Konamin Pro Evolution Soccer ilmestyessään hurautti kertarysäyksellä EA-futiksen ohi, ja vasta tämä herätti EA Sportsin futisvastaavat monivuotisesta koomastaan. Viime vuoden Fifa 2003 olikin tärkeä päänavaus oikeaan suuntaan: pelimekaniikkaan ja pelattavuuteen oli panostettu rajusti ja tämä näkyi peliruudulla Fifa-sarjan selkeänä kehityksenä. Futispeli alkoi jo tuntua futikselle.
Tämän kuun lopulla ilmestyvältä EA Sportsin Fifa 2004:lta on lupa odottaa astetta isompaa hyppäystä sarjan kehityksessä kuin koskaan aiemmin. Eniten tämän vuoden painoksessa on panostettu kehitystiimin mukaan pallottomien pelaajien reagoimiseen pelikentällä pallolliseen pelaajaan nähden. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pallollinen pelaaja saa huomattavasti enemmän tukea hyökkäyksiin moninaisten kuvioiden, leikkausten ja spurttien kautta joukkuetovereiltaan.
Tästä Fifa 2004 tekoäly-videosta(mov) voi tsekata lisää settiä AI:n kehityksestä.
Fifa 2004 tarjoaa myös ensimmäisenä futispelinä uuden teknisen ratkaisun: "orgaanisen animaation".
Futispeleissähän jokainen pelaajahahmo kentällä on animoitu täsmälleen samaa eli yhtä animaatiorunkoa käyttäen. Fifa 2004:ssa orgaanisen animaatioteknologian ansiosta löytyy 11 erilaista ja yksilöityä animaatiorunkoa. Pelikentällä näkyy siis lukuisia pelaajia, jotka käyttäytyvät täysin erilailla suhteessa toisiin pelaajiin, sekä vallitsevaan kuntotilanteeseensa...toisin sanoen, kun jokainen pelaaja ei näytä samalle joka tilanteessa, saavutetaan aidomman futispelin tuntuma. Muitakin teknisiä uudistuksia löytyy, ja ne voipi tsekata imaisemalla tämä Orgaaninen animaatio-video(mov)
Kulmurikahnausta maalialueella-videossa(wmp) näkyy hyvin "random"-animoinnin edut.
Fifa Web Portal-linkin alta löytyy paljon lisää videoita niin itse pelin kehittelystä, kuin itse pelistäkin...käykää tsekkaamassa. Muistakaa kuitenkin, että graafinen ulkoasu/animointi videoissa ei ole valmiista pelistä, vaan kehitysversiosta, antaen vain esimakua finaaliversiosta ja sen ominaisuuksista.
Nyt harmittaa todella, ettei EA päässyt Xbox Live-tuesta yksimielisyyteen Microsoftin kanssa. Pelissä olisi paljon potentiaalia nettikiekereihin.
Anyways, Fifa 2004:n todellinen potentiaali otetaan selville loppukuusta, jahka arviokappale saapuu hyppysiin. XboxFIN-arvio pelistä nähdään marraskuun ensimmäisellä, tai viimeistään toisella viikolla. Stay sharp.
25.11 Edit: Arviokappale saapui viikon ennakoidun arvioajan jälkeen, joten Fifa 2004-arvio tulee näillä näkymin marraskuun lopulla/joulukuun ensimmäisinä päivinä.
Tämän kuun lopulla ilmestyvältä EA Sportsin Fifa 2004:lta on lupa odottaa astetta isompaa hyppäystä sarjan kehityksessä kuin koskaan aiemmin. Eniten tämän vuoden painoksessa on panostettu kehitystiimin mukaan pallottomien pelaajien reagoimiseen pelikentällä pallolliseen pelaajaan nähden. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pallollinen pelaaja saa huomattavasti enemmän tukea hyökkäyksiin moninaisten kuvioiden, leikkausten ja spurttien kautta joukkuetovereiltaan.
Tästä Fifa 2004 tekoäly-videosta(mov) voi tsekata lisää settiä AI:n kehityksestä.
Fifa 2004 tarjoaa myös ensimmäisenä futispelinä uuden teknisen ratkaisun: "orgaanisen animaation".
Futispeleissähän jokainen pelaajahahmo kentällä on animoitu täsmälleen samaa eli yhtä animaatiorunkoa käyttäen. Fifa 2004:ssa orgaanisen animaatioteknologian ansiosta löytyy 11 erilaista ja yksilöityä animaatiorunkoa. Pelikentällä näkyy siis lukuisia pelaajia, jotka käyttäytyvät täysin erilailla suhteessa toisiin pelaajiin, sekä vallitsevaan kuntotilanteeseensa...toisin sanoen, kun jokainen pelaaja ei näytä samalle joka tilanteessa, saavutetaan aidomman futispelin tuntuma. Muitakin teknisiä uudistuksia löytyy, ja ne voipi tsekata imaisemalla tämä Orgaaninen animaatio-video(mov)
Kulmurikahnausta maalialueella-videossa(wmp) näkyy hyvin "random"-animoinnin edut.
Fifa Web Portal-linkin alta löytyy paljon lisää videoita niin itse pelin kehittelystä, kuin itse pelistäkin...käykää tsekkaamassa. Muistakaa kuitenkin, että graafinen ulkoasu/animointi videoissa ei ole valmiista pelistä, vaan kehitysversiosta, antaen vain esimakua finaaliversiosta ja sen ominaisuuksista.
Nyt harmittaa todella, ettei EA päässyt Xbox Live-tuesta yksimielisyyteen Microsoftin kanssa. Pelissä olisi paljon potentiaalia nettikiekereihin.
Anyways, Fifa 2004:n todellinen potentiaali otetaan selville loppukuusta, jahka arviokappale saapuu hyppysiin. XboxFIN-arvio pelistä nähdään marraskuun ensimmäisellä, tai viimeistään toisella viikolla. Stay sharp.

25.11 Edit: Arviokappale saapui viikon ennakoidun arvioajan jälkeen, joten Fifa 2004-arvio tulee näillä näkymin marraskuun lopulla/joulukuun ensimmäisinä päivinä.