Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ferrari 355 Challenge

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koivusa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tulipa kokeiltua peliä ja ei kyllä kummoista kuvaa antanut. Grafiikka ei mitään ihmeellistä ole ja vauhdintuntu on sama kuin ajaisi GT3:ssa minillä testirataa :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan waimo
Tulipa kokeiltua peliä ja ei kyllä kummoista kuvaa antanut. Grafiikka ei mitään ihmeellistä ole ja vauhdintuntu on sama kuin ajaisi GT3:ssa minillä testirataa :)

En ole itse ajanut peliä mutta olen katsellut sivusta kun veljeni on paukuttanut sitä menemään. Grafiikka ei ole kyllä mitään häikäisevää, sahalaidat tuntuu vilkkuvan ja eipä autotkaan niin kummallisilta näytä. Uusinta on ihan kohtuullinen ja autot liikkuvat ihan luonnollisesti. Äänet taasen ovat aivan syvältä ja ferrari kuulostaa lähinnä mummon ompelukoneelta.

Itse simulaatio puoli vaikuttaa olevan hyvin hanskassa, auto tuntuu käyttäytyvän kivasti ja pelissä pitää todellakin tuntea rata ja ajaa oikea oppisesti. Mutkiin ei todellakaan tulla tuhatta ja sataa ja vain väännetä rattia. Vauhdin tunnusta en valita, olen muutenkin kurkkua myödän täynnä näitä ajopeliä missä jokainen mosse menee ruudulla 600km/h kaikki mutkat talla tiskissä.

Peli toimii MOMO F1 USB ratilla mutta valitettavasti PS2:n peliohjain ei toimi ratin rinnalla, eli menuissa pitää sitten väännellä rattia edes takaisin ja oikeat napit löytää yritä/erehdy menetelmällä.

Mutta sitten se suurin ongelma elikkäs jostakin syystä kisan loppukierroksilla välilä auto yht'äkkiä lähtee holtittomasti pyörimään ympyrää keula jonkin verran ilmassa aivan mielettömällä vauhdilla ilman mitään ilmeistä syytä. En puhu nyt siis mistään spinnauksesta vaan auto vaan pyörii paikoillaan 7200 rpm varmaankin minuutin ja sitten se vain pysähtyy ja voit jatkaa matkaa normaalisti?!?!!??!? Sama juttu tapahtuu sekä ratilla että pädillä kanssa?!?!?!

Tämä sama homma on tapahtunut jo veljelleni monta kertaa eikä vieläkään ole selvillä mitä helv. tapahtuu. Itse onnistuin näkemään tuon tapauksen tänä aamulla veljeni ajellessa jotain ovaalia... ratti tärisee ja auto pyöri aivan hirvittää vauhtia ympäri kuin mikäkin karuselli, eh...? Ei törmäystä, ei mitään, en ymmärrä!??! HUhuh...

EDIT: Noh voihan elämä, nyt veljeni vaivautui mainitsemaan että oli säädellyt auton korkeutta niin matalaksi kuin sen saa. Tietenkin sen jälkeen kun olen nakuttanut tän viestin. Kun hän ajoi auton default -asetuksilla Atlantan ovallin (missä tuo ongelma esiintyy useimmiten) kisa meni läpi ilman ongelmia.

Eli ilmeisesti tuo idioottimainen pyöriminen kuvaa joko auton hajoamista kun pohja lyö asfalttiin liikaa, tai sitten fysiikka moottorilla menee plasmat sekaisin. Tosin jos auto kerta hajoaa niin miksi se pyörii ympäri pitkän aikaan ihan idoottimaisesti ja sitten voi jatkaa matkaa eteen päin normaalisti?

Tai kolmas vaihtoehto voisi olla se että jossain kohtaa rataa on "töyssy" ja auto on niin matala että auto jää kiinni pohjasta ja pelin fysiikat menee sitten solmuun. En tiedä mutta joka tapauksessa varsin mielenkiintoinen reaktio :).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Loke


Niinhän se pyörii, vaan minusta jotakin on vialla kun normiautolla 180 lasissa tuntuu nopeammalta kun F355:lla talla pohjassa...


Ja sinähän olet ajanut oikeasti f355:llä 300km/h? :)... Nojoo mutultahan ton heitit, mutta kokemuksesta voin sanoa, että tavallisella perhekiikkustuolilla 180km/h tuntuu samalta kuin "urheiluautolla" 250km/h... kumma juttu toi, koska periaatteessa vauhti on helppo toteuttaa realistisesti, jos tiedetään radan pituus, auton koko jne. koska sekunnissa pitää 300km/h kulkea se 83,3m... ei luulis olevan vaikeata... tosin monissa (arcade) autopeleissä sekunnit juoksevat liian nopsasti tai sitten auto kiihtyy 0-100 1.5s kuten CMR2.0:ssa... soralla :D

EDIT: Lisäsin heittomerkit urheiluauton ympärille ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan teme_l
Ja sinähän olet ajanut oikeasti f355:llä 300km/h? :)... Nojoo mutultahan ton heitit, mutta kokemuksesta voin sanoa, että tavallisella perhekiikkustuolilla 180km/h tuntuu samalta kuin "urheiluautolla" 250km/h... kumma juttu toi, koska periaatteessa vauhti on helppo toteuttaa realistisesti, jos tiedetään radan pituus, auton koko jne. koska sekunnissa pitää 300km/h kulkea se 83,3m... ei luulis olevan vaikeata... tosin monissa (arcade) autopeleissä sekunnit juoksevat liian nopsasti tai sitten auto kiihtyy 0-100 1.5s kuten CMR2.0:ssa... soralla :D

EDIT: Lisäsin heittomerkit urheiluauton ympärille ;)

Vauhdin tuntuun vaikuttaa niin moni asia, auton tärinät, tien leveys, moottrin äänet, ympärillä olevat objektit ym...

Koittakaas ajaa moottoritiellä 120km/h ja tehkää sama jollain metsätiellä! Luulempa, että jollain leveällä moottoriradalla vauhti kilpa-autolla ei kenties tunnu siltä 180km/h:lta mitä joku on ajanut pihavireällä tojotalla taajaman ulkopuolella.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ruusperi
Itse simulaatio puoli vaikuttaa olevan hyvin hanskassa, auto tuntuu käyttäytyvän kivasti ja pelissä pitää todellakin tuntea rata ja ajaa oikea oppisesti. Mutkiin ei todellakaan tulla tuhatta ja sataa ja vain väännetä rattia. Vauhdin tunnusta en valita, olen muutenkin kurkkua myödän täynnä näitä ajopeliä missä jokainen mosse menee ruudulla 600km/h kaikki mutkat talla tiskissä.

En ole viitsinyt PS2:lla autopelejä aikaisemmin pelata kun ajaminen ei muistuta tosiaankaan paljon ajamista. Tässä on kyllä simulaatio toteutettu hyvin, eli peli alkaa olla hauska vasta kun oppii ajamaan F355:llä. Nopeus ei tosiaan tunnu, vaan pitää mittarin mukaan arvioida oikea nopeus mutkaan, lisäksi kun ABS:it kytkee pois niin saa lisäjännitystä, sillä paniikkijarrutuksissa auto ei todellakaan tottele ohjausta (niinkuin ei kuulukaan). Samoin kiihtyvyys vaihtelee suuresti moottorin kierrosluvusta riippuen, varmaan melko todenmukaista että tällainen peli "potkii" kunnolla vasta yläkierroksilla.

Täytyy tosin todeta että grafiikka on todella aneeminen, vastaa suunnilleen PSX:n parhaimpia racing-pelejä! Eli kun vauhtia on 200km/h niin suoran päässä olevaa mutkaa ei "näe" muuten kuin seuraamalla karttaa koska 3D animaatio tulee niin vaiheessa että mutka muodostuu ruudulle yhtäkkiä. Radan reunoilla näkyvä grafiikka on todella vaatimatonta, joten oikean jarrutushetken muistaminen niiden perusteella on vähän niin ja näin.

Auton käytös default-arvoilla oli heikkoa, melko aliohjaava mutkissa. Keulan madaltaminen (130mm->90mm) ja takapään jousituksen muuttaminen asentoon "HARD" antoi jo hieman paremmin tuntumaa miten tuontyyppinen auto voisi käyttäytyä noin niinkuin oikeasti. Eli mutkat voi ajaa reilummalla vauhdilla perä sopivasti luistossa, tosin luiston lopetus vaati kivasti harjoittelua jottei auto riistäydy käsistä suoran alkaessa. Parhaat kicksit saa kun alkaa olla tuntumaa miten äkäinen peräluisto oikaistaan sopivalla vastaheitolla ja hetkellisen reippaalla kaasun käytöllä ja pelastetaan spinnaus radalta ulos :D

Suoralla ajaessa auto on turhan herkkä kaasun ja ohjauksen yhtäaikaiselle käytölle noilla em. säädöillä, joten vähensin takaa aurauskulmia hieman maltillisemmaksi. Camber-kulmista ei ole käytännön kokemusta, joten menee testailuksi niiden vaikutus hallittavuuden parantamiseksi. Kiinnostaisi tietää minkälaisilla säädöillä muut on saaneet auton parhaiten hallittavaksi?

Puolet harjoittelusta on kyllä PS2:n ohjaimen käytön opettelua ajamiseen, etenkin kun kaasu ja jarru on hoidettu painikkeilla joten niiden käyttö on melkoisen on/off-tyyppistä. Olisivat nyt laittaneet edes kaasun&jarrun oikeaan tattiin niin olisi hieman tuntumaa. Eli ilmeisesti ratilla ja polkimilla alkaa saada vasta kunnon tatsia peliin, ehkä silloin uskaltaa kytkeä luistonestonkin jo pois...

Heikosta grafiikasta ja äänistä huolimatta en ole kokekun tylsiä hetkiä pelin kanssa sillä tekee mieli ottaa kisa aina vaan uusiksi kun on hieman muutellut auton säätöjä ja tutustunut rataan yhä enemmän. Mun mielestä hyvä idea että pelin teemana on yksi automalli eikä liuta erilaisia jotka ovat vähän sinnepäin simulaation suhteen.

Mitä muita autopelejä raati suosittelisi kun kaipaan mieluummin todenmukaista simulaatiota enkä niinkään arcade-tyylistä rälläystä?

Grafiikan, äänien ja musiikin suhteen (mun mielestä) ehdoton racing-peli on Wipeout Fusion, toisena samasta ideasta kehitetty XG3 (Extreme-G racing). Molemmissa nopeus todella tuntuu ja ajokit ovat melko helppoja ajaa, jos vaan pää kestää vetää prätkällä 500km/h kiemuraisella ja sokkeloisella radalla :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan spacedeep
Auton käytös default-arvoilla oli heikkoa, melko aliohjaava mutkissa. Keulan madaltaminen (130mm->90mm) ja takapään jousituksen muuttaminen asentoon "HARD" antoi jo hieman paremmin tuntumaa miten tuontyyppinen auto voisi käyttäytyä noin niinkuin oikeasti. Eli mutkat voi ajaa reilummalla vauhdilla perä sopivasti luistossa, tosin luiston lopetus vaati kivasti harjoittelua jottei auto riistäydy käsistä suoran alkaessa. Parhaat kicksit saa kun alkaa olla tuntumaa miten äkäinen peräluisto oikaistaan sopivalla vastaheitolla ja hetkellisen reippaalla kaasun käytöllä ja pelastetaan spinnaus radalta ulos :D

Suoralla ajaessa auto on turhan herkkä kaasun ja ohjauksen yhtäaikaiselle käytölle noilla em. säädöillä, joten vähensin takaa aurauskulmia hieman maltillisemmaksi. Camber-kulmista ei ole käytännön kokemusta, joten menee testailuksi niiden vaikutus hallittavuuden parantamiseksi. Kiinnostaisi tietää minkälaisilla säädöillä muut on saaneet auton parhaiten hallittavaksi?

Minulla on pelin Dreamcast-versio ja siinä olen itselleni sopiviksi havainnut seuraavat säädöt:

Koodi:
[B]                  front    rear[/B]
[B]ride height[/B]	80	120
[B]spring[/B]		hard	medium
[B]stabilizer[/B]	hard 	medium	
[B]camber[/B]		-3.00	-3.00
[B]toe[/B]		5.00	2.50
[B]lsd lock rate[/B]	---	35
[B]wing[/B]		---	15.00
Ajoavuista ABS-jarrut päällä, ohjausvaste toiseksi hitaimmalla options-valikosta ja ohjausvälineenä Dreamcastin padi.

Nuo säädöt ovat Suzukan ja Sepangin tyyppisille radoille. Esim. Monzan nopealla radalla otan siipeä pois ja jos haluan autosta yliohjaavamman niin sitten nostan perää tai avaan tasauspyörästön lukkoa.

Monelle nuo säädöt ovat varmasti liian aliohjaavat, mutta minä itse tykkään ajaa siististi ja noillakin säädöillä perän saa irti jos haluaa. Minä olen huomannut että vähän löysemmillä säädöillä saatan ajaa nopeampia kierrosaikoja, mutta sitten ennemmin tai myöhemmin luistelen kisassa jossain mutkassa hiekalle ja muut autot menevät viheltämällä ohi. Better safe than sorry.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan rez o
Monelle nuo säädöt ovat varmasti liian aliohjaavat, mutta minä itse tykkään ajaa siististi ja noillakin säädöillä perän saa irti jos haluaa. Minä olen huomannut että vähän löysemmillä säädöillä saatan ajaa nopeampia kierrosaikoja, mutta sitten ennemmin tai myöhemmin luistelen kisassa jossain mutkassa hiekalle ja muut autot menevät viheltämällä ohi. Better safe than sorry.

OK! Kokeilenkin mielenkiinnosta millaiseksi auto muuttuu noilla säädöillä. Unohdin kokonaan tasauspyörästön lukon ja olen ihmetellyt "nihkeää" kääntymistä hitaissa peräkkäisissä mutkissa.

On kyllä tuttu kokemus että "Nythän tää alkaa sujua..." ja hetken päästä ajan mutkaan yksinkertaisesti liian kovaa niin että auto lähtee kunnolla lapasesta :D
En kylläkään tiedä miten todenmukaista käytöstä on että antaa auton pyörähtää 360 astetta radan ulkopuolella ja siinä odotellessa vaihtaa sopivan vaihteen ja sitten vaan kaasua ja vastaohjausta kun nokka osoittaa oikeaan suuntaan. Voisi jäädä tekemättä "in real life"...
 
Ylös Bottom