Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Tuntuu kyllä vähän hölmöltä lähteä tätä edes muilla alustoilla kuin pleikkarilla pelaamaan, ainakaan niin pitkään kun sarjan muutkin osat ilmestyvät muille alustoille. Sony tietää mitä tekee. Moneyhattaa parhaat päältä ja jättää murut muille. :D
Vähän hölmöä julkaisutaktiikkaa kieltämättä ja kuten sanoit niin syy löytyy Sonyn puolelta. Kun kerran tämä ja aikaisemmin tänä vuonna julkaistu Origin julkaistiin myös Xboxilla, niin siellä tosiaan Sonyn kanssa tehdyt sopimuspykälät blokkaa. Varmasti muuten julkaistaisiin kaikilla mahdollisilla alustoilla. Onneksi sentään Steam versio saatiin nyt. Näkee hyvin eron kun Crisis Coren tai jo julkaistun Originin kanssa tällaisia sopimuksia ei ole tehty.

Mutta tosiaan tämän Crisis Coren pelaaminen muulla kuin pleikkarilla. Tämähän on esiosa, joten tavallaan ei ole hölmöä pelata sillä laitteella mikä nyt sattuu löytymään, kun mennään tarinan alkulähteille. Varsinkin jos ei ole kuitenkaan tarkoitus pelata muitakaan osia pleikkarilla.

Sony on kyllä saanut kiedottua aikamoisen ajallisen yksinoikeusverkon tämän FF7Remaken ympärille. Vähitellen se sieltä purkautuu, niin kuin nämä PC-versiot näyttävät ja ihan ymmärrettävästi peli tulee viimeisenä Xboxille (jos tulee), kun on kilpaileva konsoli.
 
Vähän hölmöä julkaisutaktiikkaa kieltämättä ja kuten sanoit niin syy löytyy Sonyn puolelta.
Sony tuskin on ase ohimolla Squaren pakottanut tähän diiliin. Mielestäni ihan yhtä paljon syyttävää sormea voi osoittaa Sonyn kuin Squarenkin suuntaan. Tosin varmaan Squarenkin konttorilla ollaan katsottu sitä miten sarjan myynnit ovat yleensä jakautuneet pleikkarin ja xboxin välillä mikä on helpottanut sitä tuskaa tehdä tästä pelistä pleikkarin yksinoikeus konsolilla. Nintendon konsoleilla pelit varmasti paremmin myisi, mutta en tiedä pyörisikö nämä graafisesti varsin raskaat pelit sitten edes heidän konsolilla.

Ja ei nämä diilit pelkästään remakejen ympärille ole vaan FF16 vaikuttaa myös olevan yksinoikeus konsolilla ainakin tällä hetkellä, joten aika vahvasti on tosiaan Sony sitonut pelisarjan suosituimmat osat brändiinsä. Saa nähdä muuttuuko tilanne aikanaan jossa Final Fantasyt muillekin konsoleille ilmestyvät.
 
Pitää myös muistaa että tässä ei ole kyse siitä kumpaa pelaa tai onko peli tehty erilaiseksi kuin alkuperäinen.

Tämä kun ei ole perinteinen remake. Vaan jatko-osa joka vaan on tehty remaken muottiin. Tuossa uudella trailerilla oli jo sellaisia ääni pätkiä jotka paljastaa viimeistään että alkuperäisen pelin tapahtumat on jollain hahmoilla tiedossa, tässä vaan ollaan palattu ajassa taakseppäin ja koetaan ne samat hetket mutta niin että osa hahmosta on tietoisia tästä.Alkuperäinen peli on siis ehdoton pelata läpi ennen tätä Remakea jotta asioissa on enemmän järkeä.

Tuossa vielä alkuperäisen ja Crisis Core remaken vertailua. Onhan tuo ero aika massiivinen vaikka ei tietenkään samaa tasoa kuin pääpelin kanssa.


Mitä tulee FF7 Remakeen, niin samoilla linjoilla, itsestä alkanut tuntumaan, että tuolla Remake sanalla on kaksoismerkitys, eli viittaa myös uudelleen tehtäviin valintoihin alkuperäiseen FF7 nähden. Myös rebirth antaa vähän siihen suuntaan osviittaa.

Crisis Corea odotan kyllä mielenkiinnolla, loppuvuodesta onkin vielä tilaa mun pelikalenterissa
 
En tiedä muuten kiinnittikö kukaan huomiota siihen että trailerin lopussa mainittiin vain PS5, joten mahdollisesti tästä uudesta pelistä on pudotettu riippakivi pois ja tehdään uuden masiinan ehdoilla.
 
Sony tuskin on ase ohimolla Squaren pakottanut tähän diiliin. Mielestäni ihan yhtä paljon syyttävää sormea voi osoittaa Sonyn kuin Squarenkin suuntaan. Tosin varmaan Squarenkin konttorilla ollaan katsottu sitä miten sarjan myynnit ovat yleensä jakautuneet pleikkarin ja xboxin välillä mikä on helpottanut sitä tuskaa tehdä tästä pelistä pleikkarin yksinoikeus konsolilla. Nintendon konsoleilla pelit varmasti paremmin myisi, mutta en tiedä pyörisikö nämä graafisesti varsin raskaat pelit sitten edes heidän konsolilla.

Ja ei nämä diilit pelkästään remakejen ympärille ole vaan FF16 vaikuttaa myös olevan yksinoikeus konsolilla ainakin tällä hetkellä, joten aika vahvasti on tosiaan Sony sitonut pelisarjan suosituimmat osat brändiinsä. Saa nähdä muuttuuko tilanne aikanaan jossa Final Fantasyt muillekin konsoleille ilmestyvät.
Niin, rahahan siinä puhuu. Tottakai Square ottaa sen vastaan, jos sitä tarjotaan tarpeeksi ja nimet paperiin. Ja tottakai Square taas julkaisee pelit joissa ei tällaista sopimusta ole myös Xboxilla ja PC:llä (ja Switchillä). Kun konsolien arkkitehtuurit on niin lähellä toisiaan, niin porttaaminen pleikkarin ja Xboxin välillä ei ole ollenkaan niin iso juttu, kun se vaikka oli PS3/Xbox360 aikoina. Toisin sanoen vaikka peli myisi selvästikin vähemmän Xboxilla kuin pleikkarilla, niin ei helppoa rahaa kannata silti pöydälle jättää. Ei muuten paitsi, jos sopimus estää.

Eikä siinä tietenkään mitään tuskaa ole, eikä kukaan pakottanut ketään. Rahasumman pitää vain olla tarpeeksi iso, että sillä katetaan myynnin menetykset muilta alustoilta. Huom. ei vain jakauma pleikkarin ja Xboxin välillä, vaan myös PC ja tietyissä tapauksissa Switch.

On ollut äärimmäisen mielenkiintoista seurata sitä kuinka tämä ajallinen yksinoikeus elää. Ensin se oli vuoden mittainen. Sitten julkaistiin Intergrade ja yksinoikeus sai lisäaikaa. Sitten oli puolen vuoden PC julkaisun yksinoikeus Epic Game Storen kanssa. Ja nyt sitten tänään tapahtui ensimmäinen sopimukseton(?) FF7 Remaken julkaisu, kun Steam versio näki päivänvalon. Oliko tämä siis ensimmäinen versio, josta Square ei saanut mitään ekstrarahaa? Heillä on niin haluttu IP, että sillä pystyy ottamaan etukäteisrahaa ennenkuin yhtään kappaletta edes myydään. Näköjään sen pystyy vielä tekemään kahdesti. Toki jos heillä olisi selkärankaa sanoa Sonyn (ja Epicin) rahoille ei, niin sillä tästä tietenkin päästäisiin, mutta bisnes edellä nämä firmat menee.

muoks. Tämä sattui juuri tulemaan Twitterissä vastaan ja sopi niin hyvin että pakko oli laittaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
PC versio on Green Man Gamingissä samassa alessa kuin Steamissä, mutta voit ottaa lisäalennusta jollain näistä koodeista. Koodit eivät ole kertakäyttöisiä. Hinnaksi jää 45€ tämän jälkeen.

#Y83628-Q4FUJE-Y0R4BF
#Y83628-DSND8A-XDIQGS
#Y83628-NRT9YR-6HF6EH
#Y83628-5MRHPC-098QRC
#Y83628-LMKHS7-58F4EG
*note: INCLUDE THE HASH(#) WHEN ENTERING THE CODE. Should work on NA and EU
 
PC versio on Green Man Gamingissä samassa alessa kuin Steamissä, mutta voit ottaa lisäalennusta jollain näistä koodeista. Koodit eivät ole kertakäyttöisiä. Hinnaksi jää 45€ tämän jälkeen.
Kiitos tästä. Nyt oli hinta sen verran hyvin kohdallaan että peli lähti ostoon.

Silti hieman huvittavaa, että ostaa pelin lähes puoleen hintaan ja siltikin se on edelleen 45e. :D
 
Tosin varmaan Squarenkin konttorilla ollaan katsottu sitä miten sarjan myynnit ovat yleensä jakautuneet pleikkarin ja xboxin välillä mikä on helpottanut sitä tuskaa tehdä tästä pelistä pleikkarin yksinoikeus konsolilla.

Näinhän se on ja tässä markkinajohtaja Sony on luonnollisesti hyödyntänyt vahvaa asemaansa bisnesmielessä hienosti. Raha näissä aina puhuu ja johtavassa asemassa kyseisen liikkeen tekeminen on ollut halvempaa.
 
Kiitos tästä. Nyt oli hinta sen verran hyvin kohdallaan että peli lähti ostoon.

Silti hieman huvittavaa, että ostaa pelin lähes puoleen hintaan ja siltikin se on edelleen 45e. :D

No se on nykyaikaa, vielä muistan ajat kun 45€ oli normi hinta PC versioille.

Lähti itselläkin ostoon, voi kokeilla miten Deckillä pyörii.
 
No se on nykyaikaa, vielä muistan ajat kun 45€ oli normi hinta PC versioille.

Lähti itselläkin ostoon, voi kokeilla miten Deckillä pyörii.
Joo, todellakin. Pitää testata miten ultrawide ruudulla 3070:n avustamana pyörii, mutta toisaalta myös miten Steam Deck jaksaa tätä myllyttää. Eli siis itseasiassa 45 eurolla sai pelin kahdelle alustalle. Ei se ollutkaan niin kallista. :)

Huom. ultrawide tuki vaatii lisäpalikan asennuksen. Laitan nyt linkin tännekin, jos minun lisäksi jotain muutakin PC:llä pelaavaa kiinnostaa:
 
Tuntuu kyllä vähän hölmöltä lähteä tätä edes muilla alustoilla kuin pleikkarilla pelaamaan, ainakaan niin pitkään kun sarjan muutkin osat ilmestyvät muille alustoille. Sony tietää mitä tekee Final Fantasyn kanssa. Moneyhattaa parhaat päältä ja jättää murut muille. :D
Onko tuo nyt niin hölmöä? Paitsi jos SE laittaa jonkun porkkanan, että Remaken tallenuksesta saa tähän jotain bonaria. Itsellä ainakin tulee pähkäiltyä, että pelaileeko boksilla vai pleikalla tämän. Jos tämä boksilla tulee riittävän ajoissa passiin, niin sitten ei ole vaikea valinta. Jos peli on hyvä, niin pleikalle voisi sitten joskus hyvästä alesta ostaa uusintakierrokselle.
 
Onko tuo nyt niin hölmöä? Paitsi jos SE laittaa jonkun porkkanan, että Remaken tallenuksesta saa tähän jotain bonaria. Itsellä ainakin tulee pähkäiltyä, että pelaileeko boksilla vai pleikalla tämän. Jos tämä boksilla tulee riittävän ajoissa passiin, niin sitten ei ole vaikea valinta. Jos peli on hyvä, niin pleikalle voisi sitten joskus hyvästä alesta ostaa uusintakierrokselle.
Jos omistaa pelkän boxin tai Nintendon konsolin niin olisi se itselleni ainakin vähän omituista pelata peliä jonka jatkosta ei ole mitään varmuutta ilmestyä sille omalle alustalle. Onhan sitä nyt tietysti OG-versio FF7 boxillekin, mutta silti. Ja tietenkin jos tämä peli on jo aikanaan pelattu niin sittenhän ei häviä mitään jos tämän uuden version pelaa vaikka boxilla.

Mutta jos FF7 on täysin uusi juttu, niin kyllä sitä ainakin itse mieluusti haluaisin varmistuksen pelisarjan jatkosta ennen kuin lähtisin peliä pelaamaan jonka tarina ei potentiaalisesti ikinä sitten saa päätöstä näiden remake-pelien kautta.
 
Jos omistaa pelkän boxin tai Nintendon konsolin niin olisi se itselleni ainakin vähän omituista pelata peliä jonka jatkosta ei ole mitään varmuutta ilmestyä sille omalle alustalle. Onhan sitä nyt tietysti OG-versio FF7 boxillekin, mutta silti. Ja tietenkin jos tämä peli on jo aikanaan pelattu niin sittenhän ei häviä mitään jos tämän uuden version pelaa vaikka boxilla.

Mutta jos FF7 on täysin uusi juttu, niin kyllä sitä ainakin itse mieluusti haluaisin varmistuksen pelisarjan jatkosta ennen kuin lähtisin peliä pelaamaan jonka tarina ei potentiaalisesti ikinä sitten saa päätöstä näiden remake-pelien kautta.
Ymmärrän pointin, mutta varmaan silti sitä tulisi testattua jos sen voisi tehdä tarpeeksi edullisesti. Ainakin kynnys hankkia peli jo olemassa olevalle alustalle on pienempi kuin hankkia alusta yhden ennestään tuntemattoman pelin tai pelisarjan vuoksi. Saattaisihan se kokeilu sitten johtaa pleikan ja FF7R:n ostoon. Toki PC on toinen vaihtoehto, jos ei useampaa konsolia halua ja malttaa Rebirthiä odotella sitten todennäköisesti hieman PS5-version julkaisua pidempään.
 
Jos omistaa pelkän boxin tai Nintendon konsolin niin olisi se itselleni ainakin vähän omituista pelata peliä jonka jatkosta ei ole mitään varmuutta ilmestyä sille omalle alustalle. Onhan sitä nyt tietysti OG-versio FF7 boxillekin, mutta silti. Ja tietenkin jos tämä peli on jo aikanaan pelattu niin sittenhän ei häviä mitään jos tämän uuden version pelaa vaikka boxilla.

Mutta jos FF7 on täysin uusi juttu, niin kyllä sitä ainakin itse mieluusti haluaisin varmistuksen pelisarjan jatkosta ennen kuin lähtisin peliä pelaamaan jonka tarina ei potentiaalisesti ikinä sitten saa päätöstä näiden remake-pelien kautta.
Toisaalta jos on aikoinaan pelannut alkuperäisen FF7:n esim. PS1:llä, mutta ei ole omistanut pleikkarin käsikonsoleita, niin Crisis Core on jäänyt väliin. Ei Crisis Coren pelaaminen mun mielestä riipu välttämättä ollenkaan siitä onko pelaamassa FF7:n remakeja day one eli löytyykö kotoa PS5:ttä.

Mulla siis on esim. Crisis Core pelaamatta, kun ei pleikkarin puolelta koskaan käsikonsoleita tullut hankittua. Alkuperäisen FF7:n olen pelannut jo teini-ikäisenä eli olisin kyllä innolla tarttumassa tuohon Crisis Coreen, vaikken FF7 remakeen olisi suunnittelemassa lähiaikoina koskevani. Hyvin hypoteettisesti siis näin, koska todellakin FF7 remakeen kosken ja Rebirth tulee hankittua day one :D
 
Toisaalta jos on aikoinaan pelannut alkuperäisen FF7:n esim. PS1:llä, mutta ei ole omistanut pleikkarin käsikonsoleita, niin Crisis Core on jäänyt väliin. Ei Crisis Coren pelaaminen mun mielestä riipu välttämättä ollenkaan siitä onko pelaamassa FF7:n remakeja day one eli löytyykö kotoa PS5:ttä.

Mulla siis on esim. Crisis Core pelaamatta, kun ei pleikkarin puolelta koskaan käsikonsoleita tullut hankittua. Alkuperäisen FF7:n olen pelannut jo teini-ikäisenä eli olisin kyllä innolla tarttumassa tuohon Crisis Coreen, vaikken FF7 remakeen olisi suunnittelemassa lähiaikoina koskevani. Hyvin hypoteettisesti siis näin, koska todellakin FF7 remakeen kosken ja Rebirth tulee hankittua day one :D
Sama juttu, paitsi että PSP kyllä löytyy (tai no, se on ollut hukassa jo x vuotta), mutta CC ja PS2:n Dirge of Cerberus silti ovat jääneet välistä. Nyt CC kyllä kiinnostaa, mutta tietysti Rebirthin odotus on aivan eri tasolla.
 
Itse taisin joskus kokeilla CC:tä mutta pelissä oli jotain minkä takia ei vaan jaksanu, ehkä se oli PSP kun on sen verta alkeellinen käsikonsoli. Tosin pelin taistelu systeemikin taisi olla aika outo.
 
Itse taisin joskus kokeilla CC:tä mutta pelissä oli jotain minkä takia ei vaan jaksanu, ehkä se oli PSP kun on sen verta alkeellinen käsikonsoli. Tosin pelin taistelu systeemikin taisi olla aika outo.
Mulla ei ole ikinä käsikonsoleita ollut mutta eikös Nintendo ole aika päällikkö mitä näihin tulee. PSP taisi olla tehoiltaan parempi? Vähän poiketaan aiheesta mutta iski silmään tuo alkeellinen käsikonsoli. Mä luulin et PSP oli kova sana aikoinaan ? Tietty jos viitataan tähän hetkeen..
 
ehkä se oli PSP kun on sen verta alkeellinen käsikonsoli.

Alkeellinen? PSP oli jo aikaansa edellä kun se tuli. Tehoja oli enemmän kuin Nintendo DS:ssä, ja nettipelaaminenkin oli helpompaa. Pleikkarin Store mahdollisti vielä PSP ja PS One-pelien pelaamisen PSP:llä. Tuo kone oli kaikkea muuta kuin alkeellinen.
 
Alkeellinen? PSP oli jo aikaansa edellä kun se tuli. Tehoja oli enemmän kuin Nintendo DS:ssä, ja nettipelaaminenkin oli helpompaa. Pleikkarin Store mahdollisti vielä PSP ja PS One-pelien pelaamisen PSP:llä. Tuo kone oli kaikkea muuta kuin alkeellinen.
Nojuu, jos verrataan kyseisen ajan muihin käsikonsoleihin, niin ei varmaankaan voi silloin alkeelliseksi haukkua. Toisaalta on pakko todeta, etten kyllä kyseisellä laitteella pelaamisesta ainakaan itse nauttinut aikoinaan. Napit ja itse ohjainosa olivat melkoisen surkeita, mikä on itselleni erittäin vakava puute käsikonsolissa. Ja olivathan nuo pelit aika skeidaa (varsinkin teknisesti) tuollakin laitteella, kuten olivat sen aikaisissa muissakin käsikonsoleissa.

No, olen varmaan aika kovakourainen kommenteissani siksikin, etten ole oikeastaan PSVitaa ja Nintendo 3DS:ää lukuunottamatta juurikaan hyviä kokemuksia saanut käsikonsoleista. Vita oli kylläkin aikoinaan loistava käsikonsoli - juuri sopivan kokoinen ja mallinen käsissä pelattavaksi laitteeksi ja sen napit ja ohjauskin toimivat omaan makuuni varsin mukavasti. Pelitkin alkoivat olla ihan oikeasti laadukkaita.

Switchillä en sitten olekaan enää lainkaan jaksanut pelata käsikonsolina, vaikka pelit olisivat laadukkaimpia käsikonsoleille (Steam Deck tosin vielä omassa kastissaan varmaankin). Switch on vain aivan liian iso käsikonsolina pelattavaksi omaan makuuni ja sitten nuo joyconit ovat aika onnettomia rimpuloita käsikonsolina tai telakassakin pelattaessa. Switch onkin minulla aina telakkaan kytkettynä ja pelaan aina Switchin Pro-ohjaimella, kun eihän tuolla joyconilla voi oikein muuta kuin heittää vesilintua.
 
Mulla ei ole ikinä käsikonsoleita ollut mutta eikös Nintendo ole aika päällikkö mitä näihin tulee. PSP taisi olla tehoiltaan parempi? Vähän poiketaan aiheesta mutta iski silmään tuo alkeellinen käsikonsoli. Mä luulin et PSP oli kova sana aikoinaan ? Tietty jos viitataan tähän hetkeen..

Käsikonsoli on paljon muutakin kuin vain tehot. Käyttömukavuus on yksi tärkeä tekijä ja siinä puolella kone on aika alkeellinen myös toisen analogitatin puute rampautti pelaamista paljon. Se saattoi olla tehokas mutta ei sillä ollut mukava pelata.
 
Ylös Bottom