Vastaus: Fallout 4
Aseiden/varustusten muokkaus kuulosti hyvältä lisältä ja tämän myötä kaikenmaailman tölkit ja jakoavaimet tulee haalittua parempaan talteen.
Tuosta nurkkien kohnaamisesta tulee varmasti mielenkiintoista. Aika nopeasti tuon hahmottanee, mitä kannattaa hamstrata ja mitä ei. Tuota craftausta kun katseli, niin yhdestä auton renkaasta tuli 4 kumia, yhden talon tuhoamisesta sitten terästä (15), betonia (15) ja puuta (20) aika paljon. Toki uutta perustusta rakentaessa noin 3x3 metrin alueelle lattiaa, kantavaa palkkia ja kattoparrua vei 10 puuta ja 10 terästä, mutta vaikuttaisi siltä että perusrakenteita saa tehtyä heti alkupelissä, vaikka kunnon taloon meneekin sitten toistasataa artikkelia raaka-aineita. Tuo ensimmäisen tukikohdan paikkakin näytti olevan heti siinä vanhan kotitalon tienoilla Vault 111:n juurella. Samannäköisiä taloja ja pallomainen vesitorni(?) näkyi suurinpiirtein samalla etäisyydellä horisontissa.
Harvinaisempiin pitääkin sitten varmaan kierrellä aika paljon. Esimerkiksi generaattoriin näytettiin kaipaavan jo kuparia ja keramiikkaa, joita ei sitten ainakaan tuolla pelaajalla ollut paljoa käytössä. Samoin työmaavaloihin tarvittiin 2 lasia, jota tuolla jannulla oli vain 4 (tosin lasia näytti saavan herätyskelloista, tuttipulloista, lukulampuista ja mikroskoopista, joita riittänee). Terminaaliin tarvittiin jo piirilevyä ja turretit näyttivät vaativan lajista riippuen öljyä ja laserturret kristallia, kuituoptiikkaa ja ydinmateriaalia.
Paljon kysymyksiä tuo systeemi herättää.
- Ensinnäkin, tuo on vaihtoehtoinen tapa pelata. Mitä se sitten merkitsee? Ainakin sitä, että pelin läpäisemiseen tuota ei tarvita, mutta onko tuosta sitten merkittävää hyötyä vai ainoastaan irrallinen osa, kunniagalleria minne voi kerätä pelimaailmasta löytyneitä esineitä? Toki ainakin ruokaa ja juomaa tuolta saa, mutta aikaisempiin Fallouteihin verraten etenkin ruoan merkitys on ollut mitätön. Ja ilmeisesti kun tukikohta on riittävän hyvä, niin tuonne saa niitä kauppiaita ja sitä kautta harvinaisempia esineitä/piirrustuksia. Videon yläpalkissa oli ihmisten lukumäärä, sähkön määrä, turvallisuus, petipaikat ja onnellisuus, joten lienee jotain merkitystä sillä saako tukikohdan toimimaan. Itse en kuitenkaan ole juuri syttynyt esimerkiksi Assassins Creedeissä olleista tukikohdista, joiden merkitys oli juuri hyvin kulissimainen.
- Kuinka omatoimisesti nuo paikat toimivat? Mikään ei olisi ärsyttävämpää kuin noiden tukikohtien muuttuminen rasitteeksi tyyliin GTA IV:n kaveripuhelut. Pelin sisäinen Tamagochi, jota pitää hoivata. Far Cry 4:ssä oli aluepuolustus toteutettu ihan kohtalaisen hyvin, hallitsemaasi kylään hyökättiin harvoin ja vain silloin, kun jo itse olit siinä kulmilla. En yleensä ole tornipuolustuksista innostunut, mutta jos pääsee kärventämään Raidereita liekienheitintolpilla niin mikäs siinä. Kunhan siitä ei tule liian toistuvaa.
- "There are many large sites" viittaa vahvasti siihen, että noiden tönöjen rakentaminen on sallittu vain niille varatuille paikoille, samoin romutalojen "räjäyttäminen" onnistunee vain niiltä alueilta. Jos kartta on tosiaan kaksi kertaa Skyrim, niin kuinka pirusti tuossa tulee ramppaamista? Etenet juonta, teet pari tehtävää ja löydät jotain kivaa materiaalia. Sitten kävelet taas kylääsi toiselle puolelle karttaa. Kartalla teleporttaaminen aina syö osaa immersiosta. Tuossa kyllä viitattiin siihen, että tukikohdasta toiseen voisi kuitenkin "postittaa" materiaalia kaksipäisten lehmien matkassa. Kun tuossa videolla esitellään niitä eri taloja, niin siitä pystyy ainakin 4-5 erilaista ympäristöä tunnistamaan. Saattaa olla jopa enemmän, sillä suurin osa on sumussa tai yöllä kuvattu, joista ei pysty ihan varmasti asiaa toteamaan.
- Toivottavasti noihin harvinaisempiin modeihin tarvittaisiin edelleen ne schematicsit. Mikään ei olisi tylsempää kuin se, että 200 vuotta jäissä ollut Vault-MacGyver tulisi paikalle ja osaisi vääntää Rock-it-Launcherin rautalangasta.