Vastaus: Fallout 4
Nyt on viisi raider settlementia tehty ja taas on pakko valittaa kuinka vasemmalla kädellä huitaisten bethesda on ( tämänkin ) asian tehnyt.
Ensinnäkin se asia, että pelaaja ei voi säädellä sitä kuinka paljon porukkaa tulee vaan se perustuu hahmon karisma arvoon.
Aikani googletin niin täyden kympin karismalla noihin tulee 20 asukasta ja mitään et sille voi. Ilmeisesti tuo ei edes määräydy sen S.P.E.C.I.A.L. arvon mukaan koska se mun hahmolla on 6 ja vaatteet nostaa karisman kymppiin ja jokaisessa viidessä paikassa on tuo 20 tyyppia notkumassa.
No raiderithan ei tietenkään tykkää omaa ruokaansa kasvattaa vaan paikan onnellisuus laskee välittömästi jos noin tekee joten mitä ne sitten tekee?
No niillä on ne samat pari kauppaa ja sitten ne voi tehdä kotipolttoista viinaa. Mitä ne loput yli 10 tyyppiä sitten tekee?
Sekin on kohtuu typerää, että nuka worldissa on porukkaa jengien orjina räjähtävät kaulapannat kaulassa putsaamassa katuja ja myymässä tavaraa, mutta pelaaja ei tuollaisia saa.
Onneksi modeilla saa hieman helpotusta asiaan ja latasinkin
slavery modin.
Nyt mulla on tyyppejä kahlittuna hautakiveen (jonka voi upottaa seinän sisään place it anywheren avulla joten hahmo on kahlittuna seinään), lakaisemassa lattiaa jne.
Tosin noihinkin täytyy laittaa oman jengin porukkaa, koska ketään muuta noihin settlementeihin ei saa asumaan, joten vaihdoin sitten vaan noiden vaatteet johonkin normaalimpaan.
Siltikin noiden paikkojen rakentaminen menee liikaa saman kaavan mukaan. Tarvitaan nukkumis tilat ja koska 20 sänkyä vie julmetusti tilaa niin laitan vaan makuupusseja. Yhteen pieneen pre fab mökkiin menee kivasti 9 makuupussia.
Sitten pari kauppaa jos ne sopii maisemiin. Esim minusta croup manorin pihaan ei sovi mikään myyntikoju joten ainoa kauppa on baaritiski kartanon toisessa kerroksessa.
Tuon jälkeen esim croup manorissa pitäisi keksiä hommia vielä 19:sta tyypille. Pari vartiointi pistettä, pari kotipolttoista, scavenge työpiste ja vielä saa laittaa ainakin 10 tyyppiä orjaksi.
Nuo orjan hommat sentään tuottaa onnellisuutta.
Sapuskan hommaaminen sitten hoidetaan tukemalla paikallisia farmareita. Eli mennään kiltisti ehdottamaan, että nyt alat antamaan ruokaa ja rahaa ja me annetaan sun olla rauhassa.
Taas kerran ihan kiva idea paperilla, mutta useimmat paikat tuottaa ruokaa alle 10 yksikköä ja pari isompaa 12-18. Ruokaa tarvitaan yksi yksikkö / asukas eli juuri nyt meitsin raiderit kuluttaa 100 yksikköä ruokaa.
Pelin kaikki farmit ei varmaan yhteensäkään tuota noin paljoa joten taas täytyy pelaajan ensin laittaa farmi kuntoon jotta se tuottaa ruokaa tarpeeksi ja vasta sitten pakottaa se toimittamaan ruokaa omille raidereille.
Mulla tuottaa nyt graygarden ja finch farm yli 100 yksikköä ruokaa kumpikin ja pari muuta 40 yksikköä. Työvoimana noissa toimii automatron lisärin avulla rakennetut robotit.
Silti tyypit valittaa ruoan puutteesta vaikka workshopissa saattaa olla 15 porkkanaa, 10 maissia ja 6 kurpitsaa eli enemmän kuin tarpeeksi. Veikkaan, että tuokin johtuu vaan siitä, että paikan ruoka statsi näyttää nollaa koska kukaan ei siellä sitä ruokaa viljele ja sen perusteella npc hahmot käyttäytyy noin.
Kuten sanottu niin ihan huitaisten tehty juttu jota taas kerran täytyy modeilla korjailla.
Muuten ollut kyllä ihan kiva rakennella jotain erillaista vaihteeksi.