Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FAQ: PlayStation Store

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Q: Milloin [alueen X] Store päivittyy?
A: Euroopan Store päivittyy toukokuusta 2010 alkaen joka keskiviikko, mutta kellonaika vaihtelee. Teoriassa uuden sisällön pitäisi olla saatavilla klo 17 Suomen aikaa, mutta käytännössä haarukka klo 17-22. Parhaimmillaan päivitys on tullut jo päivällä, yleensä joudutaan odottamaan iltaan asti. Vastaavasti toukokuusta 2010 alkaen Jenkki-Store päivittyy varhain keskiviikkona aamuyöllä Suomen aikaa. Japanin Storeen uutta tavaraa tulee täysin epäsäännöllisesti. Tätä asiaa EI TODELLAKAAN kannata kysyä missään ketjussa enää koskaan, sillä kukaan ei voi tietää, milloin Store tarkalleen ottaen päivittyy.

Q: Voinko selailla PSN:n pelitarjontaa Internetissä?
A: Kyllä voit. Osoitteesta http://fi.playstation.com/psn/games/ löytyy PSN-pelihaku, jonka avulla voit selailla tarjolla olevia pelejä ja hakea pelejä eri kriteerien perusteella.

Q: Voinko ladata PlayStation Storesta ostamani pelit yms. ilmaiseksi uudestaan?
A: Kyllä. Latauskertojen määrää ei ole mitenkään rajoitettu, ja samalla PSN-tunnuksella voit ladata Store-ostoksesi yhteensä kahteen eri aktivoituun PS3- ja PSP/Vita-järjestelmään. Kiintolevyn vaihto tai alustus ei kuluta aktivointien määrää. Jos esim. myyt konsolin pois, kannattaa se deaktivoida käyttäjätietojen hallinnasta.

Huom! Sony muutti laiteaktivointien määrän 18.11.2011 viidestä kahteen. Eli ennen 18.11.2011 ostetuilla PSN-tuotteilla on 5+5 (viisi PS3:a + viisi PSP:tä) aktivointia, kun taas tuon jälkeen ostetuilla aktivointeja on vain 2+2 (eli kaksi PS3:a + kaksi PSP:tä/Vitaa).

Q: Miten maksan Storessa?
A: Storea varten rahaa ensin siirretään luottokorttitililtäsi ns. Store-kukkaroon. Tätä varten tarvitset siis Visa-, Visa Electron- tai Mastercard-kortin. Kortin tiedot syötetään Account Management/Käyttäjätietojen hallinnan kautta. Lisätietoja voi lukea manuaalista. Toinen vaihtoehto on käyttää PSN-maksukortteja.

Q: Jos ostan USA:n Storesta luottokortilla, tuleeko lasku kuitenkin euroina?
A: Tulee. Ostokset veloitetaan euroissa (luotto)kortin myöntäneen tahon (yleensä pankin) sen hetken virallista muuntokerrointa käyttäen.

Q: Voinko käyttää samaa (luotto)korttia monessa eri Storessa?
A: Voit. PSN-maksukortit ovat sen sijaan maakohtaisia, eli Suomeen Storeen kelpaavat vain Suomesta (ml. Ahvenanmaa) ostetut PSN-maksukortit.

Q: Miksi Store ei hyväksy korttini tietoja tai en voi lisätä Store-kukkarooni rahaa?
A: Jos rahan Store-kukkaroon lisääminen samalla kortilla on aiemmin onnistunut, eikä korttitiedoissa ole mikään muuttunut, on vika tod.näk. ihan jossain muualla. Silloin ei auta kuin olla kärsivällinen ja yrittää myöhemmin uudelleen. Jos kyseessä on uusi kortti, tarkista, ettei nimi- tai osoitetiedoissasi ole skandinaavisia merkkejä. Jos on, korvaa ne a/o-merkeillä. Huom! Luottokortin numero on syötettävä ILMAN välilyöntejä, eli esim. 4920123412341234. Varmista myös, että kortin voimassaoloaika on oikein ja kortin takaa löytyvä turvakoodi on oikein.

Jos korttitietojen lisääminen suoraan Pleikkarilla ei onnistu, kannattaa kokeilla tietojen lisäystä Store-weppisivun kautta kohdasta Edit billing information.

Joidenkin pankkien/korttien tapauksessa verkkomaksutoiminto pitää käydä erikseen aktivoimassa kyseisen pankin verkkopankin kautta. Ongelmia voi myös aiheuttaa Mastercardin SecureCode sekä Visa-korttien Verified by Visa -palvelu. Ongelmatilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä luottokortin myöntäneeseen pankkiin.

Huom! Jos korttitietojen päivitys epäonnistuu kolmesti, odota vähintään 24 tuntia ennen kuin yrität uudestaan mitään kautta. Muussa tapauksessa kortti "lukittuu", eikä sitä voi käyttää PlayStation Networkissa 24 tuntiin. Lukitus ei vaikuta kortin käyttöön muissa (verkko)palveluissa tai (verkko)kaupoissa.

Q: Miksi en voi siirtää jenkkitunnukselleni rahaa luottokortillani, vaikka se on aiemmin onnistunut?
A: Jossain vaiheessa vuotta 2010 US Storessa otettiin käyttöön ilmeisesti IP-osoitteen tunnistukseen pohjautuva järjestelmä, joka estää rahan siirron PSN-kukkaroon mm. suomalaisilla luottokorteilla. Ongelman voi kiertää ostamalla US Storeen tarkoitettuja PSN-latausseteleitä esimerkiksi Gamepointsnow.comista tai ohjaamalla liikenne yhdysvaltalaisen IP-osoitteen kautta.

Q: Miksi luottokortiltani on veloitettu 1 euro (jopa useampaan kertaan), vaikka rahan lisääminen kukkaroon epäonnistui?
A: Kyseessä on normaali katevaraus, eli järjestelmä tarkistaa kortilla olevan katetta. Katevaraus poistuu automaattisesti jonkin ajan kuluttua, eikä siitä siis synny ylimääräisiä kuluja.

Q: Mistä Storeen syöttämäni (luotto)korttitiedot poistetaan?
A: Käyttäjätietojen hallinnasta löytyy kohta Account information ja sieltä kohta Billing Information.

Q: Miksen pysty ostamaan/siirtämään rahaa Store-kukkaroon Visa Electronilla?
A: Varmista, ettei Verified by Visa -palvelu ole aktivoituna kortillesi. PlayStation Store ei tue kaikkien pankkien Visa Electron -korttien Verified by Visa -varmistusta, joten sen vuoksi rahansiirto ei onnistu.

Q: Olen alaikäinen, miksen voi maksaa PlayStation Storessa?
A: Alaikäisellä ei voi olla omaan PSN-tunnukseensa liitettynä luottokorttitietoja, ei edes Visa Electronin tietoja. Alaikäisellä pitää olla ns. Sub Account, jonne täysi-ikäinen voi siirtää rahaa ns. Master Accountin kautta. Jos siis olet alaikäinen ja sinulla on ns. Master Account, olet valehdellut syntymäaikasi ja täten rikkonut PSN-käyttöehtoja. Näissä tapauksissa korttiongelmat ovat oma murheesi.

Q: Voiko täysi-ikäisellä olla Sub Accountia?
A: Ei voi. PlayStation Networkiin rekisteröityessä annetaan ensin syntymäaika, ja jos olet vähintään 18 vuotta täyttänyt, voit tehdä vain Master Accountin. Vastaavasti alaikäinen voi luoda vain Sub Accountin.

Q: Vaikuttaako Verified by Visa -palvelu tavallisiin Visa-kortteihin?
A: Ei vaikuta. Jos käytössä on tavallinen Visa (eikä siis Visa Electron), voi Verified by Visa olla päällä.

Q: Mistä saa PSN Prepaid -kortteja?
A: PSN-maksukortit tulivat myyntiin Suomessa lokakuussa 2009 ja niitä voi ostaa esim. hyvin varustetuista tavarataloista sekä pelikaupoista. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että PSN-maksukortit ovat maakohtaisia, eli suomalaista PSN-tunnusta varten maksukortti pitää ostaa Suomesta. Esimerkiksi Ruotsista ostettu PSN-maksukortti ei siis kelpaa suomalaiselle PSN-tunnukselle. Ja vastaavasti esim. USA-tunnusta varten maksukortin joutuu ostamaan Yhdysvalloista.

Q: Vanhentuvatko PSN Prepaid -kortit joskus?
A: Kyllä. PSN Prepaid -kortti on lunastettava 12 kuukauden sisällä.

Q: Vanhentuvatko PSN-kukkaroon siirtämäni rahat joskus?
A: Kyllä, kukkaroon siirretyt rahat on käytettävä 24 kuukauden sisällä.

Q: Toimivatko esim. US Storesta ostetut pelit myös eurooppalaisella PSN-tunnuksellani?
A: Lähes aina vastaus on kyllä. Aikanaan Warhawk oli sidottu tiukasti käyttäjätunnukseen, eli jos pelin oli ostanut esim. US Storesta, sitä pystyi pelaamaan vain kyseisellä pelaajaprofiililla. Tilanne kuitenkin muuttui jossain vaiheessa päivityksen myötä.

Q: Toimivatko myös US/JAP-tunnuksella ostetut PS1-pelit?
A: Kyllä, kunhan PS3 on kytketty joko HDMI- tai komponenttikaapelilla, ja näyttölaite tukee myös 60 hertsin tilaa.

Q: Miten teen tunnuksen muualle kuin Euroopan Storeen?
A: Ohjeet japanitunnuksen tekemiseen löytää esim. tästä YouTube-videosta tai tästä viestistä. Ohjeita jenkkitunnuksen luontiin voi lukea ketjusta PlayStation Store USA. Huom! Feikkitunnukset tehdään AINA OMALLA VASTUULLA!

Q: Milloin sen ja sen demo ilmestyy Storeen?
A: Demojen saatavuuskyselylle on oma ketjunsa. Huom! Ennen kuin kysyt, kannattaa tarkistaa, ettei joku muu ole tiedustellut samaa asiaa jo aiemmin.

Q: Milloin se ja se peli ilmestyy Storeen X?
A: Kysellä voi PS3:lle tulevia pelejä -ketjussa. Toisinaan pelit ilmestyvät eri aikoihin eri alueilla, joten ilmestymispäivämäärää udellessa kannattaa mainita, haluaako tietää nimenomaan Euroopan julkaisupäivän. Huom! Ennen kuin kysyt, kannattaa tarkistaa, ettei joku muu ole tiedustellut samaa asiaa jo aiemmin.

Q: Mitä Storeen on tulossa tällä viikolla?
A: Jos kyseisen alueen Storen omassa ei ole mitään erityistä mainintaa, emme tiedä, mitä on tulossa. Ei siis maksa vaivaa edes kysyä. Jos jotain tiedetään, se kyllä kerrotaan (jo ennen kysymistä). Kannattaa siis seurata yleistä PlayStation Store -ketjua.

Q: Mihin [ladattava asia X] katosi Storesta?
A: Satunnaisesti Storesta poistetaan vanhempia trailereita yms. Joskus poistamisen syy on alunperinkin rajallinen olemassaoloaika, joskus esim. demo katoaa vain väliaikaisesti demosta löytyneen bugin vuoksi. Jos kokonainen peli poistuu Storesta, yleisin syy on, että julkaisija on vetänyt pelin pois jakelusta. Seuraavaksi yleisin syy on, että pelissä on esim. musiikkia, jonka lisenssi on rauennut, eikä julkaisija ole halunnut lisenssiä uusia. Kolmas yleinen syy on yksinkertaisesti pelistä löytynyt vakava bugi. Tuossa tapauksessa tuote saattaa vielä palata Storeen myöhemmin.

Q: Voiko Storesta poistuneen demon silti jotenkin ladata?
A: Jos olet jonkin tuotteen kyseisestä Storesta joskus ladannut, sen voi ladata uudestaan Download Listin kautta.

Q: Miksei pelin X ladattavaa sisältöä ole jo Euroopan Storessa, kun muualle se on tullut jo?
A: Vaikka Euroopan PlayStation Store on SCEE:n ylläpitämä, pelien julkaisijat päättävät, milloin, missä ja mihin hintaan DLC julkaistaan. Palautetta "myöhästymisestä" kannattaa siis lähettää pelin julkaisijalle.

Q: Miksei pelin X ladattavaa sisältöä löydy suomalaisella PSN-tunnuksella, vaikka esimerkiksi UK-tunnuksella löytyy?
A: Todellisuudessa Euroopassa ja muilla SCEE:n hallinnoimilla alueilla (ml. mm. Australia ja Uusi-Seelanti) ei ole yhtä ainoaa PlayStation Storea, vaan valikoima vaihtelee maakohtaisesti. Syy on silti sama, eli pelin julkaisija päättää, milloin ja missä DLC:tä julkaistaan.

Q: Mikä on Qore?
A: Qore on PlayStation Storen kautta ladattava maksullinen, kuukausittain ilmestyvä teräväpiirtomuodossa oleva peliohjelma. Qore sisältää uutisia, haastatteluja ja ennakoita, mutta sen kautta on mahdollista päästä ennakkoon käsiksi myös demoihin, beta-testeihin, lisäsisältöön sekä muuhun ladattavaan peleihin liittyvään materiaaliin. Toistaiseksi Qore on saatavilla USA:n PS Storen kautta. Yksi jakso maksaa 2,99 dollaria ja vuositilaus 24,99 dollaria. Vuositilauksen ostaneet saavat ladata Calling All Cars -pelin ilmaiseksi. Sen lisäksi melkein joka kuukausi vuositilaajat ovat saaneet jotain omaa extrakivaakin. Lisää voi lukea PlayStation Qore -ketjusta.

Eurooppalainen vastine Qorelle on on FirstPlay. Se on toistaiseksi saatavilla vain UK:n ja Pohjois-Irlannin Storesta. Qorella ja FirstPlaylla ei sinällään ole tekemistä toistensa kanssa.

Q: Mitä Qore/FirstPlay ei ole?
A: Qore/FirstPlay ei ole Xbox Live Goldin kaltainen järjestelmä, jossa verkkopelaamisesta joutuu maksamaan kuukausimaksun. Varsinaiseen pelikokemukseen Qore/FirstPlay ei vaikuta mitenkään, eli verkkopelaaminen on edelleen ilmaista kaikille PS3:n omistajille. Qore/FirstPlay ei myöskään tuo PSN:ään mitään uusia ominaisuuksia.

Q: Miksi Qore/FirstPlay ei anna ladata mitään?
A: Lataukset täytyy tehdä käyttäen tunnusta, jolla Qore/FirstPlay-ostos on tehty.

Q: Miksi peli X on eri Storessa hieman eri nimellä?
A: Tämän syynä taas voivat olla ns. kulttuurierot (eli että paikallinen toimipiste uskoo jonkin toisen nimen toimivan paremmin kuin alkuperäinen), tai syy voi olla niinkin karu että tietyllä alueella on rekisteröity jokin tavaramerkki, jota pelin alkuperäinen nimi saattaisi loukata.

Q: Onko eri alueiden Storeissa jotain region-rajoituksia?
A: Joissain maksullisissa PS1-peleissä noudatetaan perinteisiä region-rajoituksia. Ilmaissisällössä (pl. pelien ladattavat lisäsisällöt) ei ole mitään estoja tai rajoituksia. Ladattavilla PSP- ja PS3-peleillä ei ole suoranaisia aluerajoituksia, mutta niiden kanssa kannattaa varautua siihen, että serverit ja DLC:t ovat regioniin sidottuja. Toisin sanoen esim. Japanin Storesta ostetulla pelillä pääsee pelaamaan vain onlinessa vain japsiservereillä, ja lisäsisältö pitää ladata/ostaa myös japsikaupasta.

Q: Ostin pelin X kanadalaisesta/aasialaisesta (weppi)kaupasta, miksi Euroopan Storesta ostamani lisäsisältö ei toimi siinä?
A: Pelin ja siihen kuuluvan ladattavan lisäsisällön pitää olla samalta alueelta. Eri tuotekoodilla oleva peli ja DLC eivät sovi keskenään yhteen. Pelin version voi tarkistaa pelilevyllä (ja pelikotelon sivussa) olevasta tuotekoodista.

Q: Miten tulkitsen tuotekoodia?
A: Ensimmäinen kirjain kertoo levyn formaatin: B = Blu-ray. Toinen kirjain kertoo julkaisijan: C= Sonyn oma julkaisu, L = 3rd party -julkaisu. Kolmas kirjain kertoo alueen: E = Eurooppa, U = P-Amerikka, J = Japani, A = Aasia. Neljäs kirjain kertoo, onko kyseessä demo vai myyntiversio: S = retail release, D = demo.

Esimerkiksi kaikki Euroopassa myytävät Sonyn omat julkaisut ovat BCES-XXXXX-tuotekoodilla, ja muiden julkaisijoiden peleissä tuotekoodi on BLES-XXXXX. Vastaavasti Yhdysvalloissa koodit ovat BCUS-XXXXX ja BLUS-XXXXX.

Q: Mikä on tuotekoodin lopussa oleva /S-merkintä?
A: Se kertoo, että kyseessä on pelin erikoisversio, esimerkiksi Limited Edition tai Collector's Edition. Tämä merkintä löytyy vain pelikotelosta, ei pelilevystä.

Q: Pelilevyssä on eri tuotekoodi kuin pelikotelossa, kumpaa näistä pitää uskoa?
A: Pelilevyssä oleva tuotekoodi on se merkitsevä. Pelikotelossa saattaa olla eri tuotekoodi lokalisointisyistä.

Q: Toimiiko suomalaisella PSN-tunnuksella ostettu DLC muualta Euroopasta (esim. brittiläisestä verkkokaupasta) ostetun PS3-pelin kanssa?
A: Pääosin kyllä, kunhan DLC:n tuotetiedoissa mainittu tuotekoodi täsmää pelin tuotekoodin kanssa.

Q: Minulla on Euroopasta ostettu peli ja hankin siihen lisäsisältöä suomalaisella PSN-tunnuksellani PlayStation Storesta, mutta pelissä lisäsisältöä ei siltikään näy. Mistä tämä johtuu?
A: Pelillä voi olla useita eri tuotekoodeja maasta riippuen. Esimerkiksi Heavy Rain -peliä myydään Euroopassa ainakin tuotekoodeilla BCES-00802 ja BCES-00458. Ladattavaa lisäsisältöä hankkiessaan on katsottava tarkkaan, että tuotekoodi vastaa PlayStation Storen tuotekuvauksessa mainittua tuotekoodia. Muussa tapauksessa lisäsisältö ei toimi pelin kanssa.

Jos PlayStation Storen tuotekuvauksessa ei ole mainittu tuotekoodia erikseen, on Euroopasta ostettu peli yhteensopiva suomalaisella PSN-tunnuksella ostetun lisäsisällön kanssa. Muussa tapauksessa esimerkiksi UK:sta ostettuun peliin joutuu hankkimaan lisäsisällön PSN-tunnuksella, jonka kotimaaksi on merkitty UK.

Q: Ostin Rock Band -peliin biisejä Storen kautta, mutta itse pelissä niitä ei näy. Missä vika?
A: Joko peli- ja lisäsisältö ovat eri alueilta, tai sitten ostetutut kappaleet ovat jääneet asentamatta. Asentamattomat RB-biisit löytyvät XMB-valikossa Pelit-kohdasta pelilevykuvakkeen alta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom