Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Käytät vanhentunutta selainta. Kyseinen selain ei pakosti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Primal oli itsellä oikeastaan ensikosketus sarjaan. Kahta ensimmäistä lähinnä testannut. Sinällään harmi ettei tuo ollut mikään uusi juttu, sopi nimittäin aiheeseen kuin nenä päähän.
Oma halukkuus hankkia peli joskus alennuksista nousi juuri. Far Cry Primal soveltuu erinomaisesti pelaamiseen ilman hudia ja muita apuja. Se on harvinaista näissä isoissa avoimenmaailman peleissä. Itse tykkäisin pelata pelejä noin, koska se muuttaa pelikokemuksen täysin erilaiseksi. Immersio on paljon parempi ja pelikokemus ylipäänsä vähän "puhtaampi". Tietenkin siellä on muutama tehtävä, jotka perustuvat minimapin käyttöön, mutta paljon vähemmän mitä muissa peleissä.
Vähän ikävämpi homma on se, että pelissä käytetään Far Cry 4 karttapohjaa. Eli maasto on melkein sama, mutta vähän muokattu. Voi tulla dejavu fiiliksiä jossain kohtaa, mutta tuskin se pahemmin sieltä hyppii silmille pelattaessa.
Itselleni tämä Primal on selkeästi paras Far Cry peli jota oon koskaan pelannu. Onhan se vähän vaarallisemman kuuloista kun yrität nuijalla tapella vastaan kun ei oo mitää parempaakaan lähitaisteluun.
Oon pelannu aiemmin sekä 3 että 4 läpi. On jotain vaaran tunnetta koko ajan päällä. Hieno fiilis osua kaukaa keihäällä päähän
Tässäkin kuten kaikissa Far Cry peleissä on se että tää käynnistyy hitaasti kun alussa on ne pakolliset ohjeet mitkä pitää kattoo
Ihan mielenkiintoista verrata Far Cry Primalin karttaa Far Cry 4:n karttaan. Yhtäläisyydet saavat pohtimaan, että oliko Primal alkujaan jonkinlainen isompi DLC-paketti FC4:een.
Sen verran isot kuvat kartoista, että laitetaan suosiolla spoilereihin.
Ihan mielenkiintoista verrata Far Cry Primalin karttaa Far Cry 4:n karttaan. Yhtäläisyydet saavat pohtimaan, että oliko Primal alkujaan jonkinlainen isompi DLC-paketti FC4:een.
Toisaalta, aluehan voi olla sama, jolloin Primal olisi vain FC4:n "esiosa"
Silti, vaikka aikakausi kiinnostaakin, niin en usko, että ihan heti olen täyttä hintaa Primalista maksamassa, juuri päähänpinttymäni vuoksi, jonka mielestä Primal on vain 20e:n arvoinen DLC trendikkäällä (esim. ARK) esihistoriallisella tarralla.
PS4:llä on tullut nopeasti pelattua johonkin 46 % asti, mutta nyt alkaa hyytyä into. Idea oli mielestäni ihan OK tähän pelisarjaan. Itse en näitä "Mitä!? Far Cry ilman tuliaseita!?"-juttuja allekirjoita, koska mielestäni FC:ssä ei se räiskiminen koskaan ole ollut erityisen siistiä. Viholliset olivat mielestäni liian bullet spongeja, ja sitä minä en siedä. Primalissa damagensietokyvyn jo ymmärtää, kun otetaan huomioon projektiilien ja survaisuaseiden liike-energiat mesoliittisella tekniikalla. Ja ymmärrän kyllä, että eivät nämä mitään realismisimulaattoreita yritä olla.
Pelin äänimaailma vaikutti varsinkin alkuun mielestäni erityisen hyvältä. Ambienssi ja eläinten äänet loivat ihan karvat pystyyn nostattavan tunnelman. Luonto näyttää myös hienolta ja melko uskottavalta; erityisesti puulajiston osalta kasvillisuus alkaa vihdoin näyttää peleissä luonnolliselta. Aluksi vähän nyrpeilin, että taas tätä samanväristä kalliota joka paikassa, mutta onhan sitä vaihteluakin, kun vähän seikkailee; näin myös biotoopeissa. Mutta samasta näkökulmasta täytyy vähän mussuttaa - älkää ottako liian vakavasti, koska en minäkään oikeasti ota - koska pelissä on aika paljon luonnonhistoriallis-ekologisia virheitä, joiden viilaaminen kuntoon joko ajankohtaa aikaistamalla tai jättämällä spesifiset maininnat kokonaan tekemättä, ei olisi ollut niin vaikeaa:
- mitään neandertalinihmisten kaltaisia luiskaotsia (Udam) ei ollut olemassa enää 10k BCE
- sitä ritsasarvista sarvikuonoa ei ollut olemassa enää 10k BCE
- eurooppalaista jaguaaria ei ollut olemassa enää 10k BCE
- Euroopassa ei ollut krokotiilejä enää pitkään ennen 10k BCE
- Euroopassa ei tainnut olla jakkeja koskaan
- sapelihammaskissa, tuo "fastest predator in Oros" ei ollut bulin ruumiinrakenteensa puolesta mikään muita nopeampi juoksija, vaan luultavasti saalisti väijyen
Nojoo. Itse pelaamisesta sen verran, että vähän tyhmältä se X-nappia rämpyttäen craftaaminen tuntui. Olisi ollut tunnelmallisempaa joutua tekemään vähän ennemmän. Kuin vahingossa olikin matkan varrella jo kerännyt kaiken, enkä kokenut, että mitään joutuisi metsästäjä-keräilijän karaistuneella luontosilmällä oikein etsimällä etsimään; senkun nappia painamalla keräsi sekunnissa parissa kaiken mitä vastaan tuli jos kapsäkkiin vain mahtui. Eihän tuo toki FC:ssä toisin ole koskaan tainnut ollakaan. Toinen FC:lle tyypillinen tylsistymisen aihe on tehtävärakenne. Ärsyttää sellainen, että kävele metri väärään suuntaan tai erehdy fast travelloimaan tehtävän antajan luokse saattaaksesi jonkun tehtävän loppuun, niin joudutkin aloittamaan kaiken alusta koska tehtävämekaniikan mukaan hylkäsit tehtävän. Kaiken kaikkeaan sanoisin, että tämä kuitenkin oli ihan OK peli siihen asti kun sitä jaksoi. En ole sellaisella tympeällä tavalla pettynyt, kuin mitä useimpiin kesken jääviin peleihin yleensä olen.
Mainittakoon eräs erityinen harmistuksen aihe:
Ei tuntunut kauhean palkitsevalta kesyttää niitä erikoiseläimiä. Bloodfang saber tooth (vai mikä tarkalleen olikaan nimeltään) oli mielestäni aika fail. Ensin hirveä säätäminen, että peto saadaan kesytettyä. Kuolin muutaman kerran, ja apurinani toiminut normisapelihammaskissa kuoli tietysti myös toistuvasti. Tässä kohtaa asetelma oli vielä niin päin, että tämä erikoiskissa se onkin jotain, minkä odottaa olevan mahtava apuri jatkossa. Todellisuus oli kuitenkin se, että sitten kun erikoiskissa oli kesytetty ja käytössä, niin se puolestaan kuoli aivan yhtä helposti tavallisen sapelikissan käsittelyssä, kuin miten tilanne oli ollut aiemmin toisin päin. Olipa motivoivaa. Arvatkaa huvittiko enää lähteä kesyttämään niitä muita erikoiselukoita
oinen FC:lle tyypillinen tylsistymisen aihe on tehtävärakenne. Ärsyttää sellainen, että kävele metri väärään suuntaan tai erehdy fast travelloimaan tehtävän antajan luokse saattaaksesi jonkun tehtävän loppuun, niin joudutkin aloittamaan kaiken alusta koska tehtävämekaniikan mukaan hylkäsit tehtävän.
Tämä itelläkin ärsyttää näissä uudemmissa Far Cry:ssa ja mm. Rockstarin peleissä ärsyttää toi sama juttu. En ymmärrä miksi tehtävät lukittautuu ja rajataan tiettyyn alueeseen jos on kerta avoin maailma. Far Cry 2:sessa ei tätä ongelmaa ollut, samoin Fallouteissa saa tehdä ihan mitä haluaa ja jättää vaikka tehtävän kesken. Far Cry:ssa monta kertaa tullut vastaan että tehtävä lukittautuu ja sit vaan esimerkkinä vaikka muistat että ai niin siellä vähän matkan päässä oli se jeeppi, jos hakisin sen ja ajaisin sillä vaikka ovesta sisään tms. Noh etpä pääse hakemaan sitä jeeppi kun se ei ole tehtäväalueen sisällä.
Sama huvittava ongelma oli muuten Far Cry 3:sen multiplayerissa. Pelattiin jonkin aikaa sitten kaverin kanssa co-oppina ja piti saada silta räjäytettyä. Vihuja puski aika kaukaa tieltä joten päätin että meenpä sinne tien viereen kytikseen ja snaippailen sieltä enenkuin edes ehtivät kunnolla alueelle. Noh eipä onnistunut kun poistuin tehtäväalueelta ja game over. Mitäköhän järkeä tuossa on? Jos tehdään alue missä mellastaa niin tehkää sit vaikka joku este siihen että siitä ei pääse enää eteenpäin eikä tuollaista paskaa että peli vaan ilmoittaa että poistuit tehtäväalueelta game over, sorry.
Tämä itelläkin ärsyttää näissä uudemmissa Far Cry:ssa ja mm. Rockstarin peleissä ärsyttää toi sama juttu. En ymmärrä miksi tehtävät lukittautuu ja rajataan tiettyyn alueeseen jos on kerta avoin maailma. Far Cry 2:sessa ei tätä ongelmaa ollut, samoin Fallouteissa saa tehdä ihan mitä haluaa ja jättää vaikka tehtävän kesken. Far Cry:ssa monta kertaa tullut vastaan että tehtävä lukittautuu ja sit vaan esimerkkinä vaikka muistat että ai niin siellä vähän matkan päässä oli se jeeppi, jos hakisin sen ja ajaisin sillä vaikka ovesta sisään tms. Noh etpä pääse hakemaan sitä jeeppi kun se ei ole tehtäväalueen sisällä.
Sama huvittava ongelma oli muuten Far Cry 3:sen multiplayerissa. Pelattiin jonkin aikaa sitten kaverin kanssa co-oppina ja piti saada silta räjäytettyä. Vihuja puski aika kaukaa tieltä joten päätin että meenpä sinne tien viereen kytikseen ja snaippailen sieltä enenkuin edes ehtivät kunnolla alueelle. Noh eipä onnistunut kun poistuin tehtäväalueelta ja game over. Mitäköhän järkeä tuossa on? Jos tehdään alue missä mellastaa niin tehkää sit vaikka joku este siihen että siitä ei pääse enää eteenpäin eikä tuollaista paskaa että peli vaan ilmoittaa että poistuit tehtäväalueelta game over, sorry.
Tehtäväalueet selkeyttävät niin tehtäväsuunnittelua, kuin pelattavuuttakin. Välillä tietenkin alue tuntuu liian rajatulta, mutta pääsääntöisesti tuo selkeyttää, kun tehtävä ei voi "jäädä taustalle" käyntiin.
Tuli tämäkin sit ostettua Ubisoftin alesta ps storessa (oli muutakin ihan kelpo hinnalla) ja maistuu ihan hyvältä taas Ubi-tauon jälkeen. En tiedä olisiko mihinkään muuhun aikakauteen liittyvää Far Cry:tä jaksanut enää pelata (tai edes ostaa), mutta tämä on kyllä ihan hyvää vaihtelua, vaikka perus Ubisoft pinnan alta paistaakin.
Tuli itsekin poistettua tämä yhdessä Far Cry 4:n kanssa. Tätä ehtisin hieman testailemaan ja vaikutti todella hyvältä. Pitkästä aikaa jokin peli tuntuu tuoreelta kaikista ubimaisuuksistaan huolimatta. Rohkeammin saisivat pelintekijät ottaa uusia aikakausia ka näkökulmia käsittelyyn.
Tämä on mielestäni valitettavan huono peli. Olen pelien suhteen ehdottomasti enemmän nuija ja keihäs- kuin rynkky ja tykki miehiä, mutta tätä olisi pitänyt uudistaa paljon enemmän Far Cry nelosesta.
Pelin ympäristö ja eläimet ovat hienoja, mutta ihmishahmot luokattoman huonoja ja taistelu systeemi ei oikein toimi. Jos kameran saisi hahmon taakse niin se jo parantaisi pelattavuutta melkoisesti.
Jotain puissa kiipeilyä tai vastaavaa olisi pitänyt keksiä, niin peli olisi hieman monipuolisempi.
Toisaalta en ole vielä päässyt edes tiikerillä ratsastamaan, joten ehkä tämä tästä vielä paranee.....