja, jotka väkisin haluavat pilata muiden ajon ajamalla tahallaan sun perään mutkissa niin että ekan mutkan jälkeen etusiipi on joko kokonaan irti tai sitten heikentää ajoa sen verran paljon, että pakko käydä vaihtamassa uus tilalle. 5 kierroksen kisoissa ei paljoa sitten enää eroa kärkeen kurotellakaan tuon jälkeen.
Joo, kyllä se hauskuus myös 2018 versiossa on privakisoissa, jossa kaikki pyrkii ajamaan siististi. Ei mitään järkeä lähteä publalle polttamaan päreitään.
 
Kun Safety Rankin saa A tai S -tasolle niin putoaa noi perseilijät pois ainakin Ranked-ajoista. Unranked on sellaista vapaata riistaa kyllä että siellä ei kovin nättiä menoa voi odottaa. Liiga-alusta tarjoaa omalle pienelle porukalle ihan hyvän alustan, mutta tosiaan ihme kyllä vain multiplayer autot on siellä sallittu.

Eilisestä KFIN-kisasta havaintona myöskin, että kun multiplayer-autoilla ajetaan, niin jokaiselle ei ole omaa varikkoruutua. Meillä kisassa osa joutui odottamaan 10-20 sekuntia varikolla kun se ns. "tiimikaveri" ehti ensin varikolle. Kuitenkaan kuljettajat eivät saa minkäänlaista ilmoitusta että "tiimikaveri" on varikolla tai että varikko on varattuna. Eikä kukaan tietenkään voinut tietää kuka sen saman boxin jakaa just sun kanssa. Näin ollen ainakin meillä siirrytään F1 2019 -autoihin siksi aikaa että tämä mahdollisesti korjataan Codemastersin puolelta. Ja me ei käytetä liiga-alustaa, vaan mennään ihan unranked ja invite only -tyylillä.
 
Kun Safety Rankin saa A tai S -tasolle niin putoaa noi perseilijät pois ainakin Ranked-ajoista. Unranked on sellaista vapaata riistaa kyllä että siellä ei kovin nättiä menoa voi odottaa. Liiga-alusta tarjoaa omalle pienelle porukalle ihan hyvän alustan, mutta tosiaan ihme kyllä vain multiplayer autot on siellä sallittu.

Safety Rankingin kanssa on musta sama ongelma kuin viime vuonna eli vaikka kuinka siististi yrität itse ajaa niin oma ranking putoaa silti kun törttöilijä törmää suhun heti ekassa mutkassa ja paiskaa sun auton kohti toista autoa. Suorastaan idioottimainen tekoäly kattoo tuossa kohtaa, että jälkimmäinen törmäys on sun aiheuttama ja safetyt paukkuu alaspäin.
 
Safety Rankingin kanssa on musta sama ongelma kuin viime vuonna eli vaikka kuinka siististi yrität itse ajaa niin oma ranking putoaa silti kun törttöilijä törmää suhun heti ekassa mutkassa ja paiskaa sun auton kohti toista autoa. Suorastaan idioottimainen tekoäly kattoo tuossa kohtaa, että jälkimmäinen törmäys on sun aiheuttama ja safetyt paukkuu alaspäin.

On joo edelleen samaa ongelmaa että peli jakaa niitä varoituksia ja rankkuja silloinkin kun et itse ole syyllinen. Myö todettiin että paras taktiikka on alkuun keskittyä vaan siihen ratingiin, eli kirjaimellisesti tarvittaessa vaa himmailla perällä tai jotain ja kun sen saa nostettua nii sit keskittyy vasta rankin ajamiseen. Ja pitkässä juoksussa kyllä ne siististi ajajat pääsevät sinne A-S -rankille.

Mutta toi oli kyllä toivelistalla uuteen peliin, harmi kyllä sama ongelma on edelleen läsnä.
 
On joo edelleen samaa ongelmaa että peli jakaa niitä varoituksia ja rankkuja silloinkin kun et itse ole syyllinen. Myö todettiin että paras taktiikka on alkuun keskittyä vaan siihen ratingiin, eli kirjaimellisesti tarvittaessa vaa himmailla perällä tai jotain ja kun sen saa nostettua nii sit keskittyy vasta rankin ajamiseen. Ja pitkässä juoksussa kyllä ne siististi ajajat pääsevät sinne A-S -rankille.

Mutta toi oli kyllä toivelistalla uuteen peliin, harmi kyllä sama ongelma on edelleen läsnä.

Juu, samaa taktiikkaa joutuu käyttämään muissa vastaavissa, esim gts. Tosin iraicingissa ei juurikaan ollut tahallisia perseilijöitö, kun pelkkä online ja maksumalli karsi idiootit. Vaatii ilmeisen paljon paukkuja koodaukseen ja testaamiseen, että saisi tehtyä reilun rankkujärjestelmän, vielä ei ole sellaista näkynyt. Toki tälläinen on paljon tyhjää parempi.
 
Huhu että peli näyttää hyvältä, varsinkin X version "4K" resoluutio. X versio on myöskin ainut raudanlujan 60 FPS pitävä versio, muut hyytyy vähän sateella ja kun on paljon autoja ruudussa.

 
Ylös Bottom