Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

filosofiaa by zide

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zide
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Avaruus (ei siis planeetat ym.) on ei mitään. Loputtomasti pelkkää tyhjyyttä. Koska avaruus ei ole mitään, ei se ole voinut ikinä syntyäkään. Luulisin.
Sitä mistä kaikki asiat on syntyneet, en tiedä.
 
alkuräjähdyksestä... siinä oli kuulema energiaa yhtäpaljon kuin meikäläisten 1kg:ssä sokeria...

Ja avaruus ja samalla "ei mikään" laajenenee jatkuvasti... tiesittekös että laajeneminen tapahtuu vieläkin, ja se kaikki on syntyä samaisesta alkuräjähdyksestä... eli tänäkin aikana kun luette tätä, niin avaruus laajenee valonnopeudella jokasuuntaan. ja tiesittekös että jos jokaisen loittonevan tähden suunta käännettäisiin, palaisivat kaikki tähdet samaan pisteeseen, eli alkuräjähdykseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
alkuräjähdyksestä... siinä oli kuulema energiaa yhtäpaljon kuin meikäläisten 1kg:ssä sokeria...

Ja avaruus ja samalla "ei mikään" laajenenee jatkuvasti... tiesittekös että laajeneminen tapahtuu vieläkin, ja se kaikki on syntyä samaisesta alkuräjähdyksestä... eli tänäkin aikana kun luette tätä, niin avaruus laajenee valonnopeudella jokasuuntaan. ja tiesittekös että jos jokaisen loittonevan tähden suunta käännettäisiin, palaisivat kaikki tähdet samaan pisteeseen, eli alkuräjähdykseen.

Jooh, tottahan tuo on. Mutta todennäköisesti tuo laajeneminen loppuu jossain vaiheessa ja maailmankaikkeus alkaa kutistumaan, ajan kulku muuttaa suuntaa ja maailmankaikkeus päätyy samaan olomuotoonsa kuin oli ennen tota "big bangia". Eli johonkin nuppineulan pään kokoiseen kappaleeseen, jonka tiheys on ääretön. Toi oli vaan yksi teoria.

Jos noi jutut kiinnostaa, niin kannattaa tutustua seuraavaan kirjaan: Stephen Hawking: Ajan lyhyt historia. On muuten helvetin mielenkiintoista läppää.
 
Miten tyhjästä voi tulla räjähdys? Jos ei ole mitään, miten helvetissä voi yhtäkkiä olla nuppineulan kokoinen pallukka joka räjähtää? ;)
 
Itse olen ajatellut tuota alkuräjähdysteoriaa näin:

Kaikkihan oli ensin pienessä kasassa, joka sitten räjähti. Muodostui maailmankaikkeus joka laajenee edelleen. Tietenkin jossain vaiheessa energia loppuu ja räjähdys ei enää suurene vaan alkaa pienenemään. Lopulta (kuten Wombut sanoi) kaikki palaisivat samaan pieneen pisteeseen. No, taas kaikki olisi samassa pienessa kasassa. Kohta räjähtäisi uudelleen ja sama homma toistuisi.

Eli alkuräjähdys on toistunut loputtamasti ja tulee myös toistumaan loputtomasti. Tuskin, mutta noin minä kerran ajattelin, en kyllä usko tuohon itsekään :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul
Itse olen ajatellut tuota alkuräjähdysteoriaa näin:

Kaikkihan oli ensin pienessä kasassa, joka sitten räjähti. Muodostui maailmankaikkeus joka laajenee edelleen. Tietenkin jossain vaiheessa energia loppuu ja räjähdys ei enää suurene vaan alkaa pienenemään. Lopulta (kuten Wombut sanoi) kaikki palaisivat samaan pieneen pisteeseen. No, taas kaikki olisi samassa pienessa kasassa. Kohta räjähtäisi uudelleen ja sama homma toistuisi.

Eli alkuräjähdys on toistunut loputtamasti ja tulee myös toistumaan loputtomasti. Tuskin, mutta noin minä kerran ajattelin, en kyllä usko tuohon itsekään :D

Jotakuinkin noin minäkin olen asiaa "ajatellut", siihen voisi vielä lisätä että näitä maailmankaikkeuksia olisikin kuin saippuapalloja ilmassa, useampi kerrallaan.
Ennen ei tiedetty juuri mitään avaruudesta, nyt tutkitaan miljardien valovuosien päähän, menneisyyteen itseasiassa, tähtien ja galaksien syntyä.
Kukaties seuraavaksi huomataan ettei ole vain yhtä "maailmankaikkeutta"
Mutta väliäkös näillä, hauskahan se on spekuloida
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tikve


Jotakuinkin noin minäkin olen asiaa "ajatellut", siihen voisi vielä lisätä että näitä maailmankaikkeuksia olisikin kuin saippuapalloja ilmassa, useampi kerrallaan.
Täysin sama ajattelutapa. Onhan tuolla tota lääniä (loputtomasti?).

Maailmankaikkeudessahan ei loputtomasti tilaa ole, vaan kuten Wombut sanoi, se laajenee alkuräjähdyksestä lähtien valonnopeudella, mutta maailmankaikkeuden _ulkopuolella_, siellä sitä on?
Ajattelen maailmankaikkeutta yhtenä reikäjuuston rei'istä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan descendent




Jos noi jutut kiinnostaa, niin kannattaa tutustua seuraavaan kirjaan: Stephen Hawking: Ajan lyhyt historia. On muuten helvetin mielenkiintoista läppää.

Loistava kirja.
 
Huh! Onneks kukaan ei ole ruvennut sössöttää että jeesus keksi kaiken.
Jotenkin mä en jaksa ruveta ajattelemaan koko asiaa, toisaalta en kyllä ole nero enkä hullu, tai noihan on sama asia. :)
Kaikki avaruuden äärettömyyden tutkijathan olivat loppupeleissä vinttipöpejä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa
Miten tyhjästä voi tulla räjähdys? Jos ei ole mitään, miten helvetissä voi yhtäkkiä olla nuppineulan kokoinen pallukka joka räjähtää? ;)
Riparilla meille muun paskan lisäksi kerrottiin, että Jumala olisi ollut sellainen pieni atomi hiukkanen, joka laittoi kaiken liikkelle, ja tällä tavalla on meidän Luoja. Uskoo ken tahtoo :D
 
Musta tuntuu että ihminen ei ikinä oikeastaan voi tajuta sitä että mikään ei ole voinut alkaa tyhjästä eikä mitään oo aina voinu olla. Johtuen siitä että aivot periatteessa toimivat kuin tietokone, eli vastakohdilla. eli siis meillä on pakko olla kaikelle vastakohta jotta voitaisiin ymmärtää jokin asia. Sitten on vaan olemassa kummankin ääripään välimuotoja. "Aikaa" taas voi ajatella kuin ympyrää, se ei ala mistään eikä lopu mihinkään -> "se vaan on".

Itse musta tuntuu että kaikella on kohtalo, eli jo alkuräjähdyksestä asti kaikella on päämäärä (fysiikan lait), siis sama jos heität kädestä pallon niin siinä vaiheessa kun päästät sen irti sillä on jo varma päämäärä mihin se tulee laskeutumaan, riippuen voimasta, tuulesta, painovoima yms.yms.
Eli ite tuntuu että koko elämä on kuin valmiiksi kirjoitettu kirja, mutta eläät vain sitä hetkeä mitä luet.

Hmmm.. pää pokstaa kohta :eek:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan jamaan
Musta tuntuu että ihminen ei ikinä oikeastaan voi tajuta sitä että mikään ei ole voinut alkaa tyhjästä eikä mitään oo aina voinu olla. Johtuen siitä että aivot periatteessa toimivat kuin tietokone, eli vastakohdilla. eli siis meillä on pakko olla kaikelle vastakohta jotta voitaisiin ymmärtää jokin asia. Sitten on vaan olemassa kummankin ääripään välimuotoja. "Aikaa" taas voi ajatella kuin ympyrää, se ei ala mistään eikä lopu mihinkään -> "se vaan on".

Itse musta tuntuu että kaikella on kohtalo, eli jo alkuräjähdyksestä asti kaikella on päämäärä (fysiikan lait), siis sama jos heität kädestä pallon niin siinä vaiheessa kun päästät sen irti sillä on jo varma päämäärä mihin se tulee laskeutumaan, riippuen voimasta, tuulesta, painovoima yms.yms.
Eli ite tuntuu että koko elämä on kuin valmiiksi kirjoitettu kirja, mutta eläät vain sitä hetkeä mitä luet.

Hmmm.. pää pokstaa kohta :eek:
Kristinuskon kehittäjät ovat varmasti miettineet tätä, ja keksineet että ei kukaan jaksa miettiä sitä kovin pitkään, joten lykätäänpäs omat teoriat kehiin, ja kerätään samalla isot potit kirkolle. muaauhauahua
 
mun mielest jumalalla ei oo mitään tekemistä maailmankaikkeuden kanssa.
Herra isoherra on mielestäni mielikuvitusolento siinä missä aku ankkakin....
Tietenkin jokaisella on omat uskomuksensa enkä mä nyt tällä tekstilläni haluu kristinuskoo väheksyy, noh, sehän selviää sitten kun heittää veivit...:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan zide
mun mielest jumalalla ei oo mitään tekemistä maailmankaikkeuden kanssa.
Herra isoherra on mielestäni mielikuvitusolento siinä missä aku ankkakin....
Tietenkin jokaisella on omat uskomuksensa enkä mä nyt tällä tekstilläni haluu kristinuskoo väheksyy, noh, sehän selviää sitten kun heittää veivit...:D
Jos silloinkaan. Ootteko ajatllu että satanistitkin on väkisillä väkeä jotka uskovat jumalaan? ai sori pitikö se kirjottaa isolla? Sillä IsoPaha ja jumalahan on niitten mielestä vihollisia, niinkuin kristittyjenkin, ja kristityt uskoo jumalaan ja IsoonPahaan
 
Oletetaan siis että maailmankaikkeuden on synty on lähtenyt jostain tietystä liikkeelle panevasta voimasta, jonka nimi voi olla vaikka "Jumala" tai "Feldon" tai vaikka "akläjfdsl". Pointti on, että koko maailmankaikkeus on lähtenyt liikkeelle jostain voimasta, jolle on annettu nimi "Jumala". Siis unohtakaa se parrakas ukko ja kaikki vastaavat!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jep, mä oon samaa mieltä tosta että jumalla ei tarkoitettas mitään parrakasta ukkoa tai mitään. Itse En "usko" jumalaan tai mitään. Mutta esm raamattussa kaikki on vaan "symboolisesti" kirjotettu eikä tarkota juuri sitä mitä siinä lukee. Jumala olis mun mielestä enemmän kuin maailmankaikkeuden "koodi" ;)
 
Ootteko Muuten nähneet elokuvan Pi?
Sama tekijä kuin Unelmien Sielunmessu?
Kantsii kattoa.
Siinä kerrotaan periattees että jumala on eräänlainen koodi, ja jos ymmärtäisit sen koodin, pääsi periaatteessa räjähtäisi, koska silloin aivosi ja koodi täsmäisivät ja syntyisi eräänlainen "oikosulku",

Hehe, aika hullua sinänsä, mutta aika mielenkiintoista ;)
Kannattaa myös hakea netistä tietoa nimellä "Bible Codec"
 
Totta, sillä äärettömyyttä ei voi ymmärtää. Kokoilepas tajuta se, että avaruus on ääretön. Vaikka matkaisi miljardi kertaa valonnopeuden ohittavalla nopeudella kokoajan yhteen suuntaan kiljoona vuotta, ei ikinä pääsisi millin tuhannesosaakaan lähemmäs minkäänlaista rajaa.
Tuntuu helpolta mutta lopulta täytyy kyllä luovuttaa, äärettömyyttä ei missään määrätyssä ajassa voi ymmärtää. Sen voi vain ymmärtää jos asiaa pohtii äärettömän ajan. Vai?

Myös esim. vesipisara voi olla ääretön. Yksi millilitra vettä riittää täyttämään koko maailmankaikkeuden, jos jakaa sen aina pienempiin,
meille vielä tuntemattomiin osiin. Voihan atominkin jakaa kvarkkeihin ja
varmasti kvarkinkin voi jakaa ja niin edelleen...

Ja tietty myös maailmankaikkeuksia on ääretön määrä. Elektronit pyörivät valonnopeudella atomeissa ja pienikin muutos vaikuttaa tulevaisuuteen. Itse en täysin kyllä usko, mutta kaikki mahdolliset kuvitelmat, kaikki Star Warsit ja Babylon 5et ovat siis oikeastikin olemassa.

"Jos ääretön määrä simpansseja laitetaan hakkaamaan kirjoituskonetta äärettömäksi ajaksi, niin jossakin vaiheessa joku niistä näpyttelee täydellisen ja virheettömän Hamletin käsikirjoituksen."

PS. Toivottavasti huomasitte idioottimaisen ironiani.:rolleyes:
Hence the name:p
 
Ylös Bottom