Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Faktaa PS2:sen DVD toistosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *****
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
DD ei mielestäni liity mitenkään virheenkorjaukseen tai leffojen toimivuuteen etc. Mutta antaa olla tästäkin voisi väitellä ikuisesti.

En olisi alottanut tätä keskustelua mututiedolla...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan *****
DD ei mielestäni liity mitenkään virheenkorjaukseen tai leffojen toimivuuteen etc. Mutta antaa olla tästäkin voisi väitellä ikuisesti.

Sorry nyt kauheasti, mutta kyllä DD:kin ihan olennaisesti virheenkorjaukseen liittyy. DD 5.1:n ollessa käytössä DVD-soitin joutuu käsittelemään huomattavasti suuremman määrän informaatiota levyltä kuin stereoraidan kanssa. Suuremman informaatiomäärän käsittelyssä heikompilaatuinen lukija saattaa saada ähkyn virheistä, jos sillä ei ole kapasiteettia käsitellä niitä. Huonolaatuisella soittimella levyssä olevat sormenjäljet tai pienet raidat eivät välttämättä vaikuta stereoääneen, mutta DD:tä käytettäessä äänet tai kuva voivat alkaa pätkiä.

Vanhalla konsolillani Gladiaattori toimi DD:llä, mutta alkoi nykimään DTS-äänillä. Miksi? Itse veikkaan, ettei kehnosti toimiva PS2:ni kyennyt enää käsittelemään lähes tuplamäärää dataa, minkä DTS-raita sisälsi DD:hen verrattuna. (Gladiaattorissa DTS 5.1, 754 Kb/s tai DD 5.1, 384 Kb/s) Käytännössä sama juttu oli Manaajan kanssa, toimi stereona, mutta DD 5.1 pätki.

Siinä olet kyllä erittäin oikeassa, että keskustelu kannattaa lopettaa.

- Jussi

Edit: Vaihdettu väärinkäsityksiä aiheuttava sana

Viimeksi muokannut moderaattori:
En oikein usko että ääniraidalla olisi vaikutusta virheenkorjaukseen, paitsi jos pelkästään ääniraidalla on joku isompi virhe jota soitin ei pysty korjaamaan.

Tietääkseni se informaatio on kuitenkin levyllä suurinpirtein yhtä tiheässä, soittimen MPEG dekooderi sitten joutuu vaan työskentelemään enemmän jos kuva tai ääni on koodattu suuremmalla bittivirralla.

Käsittääkseni elokuvadvd:t luetaan käyttämällä 1x nopeutta. 'Raidat' levyllä on aina samalla etäisyydellä toisistaan, kolot ovat aina saman levyisiä, ainoastaan kolojen pituus, syvyys ja etäisyys toisistaan vaihtelevat. Kolojen koko riippunee datan sisällöstä, eikä luettavan datan määrää kai voi määritellä luettavien kolojen koolla.
Näin olen itse käsittänyt, voin tietysti olla väärässä jolloin mielelläni kuulisin hyviä perusteltuja väitteitä.

Hyvä luettelo toimimattomista/huonosti toimivista levyistä löytyy mm. täältä:

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html

Siitä näkee etä ongelmia on tarpeeksi muillakin soitimilla.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Tietääkseni se informaatio on kuitenkin levyllä suurinpirtein yhtä tiheässä, soittimen MPEG dekooderi sitten joutuu vaan työskentelemään enemmän jos kuva tai ääni on koodattu suuremmalla bittivirralla.

Olet ihan oikeassa, kirjoitin vahingossa eri määrää olevan datan lukemisesta, vaikka DVD-soitin tosiaan aina lukee täsmälleen saman datan. Tarkoitin datan käsittelyä levyltä lukemisen jälkeen.

Täytyy myöntää, vaikea on minunkin uskoa, että datan purkamisen ja varsinaisen virheenkorjauksen jälkeen mikään voisi enää toimintaan vaikuttaa, mutta kyllä minulla on käytännön kokemusta ääniraidan vaikutuksesta. Mistä lie johtuvat, koska ei sellaisia pitäisi tulla. Ehkäpä laitteen joissakin piireissä tulee eri ääniraitaa käsitellessä I/O-ongelmia (jotka siis juontuvat huonon virheensietokyvyn ansiosta läpipäässeistä virheistä), joita laite ei osaa käsitellä elegantisti. Varsinaista tietoa asiasta ei minulla siis ole.

Ja DD/DTS liittyy virheensietokykyyn myös siten, että suuremmilla bittivirroilla virheellisten lukuyritysten uusimiseen ei jää yhtä paljon aikaa. Tämä on tietysti levyn ominaisuus ja vaikuttaa aina samoin, otti sitä DD:tä pihalle soittimesta tai ei.

Käsittääkseni elokuvadvd:t luetaan käyttämällä 1x nopeutta. 'Raidat' levyllä on aina samalla etäisyydellä toisistaan, kolot ovat aina saman levyisiä, ainoastaan kolojen pituus, syvyys ja etäisyys toisistaan vaihtelevat. Kolojen koko riippunee datan sisällöstä, eikä luettavan datan määrää kai voi määritellä luettavien kolojen koolla.
Näin olen itse käsittänyt, voin tietysti olla väärässä jolloin mielelläni kuulisin hyviä perusteltuja väitteitä.

Ei, ihan oikeassa olet. Paitsi että kolojen syvyyden ei mielestäni ole tarkoitus vaihdella lainkaan.

- Jussi

En oikein usko että ääniraidalla olisi vaikutusta virheenkorjaukseen, paitsi jos pelkästään ääniraidalla on joku isompi virhe jota soitin ei pysty korjaamaan.

Tähän vielä, että DVD-levylle ei pysty syntymään virhettä pelkälle ääniraidalle. Data levyllä ei ole raidoittain eikä edes aikajärjestyksessä, vaan sekoitettuna. Tämä siksi, ettei yhteen kohtaan tuleva naarmu vahingoittaisi oikeasti peräkkäin kuuluvia tavuja, vaan että virhe jakaantuisi pidemmälle aikavälille, joka virhekorjauksen avulla voidaan ehkä jopa korjata.

- Jussi

Siispä ääniformaatilla ei pitäisi olla vaikutusta virheenkorjaukseen, vaan jos esim. dts:ää käytettäessä kuva pätkii on kyse mpeg purkupiirin tehottomuudesta. Itse en kuitenkaan ole PS2:lla huomannut kertaakaan minkäänlaista palikoitumista tai muuta vastaavaa virhettä kuvassa. Toimimattomia tai tiettyyn kohtaan jumiutuvia levyjä sen sijaan on tullut vastaan kolme kappaletta vuoden melko ahkeran dvd käytön aikana.

Mielestäni suurin syy miksi juuri PS2:a pidetään yleisesti erityisen yhteensopimattomana poikkeuksellisen monien dvd levyjen kanssa on se, että PS2 myötä dvd soittimien ja sitämukaa käyttäjien määrä kasvoi melko huomattavasti, ja PS2 saaman yleisen julkisuuden ansiosta dvd levyjen kanssa ilmenevät ongelmat saivat samalla lisää julkisuutta.

Totta on myös varmaan, että uudemmat 'dedicated' dvd toistimet suoriutuvat jo paremmin ongelmallisista levyistä mahdollisesti mm. kalliimmalla valmistetun koneistonsa ansiosta. Pelkästään dvd toistoon (ja CD, DVD audio) tarkoitetut laitteet on alusta lähtien suunniteltu nimenomaan leffojen katseluun, PS2 on silti ensisijaisesti pelikonsoli.

Oikeassa olet

Jos ajatellaan että PS2:sia on myyty..mitä nyt jotain 70.000 (korjatkaa jos olen väärässä) niin ongelmat tulevat siinäkin suhteessa helpommin esiin. Tietääkseni mitään mallia ei ole myyty tuota 70.000kpl.

Siispä ääniformaatilla ei pitäisi olla vaikutusta virheenkorjaukseen, vaan jos esim. dts:ää käytettäessä kuva pätkii on kyse mpeg purkupiirin tehottomuudesta. Itse en kuitenkaan ole PS2:lla huomannut kertaakaan minkäänlaista palikoitumista tai muuta vastaavaa virhettä kuvassa. Toimimattomia tai tiettyyn kohtaan jumiutuvia levyjä sen sijaan on tullut vastaan kolme kappaletta vuoden melko ahkeran dvd käytön aikana.

Se DTS- tai DD-signaali erotetaan jo ennen mpeg-purkua, eli purkupiirille pitäisi mennä ihan sama data käytetystä äänisignaalista huolimatta. Mutta kuten sanoin, en itsekään oikein ymmärrä, miksi käytetyllä ääniraidalla oli merkitystä kuvan ja äänen pätkimisen kanssa.

- Jussi

Edit: On ehkä mahdollista, että omat kokemukseni ja vastaavat raportit, joita olen nähnyt useita koskien PS2:sta ovat kuitenkin vain viallisten laitteiden aikaansaamia. Eli ehkä kunnolla toimivan PS2:n virheenkorjaus on jotakuinkin normaalin DVD-lukijan tasolla ja loppukäyttäjillä on ollut ongelmia vain DVD-aseman huonon valmistuslaadun takia. Silloin tuonkin toiminnan voisi laittaa yksinkertaisesti väärin toimivan laitteiston piikkiin.

Ylös Bottom