Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

laitetaas tämä tänne, mutta en uskalla kyllä itsekkään videota katsella, kyseessä eräs Monster/Otus hyvin odotetusti mukana myös Rebirthissä, innolla kumminkin odotan kyseistä Encounteria.


 
Viimeksi muokattu:
En aio demoa testata mutta olen muutaman kuvan nähnyt pelin vähän heikommista grafiikoista jotka näyttää aika kökölle. Mutta pelin blurrisuuden syyksi performance tilassa on post prossing eikä pelin resoluutio niinkuin monet luuli.

RDT_20240209_1914044371492565536145994.png
 
Olen nyt pelannut demoa reilun tunnin, ja tuntuu ihan samalta kuin ykkösosaa PS4:llä pelatessa. Ensimmäisenä yllätyin siitä, miten "suttuiselta/rosoiselta" pelimaasto näyttää, kun kamera kääntyilee nopeasti. Ei tule sellaista sulavuuden tunnetta, vaan tuntuu että kyseessä olisi esim. PS4:n peli tai vähän heikompi. Kaipaisin myös, että kamera olisi inan kauempana pelihahmosta. Välinäytöksissä ongelmia ei ole - ne ovat edelleen pelin parasta antia, kuten ykkösessäkin. Jo silloin ihmettelin, mikseivät vain tehneet tästä suoraan elokuvaa.

Taistelusysteemi ei tuota niin suuria hauskuuden tunteita kuin toivoisin. Jotenkin koko ajan kaipaan Kingdom Heartsin kaltaista hyppynappia. On rasittavaa, kun yrittää vaistomaisesti hypätä ilmassa olevaa lentoliskoa kohti painamalla X:ää, mutta esiin räpsähtää hikinen valikko.

Suuri plussa siitä (minkä olisi kyllä aiemminkin pitänyt olla itsestäänselvyys), että nyt saa japanidubin lisäksi myös japanisubin. Ei tarvitse enää lukea niitä muka-hauskoja englanninkielisiä vitsejä ja turhia kirosanoja. JES!!!

En vaan pysty kaikesta huolimatta perustelemaan itselleni pelin 80 euron hintaa PS Storessa. Digitaalisena tämän tietysti ostan, mutta varteenotettava vaihtoehto olisi odottaa alennuksia. Harmi vaan kun ei oikein ole muutakaan pelattavaa, niin siinä mielessä katse menee vain tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka ymmärrän yrityksen näkökulman tuollaiseen estoon, niin kuluttajan näkökulmasta tuo tuntuu vitsiltä. Osta kahdella bluray-levyllä tuleva peli, jonka pelaaminen kuitenkin vaatii verkkoyhteysaktivoinnin. Tämä ei ainakaan edistä fyysisten julkaisujen tulevaisuutta, jos tällainen yleistyy. Onko tosiaan arvokkaampaa estää joidenkin pelaajien pelaaminen liian aikaisin kuin myydä fyysinen kappale kokonaisena? Jos kyse on siis muustakin kuin päivämäärälukitusta sisällöstä.
No toisaalta ymmärrän jos sieltä vaikka tulee se day one-päivitys ja haluavat että peli koetaan vain sen kanssa, ettei tule mitään negatiivista palautetta kun lähdettiin liian aikaisin pelaamaan. Toinen tietysti se spoilereiden estäminen.
 
Jos saat pelin fyysisenä ennakkoon älä odottele että pääset pelaamaan sitä ennen virallista julkaisua.



yksi parhaita uutisia henkilökohtaisesti, toivon mukaan tästä tulee normi jokaisen AAA pelin kohdalla, koska niin moni rikkoo noita Street Dateja (ulkomailla) jopa viikko ennen julkaisua, joten hyvä että pelintekijät ovat alkaneet reagoimaan näihin.
 
yksi parhaita uutisia henkilökohtaisesti, toivon mukaan tästä tulee normi jokaisen AAA pelin kohdalla, koska niin moni rikkoo noita Street Dateja (ulkomailla) jopa viikko ennen julkaisua, joten hyvä että pelintekijät ovat alkaneet reagoimaan näihin.
Ehkä se kysymys pitäisi enemmin olla, että kenelle siitä on haittaa jos joku yksittäinen kauppa myy pelin tahallaan tai vahingossa muutaman päivän liian aikaisin? Ja oikea vastaus tähän ei ole se, että joku tubettaja pystyy pelaamaan peliä aikaisemmin ja spoilaamaan sen. Kukaan ei pakota katsomaan pelistä videoita muutamaa päivää ennen julkaisua. En kyllä heti keksi miksi tästä olisi kenellekään pelaajalle/kuluttajalle mitään oikeaa haittaa. Itseasiassa en oikeastaan keksi miksi siitä olisi edes julkaisijalle haittaa, kun luultavasti tällainen vain nostaisi kohua ja hypeä pelin ympärillä.

Kun taas toiselta puolelta katsottuna onlinepakotuksesta voi ihan oikeasti olla haittaa pelaajille pelin käsiin saatuaan. Joku saattaa muistaa mitä Gran Turismo 7:n kanssa kävi kun onlinepakotetun pelin serverit olivatkin alhaalla. Peliin ei päässyt, tai jos pääsi niin se oli pahasti rampautettu. Tässä kun on kyseessä vieläpä yksinpeli, niin ei tuolla käytännöllä kyllä pelaaja voita mitään.
 
Kukaan ei pakota katsomaan pelistä videoita muutamaa päivää ennen julkaisua.
Vahvasti tämä! Mutta ehkä tähän perustuu se, että useiden pelaajien on aina pakko saada pelinsä heti julkaisupäivänä, ettei vaan spoilaannu. Mutta sit on myös pelaajia, jotka pelaavat esim. sitä ekaa remakea ensimmäistä kertaa tälläkin hetkellä. Kummasti he ovat välttyneet spoilereilta, vaikka peli on ollut ulkona jo muutaman vuoden.
 
mitä ihmettä Itse taas en keksi muuta kun pelkkiä haittapuolia pelintekijöiden kannalta, itshän siis puhuin omassa viesteissäni viikoista en päivistä, jos kaupat rikkoo street datea, kuvitelkaa vaikka oman pelin kohdalle se että teette pelin ja peli onkin on saatavilla viikko ennen julkaisua, koska joku kauppa rikkoi street datea, ja kyllä usein ihmisillä on fyysiset kopiot jopa viikko ennen julkaisua, näiden street date brokereiden takia nintendon pelit ovat usein jopa 2 viikkoa ennen julkaisua, sillä että puolenkuun pelit lähettää pelin ajoissa 1-2 päivää aiemmin ne se nyt on ihan ok, mut nuo street date brokerit ei ole.

heitän siis kysymyksen eikä jonkun mielestä aikuisten oikeasti sillä ole mitään merkitystä jos esimerkiksi GTA 6:n kohdalla esim jotkut kaupat ulkomailla myyvät peli viikko ennen virallista julkaisu päivää normi asiakkaille?, sillä on aivan helvetin iso merkitys oikeastaan minkä tahansa tuotteen kohdalla yrityksen kannalta. kannattaa välillä tosiaa miettiä sitä myöskin yrittäjän/pelifirman näkökulmasta eikä pelkästään siitä omasta. eli kuluttajan näkökulmasta, sen takia tuotteilla on ne julkaisupäivät.
 
Viimeksi muokattu:
mitä ihmettä Itse taas en keksi muuta kun pelkkiä haittapuolia pelintekijöiden kannalta, itshän siis puhuin omassa viesteissäni viikoista en päivistä, jos kaupat rikkoo street datea, kuvitelkaa vaikka oman pelin kohdalle se että teette pelin ja peli onkin on saatavilla viikko ennen julkaisua, koska joku kauppa rikkoi street datea, ja kyllä usein ihmisillä on fyysiset kopiot jopa viikko ennen julkaisua, näiden street date brokereiden takia nintendon pelit ovat usein jopa 2 viikkoa ennen julkaisua, sillä että puolenkuun pelit lähettää pelin ajoissa 1-2 päivää aiemmin ne se nyt on ihan ok, mut nuo street date brokerit ei ole.
Vaikka joku saisi pelin käteen viikkoa ennen virallista julkaisua, niin mikä niin iso haitta tästä olisi kehittäjille? Kysyn ihan vilpittömästi, koska kiinnostaisi tietää.

Voisin kuvitella että ainakaan pelimyynteihin sillä ei olisi haittavaikutuksia, kun käytännössähän se vain lisäisi hypeä. Tuskin sillä myöskään kovin suurta mainehaittaa olisi, kun vika on kaupan ja sama peli julkaistaisiin kuitenkin hetken päästä. Ehkä jos peli on täysin rikki ennen day one - päivitystä, niin silloin siitä olisi haittaa, jos joku pääsee pelaamaan ennen päivityksen julkaisua. Silloin toki pelin julkaisukunto ei muutenkaan olisi kovin kummoinen.

Mutta jos esim. tämän FF7 Rebirthin kohdalla koko peli on asennettavissa suoraan levyltä, niin päivitystähän ei pitäisi tarvita pelin pelaamiseen.

Onlinepakotuksella sen sijaan voi olla mainehaittaa kehittäjälle varsinkin kun ensin on isoon ääneen mainostettu kuinka peli tulee oikein kahdella levyllä, että mahtuu kaikki data levylle.
heitän siis kysymyksen eikä jonkun mielestä aikuisten oikeasti sillä ole mitään merkitystä jos GTA 6:n kohdalla esim jotkut kaupat ulkomailla myyvät peli viikko ennen virallista julkaisu päivää normi asiakkaille?, sillä on aivan helvetin iso merkitys
Iso merkitys kenelle? Sinulle kuluttajana? Jos vaihtoehtona on onlinelukitus kuin se että jokunen kappale peliä myydään ennen virallista julkaisua, niin ei kyllä tarvitse kahteen kertaa miettiä kumpi on parempi vaihtoehto.
 
kirjoitan nyt ihan kongreettisen esimerkin noista nintendon peleistä niin ihmiset ehkä ymmärtävät yrittäjän/pelifirman näkökulmasta miksi itse täysin ymmärrän tuon release date lock ratkaisun fyysisten pelien kohdalla.

nintendon peleillä on tapana leakata nettiin 2-3 viikkoa ennen virallista julkaisua, sen takia, koska joku yksittäinen kauppias on pistänyt yhden kopion pelistä jakoon, hommahan menee niin että tämä kyseinen henkilö joka metsästää näitä street date brokeita on yleensä sama kaveri joka sitten dumppaa pelin nettiin saman päivän aikana kun saa pelin käsiinsä, tai toinen vaihtoehto on että tekee sillä laittomasti rahaa, eli dumppaa filun maksumuurin taakse, mut anyway joku aina valmis maksamaan, kysessä voi olla jopa 2-4 viikkoa ennen virallista julkaisua näin kävi esim Tears of the kingdomin kohdalla, yksittäinen henkilö sai pelin 2-3 viikkoa ennen julkaisua käsiinsä dumppasi nettiin, ja sen jälkeen peli olikin kaikkien halukkaiden ladattavissa. tämä on melkein normi jokaisen nintendo pelin kohdalla. itse siis väitän että se on nintendolle aivan järjetön imago tappio, että, heidän pelinsä on saatavilla laittomasti 2-3 viikkoa ennen julkaisua, versus se että peli on saavilla laittomasti vasta julkaisupäivän aikana. eli todenäköisesti suurinosa pelaajista (kyllä emulaatio pelaajia on paljon) on pelannut jo nintendon pelit lävitse ennen virallista julkaisupäivää.

pc pelaajille tuo kyseinen ratkaisu ollut jo monta vuotta fyysisten kopioiden kanssam eli fyysiset kopiot sisältävät vain sen cdkeyn ja peli on pelattavissa vasta julkaisupäivänä, juuri tuon kyseisen scenaarion välttämiseksi, sen takia ymmärrän täysin että sama on tulossa myös konsolipelaajille, koska jos nyt ei piratismi niin trokarit sitten viimeistään tekevät näillä aika hyvin massia, se ilmenee hyvin esim Ebays:ta
 
Viimeksi muokattu:
eli todenäköisesti suurinosa pelaajista (kyllä emulaatio pelaajia on paljon) on pelannut jo nintendon pelit lävitse ennen virallista julkaisupäivää.

Nyt menee kyllä vähän överiksi nämä väittämät. Esim. Tears of the Kingom on myynyt jotain n. 20 miljoonaa (jollaisiin lukuihin ei kovin moni nimike pääse), mutta silti suurinosa pelaajista on pellaillut nämä laittomasti ennen julkaisua.

En kiistä, etteikö varsinkin piratismi olisi kiusallista julkaisijoille, mutta se on kuitenkin murto-osa joka moista puuhailee. Enemmän tällaisesta käytännöstä tulee olemaan haittaa, kuin hyötyä.
 
itsehän en ole kertakaan viitannut viesteilläni peliin myynteihin, sen takia minua lähinnä ärsyttää, että moni olettaa pelin myynnit on kaikki kaikessa ja rinnastaa kaiken myynteihin, esim imagolla/maineella ei ole mitään väliä. nintendo Switchillä on nykyään juuri sellainen imago/maine että heidän joka ikinen AAA tason julkaisu on dumpattuna nettiin 1-3 viikkoa ennen virallista julkaisua ja se että "murto-osa" ihmistä ovat pelanneet todennäköisesti heidän pelinsä läpi ennen sitä virallista julkaisua, tällä ei ole mitään tekemistä myyntien kanssa, vaan se on ihan hemmetinmoinen imago tappio. ja sen takia se on myöskin iso ongelma koska mediat myös uutisoivat näistä leakeistä, eli vaikka moni ei kuuluisi tähän ryhmään niin silti kiitos näiden uutisten nintendo switchille on pesiytynyt sellainen Imago/maine

toinen on se että miksi release date lock olisi ongelma kun ei se ole sitä PC:lläkään, ei pelikaupat lähetä pelejä sen takia ennakkoon että, saat pelin 1-2 päivää aiemmin vaan sen takia että varmistavat sen että peli ehtii julkaisu päiväksi. se on hyvä muistaa. mutta, ehkä joku fyysinen kopio aukeaa sillon kun ensimmäinen region tässä tapauksessa Uusi Seelanti aukeaa olisi se oikeasti paras ratkaisu.

eli huomaa siis että itse ajattelen paljon isomalla skaalalla näitä asioita, esim spoilereitakaan en ole maininnut viesteissäni ongelmina vaan niin sanotusti oikeat ja isot ongelmat, kuten nuo trokareiden rahallinen hyöty, Street date brokereiden rahallinen hyöty, pirastismi ja yrityksen imago ja maine. Kuluttajan kannalta oikeastaan ainoa ongelma on se että totuttelee tuohon PC pelien fyysisten kopioiden systeemiin. eli kyseessä totuttelu kysymys enemmän kun aito ongelma, mutta niin kun tuossa aiemmin sanoin sen region lockin voisi rajata siihen ensimmäiseen regioniin.
 
Viimeksi muokattu:
Pelit myy miljoonia kappaleita, sillä ole mitää väliä vuotaako joku sen nettiin viikko ennen julkaisua vai julkaisupäivänä. Olisko sun mielestä nintendon image/maine parempi jos ne pelit vuotais vast julkkarina? :D

Ja tuskinpa nyt Nintendolla semmosta imagohaittaa on. Ite luin siit nyt ekan kerran sun väittämänä.

Kyllä sullekki pelit ennakkoon maistuu, Remakea alko olee syystä tai toisesta kauppojen hyllyl noin viikko ennen julkkaria, taisit käydä omasi noukkimas Gigantist. Mites sillo, peli kelpas fyysisenä mut digiostajat joutu oottelee julkaisuun. Mahtokoha joku vuotaa senki sit nettii ja tuliko Square-Enixille imagohaitta ja pelin myynti ja suosio kärsi? Mitenköhä ne suuryritysten tyypit pärjää ku nukkuvat miljoonien dollarien pääl, mallit kainalos.
 
Noniin voidaan lopettaa väittely. Se oli vain väärinymmärrys ja koski vain digitaalista versiota.
Hieno homma ja ainoa järkevä päätös. Tosin väittelyhän oli jo laajentunut koskemaan koko pelialaa, eikä vain yhtä peliä. Tässä kuitenkin hieno esimerkki taas siitä, miksei varsinkaan fyysiseen versioon tällaisia lukkoja pitäisi laittaa.
 
Ylös Bottom